Honden en zetmeelvertering

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Honden en zetmeelvertering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 18:20

Ik kom geregeld hier op beestenboel slecht geinformeerde bokkers tegen die beweren dat honden geen zetmeel kunnen verteren en dus niets kunnen doen met bijvoorbeeld de granen in brok. Onzin natuurlijk, en hier zijn twee links naar onderzoeken die verband houden met zetmeelvertering in honden (heeft ook interessante gevolgen voor het waarheidsgehalte van de premisse "het spijsverteringsstelsel van een hond is hetzelfde als dat van een wolf):
http://www.nature.com/nature/journal/va ... 11837.html
http://www.nature.com/nature/journal/va ... 11837.html

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:13

Erg interessant!

Quote uit het abstract van het eerste stuk : Our results indicate that novel adaptations allowing the early ancestors of modern dogs to thrive on a diet rich in starch, relative to the carnivorous diet of wolves, constituted a crucial step in the early domestication of dogs.

Erg vrije vertaling:onze resultaten doen vermoeden dat er bij de vroege voorouders van de hond genetische aanpassingen zijn waardoor deze zich goed konden voeden met een dieet dat rijk was aan zetmeel. Een belangrijke stap in de vroege domesticatie van de hond.

Voor de sceptici, het stond in nature dus moet het een zeer goed onderzoek zijn geweest!
Laatst bijgewerkt door troi op 22-02-13 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Re: Honden en zetmeelvertering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:30

Dat een hond zetmelen kan verteren, betekent nog niet dat de voedingsstoffen kunnen worden opgenomen door het lichaam. Hoe verklaar je anders dat de hoeveelheid ontlasting die geproduceerd wordt flink daalt zodra granen uit het menu weggelaten worden?

Bovendien voedden wolven zich niet met bewerkte granen, zoals met honden nu wel gedaan wordt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:10

Een hond is geen wolf. Ik ben ook geen chimpansee of een Neanderthaler. En er staat 'thrive on a diet rich in starch' - dat betekent niet alleen dat ze het konden verteren, maar dat ze het er buitengewoon goed op deden en dús dat ze er voedingsstoffen uit konden halen. Overigens geloof ik best dat er een verschil kan zitten in de zetmeelrijke voeding toen en de gemiddelde brok nu - tenslotte is het ene brood ook het andere niet. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 22:03

Sonja89 schreef:
Dat een hond zetmelen kan verteren, betekent nog niet dat de voedingsstoffen kunnen worden opgenomen door het lichaam.
Ehm, ja dat betekent dat wél.
Sonja89 schreef:
Hoe verklaar je anders dat de hoeveelheid ontlasting die geproduceerd wordt flink daalt zodra granen uit het menu weggelaten worden?
Rare obsessie dat honden zo weinig mogelijk mogen poepen, is het ultieme doel een hond die helemaal niet meer schijt...?
De vrij simpele verklaring voor meer ontlasting is de plantaardige vezels die veel zetmeelproducten (volkoren bv) bevattten, en dat is óók voor honden alleen maar gezond.

Sonja89 schreef:
Bovendien voedden wolven zich niet met bewerkte granen, zoals met honden nu wel gedaan wordt.

"Bewerkt" is geen scheldwoord, veel bewerkingen maken voedsel beter verteerbaar.
De wolf analogie gaat op meerdere punten mank, maar dat is off-topic.
Ik had overigens ook niet verwacht dat de ware barf/rauw discipel zich door ordinaire werkelijkheid zou laten overtuigen (is dit topic ook niet voor bedoeld).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 22:13

Helaas vergelijken veel mensen een hond met een wolf en dat zijn ze nu juist niet meer.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:00

DaniBanani, dat honden 'het er goed op doen' zegt mij niets. Honden halen ook koolhydraten uit eiwitten. Wat is dan nog het nut -afgezien van dat ze het misschien KUNNEN verteren- van koolhydraten uit zetmelen? Dat is volgens mij dubbelop en (mede) de oorzaak van de grote aantallen te dikke honden, of honden met suikerziekte, bijvoorbeeld.

