Oude eigenaar eist kat terug!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Oude eigenaar eist kat terug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 08:41

Ik lig al gans de nacht wakker....

Een 2 tal weken geleden hebben we verre verre kennissen (een koppel) hun 2 katten opgevangen voor enkele dagen wegens verhuis.
Als ze de katten kwamen afgeven liet de eigenaresse eigenlijk al uitschijnen dat ze hetniet bijzonder erg zou vinden moesten ze blijven.
We dachten nuja we zien wel...
Een week en half later krijgen we een bericht van haar dat ze de katten niet meer kan meenemen, want ze mag geen huisdieren op haar nieuwe flat. Ze heeft een back up plan moesten we ze niet willen, maar ze liet de keuze aan ons.
Wij zijn eigenlijk helemaal weg van deze beestjes, dus ze mochten blijven.
Meisje helemaal gelukkig, wij ook helemaal gelukkig.

Later zond ze een bericht indien ze nog eens mochten langskomen om ze te zien.
We hadden ook gezegt dat dit altijd kon, dus geen probleem.

Ik was niet thuis, maar mijn vriend doet de deur open en haar vriend staat daar met een kattendraagtas, en zegt ik neem x mee, 1 van de katten dus.
Mijn vriend helemaal niet akkoord natuurlijk.
De eigenaresse en haar vriend hebben nog een uur in onze keuken staan disscucieren wat te doen, want eigenlijk wil het meisje de katten bij ons laten. Want de kat dat ze mee wilden is een echte buitenkat, en in een appartement zou het erg zielig zijn. De andere kat is erg rustig en kan eigenlijk wel best enkel binnen leven maar die kat had ze niet erg graag... Hun backup waren de ouders van haar vriend maar eigenlijk vinden ze het niet zo'n goede thuis, want de rustige kat is erg angstig geworden sinds ze daar al enkele dagen heeft verbleven. Ook kregen ze daar geen affectie.
Ze zijn toen dus weggegaan zonder kat(ten).

Gisterenavond rond 21u krijgt mijn vriend telefoon van de vriend van het meisje dat hij morgen alle 2 de katten komt ophalen. De buitenkat gaat bij zijn ouders, en de binnenkat op het appartement.

Nu willen wij die katten niet meer afgeven. Vind het voor allebei de katten net geen goede oplossing.
Bij ons kunnen ze buiten, veel aandacht, goed eten, propere kattenbak,...enzovoort.
Het zijn ook echt vriendjes, dus zou al erg zijn om ze uit elkaar te halen.
Ik heb gisteren nog een half uur aan de lijn gehangen met de vriend van het meisje, maar wil ze mee.
Hij was niet op de hoogte dat het meisje de katten aan ons had gegeven.

Wij hebben alle documenten van de katten incl paspoort,...
Documenten van de katten staan op naam van het meisje waarvan we de sms hebben gekregen dat weze mochten houden

Ik heb zin om een sms te zenden dat we de katten tijdelijk uit liefdadigheid hebben opgevangen, ze uit liefdadigheid gingen houden. Maar dat we geen jo-jo zijn. En dat we niet accepteren dat wij de dupe zijn van hun slechte communicatie met elkaar. En dat de deur om de katten vanavond op te halen ook niet open gaat.
Zijn we hiervoor in ons recht?

ChocooPrins

Re: Oude eigenaar eist kat terug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 08:45

Ohja we hebben al 60 euro kosten aan voeding gemaakt ondertussen.
Hier ging de vriend over telefoon mee akkoord om dit terug te betalen.
Maar wij hebben de kattenbak enzo gekregen en zijn natuurlijk ook bereid deze te betalen, alsook het eten dat we gekregen hebben voor de eerste dagen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 10:54

Sorry dat ik even een schop geef.
Maar vanavond komen ze om de katten...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:57

Tsja, ze staan wel op haar naam.. Heb je rechtbijstand?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:00

Een beetje een rare gang van zaken maar ik denk dat je niks anders kan doen dan de katten weer meegeven. Ik neem aan dat jij en je vriend nergens 'officieel' bekend staan als (nieuwe) eigenaar van de katten... Dat je vind dat de katten beter af zijn bij jou staat daar los van, dat geeft je nog niet het 'recht' om ze bij jou te houden.

Edit. ze staat dus nog op haar naam.. dan wordt het erg lastig vrees ik..

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:04

Heb je alle sms-jes / emails nog waarin ze zegt dat je ze mag houden? In mijn ogen zijn het dan jullie katten. Als ze ze terug willen moeten zij maar een advocaat in de arm nemen. Je kan het juridisch loket om advies vragen.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:05

O, en dat de chip paspoort op hun naam staat zegt niks, dat is geen eigendomsbewijs. Hoeveel chips van dieren nog staan om 3 eigenaren geleden wil je niet weten :+

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:05

Je hebt dit vanochtend vroeg er pas op gezet dus denk dat je toch even geduld moet hebben ondanks dat je niet veel tijd hebt.
Je kunt natuurlijk opbellen en zeggen dat de katten jullie gegeven zijn en dat ze zonder jullie goedkeuring nergens naartoe gaan. Echter of dit juridisch gezien goed is denk ik niet. Jullie hebben de katten niet gekocht natuurlijk en hebben daardoor ook geen overeenkomst. Wat staat precies in sms?
Het is voor jullie niet leuk, en dat kan je ook zeggen, dat jullie er inmiddels al gehecht zijn.
Maar 60 euro voer voor 2 weken? Dat lijkt me toch sterk? of jullie moeten een voorraad ingeslagen hebben ( maar dat is natuurlijk niet het probleem van de (vorige )eigenaren

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:06

Ze heeft toch een sms gestuurd met daarin dat ze afstand doet van de katten? Misschien kun je haar daar een kopietje van sturen om haar eraan te herinneren ofzo?
Vreselijk dat mensen er zo mee omgaan zeg! eerst ze weg geven dan weer terug willen dan toch weer niet... En helemaal met katten die houden helemaal niet van verhuizen

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:07

Hoeveel tijd zit er tussen?Tussen dat ze je de katten gegeven heeft en nu?

