Pups geboren na 1 april 2013 verlicht chippen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Pups geboren na 1 april 2013 verlicht chippen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 22:11

wendy1987

Re: Pups geboren na 1 april 2013 verlicht chippen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:34

Wat grappig, dat het nu dan eindelijk echt verplicht wordt. Het zou namelijk al verplicht zijn vanaf januari 2012. Dat is ook al 4 keer uitgesteld.
Ik vind het wel een goede zaak! :))

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:35

Goedzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:37

Helemaal goed!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 22:39

wendy1987 schreef:
Wat grappig, dat het nu dan eindelijk echt verplicht wordt. Het zou namelijk al verplicht zijn vanaf januari 2012. Dat is ook al 4 keer uitgesteld.

Ja het is hopelijk de eerste stap op weg naar meer. Want waarom zouden alleen rashondenfokkers zich aan de wet Dieren moeten houden? En ook handig voor de belastingen en bij zieke puppen kan je bewijzen van wie ze zijn....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 01:25

Biepmiep schreef:
wendy1987 schreef:

Ja het is hopelijk de eerste stap op weg naar meer. Want waarom zouden alleen rashondenfokkers zich aan de wet Dieren moeten houden? En ook handig voor de belastingen en bij zieke puppen kan je bewijzen van wie ze zijn....

Niet helemaal.
Het is nl niet verplicht ze op je eigen naam te zetten (hetzelfde als bij de paarden).
Dus je hebt er niets aan om bv dumpen/mishandelen tegen te gaan.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 02:11

Maar dat staat er wel bij toch? Ook dat je moet registreren. En van je naam moet afschrijven en de nieuwe moet laten inschrijven om dierenleed te voorkomen? Of is dat nog niet verplicht en alleen het chippen? Dan heeft het nog weinig nut. Dat moeten ze verplichten en net als met auto's doen. Gewoon overzetten op naam sowiezo.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 07:13

Mooi, helaas alleen dat men het niet kan controleren.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 08:28

" u bent strafbaar als uw hond niet gechipt of geregisteerd is" ...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:15

Biepmiep schreef:

Dat geldt nu toch ook voor paarden?
Deze moeten ook gechipt en geregistreerd zijn.
Mijn paardje is gechipt door de DA en geregistreerd bij de KWPN.

Er staat nergens dat je ze op (eigen) naam moet zetten bij overname/verkoop!!!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:56

juist het goed registreren van de chip moeten ze verplichten want daar gaat het allemaal mis.
Er zitten zoveel dieren in het asiel met een chip en die dus niet geregistreerd of fout geregistreerd staan.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:01

Biepmiep schreef:

Dacht dat de regel eerst was voor alle honden in Nederland. Heb toen een mail gestuurd dat ik mijn hond van 13 jaar echt niet meer ga laten chippen...
Mijn andere van 5 jaar is wel netjes gechipt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 13:13

princesmax schreef:
juist het goed registreren van de chip moeten ze verplichten want daar gaat het allemaal mis.
Er zitten zoveel dieren in het asiel met een chip en die dus niet geregistreerd of fout geregistreerd staan.

Het moeilijke is... dat is niet te controleren.
Als je bv je auto wilt overschrijven dan moet je je legitimeren en met de papieren van de auto kun je hem op je naam laten zetten.
Voor dieren hoef je alleen een briefje op te sturen en daar kan je elk naam/adres bij opschrijven.
Dus kun je ook een niet bestaand adres gebruiken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:43

Citaat:
Chip en registratie controleren bij kopen hond
Koopt u een (jonge) hond? Vraag dan of uw hond gechipt en geregistreerd is. Laat dat eventueel controleren bijvoorbeeld door een dierenarts.

Daarna geeft u aan de databank door dat u de nieuwe eigenaar van de hond bent. Degene waarvan u de hond gekocht heeft, moet zelf aan de databank doorgeven dat hij niet meer de eigenaar is van de hond.

Dit staat er wel in?
Maar niet duidelijk of dit dus moet...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:02

Nee het is dus niet verplicht.
Een oude eigenaar kan wel aangeven dat hij de hond niet meer heeft, maar de nieuwe eigenaar is niet verplicht hem op nam te zetten.
Omdat legitimatie bij de databank niet verplicht is kan men niets.

Ik kan bv een hond zo op jouw naam zetten (als ik die weet..).
Heb nu een kat op mijn naam en dit heb ik niet gedaan maar de vorige eigenaar.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:06

Brainless schreef:
Voor dieren hoef je alleen een briefje op te sturen en daar kan je elk naam/adres bij opschrijven.Dus kun je ook een niet bestaand adres gebruiken.

Er moet toch voor betaald worden om ze op een naam te zetten? Dan ga je toch niet voor de leut het dier op andermans naam zetten lijkt mij.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:09

Toen wij onze hond kochten, die in juli 7 wordt dachten we dat dit ook al moest?

Die van ons is in ieder geval gechipt en op naam, mocht ze ooit op welke manier dan nou vermist worden kunnen ze makkelijker herkend worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 07:19

setteke schreef:
Brainless schreef:
Voor dieren hoef je alleen een briefje op te sturen en daar kan je elk naam/adres bij opschrijven.Dus kun je ook een niet bestaand adres gebruiken.

Er moet toch voor betaald worden om ze op een naam te zetten? Dan ga je toch niet voor de leut het dier op andermans naam zetten lijkt mij.

ach dat is of niets of vaak nog geen € 5,00 dus overzetten is geen probleem.

