Konijn heeft ontlasting bij kont

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kosje4

Konijn heeft ontlasting bij kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:42

Mijn konijn heeft harde poep bij ze kont zitten wel een beetje veel
Ik weet niet hoe dit komt
Is dit ernstig of kan het niet veel kwaad?
En wat zou ik hier aan moeten doen
Ze zit buiten samen met het andere konijn

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:44

Schoonmaken, rustig eruit borstelen, met een vochtig doekje eruit weken. Eruit knippen als je dat durft.
Naast heel vies en ook wel sneu (konijnen zijn nette beestjes) is het ook nog gevaarlijk. In de zomer leggen vliegen eitjes in deze plakkaten poep, als die uit komen krijg je maden die je konijn leven op eten. Ik ben vroeger als kind op die manier een konijn verloren, echt afschuwelijk.
Dat kan al in enkele uren tijd gebeuren, dus kijk er iedere dag naar, en in de zomer liefst 2 keer per dag.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 18-02-13 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:45

Wat krijgt je konijn voor voer?
Heb je hem wat veel groente of dergelijke bijgevoerd? Iets wat hij anders niet kreeg?

Beste kan je de poep eraf halen door zijn kont eventjes in een handwarm badje water te zetten. Dan eventjes de kont schoonmaken en drogen met een handdoek. Als die goed droog is kan die weer gewoon naar buiten.

Wel opletten dat hij niet helemaal nat wordt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:47

Idd schoonmaken door te borstelen of te weken met een vochtig doekje. Knippen kan ook maar dan moet je konijn goed stil zitten en jij het durven, want een verkeerd (auw!) knipje is zo gedaan :j

Daarna goed in de gaten houden of het terug komt. Het kan eenmalig zijn, maar ook komen door structureel verkeerd voeren of je konijn is bijvoorbeeld te dik om zich goed te wassen op die plek.

En idd goed opletten nu we weer richting lente/zomer gaan, de vliegen zijn hier dol op. Op die manier kun je makkelijk je konijn verliezen, omdat die maden zo onwijs hard groeien en vreten -O-

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:48

Tijdelijk oplossing, in bad doen.
Op lange termijn, is je konijn te dik?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:49

Laptopmuis schreef:
Heb je hem wat veel groente of dergelijke bijgevoerd? Iets wat hij anders niet kreeg?

Beste kan je de poep eraf halen door zijn kont eventjes in een handwarm badje water te zetten. Dan eventjes de kont schoonmaken en drogen met een handdoek. Als die goed droog is kan die weer gewoon naar buiten.

Hij krijt elke dag een bekertje gemengd voer
En veel hooi elke dag
Oke dankjega ik dat eff proberen

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:50

Locanda schreef:
Tijdelijk oplossing, in bad doen.
Op lange termijn, is je konijn te dik?

Nee ze is gewoon normaal op gewicht

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:51

Wassen. Gewoon zonder zeep, klein laagje water. Ik deed het altijd in de wasbak binnen, vond ie héérijk.

In de zomer hier wel mee opletten. Zoals Gypsy al zei, vliegen leggen eitjes, en de maden die eruit komen eten je konijn levend op. Is mij overkomen afgelope zomer.. En dat is echt géén fijn gezicht :n

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:51

Anoli schreef:
Idd schoonmaken door te borstelen of te weken met een vochtig doekje. Knippen kan ook maar dan moet je konijn goed stil zitten en jij het durven, want een verkeerd (auw!) knipje is zo gedaan :j

Daarna goed in de gaten houden of het terug komt. Het kan eenmalig zijn, maar ook komen door structureel verkeerd voeren of je konijn is bijvoorbeeld te dik om zich goed te wassen op die plek.

En idd goed opletten nu we weer richting lente/zomer gaan, de vliegen zijn hier dol op. Op die manier kun je makkelijk je konijn verliezen, omdat die maden zo onwijs hard groeien en vreten -O-

Knippen doe ik liever niet
Weet iemand hoe die het kan hebben gekregen

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:52

sabrinagirl schreef:
Laptopmuis schreef:

Hij krijt elke dag een bekertje gemengd voer
En veel hooi elke dag
Oke dankjega ik dat eff proberen

Gemengd voer is niet goed. Je kan beter konijnenkorrel voeren (dus enkel de korrels) of voer zoals SS selective.
Uit het gemengde voer halen de konijnen enkel de lekkerste dingen, de rest (wat ze eigenlijk nodig hebben) laten ze meestal liggen. Ook is dat voer eigenlijk helemaal niet zo gezond voor konijnen.

Kosje4

Re: Konijn heeft ontlasting bij kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:54

Oke ik heb eerst wel konijnenkorrel gevoerd maar dat aten ze niet echt graag
En nu eten ze hun bakje wel helemaal leeg

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:55

Ik zal (met deze temperaturen) het konijn niet te nat maken. Hier kan ze behoorlijk ziek van worden.
Moest direct denken aan de ontlasting eruit halen met je handen (harde poep kapot breken en zachte poep met een tissue) en eventueel wat stukken eruit knippen. Is even smerig, maar daarna kun je je handen wassen :) Succes!

