14 maanden geleden is het al. En 3 dagen. De dag dat Trouble stuk ging. De dag waarop ze haar staart verloor, en een verlamde poot rijker werd.
Vandaag was het weer ent-dag. In Troubles geval meteen evaluatie. Tijd om te laten zien hoe het gaat, wat ze kan, wat niet meer lukt, wat nog wel functioneert en wat niet meer. Want nu is toch wel "de eindstand". Alles dat nog niet zelf genezen is zal dat ook niet meer doen. Verbetering van neurologische functies zit er niet meer in.
En de eindstand is zoals verwacht. Of ja, verwacht
Het pootje sleept. Dat is iets dat niet te negeren of te ontkennen valt. En ze redt zich er prima mee. Ze gebruikt het ook, maar wel op haar manier. Het grote vraagstuk was in deze alleen nog "heeft het meerwaarde". Een Goed Gesprek gehad met de dierenarts en de conclusie is nee. Integendeel. Het is functioneel, maar gevaarlijk. Het eelt-proces wil niet, er had al lang een kussentje moeten zitten. Er zit wel iets, maar dat voldoet niet. Ze blijft het maar open lopen en is daarom zeer beperkt in het naar buiten gaan. Zeer beperkt dus, in dat wat ze het liefste doet. Samen met de dierenarts de risico's bekeken. Over haar andere heup, over haar huid, het gebrek aan spieren dat ze nu heeft. Het grootste risico zit in haar balans. De kans bestaat, omdat ze ook al een staart mist, dat ze moeilijkheden krijgt met haar balans. Maar ze heeft nu ook al geen staart, en een stuk dood gewicht. Het zal haar uiteindelijk waarschijnlijk uitstekend lukken allemaal.De slijtage van haar andere heup is een nadeel dat we op de koop toe moeten nemen. Ze wordt geen 25, ze zal vroeg versleten zijn. Maar ze is zo krom als een banaan, ze slijt toch al.
Dinsdag de 19e is het zo ver. Dan gaat ze onder het mes. Of ja, onder de zaag. Dan transformeert ze van "mist een onderdeel" naar "heeft nog 60% van haar ledematen".
Hoewel iedereen wist dat het er vroeg of laat van zou komen, komt het alsnog wel snel. Is het raar dat ik het ook wel heel jammer vindt dat het precies haar rode pootje is? Ik hoop ontzettend hard dat het haar inderdaad de kwaliteit van leven geeft die we hopen te halen.

foto met dank aan Bellatrix

ik heb respect voor je hoe je met haar meedenkt, haar nog het leven kan bieden zoals het haar past

er is nog niets gebeurd) en geloof ik zo veel mogelijk ervaringen wil lezen en informatie wil opzuigen. 
wow!
Trouble is een kanjer en doorzetter en ze slaat zich hier ongetwijfeld ook doorheen.