Nog meer Newfoundlander-liefhebbers op Bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Nog meer Newfoundlander-liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 14:17

Hallo mede-Bokkers!

Tja, ik zie de laatste tijd veel rassen-praat-topics.. van Windhonden, van Herdershonden, van Labradors, van Spaanse honden en noem maar op...

Dus dacht ik, waarom verzamelen alle Newfoundlander-liefhebbers zich niet op Bokt? :D

Ik ben wel benieuwd of er nog meer liefhebbers & eigenaars op Boks verschanst zitten, hier in de omgeving zie ik ze nooit, als ik mijn grote jongen ga uitlaten kom ik enkel wat Jack Russels of Labradors tegen (niks tegen het ras hoor).. en ieder potentieel hondenmaatje wat hij tegenkomt zie hem niet zitten qua formaat.

Te groot, te lomp, te log, te langzaam, te imponerend, te breed, teveel vacht, te enthousiast, met een vleugje Oost-Indische doofheid op zijn eigen ingeplande tijd, dat vatten wij hier samen als:

*\o/* De Newfoundlander *\o/*

Wie hebben er hier nog meer een prachtig mooie Canadese beer?

''Daar staat hij dan, onze goedhartige reus, de hercules, de majesteit, maar groter is zijn eretitel: "De gentleman" onder de honden. Machtig op zijn zware benen, laag en zwaar massief, als een blok, de machtige kop rond gebogen met daarin een paar donkere, zielsvolle ogen. Ogen die spreken van wilskracht, van moed, zachtheid. Ogen die spreken van een nobel karakter, van een zich voelen als persoonlijkheid.''

Sabine

Re: Nog meer Newfoundlander-liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:20

Jaaaa :D

Mijn ouders hebben twee Newfoundlanders gehad, twee volle zusjes :) Ze zijn ondertussen helaas allebei al ruim 4 en 2 jaar geleden overleden, de ene is bijna 11 jaar geworden, de andere bijna 13. Zodra ik zelf een huis heb wat groot genoeg is voor een hond, komt er sowieso weer een Newf :D Mijn ouders hebben nog geen nieuwe hond gekocht, aangezien ik toen uit huis ging en ze zelf allebei fulltime werkten vonden ze het niet eerlijk voor een pup. Zodra ze allebei wat minder kunnen werken zal er vast wel weer een (of twee) Newf(s) komen!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 14:22

Leuk! Wij hebben nu onze 2de Newfy, en ons hele thuis heeft nu wel een liefde voor dit ras ondanks dat ze ontzettend in de weg kunnen zitten, ze het eten af en toe van je bord afkwijlen en je hele TV zicht kunnen verhinderen. :=

Eerst hadden we een zwart Teefje Balou, haar hebben we helaas door uitzaaingen in haar blaas al op 8 jarige leeftijd moeten laten inslapen, en nu hebben we een zwarte (ongecastreerde) Reu genaamd DJ. DJ laten we (zoals het er nu naar uitziet) ook niet castreren in toekomst.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 14:29

Ons (helaas) overleden teefje, Balou:

Afbeelding

Onze Reu, DJ:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 15-02-13 14:32, in het totaal 3 keer bewerkt

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:29

Ik heb er helaas geen één maar was wel op slag verliefd bij de eerste ontmoeting met dit ras <3 <3 Een paar jaar geleden liep ik in Amsterdam, daar kwam een gigantische ietwat lompe pluizebol mij tegemoet samen met zijn baasje. Ik denk dat ik echt naar die hond gekeken heb alsof ik de liefde van mijn leven zag lopen :+ dus ben veel te enthousiast naar die man toegelopen en vroeg wat voor hond het was en of ik hem mocht aaien. Hij vertelde vol lof over zijn hond en zo hebben we samen door amsterdam gewandeld. Ik heb nog nooit zo'n geweldige hond meegemaakt, zo lief, robuust, lomp en goedbedoelde-pechvogel-achtige-allemansvriend. Ik heb helemaal NIKS met honden maar hier wil ik er wel drie van. <3 <3 <3

