hoe hond leren loslopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

hoe hond leren loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 22:55

Hallo allemaal,

Ik heb een hele lieve hond. Hij is pas 1 geworden en het is een am staff.

Binnen is hij super lief, rustig slaapt veel, speelt met mn kids komt bij me liggen. Een echte schoothond.

Maar buiten, sinds kort is hij zo gefoccussed om alles om zich heen, aan de lijn en los is hij helemaal een drama.
Hij vecht niet, is ook niet agressief hij wilt alleen heeeel graag met alle honden spelen.
Maar ook mensen vind hij leuk, eenden, geuren van andere honden.
Gewoon alles is intressanter als mij. Ik kan lekkere snackies voor hem meenemen maar niks helpt, hij is gewoon totaal gefikseerd op alles om zich heen.
Aan de lijn kan ik hem enigszins nog zn aandacht op mij laten richten. Maar los....

Gister is hij voor de 2de weggelopen, en echt ver ( andere wijk in over de weg heen enz. )
Ik bleef m maar roepen, dan komt hij, maar tot een paar meter afstand als ik dichterbij kom rent hij weer weg. Een leuk spelletje dus.
Ik ben toen weggeaan mn fiets gepakt en hem weer gaan zoeken. Toen ik hem had gevonden, kwam hij weer blij naar me toe rennen en kon ik hem zo pakken.

Maar wat kan ik hier nou aan doen, ik kan hem moeilijk op zn kop geven als hij uiteindelijk komt, dan komt hij nooit meer.

Ik wil hem wel graag loslaten lopen, hij vind het heerlijk om sprintjes te trekken.

Iemand goeie tips hoe ik hem kan leren loslopen ( als ik roep dat hij dus komt) en dat hij niet zo gefoccussed is op alles om zich heen. Hij is trouwens niet gecastreerd. Wil ik ook liever niet, juist omdat hij zo lief is. Hij is gewoon een verschrikkelijk eigenwijs ventje.

Bedankt alvast!

Vjestagirl

Re: hoe hond leren loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:56

Heb je n cursus met hem gedaan? Daar kunnen ze je vast leren hoe dit moet.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 22:58

Ja heb ik gedaan, basis cursus hij heeft zn diploma gehaald :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:59

Misschien hebben ze ook iets als gehoorzaamheids cursus ofzo?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 23:04

Ja dat was dat, dat deed hij ook heel goed. Alleen sinds kort dus totaal niet meer.
En ik zou wel weer een cursus kunnen volgen, maar financieel kan ik het me op dit moment niet veroorloven. Vandaar dat ik het hier vraag :)
Misschien dat iemand bruikbare tips heeft die ik zelf kan doen.

Bij de cursus doe je tenslotte ook opdrachten zelf ;)

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:09

loop je hem tegemoet als je hem roept?
uit je woorden maakte ik op dat je dus ook richting hem loopt ,als hij naar je toe komt?
Niet doen ;)
Het beste kun je blijven staan ,je kleiner maken door te hurken of zelf van hem aflopen met je rug naar hem toe.

Als tip zou ik geven hem toch meer gericht op jou te krijgen voor je hem loslaat of oefen ergens waar een hek om heen staat .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:11

Je kan sowieso voor tijdelijk als je hem toch eens wil los laten lopen er 5 of 10m touw achter aan laten slepen. Dan hoeft hij namelijk niet zo dichtbij te staan om hem toch te kunnen pakken. Dat soort touw kan je gewoon bij de action halen. Ik zou wel minimaal 6mm nemen (hetzelfde touw als waar touwhalsters van gemaakt worden).

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:13

Aan een langere lijn ( 10 meter) uitlaten en terugroepen voordat de lijn op spanning staat. Als hij dat goed doet doet hij het ook los, dus goed oefenen in verschillende situaties. :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:15

je kan hem leren door hem aan een lange lijn te doen
en zorg dat hij op je gefocust blijft in het begin dmv zijn lievelingsspeeltje of een snoepje
als hij wat verder is roep hem dan en als hij komt uitbundig belonen

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 23:18

Ja alleen het probleem is, hij weet prcies als de lijn los is, zolang hij vast zit rent hij ook niet weg.
En snoepies of zn speeltje heeft hij geen intresse meer in als we buiten zijn.
Alleen een tak wil nog wel is helpen. Maar ook die hielp gister niet meer.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:18