'Bewerkt' is zeker geen scheldwoord, maar honden verteren alleen bewerkte groentes/granen. Wij moeten ze pureren of koken voor ze er iets mee kunnen. Dat toont toch duidelijk aan dat een hond carnivoor is en geen omnivoor en dat brengt je dan weer bij het punt: wat kunnen honden daadwerkelijk met granen (en zetmelen)? Is uit het onderzoek ook gebleken of wolven ook bewerkte granen kunnen verteren? Want daar gaat het om, honden kunnen (net als wolven) in ieder geval nog steeds geen niet-bewerkte granen verteren en zijn daarmee nog steeds hetzelfde.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 01:01

Sonja89 schreef:
Is uit het onderzoek ook gebleken of wolven ook bewerkte granen kunnen verteren? Want daar gaat het om, honden kunnen (net als wolven) in ieder geval nog steeds geen niet-bewerkte granen verteren en zijn daarmee nog steeds hetzelfde.

Zucht, nee dáár gaat het dus niet om, en de onderzoeken tonen aan dat wolven en honden wat betreft zetmeelvertering niet hetzelfde zijn.
NB. Jij verteert niet bewerkte granen óók niet erg goed, dus ook maar geen brood meer eten?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 07:20

Misschien eet ik inderdaad wel geen brood? Dus, ze hebben wolven dezelfde soort (bewerkte!) granen voorgeschoteld als honden? ;)

En wordt het nut van een dubbele hoeveelheid koolhydraten (uit vlees én uit zetmelen) ook uitgelegd? Of hoe dat verband houdt met de zwaarlijvige en/of aan suikerziekte lijdende honden van nu?

Dat ik grote hoeveelheden van iets kan verteren, wil volgens mij toch niet zeggen dat het ook gezond voor je is. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 09:08

Aangezien ik het wel een heel interessant onderwerp vind, heb ik nog even verder gezocht.

Koolhydraten leveren dus energie. Die koolhydraten kunnen honden halen uit zetmelen (granen) en vetten/eiwitten (vlees). Beide soorten koolhydraten worden afgebroken tot glucose. Het verschil is dat glucose uit zetmelen direct in de bloedbaan terechtkomt en hoge pieken geeft in de insuline. Het lichaam overreageert. Wanneer de bloedsuikerspiegel na een piek weer snel daalt, krijgt de hond honger.

Koolhydraten uit vlees worden op een iets andere, langere manier afgebroken. De ontstane glucose komt niet altijd direct in de bloedbaan terecht en kan in het lichaam worden opgeslagen tot het nodig is. Hierbij ontstaan dus geen pieken in de bloedsuikerspiegel: die blijft stabiel. De hond krijgt hierdoor ook minder snel weer honger.

Honden kunnen technisch gezien dus wel zetmelen verteren, net als wij dat kunnen. Alleen is het de vraag of een snel stijgende en dalende bloedsuikerspiegel wenselijk is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 11:13

Sonja uit je laatste bericht blijkt dat je tot nu toe je mening hebt verbreid "niet gehinderd door enige kennis van zaken". Goed dat je daar wat aan doet en eens wat informatie opzoekt. Het is nog steeds wat een "klok horen luiden etc" zaak, dus ik ga er verder niet inhoudelijk op in.
Één tip, op je zoektocht naar kennis probeer je niet te laten leiden door je vooringenomen mening.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:16

Hoe slechter ik eet hoe meer ontlasting ik heb, dus zo weinig mogelijk ontlasting als doel is denk ik niet zo raar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 12:10

F_Orumster schreef:
Hoe slechter ik eet hoe meer ontlasting ik heb, dus zo weinig mogelijk ontlasting als doel is denk ik niet zo raar.

Dat is meer dan ik wilde weten over jouw stoelgang, misschien aardig dit onderwerp on-topic (zetmeelvertering van honden dus) te houden zodat de zaak niet weer ontaard in de bekende discussies.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:11

Jij gaf aan dat je het een raar streven vind, dat heb io weerlegd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 12:14

"Weerleggen" noem je dat? Wel mijn reactie was op een opmerking van Sonje, en inderdaad een zijspoor.
Als jouw ontlasting (man, het blijft een bizar gespreksonderwerp) vermindert bij wat jijj een gezond dieet noemt dan vraag ik me af hoe jij dat definieert, maar daar zou je misschien beter bij "mensenwelzijn" een topic over kunnen openen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:22

Weerleggen is niet het goede woord. Lange postst heb ik geen zin in als ik bok via de telefoon.
En wilde het totaal niet over mijzelf hebben, daar gooi jij het nu op. Wilde alleen zeggen dat bij eeb gepaster dieet ook minder ontlasting komt. Minder afval.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:23

Kuggur, frappant toch dat elke keer als mensen inhoudelijk op posts ingaan op een manier die je niet kunt weerleggen, je het ineens op de persoon begint te spelen en weigert je mening te staven. Jammer! En dan ook nog een ander aanspreken op zijsporen...