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 14:30

JuliaMaria schreef:
Ik heb er helaas geen één maar was wel op slag verliefd bij de eerste ontmoeting met dit ras <3 <3 Een paar jaar geleden liep ik in Amsterdam, daar kwam een gigantische ietwat lompe pluizebol mij tegemoet samen met zijn baasje. Ik denk dat ik echt naar die hond gekeken heb alsof ik de liefde van mijn leven zag lopen :+ dus ben veel te enthousiast naar die man toegelopen en vroeg wat voor hond het was en of ik hem mocht aaien. Hij vertelde vol lof over zijn hond en zo hebben we samen door amsterdam gewandeld. Ik heb nog nooit zo'n geweldige hond meegemaakt, zo lief, robuust, lomp en goedbedoelde-pechvogel-achtige-allemansvriend. Ik heb helemaal NIKS met honden maar hier wil ik er wel drie van. <3 <3 <3

Wat een leuke ervaring! :j
Hier in de buurt krijg ik soms opmerking van: ''Ik dacht dat je met een pony aan het wandelen was'', of kleine kinderen: ''Mevrouw, wat een mooie beer''/''Waarom heeft u een beer als huisdier?''
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 15-02-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:32

als mijn hond er niet meer is zou ik er graag een willen...ken alleen niemand met zo'n prachtige beer.
Die ik nu heb verhaart, kwijlt en zit net zo in de weg als een newfy dus wat dat betreft kom ik niet voor verrassingen te staan

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 14:36

fjordie333 schreef:
als mijn hond er niet meer is zou ik er graag een willen...ken alleen niemand met zo'n prachtige beer.
Die ik nu heb verhaart, kwijlt en zit net zo in de weg als een newfy dus wat dat betreft kom ik niet voor verrassingen te staan

Ik vind het kwijlen van DJ wel meevallen, bij Balou was het erger, tenminste ik heb er geen last van. En ja mijn moeder stofzuigt elke dag, maar daar krijgen we een hoop liefde voor terug.

En van dat in de wegzitten, zo, moet hem regelmatig wegsturen als hij voor de TV zit en er staat een favo programma op, hij zit ook altijd op de verkeerde plek. :o

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:38

ja ik MOET ook elke dag stofzuigen maarja ach, zoals je zegt het is het waard, is DJ waaks ?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 14:43

fjordie333 schreef:
ja ik MOET ook elke dag stofzuigen maarja ach, zoals je zegt het is het waard, is DJ waaks ?

Zo af en toe. Ze zeggen dat Newfy's niet blaffen en bij Balou was dat ook het geval. Die blafte alleen in nood, bijvoorbeeld toen onze net gecastreerde kater buitenliep en dat mocht op dat moment niet.

DJ blaft wel, ook in nood, maar ook als hij soms je aandacht wilt. Als hij het ergens niet mee eens is, dan geeft hij een soort van grommende blaf (hij is niet agressief, en bijt ook niet!).

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:46

zullen mijn buren op prijs stellen...de mijne blaft nog als er een vis in het aquarium beweegt !

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:27

In mijn ervaring kwijlen Newfs weinig en blaffen ze al helemaal weinig. Die van ons blaften alleen als ze écht heel, heel, héél enthousiast waren :D Daarnaast zijn ze absoluut niet agressief, ik heb de oudste vroeger als kind best wel mishandeld met allerhande haarclipjes, elastiekjes en stikjes in haar oren en daar had ze achteraf bèst een knauw voor mogen geven :P Maar dat deden ze NOOIT. Zeker met kinderen kun je je geen betere hond wensen dan een Newf, ik heb gedurende mijn jeugd echt twee maatjes voor het leven gehad.
Mooie beschrijving JuliaMaria, het zijn inderdaad van die gezellige goedzakken. Alles is lief bedoeld maar kan een beetje lomp overkomen :)) en ze vinden iedereen leuk.
Dat in de weg zitten herken ik ook wel ja :)) Vooral in de keuken, als je aan het koken bent :+ Verder vind ik eigenlijk dat ze verrassend weinig ruimte innemen voor zulke grote honden. Die van ons lagen altijd bijna bovenop elkaar, als een soort veredeld vloerkleedje ergens in de hoek. Maar bij voorkeur samen uitgestrekt liggend op de bank natuurlijk :Y)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 17:00

Nee DJ blaft niet veel hoor, hij slaat niet aan als de bel gaat enzo, hij blijft alleen wel ietsje meer dan de doorsnee Newfy, maar blaft dus om een reden. Onze teef hoorde je helemaal niet.