Ik heb eenzelfde soort hond, enig verschil is dat mijne een jachthond is en dus zijn neus achter na gaat.
Eenden, vogels, geuren, alles gaat hij achterna, springt tegen mensen op, gaat naar alle honden toe en komt ook niet terug.
Nu zit ik op cursus met hem, en alles gaat met de week beter, het beste wat je eerst kunt doen is inderdaad een lange (longeerlijn) eraan en telkens bij je roepen, als hij komt flink belonen.
Als hij dan bij je is niet over hem heen hangen en naar de halsband ‘’grijpen’’, maar zak iets door je knieën en pak de halsband aan de onderkant vast, de meeste honden vinden dat een stuk prettiger omdat ij je dan minder dominant opstelt, dit voorkomt het opnieuw wegrennen.
Verder kan ik ook aanraden clicker training te gaan volgen, door middel van de clicker wordt de hond veel meer gemotiveerd en leert veel sneller, mijn hond weet nu na 3 weken al precies dat als hij de clicker hoort rammelen dat het tijd is om op mij te letten.

Succes in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door X_Sam_X op 21-02-13 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:19

Oefenen op een afgesloten veld. Gewoon "hier" roepen, en wanneer hij komt een snoepje geven en niet meteen aanlijnen! Gewoon weer verder laten gaan (eventueel met commando vrij) Zo weet hij ook dat wanneer hij moet komen, het niet altijd negatief (doordat hij aangelijnd wordt) is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:22

Je kan de lijn dus ook loslaten. Dan heeft hij alsnog 10m lijn achter zich aanslepen waar je op kan gaan staan. De meeste honden vinden dat een bizar iets, dan waren ze los, rennen ze weg en worden ze toch opeens gestopt. En helpt dit met trainen, wanneer het beter gaat kan je de lijn eerst steeds verder verkorten en daarna op overzichtelijke plekken overgaan op zo loslaten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:27

Begin met trainen op aandacht. Eerst gewoon in huis, daarna buiten. Eén stap de deur uit zetten en niet verder lopen tot je zijn aandacht hebt (met iets Héél Lekkers of een speeltje of watdanook). En dat oefenen, oefenen, oefenen, tot je redelijk gemakkelijk zijn aandacht bij jou kan krijgen.

Dan alleen los in veilig gebied met een 10-meter lijn eraan, áls hij dan wegrent kan je die lijn gemakkelijk pakken en kan je ook straffen (niet luisteren naar 'hier' betekent bij mijn hond als consequentie strak naast me lopen aan de lijn en dat vind-ie helemaal niks). Eén keer roepen, daarna zelf de hond gaan halen, hij moet niet denken dat hij ook bij de 10e keer nog mag komen en dat 't dan ook goed is.

En ik zou echt oppassen met los laten lopen voorlopig. Niet gecastreerd én een ras wat rond deze leeftijd nog wel eens gedragsveranderingen wil doormaken in houding jegens andere honden, daar moet je geen onnodige risico's mee willen nemen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 23:29

Clickertraining heb ik ook gedaan met hem, dat ging ook goed.
Ik ga het dan wel proberen met een longeerlijn.
Maar wat doe je als hij dus niet komt? Straf geven of er niet op ingaan?
Ik denk dat hij die longeerlijn ook wel snel door heeft, dat hij toch wel vast zit.

Ja het bij me roepen en dan belonen en weer verder laten lopen heb ik ook geprobeerd.
Dat lukt nog wel, maar zodra hij andere honden/mensen/eenden ziet is hij weer gelijk weg.

Van hem weglopen doe ik ook, soms helpt het maar meestal niet.
Gehurkt heb ik nog niet geprobeerd, en aan de onderkant vastpakken ook niet.
Kan ik wel proberen.

Vind het gewoon zo jammer, hij vind het heerlijk om te rennen en dat wil ik niet van m afnemen :(

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:34

Wij hebben onze pup van 3,5 maand ook al los lopen, gewoon steeds los gelaten op veilige plek, elke keer als ik haar roep beloon ik haar met iets, ene keer snoepje andere keer even trek-spelletje met de riem.

Wanneer mijn hond speelt laat ik haar spelen en op t moment dat zij naar mij komt roep ik haar, waardoor zij de link legt, roepen is komen.