Hoe het komt:
Van gemengd voer kunnen ze diarree krijgen. Diarree blijft vaak in de vacht hangen. Misschien kun je overgaan op konijnenkorrel of Sience Selective konijnenvoer. Dit is beter voor het verteringsstelsel en zitten veel meer voedingsstoffen in.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:56

Het kan zijn dat je konijn te dik is, en dat hij daarom zichzelf niet goed kan wassen.
Ons konijn heeft het ook heel erg, en die krijgt nu speciaal voer via de dierenarts. Sindsdien gaat het goed.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:57

Sabini schreef:
Ik zal (met deze temperaturen) het konijn niet te nat maken. Hier kan ze behoorlijk ziek van worden.
Moest direct denken aan de ontlasting eruit halen met je handen (harde poep kapot breken en zachte poep met een tissue) en eventueel wat stukken eruit knippen. Is even smerig, maar daarna kun je je handen wassen :) Succes!

Hoe het komt:
Van gemengd voer kunnen ze diarree krijgen. Diarree blijft vaak in de vacht hangen. Misschien kun je overgaan op konijnenkorrel of Sience Selective konijnenvoer. Dit is beter voor het verteringsstelsel en zitten veel meer voedingsstoffen in.

Okee dankje
Ga ik dat proberen
Nieuw voer moet je ook opbouwen toch
Maar het andere konijn heeft er geen last van

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:58

Sushilla88 schreef:
Het kan zijn dat je konijn te dik is, en dat hij daarom zichzelf niet goed kan wassen.
Ons konijn heeft het ook heel erg, en die krijgt nu speciaal voer via de dierenarts. Sindsdien gaat het goed.

Ze is zeker niet te dik gewoon goed op gewicht

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:00

Ze eten het andere voer wel als ze honger krijgen hoor :). Hier krijgen alle konijnen gewoon korrel, ook konijnen die van gemengd voer afkomen. Sommige konijnen eten niet zoveel maar eten meer hooi en groentes die ze krijgen. Prima. Zolang ze niet afvallen en op gewicht blijven maken wij ons niet zoveel zorgen. Ze mogen ook maar 25 gram per kg lichaamsgewicht.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:02

Laptopmuis schreef:
Ze eten het andere voer wel als ze honger krijgen hoor :). Hier krijgen alle konijnen gewoon korrel, ook konijnen die van gemengd voer afkomen. Sommige konijnen eten niet zoveel maar eten meer hooi en groentes die ze krijgen. Prima. Zolang ze niet afvallen en op gewicht blijven maken wij ons niet zoveel zorgen. Ze mogen ook maar 25 gram per kg lichaamsgewicht.

Mijne krijgen met ze 2 en een bekertje vol zo van die dierenarts bekertjes
Is dit te veel of niet

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:04

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:06

Stap eerst eens over op biks. Een bekertje klinkt veel ja. Mijn konijnen hebben hun brok in een paar minuten op en zorg er verder voor dat ze onbeperkt hooi krijgen. Eten ze daar wel genoeg van?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:06

:oo Ja dat is echt veeel te veel....

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:07

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:08

saskiakefie schreef:
Stap eerst eens over op biks. Een bekertje klinkt veel ja. Mijn konijnen hebben hun brok in een paar minuten op en zorg er verder voor dat ze onbeperkt hooi krijgen. Eten ze daar wel genoeg van?

Kijk die foto maar
Mij is wijsgemaakt dat ze een bekertje mogen voor met ze 2 en
Ze eten altijd hun hooi op
Soms niet vooral als ik het in de ruif doe dan niet dus dan maar op de grond

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:09

saskiakefie schreef:
:oo Ja dat is echt veeel te veel....

Ow mij is wijsgemaakt dat ze dat mogen hebben het zijn 2 grote konijnen en dat mochten ze hebben voor met ze 2 en

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:13

Onze vlaamse reus krijgt nog niet eens de helft van zo'n bekertje. Dus, ja, dat is echt veel te veel!

Op welk moment van de dag geef je ze te eten? Je kan dat het beste in de namiddag/avond doen.
Konijnen halen niet gelijk alle voedingsstoffen uit hun voer, ze eten hun eigen keuteltjes op om nog meer stoffen uit het voer te halen. Als ze dus geen honger meer hebben zullen ze ook hun keuteltjes niet meer op eten.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:14

Sushilla88 schreef:
Onze vlaamse reus krijgt nog niet eens de helft van zo'n bekertje. Dus, ja, dat is echt veel te veel!

Op welk moment van de dag geef je ze te eten? Je kan dat het beste in de namiddag/avond doen.
Konijnen halen niet gelijk alle voedingsstoffen uit hun voer, ze eten hun eigen keuteltjes op om nog meer stoffen uit het voer te halen. Als ze dus geen honger meer hebben zullen ze ook hun keuteltjes niet meer op eten.

Meestal 5 uur
Maar met de kou en de vorst smorgens omdat ze anders geen water hebben