Ik hou er ook niet zo van, dat gekef. Dus dat is een mooie eigenschap van het ras.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:01

Ja prachtig ras! Wij hebben nu een kruising leonberger/newfie, maar ze heeft meer van een newfoundlander weg :D
Voorheen hadden we 2 raszuivere. Het zijn super honden, heel trouw en lief.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:10

Wat doen jullie aan de vacht qua verzorging?
En de hondenlucht?
We hebben onze honden nu altijd samen in een warm hok in de schuur, en overdag altijd buiten. Super waaks. En idd onze newfie ramona staat altijd in de weg :') en ze vind het heerlijk als ik haar onder haar buik aai, dan begint ze te snurken :P

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 17:13

Nino94 schreef:
Wat doen jullie aan de vacht qua verzorging?
En de hondenlucht?
We hebben onze honden nu altijd samen in een warm hok in de schuur, en overdag altijd buiten. Super waaks. En idd onze newfie ramona staat altijd in de weg :') en ze vind het heerlijk als ik haar onder haar buik aai, dan begint ze te snurken :P

Bij ons leeft DJ gewoon in huis maar hij word minstens 1 keer per week door mams grondig geborsteld, en daar is ze wel even meebezig (lees: 2 uurtjes). Dan kan hij weer een weekje vooruit. En we lopen nog geen shows dus opzich hoeft hij er niet elke dag spik en span uit te zien. Qua lucht vind ik het meevallen maar het is echt een buitenhond dus loopt veel buiten en is alleen in de avond binnen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:13

Grappig Nimo94, ik heb ook een Leonberger/NewFoundlander gehad. En natuurlijk ook een echte, dat waren echt super honden. Ik mis ze nog elke dag. Helaas worden ze niet zo oud.
Ik heb ook nog twee Landseers gehad, dat waren ook geweldige honden.
Het is dat ik nu niet meer zo groot woon, anders nam ik er morgen weer eentje.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 17:15

Myca schreef:
Grappig Nimo94, ik heb ook een Leonberger/NewFoundlander gehad. En natuurlijk ook een echte, dat waren echt super honden. Ik mis ze nog elke dag. Helaas worden ze niet zo oud.
Ik heb ook nog twee Landseers gehad, dat waren ook geweldige honden.
Het is dat ik nu niet meer zo groot woon, anders nam ik er morgen weer eentje.

Tja qua leeftijd verschilt het heel erg, ken er een paar die zijn al 12, dat vind ik voor een Newfoundlander toch behoorlijk oud.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:38

Dat vind ik ok xx_Kelly_xx
Bij Andor (mijn eerste NewFe klinkt zo afstandelijk) had ik gelezen dat NewFoundlanders tussen de 6 en de 12 jaar oud konden worden. Ik ging er toen vanuit dat onze hond dus 12 zou worden, want wij zorgden uiteraard als de beste voor hem. Andor was echt zo'n hond die indruk maakte op iedereen. Een hond met charisma.
Hij is helaas maar 6 jaar geworden... Toen werd zijn vacht dof, hij werd nors, maar verder zag je eigenlijk niets. Bij de dierenarts bleek dat hij op 6 plekken in zijn darmen al een tumor had. Pffffff.

Daarna hebben we twee Landseers gehad, daar heb ik toen bewust voor gekozen omdat daar minder vraag naar is en minder kans op overfokking. Landseers zijn ook geweldige honden, wel anders dan NewFoundlanders. Ik ben met ze naar "waterwerk" gegaan met de NewFoundlanderclub omdat de Landseerclub in Belgie terwijl ik in de kop van NoordHolland woon.

