2e kat erbij (broertje andere kat) nemen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Martine123

2e kat erbij (broertje andere kat) nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 18:16

Dag Bokkers!

Enkele maanden geleden hebben ik en mijn vriend een hele leuke kat aangeschaft. (kip). De oude eigenaren deden hem weg omdat zij 3 katten hadden en kip niet met hun oudere kater overweg kon.
Nu gaat het dus ook niet goed samen met het broertje van kip en hun oudere kat. ze belden mij dus vandaag op met de mededeling dat ze hem echt dit weekend weg wilden doen, en ze hem het liefste bij ons zouden plaatsen...

We hebben dus afgesproken om morgen nog even contact op te nemen.

Aan de ene kant wil ik hem heel graag, ook voor Kip, dan heeft hij ook een andere kat om mee te spelen...

Maarja, 2 katten = dubbele kosten.....

wat moeten we doen? |(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:19

Ik kan niet in je portemonnee kijken, dus dat is aan jou, maar voor een kat is een tweede kat, en dan zeker een uit hetzelfde nest, erg leuk.

Wij hebben er vijf, allemaal zwerfkatten of oude katten en hebben inderdaad wel wat kosten, vooral aan die oudjes. Jonge, gezonde katten zijn niet erg duur om te houden.

*Ik heb overigens een behoorlijk laag inkomen... het is ook een kwestie van keuzes.

Goof

Re: 2e kat erbij (broertje andere kat) nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:21

Een kat kost echt niet veel in onderhoud. Als je daar al over zit te dubben zou ik het lekker niet doen.

Christiene

eten moet je toch halen, ik heb er 2 die delen de rest gewoon... je heoft geen tweede krabpaal ect aan te schaffen,

dierenarts kan je elke maanden beetje voor opzij houden.
ik vind het heerlijk hoe mijn 2 jonkies achter elkaar aan racen.

BenaLaars

katten zijn eigenlijk geen groepsdieren en veel katten zijn op en top beledigd als je er eentje bij doet. Gelukkig gaat dat na een tijdje beter en na een tijdje zijn ze (even optimistisch bekeken) dikke vrienden. Kosten lopen inderdaad op. zeker als je kwaliteitvoer wil geven zoals Royal Canin oid, ook ontvlooien iedere 6 weken en ontwormen kan best duur worden. Daarnaast vind ik dat je als diereigenaar ook ten alle tijden bereid moet zijn om kosten te maken voor dierarts.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:25

Tja, ik kan niet in je portemonee kijken, zoals eerder gezegd.
Maar ik denk dan zo een tweede kat erbij maakt ook niet zoveel meer uit in kosten.
Natuurlijk wel iets, maar voer zal je hoe dan ook moeten hebben. Dan maakt die tweede kat ook niet zoveel uit. De eerste kat is duurder in onderhoud, omdat je dingen moet aanschaffen, maar die kan je ook voor andere katten gebruiken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:26

Goof schreef:
Een kat kost echt niet veel in onderhoud. Als je daar al over zit te dubben zou ik het lekker niet doen.

Mee eens!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:32

Wat is een mondje meer nu? :) Ik heb geen kat maar ik kan me niet inbeelden dat je zoveel meer kwijt bent aan eentje erbij, zeker als je niet per se het meest exclusieve en duurste kattenvoer moet kopen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:05

je kan het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk. Als ik zie dat ik voor mijn gezonde kat zo'n 150 euro in een heel jaar nodig heb voor voer en kattenbakgrit en de rest echt geen 100-200 euro op jaarbasis kost is mijn kat toch verreweg het goedkoopste dier hier in huis. Zelfs al zou je ooit aan dieet voeding moeten dat is ongeveer 0,20 cent per dag per kat wat je dan kwijt bent aan geld qua voer. Dat valt wel mee dus. Kattenbakgrit is vaak goedkoop is duurkoop omdat je erg veel moet verschonen als je erg goedkoop grit heb.

Maar ja, als je het niet ziet zitten of twijfeld dan houd het gewoon op natuurlijk. Bij twijfel niet doen namelijk

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 20:09

Ze moeten allebei komende maand gecastreerd worden, dat zijn voornamelijk de kosten waar ik mee zit. Daarbij zit ik zelf al enige tijd in de diervoeding dus krijgen ze qua voer gewoon een goed merk. Ik had gehoopt dat ik het eerder van zijn broertje had geweten. Ik wil namelijk ook geen overhaaste beslissing nemen.