Echter het idee is erg leuk maar zal niet werken. Immers als men niet registreerd kan je nooit zeggen dat het zijn hond is en als de hond op een adres geregistreerd staat en de mensen zeggen dat ze hem door verkocht hebben ook dan heb je als asiel o.i.d. geen poot om op te staan want het is geen eigendomsbewijs van de hond het is een chip met registratie.

Daarnaast wat verwacht men? Komen er dadelijk controleurs die overal gaan controleren bij honden die ze op straat zien hoe oud ze zijn (moet je dan aan kunnen tonen) en of ze gechipt zijn en bij de goede mensen geregistreerd zijn?

Of moet een dierenasiel/pension/dierenarts dat doen en de mensen vast houden als de chip en gegevens niet in orde zijn? Mensen zomaar vast houden mag al niet en denk dat ze het enorm druk krijgen als ze dat moeten gaan doen.

Ik ben VOOR het moeten chippen en registreren. Elk gevonden dier dat we binnen een paar uur bij de eigenaar terug hebben is weer een zwerfdier minder. Echter de mensen die willen dumpen die blijven dat gewoon doen.

Als ik heel eerlijk ben moet ik zeggen dat Belgie gewoon enorm voor loopt momenteel wat betreft het houden van dieren. ALS, ja ook een zwaar hoofd in maar ALS dat meerjarenplan wat ze daar opgestart hebben om de zwerfkatten populatie terug te dringen gaat werken dan is dat super gaaf!!! En je zal daar meer aan hebben dan aan een chip en registratie. (zeer kort uitgelegd wil men over 1 á 2 jaar hebben dat iedereen die waar dan ook een kat koopt deze al geholpen mee krijgt behalve als men serieus van plan is te gaan fokken. En dus ook dat iedereen die pret en oeps nesten heeft die MOET de kittens voor verkoop laten helpen. Prachtig plan echter mij lijkt zeer moeilijk, zo niet onmogelijk om te maken dat elke Belg dat na leeft

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 08:45

Je zou als verkoper zo goed moeten zijn zelf de databnk in te lichten.bij verkoop meteen overschrijven.
Toch zullen pups iig gereistreerd staan en komt er meer in beeld.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:58

Als ze idd allemaal gechipt zijn heb je al niet meer dat er dieren zomaar uit buitenlandse landen gehaald kunnen worden. Want die zijn dan niet gechipt. Dan weet je iig al meer dat het misschien wel handel is.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:03

Uh was dat dan nog niet zo? :D Toen ik ooit per ongeluk een nestje had, heb ik ze gewoon laten chippen hoor, bij de eerste spuitjes :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:06

Een goede zaak, alleen.............. dan moet iedereen zich er wel aan houden.

Dat kan eenvoudig, als een dierenarts de chip plaatst moet hij/ zij verplicht de gegevens van de eigenaar eraan koppelen door te gaan registreren en met controle van de legitimatiebewijs, dat er geen valse adres en of naam opgegeven worden.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:13

Even voor de duidelijkheid:
Chippen is verplicht voor alle honden die er na 1 april 2013 in Nederland bijkomen. Dus pups die vanaf die datum geboren worden of honden die vanaf die datum uit het buitenland geïmporteerd worden. Oudere honden hoeven dus niet.
Chippen van pups: voordat ze 7 weken oud zijn. Buitenlandse honden horen sowieso al gechipt te zijn, anders mogen ze de grens niet over.

Registratie is ook verplicht, door de HOUDER (wat meestal de eigenaar is). Pups voordat ze 8 weken oud zijn. Buitenlandse honden binnen 2 weken nadat ze in NL gekomen zijn.
Fokker moet al registreren. Zelfs al is de pup al verkocht vanaf 't moment dat ie geboren wordt. Fokker is nl de eerste 7 weken houder.
Als de pup verhuist, moet de fokker de registratie afmelden én moet de nieuwe eigenaar de hond weer registreren. Beiden krijgen daar 2 weken de tijd voor.

Chip- en registratiegegevens zijn NIET openbaar en kunnen bijvoorbeeld niet gekoppeld worden aan hondenbelasting o.i.d. Je kunt wel apart aan de databank aangeven of de gegevens gebruikt mogen worden om in geval van vermissing/terugvinden van een hond contact met je op te kunnen nemen.

Je bent in overtreding als je een hond hebt die niet gechipt en/of geregistreerd is.

Op de LICG website http://www.chipjedier.nl kun je nog veel meer info vinden. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:32

wendy1987 schreef:
Als ze idd allemaal gechipt zijn heb je al niet meer dat er dieren zomaar uit buitenlandse landen gehaald kunnen worden. Want die zijn dan niet gechipt. Dan weet je iig al meer dat het misschien wel handel is.

??? Als je de grens over wilt zal je hond gewoon gechipt moeten zijn (incl de nodige entingen en onderzoek).
Honden uit oa Roemenië en Hongarije komen gewoon gechipt en met paspoort Nederland binnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:38

Brainless schreef:
wendy1987 schreef:

??? Als je de grens over wilt zal je hond gewoon gechipt moeten zijn (incl de nodige entingen en onderzoek).
Honden uit oa Roemenië en Hongarije komen gewoon gechipt en met paspoort Nederland binnen.

was het maar waar. Vorig jaar diverse buitenlanders gehad met chip die nergens geregistreerd stonden (franse, spaanse e.d. chips dus) allemaal vondelingen en nooit meer opgehaald door eigenaars. Maar ook niet gechipte honden waar mensen om kwamen en die zeiden dat het een spanjaard was die men via stichting...... geadopteerd had. En dan dus niet gechipt.