Oude hond op gewicht houden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Oude hond op gewicht houden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:14

Een van mijn honden, een boerenfox teefje, wordt over drie maanden 15.
Ze is zo goed als doof, begint wat te dementeren, maar dat zijn eigenlijk ook haar enige "klachten".
Ze is nog actief, eet goed, drinkt goed, etc.
S morgens krijgt ze droge brokjes en s avonds blik vlees, van Bonzo. Ik weet dat niet iedereen hier even goed over te spreken is, maar voor ons werkt dit prima. Ze is geen makkelijke eter (nooit geweest) en dit eet ze zonder problemen.

Toch wordt ze mager. Op haar ribben zit echt geen vet en bij de heupen begint ze ietwat in te vallen. T is natuurlijk een oud beestje, maar wat kan ik hiermee? Heb al zitten kijken baar senioren voer, maar juist omdat ze zo'n lastige eter is, wil ik dat eigenlijk niet veranderen en zit ik meer richting een supplement oid te denken...

Iemand?

Shirley

Re: Oude hond op gewicht houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:16

Gewoon hetgeen ze gewend is, maar dan grotere hoeveelheden of liever nog: een extra maaltje tussen de middag ofzo ?
Zo houden we de onze tenminste lekker op gewicht ... is ook geen gemakkelijke eter :n

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:17

Ik denk dat je met de rug tegen de muur staat.... Wat is wijsheid???
Ik zou haar gewoon blijven voeren wat immers goed gaat.
Dingen nu veranderen kan best grote gevolgen hebben.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:17

senioren staat juist vaker lager in energie om te voorkomen dat honden dik worden.

Is het een optie om gewoon wat meer te voeren en dan verdeeld over meerdere keren per dag.

Anders kan je kijken voor een wat vettere brok

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:18

Hier een jackrussel, lastige eter. Krijgt nu royalcaninbrokken met water. Anders schrokt hij het op.
's avonds senioren blikvoer.

Maar hij is ook niet dik meer te krijgen.
Is wel gevoelig voor eten, dus geeft snel over. Nu eindelijk stabiel dus we laten het zo.

Wil ook wel weten wat de dikmakers zijn bij honden!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:19

Is het niet zo dat bij oudere dieren juist magerder worden omdat er spierafname is ofzo? Niet dat je hond gelijk eng mager moet worden, dat zou denk ik dan weer juist niet goed zijn.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:28

Ja denk dat er sprake is van weinig spieren. Bij die van mij in ieder geval wel.
Hij was altijd 'breed' voor zijn doen.

Nu mager, iel oud stink hondje.
Er mag best een laagje meer op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:13

Je kan kijken of ze schapenvet lust, of rijst. De hoeveelheid voer ophogen kan ook. Of anders kijken of ze het opeet met een scheutje olie eroverheen.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:16

De puppy-variant van je huidige voer zit vaak meer vet in, misschien kun je dat proberen? Of inderdaad gewoon een extra maaltje overag. Ik zou zeker niet teveel veranderen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:18

Onze oude man, inmiddels 15 krijgt gewoon meer eten dan dat hij kreeg eerder. Hierdoor blijft hij netjes op gewicht. Ipv de 500 gram die hij eerder kreeg zit hij nu rond de 800 a 900 gram per dag. Brok en blik, maar beiden wel laag in vet en eiwit omdat zijn darmen anders van slag raken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:35

We moesten toch met onze andere hond naar de DA, dus de oude dame ook maar mee genomen. DA vond haar ook mager en stelde een bloedonderzoek voor.
Hieruit blijkt dat haar urea gehalte flink verhoogt is. Dit is normaal 2,5/9,6 en is bij Rocky 14.0!
Ook de crea zit aan de hoge kant (44/159, Ricky heeft 141)

Dit wijst dus op een nier probleem, wat op zich wel past bij haar leeftijd. Ze weegt nog maar 8 kilo...

Heb nu speciaal dieetvoer van Royal canin mee gekregen, hopen dat ze t eet!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:38

Misschien kun je het om te beginnen mengen met je Bonzo ?
Dan is de schok niet zo groot ...

En hoe is het met de andere ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:40

Ja, gaan we ook zeker doen :j penny update in d'r eigen topic ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:40

Ik zag het :)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:31

Ben eigenlijk wel benieuwd wat er verder is vastgesteld aan de hand van de ureum waarde en creatine in het bloed, heeft ze iets aan haar nieren? :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:48

Ja, dat staat er toch bij?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:51

Maar ze drinkt dan ook meer dan normaal?

