help.... hond eet bot in 1 keer op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

help.... hond eet bot in 1 keer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:41

....

mijn hond heeft net dit bot:
http://www.antos.eu/uploads/product/mid ... 260770.jpg
in een keer opgegeten.
Was de eerste keer dat ze dit kreeg, en ze lag eigenlijk lekker rustig te knagen. Nu keek ik net, en was er nog maar een klein stukje over.

Is het schadelijk, hoe moet ik nu handelen? Laxeren en en hopen dat het geen schade aanricht?

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:43

misschien even de dierenarts bellen en advies vragen? lijkt me niet zo gezond als dat in zijn geheel binnen in blijft ;)

nathalie_v

Re: help.... hond eet bot in 1 keer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:43

Is wel in stukken naar binnen gegaan.... (hoorde haar wel knagen)

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:43

Er van leren en hopen dat ze het op tijd verteerd heeft. Dit soort botten kunnen splinteren dus als je pech hebt worden haar darmen doorboord. Houd haar in de gaten en laxeren is denk ik geen goed idee. Een belletje naar de DA kan sowieso geen kwaad.

Edit; geef liever wat ontbijtkoek, dit kan de scherpe stukjes inkapselen.
Laatst bijgewerkt door NWDynamite op 03-02-13 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:44

en hoelang was ze al aan het knagen dan?

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:44

Is dat zo'n parmabot of dinobot? Hoorde dat je met die parmabotten sowieso op moest passen laatste tijd aangezien ze splinteren en jaartje terug is mijn kleintje er behoorlijk ziek van geworden. Hing ook een ontzettend rotte lucht aan waar je echt van over je nek ging. Ik terug naar de winkel een nieuwe halen, maar nog steeds t zelfde verhaal. Ik haal wel eens van die dinobotten maar die krijgen ze hier echt niet in 1x op :') en die worden voor zover ik weet ookniet verpakt.. Ik lees ff mee..

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:46

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:46

NWDynamite schreef:
dus als je pech hebt worden haar darmen doorboord.

Nou, nou, over geruststellen gesproken :')
Ik zou me niet al te veel zorgen maken en haar gewoon in de gaten houden. Om wat voor hond gaat het?

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:46

@Flomax

Stond er niet laatst een waarschuwing op facebook over parmabotten?
Van een laberador dacht ik

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:47

oh met 2 uurtjes zou onze hond hem ook op hebben hoor, dan denk ik dat je gewoon snel gekoud heeft en dat er dus niks ernstigs aan de hand is.. gewoon har gedrag even in de gaten houden

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:48

Als ze geknaagd heeft zal ze het wel verwerken. Wel kan ze last krijgen met poepen morgen /overmorgen omdat de stukjes bot erg hard blijven . En het poepen zeer doet .
Bel voor de zekerheid even met je dierenarts morgen ochtend .
Ik geef mijn honden nooit meer dit soort botten . Eten het ook mega snel op en krijgen last met poepen .
Zij krijgen kvv botten

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:59

Net even contact op genomen met een bevriende paravetrinair.
Zij adviseerde wat ik ook in gedachte had peperkoek, maar dat hebben we precies niet liggen.
Ben haar nu wit brood aan het voeren (zitten minder vezels in als in bruin brood, en is natuurlijk kleffer als bruinbrood) maak het voor dat ik het aan haar geef wel nat gemaakt.

Pff idioot hondje.. normaal krijgt ze alleen van die runderhuid botten die wel helemaal op, en heeft ook mergpijpen.
maar dit had ik bij haar niet verwacht.

Naar de dierenarts gaan is met haar zeer moeilijk (extreem bang etc.).
Paravetrinair adviseerde dat nog niet te doen, DA kan nu ook weinig doen behalve en braak middel toedienen. Maar grote kans dat de helft al door de maag is ;)

dank je wel voor alles snelle reacties!!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:09

Hhilde schreef:
NWDynamite schreef:
dus als je pech hebt worden haar darmen doorboord.

Nou, nou, over geruststellen gesproken :')
Ik zou me niet al te veel zorgen maken en haar gewoon in de gaten houden. Om wat voor hond gaat het?

