Melkklier tumor..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Melkklier tumor..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:07

Omdat ik lichtjes in paniek ben, en kapot ben van verdriet wil ik het hier even van me af schrijven en om tips vragen,

De mensen ie het overdreven vinden aub even op het rode kruisje drukken want dat kan ik nu echt niet hebben.

Mijn lieve mechelse herder teef wordt volgende maand 6. Na jaren kwakkelen ging alles goed... Todat we vanmiddag een knobbel ontdekte bij haar tepel. Direct de dierenarts gebeld en we konden gelijk terecht. Uitslag: Melkkliertumor.

50 procent kans op goed of kwaadaardig. Biopt genomen en binnen twee dagen krijg ik de uitslag. Als het kwaadaardig is worden er longfotos gemaakt. Als het dan niet is uitgezaaid wordt ze deze week nog geopereerd, als het wel is uitgezaaid dan.. en daar scheurt mijn hart weer een stukje.

Ik ben zo bang dat ik mijn lieve vriendinnetje, beste maatje, mijn allesdie misschien wel ga verliezen. Normaal zoek ik alles op op google maar zelfs dat durf ik nu niet. Al die tijd was ik nuchter maar net ben ik gebroken.

Kan iemand mij een beete geruststellen.. ;(

Pauline

Re: Melkklier tumor..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:34

Ik zou willen dat ik voor je in de toekomst kan kijken maar dat kan ik niet..
Je zult door deze tijd heen moeten, maar er is nog hoop, niet alles is verloren op dit moment. Blijf dan ook kijken naar die hoop. Heel veel sterkte.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 07:07

kan je alleen maar veel sterkte wensen dat het goed komt

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 07:17

Mijn vorige rottweiler kreeg ook op 6 jarige leeftijd een melkklier tumor. Dit hebben ze verwijderd en gelijk ook d'r baarmoeder en eierstokken en zij is daarna nog 4 jaar mee gegaan. Hopelijk zijn jullie er ook nog optijd bij.Sterkte.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:57

Ah wat naar! Sterkte en ik duim voor een goede uitslag!

Mijn vorige konijn heeft het gehad, maar kreeg dan negatieve uitslag.. Een jaar later moest ik haar laten inslapen omdat het was uitgezaaid. Ze was daarvoor nog 2 keer geopereerd en alles werd steeds weggehaald, maar kwam toch steeds terug :( Ik hoop dat het voor jouw hondje anders uitpakt!!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:16

Bedankt voor jullie berichten dat doet me goed,

Mocht het kwaadaardig zijn en geen uitzaaiingen hebben zet ik alles op alles en wordt ze geopereerd, als het wel is uitgezaaid heb ik al besloten om direct afscheid van haar te nemen ;(

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:21

Lieve TS, misschien troost het je dat mijn x MH met melkklier tumor na 2 jaar nog rondloopt. Bij routinecontrole (ze is inmiddels 10) kwamen ze er achter dat ze ook een tumor had. Ze heeft in het verleden 2 nestjes gehad en bij niet gesteriliseerde teven is de kans nu eenmaal groter. Wij hebben haar, gezien haar leeftijd toen, voor gekozen om er niets aan te doen. Geen biopt en geen operatie.

Ze is er nog steeds en in blakende gezondheid zelfs! Ze heeft geen klachten en zolang het zo gaat, gaat het zo! Heb bewust de keuze gemaakt om er niets aan te doen, omdat het in mijn geval niet bijdraagt aan haar leven. Als het goedaardig is, dan loopt ze nog wel paar jaar rond, is het kwaadaardig, dan maak ik de beslissing op haar afnemende gezondheid. Mijn mening is dat een dier waarvan je weet dat het ziek is, kostte wat kost wil redden. Ik wil enkel kijken naar mijn hond zelf... en niet naar een diagnose die eraan hangt.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:23

Caesar schreef:
Lieve TS, misschien troost het je dat mijn x MH met melkklier tumor na 2 jaar nog rondloopt. Bij routinecontrole (ze is inmiddels 10) kwamen ze er achter dat ze ook een tumor had. Ze heeft in het verleden 2 nestjes gehad en bij niet gesteriliseerde teven is de kans nu eenmaal groter. Wij hebben haar, gezien haar leeftijd toen, voor gekozen om er niets aan te doen. Geen biopt en geen operatie.