Beide rassen hebben een grote zwak in mijn hart. Een NewFoundlander is meer een heer van stand en de Landseer meer een rebelse puber. Maar ze zijn zo lief, warm en mooi.
Ik krijg ineens weer heimwee naar die tijd...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 18:56

Myca schreef:
Dat vind ik ok xx_Kelly_xx
Bij Andor (mijn eerste NewFe klinkt zo afstandelijk) had ik gelezen dat NewFoundlanders tussen de 6 en de 12 jaar oud konden worden. Ik ging er toen vanuit dat onze hond dus 12 zou worden, want wij zorgden uiteraard als de beste voor hem. Andor was echt zo'n hond die indruk maakte op iedereen. Een hond met charisma.
Hij is helaas maar 6 jaar geworden... Toen werd zijn vacht dof, hij werd nors, maar verder zag je eigenlijk niets. Bij de dierenarts bleek dat hij op 6 plekken in zijn darmen al een tumor had. Pffffff.

Daarna hebben we twee Landseers gehad, daar heb ik toen bewust voor gekozen omdat daar minder vraag naar is en minder kans op overfokking. Landseers zijn ook geweldige honden, wel anders dan NewFoundlanders. Ik ben met ze naar "waterwerk" gegaan met de NewFoundlanderclub omdat de Landseerclub in Belgie terwijl ik in de kop van NoordHolland woon.

Beide rassen hebben een grote zwak in mijn hart. Een NewFoundlander is meer een heer van stand en de Landseer meer een rebelse puber. Maar ze zijn zo lief, warm en mooi.
Ik krijg ineens weer heimwee naar die tijd...

Ja het ligt er maar net aan, de een word 6, die van ons 8 en sommige worden 12. Ons teefje was ook "maar" 8, ook een tumor in haar blaas en die was helemaal vergroeid dus was inslapen de enige optie. Ze was ook helemaal op.

Wat lijkt de Landseer op de Newfoundlander, kende dat ras niet.

Ik wil in de toekomst ook waterwerk gaan doen met DJ, is ook echt een hond die graag leert en bezig is. Nu helaas geen tijd i.v.m. studie.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:05

Onze beide newfoundlanders zijn 12 geworden, super honden.
Landseer leek ons ook super mooi, maar die zijn er haast niet.
Nu woon ik nog bij mijn ouders, maar ik hoop zeker te weten later 2 mooie newfoundlanders te hebben, het enigste nadeel is dat mijn vriend gek is op rotweilers, en ik dus totaal niet :')

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 19:07

Nino94 schreef:
Onze beide newfoundlanders zijn 12 geworden, super honden.
Landseer leek ons ook super mooi, maar die zijn er haast niet.
Nu woon ik nog bij mijn ouders, maar ik hoop zeker te weten later 2 mooie newfoundlanders te hebben, het enigste nadeel is dat mijn vriend gek is op rotweilers, en ik dus totaal niet :')

Haha als mijn toekomstige vriend geen Newfoundlanders wilt heeft 'ie toch een heel groot probleem, want die komen er, en wel 2 stuks. :=

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:09

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 19:11

Oooooo wat een leukert! :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:25

Dit is een Landseer:
Afbeelding

Ze zijn nauw verwant aan de NewFoundlanders. In de VS horen ze tot hetzelfde stamboek.
In Europa zijn de Landseers groter, iets slanker en aktiever gefokt in vergelijking met de NewFoundlander.
Ze hebben ook niet die dubbele vacht en zijn dus iets makkelijker qua vachtonderhoud.
Ik ben ervoor naar Belgie gegaan.

Liefst had ik toen een NewFoundlander gehad, maar op dat moment kon ik geen nest vinden dat echt helemaal perfect was.
Als je al na 6 jaar afscheid moet nemen van je vriend, wordt je steeds kritischer.

Is er iemand die ook waterwerk heeft gedaan/doet met de NewFoundlander?