Eigenlijk laat ik elke hond al vrij snel los lopen en beloon ALTIJD als ze bij mij in de buurt zijn. Ook als ik niet roep. Vaak roep ik de hond terug, geef beloning en laat m weer rennen. Zo is bij baasje komen altijd leuk.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 23:36

@ mizora, ja dat zou werken. Hij is alleen zo verdomd snel dat die 10 meter zo weg is.
Zodra ik hem loslaat begint hij al gelijk te sprinten.

@ danibanani, ik pas ook wel op. Maar hij is echt werkelijk zo lief.
Doet geen vlieg kwaad, hij is alleen over enthousiast. Hij heeft al paar keer een snauw gehad van de andre hond en 2 keer gebeten door een andere hond. Hij trekt daar niks van aan en loopt gewoon weg.
Dan zie je echt aan hem dat tie schrikt " oh die wilt niet spelen"
Maar alsnog let ik wel op hoor, ik weet dat het ineens kan veranderen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:38

Ik heb nu trouwens een Beagle x AM stafford.
De vorige was een Stafford x Labrador en die kregen we pas met 10 maanden, die moest alles nog leren. Maar liep na 2 weken ook al los.

De honden daarvoor liepen ook al snel los 1 was een kruising windhond en andere spanielx labrador x poedel en nog meer.

heb ook nog een Yorkshire terrier en die liep met 10 weken ook al los. Vooral aandacht op jou houden met IETS, ik heb nog pittige en eigenwijze honden maar toch is de prikkel bij mij sterker en dat maakt het trainen eenvoudiger.

Vooral ook met honden laten spelen, dit geeft ze een voldaan gevoel.
Nooit straffen als de hond naar jou toe komt, ga hem dan halen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 23:46

@ maritje, ja wat jij doet doe ik ook.
Alleen laatste tijd is zn aandacht gewoon echt weg.
Ik ga wel meer oefenen met kipfilet ofzo, als hij daar niet op af komt weet ik het ook niet meer :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 02:13

Commando zul je dus opnieuw moeten bevestigen. Dit begint binnen, leer je hond ook bij het komen dat hij voor je gaat zitten en pas weg mag wanneer jij dat zegt, dan houden ze de aandacht langer bij je.

Maar je begint dus binnen met het commando te geven, als hij daar betrouwbaar reageert (dus niet wanneer het hem uitkomt), kun je het een keer aan de riem bij de voordeur doen. Zodat voordeur en dus ook buiten niet meteen betekent dat de aandacht voor jou weg is.

Dan buiten zonder afleiding van andere honden/mensen oefenen aan de riem etc. etc.
Een kwestie van herhalen, herhalen en nog eens herhalen.

Bij mijn hond werkt het ook het beste als ik net zo lang een feestje blijf bouwen tot hij komt, ook al betekent dat dat ik af en toe geen longinhoud meer over heb (jaaaa, kom maarrrrrr, kijkkijkkijkkiijk, whoeiiii, jaaaaaa kom maaaarrrrr *haalt adem en gaat zo verder*). Hoe meer afleiding hoe groter en langer het 'feestje' is, maar moet zeggen heb tot nu toe altijd succes.
Roep je hond ook nooit als hij net wegrent, maar juist als hij heel even stilstaat om na te denken wat hij nu gaat doen. Heel blij roepend de andere kant op rennen wilt hier ook nog wel eens helpen om de 'fun factor' te verhogen.

Wat je zelf zegt: je bent niet leuk genoeg. Maak jezelf dus suuuuper interessant en leuk vol verrassingen en acties!

Ook zou ik een lange riem gebruiken (wel aan een tuig anders stappen ze er zo snel in met de voorpoten), longeerlijn is daar prima voor. Niet zozeer om te corrigeren, maar wel om te blokkeren. En daarna weer je feestje natuurlijk.

Ohja: als ik niet denk dat mijn hond het commando strak uit gaat voeren bouw ik dus een feestje als heirboven beschreven. Mijn daadwerkelijke commando voor nu voorkomen is hierrrrr, die gebruik ik dus alleen als ik ook denk dat hij hem uit gaat voeren. En kan hem ondertussen gewoon gebruiken als hij met een (groepje) hond(en) speelt!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 06:03

Oefen eerst in een 'veilige' omgeving, bv een groot veld of bos weg van autos ed en waar je weinig andere honden tegenkomt. Laat m alleen los als je zeker weet dat hij luistert want als ie aan de riem al niet luistert zal ie het los helemaal niet doen.