Ze is er nog steeds en in blakende gezondheid zelfs! Ze heeft geen klachten en zolang het zo gaat, gaat het zo! Heb bewust de keuze gemaakt om er niets aan te doen, omdat het in mijn geval niet bijdraagt aan haar leven. Als het goedaardig is, dan loopt ze nog wel paar jaar rond, is het kwaadaardig, dan maak ik de beslissing op haar afnemende gezondheid. Mijn mening is dat een dier waarvan je weet dat het ziek is, kostte wat kost wil redden. Ik wil enkel kijken naar mijn hond zelf... en niet naar een diagnose die eraan hangt.

Dan weet ik haast wel zeker dat het bij jou hond goedaardig is, dan hoeft het ook niet zo veel problemen te geven. maar voor mezelf wil ik toch wel weten of het kwaadaardig is of goedaardig, blijkt het kwaadaardig te zijn zonder dat je het weet kan je je hond onnodig laten lijden. Dat ehb ik toen juist bij mijn konijn laten doen, zeker konijnen laten pas laat zien wanneer ze ergens last van hebben.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:26

@Nimfee, dat hoeft niet. Het is maar net waneer iets zich openbaart. Ik laat geen enkel dier onnodig lijden, maar ook zeker niet inslapen omdat er een diagnose aanhangt waarop ze op een bepaalde termijn misschien aan gaat overlijden, terwijl ze misschien nog een aantal maanden / jaren in goede / redelijke gezondheid mee kan. Het is maar net hoe nuchter / eerlijk je daar zelf in bent.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:29

Ah op die manier. Nouja ik heb de vervelende kant van melkkliertumoren meegemaakt, was geen pretje.. Ik denk dat ik er daarom anders tegen aan kijk.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:38

Bedankt voor je reactie, dat is een fijne ervaring om te lezen inderdaad.

Mijn vriendinnetje zal ook enkel worden ingeslapen als het kwaadaardig en en uitgezaaid naar de longen blijkt de zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:34

Tiffany, heeft je hond nu ook al klachten dan? Of is het bezoek / onderzoek enkel op basis van de constatering van het bultje?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 14:42

Nee geen klachten, gelukkig maar. Ik heb net even gegoogled en daar staan veel positieve verhalen tussen dus ik heb wat meer hoop nu. :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:53

Waarom gelijk in laten slapen?
Zolang ze niet ziek is verder, zou ik nog ff lekker genieten met de tijd die jullie nog hebben..

Ik heb hier een poes die vorig jaar aan een tepelklier tumor is geopereerd, en nu zit er op dezelfde plek weer een tumor (met nog wat kleintjes er omheen)... maar zolang ze nergens last van heeft, mag ze nog lekker genieten van haar leventje :j
En ja... ik hou er rekening mee dat ze elk moment kan verslechteren, maar dan heb ik iig het maximale eruit gehaald voor ons :o

Verder kan ik je alleen maar sterkte wensen..

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:01

Als het kwaadaardig is en het is uitgezaaid naar de longen zal het niet lang duren voordat ze gaat lijden. En dat wil ik haar liever besparen om dan nog "even wat tijd" te hebben ten koste van haar leven.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:06

Het hondje van mijn moeder hééft het sinds 3 jaar , gezien haar leeftijd toen . Net 10 hebben we besloten er niks aan te laten doen . Hond is nu 13 en in goede gezondheid verder ....
Wacht hoe moeilijk ook eerst de uitslag af en beslis dan .
En verder als je besluit niet te opereren laat je meisje dan zoveel mogelijk onbezorgd hond zijn . Daar help je haar het meeste mee .