Meestal is dat toch een symptoom van slechter werkende nieren?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:00

Doet ze ook. Maar niet van de een op andere dag. Goed, het is een progressieve ziekte. Kort gezegd: ze zal er dood aan gaan. Hoe snel? Geen idee.
Maar kom op, t beestje is bijna 15... Ze is gewoon oud. En als ze zo blijft mag ze van mij 300 worden hoor, maar ze moet niet af gaan takelen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:36

stef schreef:
Ze is gewoon oud. En als ze zo blijft mag ze van mij 300 worden hoor, maar ze moet niet af gaan takelen...

Tsja, ik weet het het is een open deur intrappen, maar daar is ze al mee bezig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 22:44

Ja ok, maar ze moet niet verder gaan. Ik ken mensen die tillen hun hond de trap op en af, moeten m na het slapen overeind helpen, beestje laat alles lopen... Nee, zover laten we het niet komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:25

Goed, sterkte ermee. Bedenk je één ding, in zo een situatie bestaat te vroeg inslapen niet, te laat wél.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:39

Niet doorgelezen dus weet niet of 't al geopperd is maar een dobbelsteentje schapenvet per dag doet vaak wonderen. Niet die dure kuipjes kopen bij de dierenwinkel maar gewoon even naar een zelfslachtende of turkse slager en puur schapenvet kopen, bij een zelfslachtende slager kun je't vaak voor niks krijgen en bij de turkse slager kost 't een paar euro per kilo (ik betaalde jaren terug 2 gulden de kilo toen ik 't moest kopen, bij m'n vaste slager had ik 't gratis en hij sneed 't op de machine ook nog in dobbelstenen voor me). In de diepvries en zo vanuit de vriezer elke dag 1 blokje (als ze 't goed verwerkt en niet vlot aan komt kun je naar 2 gaan maar meer zou ik niet doen, 't is echt heel vet vet ;) ) Omdat het klaar vet is is het zelfs vanuit de vriezer niet kei hard maar je kunt 't ook even laten ontdooien. Ik ken geen hond die dat níet wil eten (gaf het vroeger standaard, ook érg goed voor vacht en huid)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 07:15

gewoon betere voeding aanschaffen. Als je geen vers vlees wil voeren dat kan dat moet je dat niet doen maar tussen vers vlees en bonzo zitten enorm veel betere merken voeding.

Dus je kan bijv. rodi worst geven, bozita blikvlees, renske, nature dieet. Allen geen vers voer is gewoon in de kast te bewaren maar zitten meer voedingswaarden in dan (blikvlees) van Bonzo.

http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... ken/207461
zitten ook enorm veel voedingswaarden in. Is speciaal voor pups en moeder honden die dus vollop in groei zijn of melk geven. Echter speciaal voor.... wil niet zeggen ongeschikt voor oudjes ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 07:22

Als we onze oude meer vet of rijker voer geven gaan zijn darmen volledig van slag. Dat hebben we bij eerdere oudjes ook al gemerkt. Je kunt er niet alles ingaan duwen wat vetter is dat is vaak het probleem.

Hier werkt veel meer voeren vaak het beste. En ja ze worden dunner door spierafbraak en minder bewegen en zeker met een ziekte of medisch probleem heb je vaak weinig keus. Het nierdieet heeft de hond van mijn zus wel redelijk op gewicht gekregen weer. Die mankeerde daarnaast nog van alles maar van een zakje botjes was ze met haar overlijden toch weer aardig op orde.

En waarom mogen oudjes niet gewoon oud worden met een hondwaardig leven en wat mankementen? Zolang ze er weinig last van hebben, lol in hun, leven goed eten en genieten van hun wandelingetjes. Wat is er dan mis mee? Dan zou ons oudje 4 jaar geleden al dood gemaakt moeten worden, meneer is nu 15 en heeft nog pret voor 10. Maar hij heeft wel de nodige mankementen waardoor hij geen kilometers meer kan hardlopen maar heee hij is 15 mag het.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 09:23

Kuggur schreef:
Goed, sterkte ermee. Bedenk je één ding, in zo een situatie bestaat te vroeg inslapen niet, te laat wél.

Dus als ik je goed begrijp vind jij het veter als we haar nu in laten slapen?
Dit mag je uiteraard vinden, maar ik begrijp niet zo goed waarom.
De aandoeningen die ze heeft zijn niet pijnlijk, het enige nadeel voor haarzelf is dat ze ivm haar doofheid absoluut niet meer los mag lopen. Ze eet en drinkt goed, is vrolijk, heeft nog regelmatig "de gekke vijf minuten"...
Het is geen zielig weg terend beestje.
Over twee maanden moet ze terug naar de DA voor nieuw bloedonderzoek.

Waarom zou inslapen hiermee nooit te vroeg zijn?