Zowel aan de riem als los; voer oefeningen op een speelse manier uit. Ben overdreven blij als hij een oefening goed uitvoert, geef hem het allerallerlekkerste snoepje ter wereld. Heel belangrijk: denk dat hij een oefening goed zal uitvoeren. Vaak denkt een mens onbewust dat de hond toch niet zal luisteren, dat gevoel pikt de hond op en zal dan niet luisteren.

Als je met een hond wandelt, roep m niet constant. De hond moet jou in de gaten houden en jou volgen, niet andersom. Verander van richting zonder hem te roepen. Zodra hij je volgt ben blij en beloon hem. En loop vervolgens weer gewoon door zonder iets te zeggen. Deze manier heeft onze engelse staff heel erg geholpen. Aan de riem voorbeeldig en los ging hij ook zijn eigen gang. Hij komt nu nog niet altijd als ik hem roep maar hij loopt niet meer weg en komt veel vaker wel dan niet. Ik denk dat het ras er ook wat mee te maken heeft (zelfstandig).

En om jezelf interessant te maken: ga oefeningen doen. Laat m ergens zitten, klik m los, loop een stuk vooruit (hond moet blijven zitten), draai je naar de hond toe en roep de hond naar je toe. Ben superblij als hij naar je toe komt! Baasje zoeken is ook favoriet bij ons; duik weg achter een boom. Vaak triggert dat de nieuwsgierigheid. En als je zeker weet dat hij naar je toe komt zeg je 'hier' en beloon m uitbundig als hij dan ook echt komt.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 06:31

Ik zou toch proberen om een paar extra lessen te volgen. Er zijn dan ook andere honden bij, zodat je meteen "in het echt" kunt oefenen.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 07:09

Misschien werkt een speciaal hondenfluitje ook

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 07:11

voor volgende hond, gewoon met 8 weken al los laten lopen op daarvoor veilige plaatsen en 'hier' is altijd jackpot. Mijn ruim volwassen honden (4.5 en 6.5 jaar) krijgen nog altijd een beloning als ik het commando 'hier' gebruik. En dan gebruik ik het alleen in situaties dat ze per direct bij me moeten staan. Omdat de beloning voor hun zo enorm lekker is staan ze er ook gelijk.

Voor nu is het oefenen aan de lange lijn en op afgesloten terreinen. En leer hem focussen op jou en niet op eenden, honden, mensen, wat hij maar ziet. Als hij zo gefixeerd is op andere honden leer hem dan die hond verwijzen en meer niet. Ik bedoel. Leer hem bijv. 'watch' of 'kijk' aan. Hij kijkt naar die hond, jij zegt dat hij dat moet doen en je beloond als hij dat doet. Zo gaat hij leren als hij een andere hond ziet en dan naar jou kijkt dat hij beloning krijgt.

Stom geschreven. Ik leer het met een emmer. Deze zet ik midden in de kamer. Heel interesant. Hond heb ik bij me bij de bank bijv (even aangelijnd) hij kan er niet naar toe. HIj gaat ernaar kijken 'watch' zeg ik dan, hij kijkt naar mij wat bedoel je? Koekje erin! Ik wacht, hij kijkt naar die emmer 'watch' hij kijkt naar mij, koekje erin. Zo ga ik het commando aan leren. En oefenen met kijken naar andere honden en meer niet doen doe je eerst op de afstand dat hij rustig blijft. Immers een opgewonden hond moet je niet gaan belonen (dan beloon je het opgewonden gedrag) en een opgewonden hond hoort de baas gewoon niet meer dus je kan niet belonen.

Zo zijn er vele trucjes. En elke hond doet het weer anders met elke manier vandaar dat een cursus zo aan te raden is. Die weten meerdere wegen naar Rome zeg maar ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 07:20

De meeste Kynologenclubs zijn echt niet duur ,ik betaalde 3,50 een les. Dat is een groot verschil met prive scholen.
Voorlopig zou ik inderdaad oefenen op een afgesloten veld en aan een lijn.
Kijk uit dat het niet alleen met koekjes gaat ,spelen is ook een beloning. Dus als die komt eerst even spelen en dan evt een snoepje. Je zal niet de eerste zijn die uiteindelijk bijna met een biefstuk moet zwaaien voordat de hond komt.