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:19

Castratie voor katten valt wel mee, bij poezen is het veel duurder. Hier was het voor mijn katers 30 euro per kat, vond dat wel mee vallen. Ben van mening dat katten wel graag een maatje hebben en niet graag alleen zijn

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:24

Wij hebben twee zusjes, en tuurlijk hebben ze wel eens ruzie. Maar ze kunnen ook geweldig samen spelen, eten en slapen. Ben echt blij dat we er twee hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:30

lidaju schreef:
Castratie voor katten valt wel mee, bij poezen is het veel duurder. Hier was het voor mijn katers 30 euro per kat, vond dat wel mee vallen. Ben van mening dat katten wel graag een maatje hebben en niet graag alleen zijn

Ik wel in sommige gevallen. Kom veel katten tegen die absoluut niet samen met andere katten willen leven en ook veel katten tegen die het niet uit maakt of die juist absoluut wel 1 of meer maatjes willen hebben.

Die van mij is helaas een kat die geen andere om zich heen wil hebben.

Verder kunnen alle combinaties heel goed gaan. Maar 2 katers die nu nog niet geholpen zijn en waarschijnlijk dan ongeveer half jaar/jaar zijn(???) samen gaan laten wonen in 1 huis kan een probleem op gaan leveren. Dat ze broers zijn dat weten ze echt al niet meer. Ik zou er huiverig voor zijn hoor. 2 katten kan erg leuk zijn maar 2 puber katers samen gaan zetten kan ook fout gaan.

Alsj e het gaat proberen dan zou ik zeker vragen om een proeftijd en dat ook duidelikj afspreken onderling. Dat je niet als het niet gaat met 2 katten zit die niet samen kunnen en waar je zelf een oplossing voor moet gaan zorgen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:12

Martine123 schreef:
Ze moeten allebei komende maand gecastreerd worden, dat zijn voornamelijk de kosten waar ik mee zit. Daarbij zit ik zelf al enige tijd in de diervoeding dus krijgen ze qua voer gewoon een goed merk. Ik had gehoopt dat ik het eerder van zijn broertje had geweten. Ik wil namelijk ook geen overhaaste beslissing nemen.

Anders zeg je ja ik wil hem wel nemen maar enkelt als jullie hem ook gelijk laten castreren :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 08:20

Goof schreef:

Onderhoud van een kat is idd niet zoveel, maar als ze ziek worden en naar de da moeten ben je evengoed veel geld kwijt.
Of speciaal voer of blijvend medicijnen.
Ik vind het alleen maar goed dat ts het zo goed op een rijtje zet voor ze het dier erbij neemt.
Voorkomt toppics als: help het is allemaal zo duur achteraf.

Qau de castratie zou ik idd gewoon vragen of zij daar een bijdrage in willen doen, doen ze dat niet dan zijn alle kosten dus voor jouw.
Dat hangt helemaal van jouw portemonee af en dat zul je echt voor jezelf even moeten uitrekenen of je dat gaat redden.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 16:35

Ik ben bang dat hier helaas een slotje kan. We wilden hem toch wel hebben, mensen gebeld, afspraak gemaakt (we zouden hem vandaag om 5 uur ophalen, kon écht niet eerder). prima, krijg ik om 11 uur een smsje dat er om 1 uur andere mensen komen. Die hebben hem dus meegenomen.

Ik baal nu echt, we hadden al een naam en al. maargoed, helaas.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:37

serieus? jeetje wat een %$%& mensen

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:40

Nou ja zeg! Wat jammer!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:32

StalNollie schreef:

Ja sorry hoor maar als ik ergens geintresseerde voor heb maar die willen een tijd nadenken of reageren twijffelachtig dan gaat het ook naar de volgende
voor hetzelfde geld zeggen ze nee en zegt ts uiteindelijk ook nee en zijn die andere mensen ook voorzien zaten ze alsnog met die kat....

Anders goed huisje is ook fijn :)

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:56

Ts moet toch bedenktijd hebben? Je kan toch niet meteen ja zeggen? Wat zo jammer is, is dat ze om 5 uur zouden komen omdat het echt niet eerder kon, en het dan blijkt dat anderen wel eerder zijn gegaan en m meteen hebben meegenomen...

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 18:14

Ik heb ze sochtends om 9 uur gesmst dat we hem zouden komen ophalen, krijg ik een sms terug met daarin; Prima, dan zien we jullie om 5 uur!
Dusja, lijkt mij dan dat we hem komen halen. Het feit dat iemand dan toevallig 4 uurtjes eerder kan komen... en daarbij; zij hebben ons gevraagd of wij hem a.u.b. wilden hebben...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:20

Oke sorry dan heb ik verkeerd gelezen :o

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:21

shilady schreef:
StalNollie schreef:

Ja sorry hoor maar als ik ergens geintresseerde voor heb maar die willen een tijd nadenken of reageren twijffelachtig dan gaat het ook naar de volgende
voor hetzelfde geld zeggen ze nee en zegt ts uiteindelijk ook nee en zijn die andere mensen ook voorzien zaten ze alsnog met die kat....

Anders goed huisje is ook fijn :)

het gaat hier om een dier.. geen tweedehands bank ofzo

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:25

Kan gebeuren shilady! :(:)

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 09:42

Stond er ook een beetje vaag ;)

Maar ik baal er echt van, ik had dat beestje graag meegenomen!