Ik heb altijd nog zoiets; eens gegeven blijft gegeven.

Het ligt ook aan hoe duidelijk de afspraken gemaakt zijn.
Mochten jullie ze houden als ze niet meer terug zouden kunnen?
Of heeft ze de diertjes echt afgestaan?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:09

sorry ik snap dat je snel aan een beesje kan hegten maar het zijn en blijven hun katten.

ik zou je een hoop elende besparen en zelf een paar leuke katten zoeken in BV een assiel of MP.
en hier een wijze les uit leren!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:09

Heel duidelijk zeggen dat ze ZELF hebben gezegd dat de katten bij jullie mochten blijven. En dat jullie gek zijn met deze beestjes en het niet goed is ze wéér te verhuizen. Als je er echt gek mee bent zou ik zeggen dat je wel voor de katten wil betalen zodat hun een kat uit het asiel kunnen adopteren?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:10

Als het meisje de katten aan jullie heeft gegeven, en vriendlief is het daar niet mee eens, dan heeft vriendlief pech.

Jullie hebben met vriend niets te maken. Die heeft gewoon pech, en dat heeft ie aan zijn vriendin te danken. Ze vechten het samen maar uit.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:10

Als ze letterlijk hebben gezegd dan mogen ze bij jullie blijven hebben ze geen poot om op te staan, zeker als je dan smsje nog hebt!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:11

o0eefje0o schreef:
sorry ik snap dat je snel aan een beesje kan hegten maar het zijn en blijven hun katten.

ik zou je een hoop elende besparen en zelf een paar leuke katten zoeken in BV een assiel of MP.
en hier een wijze les uit leren!

Waarom? Ze zijn toch weggegeven door de eigenaresse?

Eens gegeven blijft gegeven, anders kun je wel aan de gang blijven zeg.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:13

Als het meisje je de katten echt heeft gegeven,zou ik ze niet teruggeven hoor!
Helemaal als je de sms nog hebt,je hebt dan bewijs.
Lekker wispelturige mensen ook >;) .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:13

Voet bij stuk houden, als de katten het nu beter gaan krijgen maar dat is waarschijnlijk niet het geval. Bel het meisje op, zeg dat ze beter twee kittens kan halen maar dat deze twee bij jullie blijven. Ze heeft ze gegeven en dat je het erg vervelend vind dat ze nu spijt heeft maar dat je ze gewoon houd en dat ze anders maar een advocaat in moet schakelen (meestal haken ze dan wel af)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:16

Zolang jij haar sms hebt bewaard kunnen zij je volgens mij niks maken.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:16

Als de dieren wel buiten komen heb je natuurlijk nog kans dat ze op een dag gewoon weg zijn.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:19

Nou eens gegeven altijd gegeven ben ik het niet mee eens! Het is geen speelgoedpop!
Ik snap dat het een rotsituatie is, maar in feite is die vriend van dat meisje er dus nooit mee akkoord gegaan.
En het waren hun katten. Dus als hij nu terugkrabbelt en hij vind jullie niet de perfecte eigenaren, heeft hij alle recht om ze terug te halen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:22

Het zijn haar katten en je hebt ze pas anderhalve week. Zij zaten in die periode in een verhuizing, dus best kans dat ze niet goed na konden denken over de katten. Nu is alles een beetje tot rust gekomen en komen ze tot een oplossing.
Gewoon meegeven die beesten, als je katten wilt dan haal je zelf maar wat dieren op bij het asiel.

Het is niet dat je ze al anderhalf jaar hebt. Anderhalve week, een beetje vakantie duurt al langer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:24

Ik ga mee met Apple.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:26

Ik zou ook voet bij stuk houden.. Als zij hebben toegezegd dat jullie de katten mogen houden, mogen jullie ze houden. Ikv ind het heel vreemd dat ze ineens zeggen dat zij de katten terug willen hebben. Hoe komt zoiets in je op? Eerst zogenaamd oppasadres, daarna daar laten 'dumpen'. Ik vind het vreemd, de katten mogen niet op het appartement maar nu mag er één wel op het appartement? Of is dat dan ook gelogen? Ik heb een beetje het idee dat zij die katten als een ding zien. Als ik zou verhuizen zou ik wel expliciet zoeken naar een appartement waar dieren toegestaan zijn om problemen te voorkomen, anders gaat het hele verhaal gewoon niet door.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:28

Katten zijn aan jullie gegeven en dan heeft de oude eigenaar pech om even krom te zeggen tegenover de oude eigenaar.
Als je een tekstbericht heb waarin het staat goed bewaren en anders via sms of mail proberen dit op tekst te krijgen dat ze de katten gegeven heeft desnoods met een omweg als het maar bevestigd staat.

Edit: Als de katten bij elkaar zouden blijven had ik er niet moeilijk over gedaan maar als ze de katten uit elkaar willen gaan halen terwijl ze altijd bij elkaar hebben gezeten zal ik dit niet toestaan.
Laatst bijgewerkt door booster op 12-02-13 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:30

Jeetje, wat een situatie zeg... Heel vervelend dit. Ik heb echt geen idee wat je rechten zijn of iets. Zou zeker proberen ze te houden en toch een beetje dreigen ze niet mee te geven. Maarja, als ze ze echt komen halen voor je deur etc.. Dan wordt het erg lastig. Succes met de situatie! :(:)