Vooralsnog blijf ik het bizar vinden dat mensen schijnen te denken dat een carnivoor prima gedijt op een dieet dat voor meer dan de helft uit plantaardige bestanddelen bestaat, o.a. de zetmelen waar jij het over hebt. Er zijn misschien wel langzame koolhydraten te vinden in granen, maar denk je nu werkelijk dat brokfabrikanten daar rekening mee houden in de keuze voor een bepaalde graansoort? En wat is dan de toegevoegde waarde t.o.v. vlees?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:27

F_Orumster schreef:
Minder afval.

Want dat is wat ontlasting is: afval, niets meer en niets minder. Willen we daar zo weinig mogelijk van hebben? Lijkt me wel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:35

Precies. Hoe efficienter en preciezer het dieet, des te meer worden de ingredienten opgenomen en spul waar je niks mee kan is het afval.

heleentjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:15

Wolven in het wild eten als éérst de pens op van hun prooi. Hier zitten plantaardige voedingsstoffen in die voor en deel al 'bewerkt' zijn door de prooi. Dit kunnen de wolven wel verteren (dit doen zelfs alle carnivoor)
In dierentuinen wordt het zetmeel kunstmatig over het vlees gestrooid om zo de dieren te voorzien van hun plantaardige voedingsstoffen.
(De volle pens van een herbivoor word niet gevoerd i.v.m. ziektes en worden die de herbivoor zo overdracht.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:46

Interessant wel dat dezelfde mensen die bij hoog en bij laag zweren bij véél ruwvoer voor het paard, opeens vinden dat het 'hoe minder afval hoe beter' zou zijn... Ook mensen en honden hebben vezels nodig voor een juiste darmwerking.

Enne, degene die denkt dat een hond (of een mens) koolhydraten maakt van eiwitten en vetten mag wel nog even de biologieboeken induiken. Eiwitten worden afgebroken tot peptiden en aminozuren, vetten tot vetzuren (triglyceriden).

Tenslotte blijft het ook hoogst boeiend om te lezen dat de goeroes van bokt het ook beter weten dan de auteurs in een peer-reviewed tijdschrift als Nature :+

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:00

Ibbel, paarden en honden zijn dan ook totaal verschillende wezens, kijk maar naar het gebit :)
Voor de vezels wordt er in een barfmenu 5 tot 15% groente gevoerd.

De honden hier eten nu 2 jaar koolhydraatvrij en hebben meer energie dan ooit...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:02

Goh, je meent het :roll: ben pas 30 jaar als bioloog afgestudeerd...
Nogmaals, voor beide diersoorten geldt, vezels zijn nodig. En waar denk je dat groenten uit bestaan? Koolhydraten, plus wat plantaardige eiwitten en vetten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:11

In dat geval krijgen ze toch alles binnen wat ze nodig hebben, behalve de granen die het probleem vormen?

Ben jij als bioloog een voorstander van granen in hondenvoer en brok? En hoe kijk je aan tegen het stijgende aantal allergische/atopische honden in relatie tot voer?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:21

Ik ben er geen voor- en geen tegenstander van. De realiteit is heel simpel: honden kunnen koolhydraten verteren, en daarmee is het mogelijk ze met granen te voeren.

Het zou heel best kunnen dat honden (net als sommige mensen) niet tegen gluten kunnen. Maar dat zijn graaneiwitten. Geen koolhydraten. Dus als je om díe reden een atopische hond op graanvrije brok zet, logisch. Maar hanteer wél het juiste argument en geef koolhydraten niet de schuld.

Het is net als die hele paleo-hype. Gebaseerd op verkeerde aannames. De paleo-mens leefde grotendeel júist op koolhydraatrijke knollen. Die vingen echt niet dagelijks vlees - mochten ze willen. En als ze één keer per dag aten, was het veel. En dat moet de moderne mens dan opeens als ideale eetgewoonte gaan aannemen? Slaan we even 30.000 jaar evolutie over...

Terwijl we als mensen óók bij voorkeur 6 maaltijden per dag moeten eten om die verrekte 'suiker- en insulinepiek' te voorkomen. Maar insuline is nu net de stof die suikerpieken voorkomt. Bij mensen én bij honden. Dat is bv één van de duidelijke verschillen met de wolf. En één van de kenmerken koolhydraten te kunnen verteren.