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:10

Toen onze hond pups kreeg merkte we dat haar tepels achter dik bleven, ook nadat de pups niet meer dronken en naar een nieuw huisje gingen. Er zat een knobbel in een van de laatste tepels en de dierenarts heeft voorgesteld deze weg te halen. Toen ze wakker werd had ze aan een kant geen tepels meer.(de DA heeft alle tepels aan een kant weg gehaald) en gelukkig zijn we nu jaren verder en er zijn geen knobbels terug gekomen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:11

Dat bedoel ik Zinzi.. je ziet als eigenaar snel genoeg of je dier ergens last van gaat krijgen..
Zolang er bij mijn poes verder niks raars opdoet, maar ze van mij nog ff leven hoor :o

Zit nu naar haar te kijken, en ligt heerlijk languit op de bank in het zonnetje met een prinsheerlijk bekkie... <3

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:12

wij hebben een paar jaar geleden een oudere hond uit het asiel gehaald welke een melkkliertumor had,kwaadaardig,kon je goed zien ook overigens..

hond was ruim 11,maar nog zo vrolijk en goed dat ik de tumor zonder foto's te nemen weg heb laten halen..

ze heeft daarna nog een half jaar geleefd en ja ze bleek uitzaaiingen naar haar longen te hebben ,maar daar kunnen honden nog best een poosje mee leven,haar hart en uitzaaiingen naar haar maag deed haar de das om..

van haar longen had ze geen last...

ik laat mijn teven altijd vroeg castreren om deze vorm van kanker zo goed als uit te sluiten...vind het zo zonde om ze daaraan kwijt te raken..

maar ik ga duimen voor je dat het goedaardig gaat zijn en dan kan je nog alle kanten op :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:16

Bedankt voor jullie reactie's dat geeft hoop!

Ik ben nu ook weer wat rustiger dan gisterenavond dat scheelt ook.

Ik wil ook niemand tegen de schenen aanschoppen of discussie uitlokken. De dierenarts had het er over om de tumor te laten zitten als hij niet kwaadaardig was, ik ga toch overleggen om hem dan alsnog te verwijderen omdat hij wel kwaadaardig kan worden (says google).

Als de tumor kwaadaardig is laat ik hem verwijderen, natuurlijk! en dan hoop ik dat ze nog heel lang met ons mee kan en dat ik nog heel lang van haar kan genieten.

In het ergste geval, het doem senario.. is het kwaadaardig en uitgezaaid naar haar longen. Op dat moment heeft ze dus longkanker, met de wetenschap dat ze dit heeft en dat ik dan moet wachten tot ze gaat lijden, terwijl zij pas laat pijn aangeeft, dat wil ik haar niet aandoen. Deze optie is al met de dierenarts besproken en mocht het zover zijn wordt dit natuurlijk goed overlegd. Ik hoop dat deze keuze en gedachtengang wel gerespecteerd wordt hoe moeilijk (het ook voor mij) is...

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:26

kimmie261 schreef:
wij hebben een paar jaar geleden een oudere hond uit het asiel gehaald welke een melkkliertumor had,kwaadaardig,kon je goed zien ook overigens..

hond was ruim 11,maar nog zo vrolijk en goed dat ik de tumor zonder foto's te nemen weg heb laten halen..

ze heeft daarna nog een half jaar geleefd en ja ze bleek uitzaaiingen naar haar longen te hebben ,maar daar kunnen honden nog best een poosje mee leven,haar hart en uitzaaiingen naar haar maag deed haar de das om..

van haar longen had ze geen last...

ik laat mijn teven altijd vroeg castreren om deze vorm van kanker zo goed als uit te sluiten...vind het zo zonde om ze daaraan kwijt te raken..

maar ik ga duimen voor je dat het goedaardig gaat zijn en dan kan je nog alle kanten op :)

Bedankt voor je reactie! Ik kan mezelf wel wat aandoen omdat ik haar pas vorig jaar heb laten sterriliseren ;( Wat een rotverhaal zeg!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:48

Gaan ze wel preventief de baarmoeder en eirenstokken verwiijderen als het kwaadaardig is ivm dat het toch een hormonale kwestie is?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 15:53

ESSIE70 schreef:
Gaan ze wel preventief de baarmoeder en eirenstokken verwiijderen als het kwaadaardig is ivm dat het toch een hormonale kwestie is?

Goede vraag, dat zal ik meteen voorleggen mocht het kwaadaardig zijn bedankt!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:53

ze is toch al gecastreerd??

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:59

Ja maar de eierstokken en baarmoeder zitten er nog in als het goed is.Bij een castratie worden alleen de eileiders afgebonden :)