Ik ben gewoon realistisch, TS dr hond zal niet de eerste zijn waar dit bij gebeurt. Waarom zou ik TS geruststellen als het ook mega fout kan gaan.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:12

Ik weet dat de darmen geperforeerd kunnen worden door een stuk bot. ;)
Dus ik ben erg blij dat je dit er ook bij zet :)
Liever een eerlijk advies, dan een geruststelling (ah hoewel ik dat ook erg waardeer :) )

(ik doe zelf de opleiding dierverzorging, maar weet natuurlijk niet alles, vandaar dat ik mijn vraag hier neer heb gelegd)

Hond heeft inmiddels 2 boterhammen op, en heeft wat gedronken.
Ligt nu rustig te slapen.
Buik is niet gevoelig. Zal dit regelmatig controleren.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:15

Peperkoek/brood/etc is echt de grootste onzin ever, aangezien dat gewoon verteert in de maag hoor :) Als je bang bent voor splinters beter isogel halen, dat doet dus écht wat peperkoek niet doet :) Omhult de boel waardoor scherpe delen geen kwaad meer kunnen..

Ik voer die gerookte botten sowieso niet, maar hordes honden eten ze zonder problemen dus het kan ook gewoon goed gaan hoor :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:16

Volgens mij is dit zo'n vers bot met stukjes vlees er nog aan? Dus niet zo'n gerookte kluif, die zitten nm niet in een vaccumfolie.
Dat kunnen ze gewoon helemaal opeten, is niets raars. En zo'n verse kluif is zachter dan een gerookte dus dat gaat sneller en minder kans op splinters. Niks aan het handje, niet zo paniekerig doen.
2 uur is niets, die van mij doen het veel sneller en hebben er nog nooit wat van gekregen. Zolang ze gewoon knagen (en dat heb je gehoord) is er niets aan de hand.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:22

anneliesdj schreef:
Volgens mij is dit zo'n vers bot met stukjes vlees er nog aan? Dus niet zo'n gerookte kluif, die zitten nm niet in een vaccumfolie.
Dat kunnen ze gewoon helemaal opeten, is niets raars. En zo'n verse kluif is zachter dan een gerookte dus dat gaat sneller en minder kans op splinters. Niks aan het handje, niet zo paniekerig doen.
2 uur is niets, die van mij doen het veel sneller en hebben er nog nooit wat van gekregen. Zolang ze gewoon knagen (en dat heb je gehoord) is er niets aan de hand.

Klopt, gerookte kunnen splinteren en ik zie op de foto geen verse kluif maar een gerookte/bewerkte. Of ben ik gek?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:24

wel raar dat ik dit (en vriendin van mij ook) dit nog steeds krijgen in onze opleiding (over peperkoek...) ;)

Ik zie verder aan haar niets raars, ligt lekker te slapen tegen de verwarming, wat ze normaal ook gewoon doet.

Ik kijk het nog even aan. Zeker omdat ze al even aan het knagen was, en geen pijnlijke buik heeft.

Het zag er niet uit als een gerookt bot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:30

Rauwe botten kunnen ze niet zo lang bewaren.
Dus de kans is extreem groot dat er toch een vorm van hitte/rook bewerking over is gegaan voordat het in de winkel terecht komt.

Dat komt de houdbaarheid ten goede, maar zorgt wel voor een groter risico op splinters. Omdat het bot broos wordt bij het proces.

Het is ook een "dragend" bot. Leuk om onder toezicht aan te likken/knabbelen, maar absoluut niet geschikt om "op te eten".
Ik snap echt niet waarom dierenwinkels dit product verkopen. Het is niet veilig en niet geschikt voor honden.

Zelfs gevorderde barf honden eten geen dragende botten van grote(re) dieren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:31

NWDynamite schreef:
Klopt, gerookte kunnen splinteren en ik zie op de foto geen verse kluif maar een gerookte/bewerkte. Of ben ik gek?

Gerookten zijn houdbaar, die zitten niet in vacumfolie.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:51

Peperkoek is idd een fabel. Isogel en watten is beter :j

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:53

WATTEN???

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:55

Ja.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:55

Hhilde schreef:
Peperkoek is idd een fabel. Isogel en watten is beter :j

Watten idd! Ik wist wel dat er nog iets was :) Al zou ik dat zelf niet echt aandurven _O-

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:56

Echt waar? Je hond watten voeren? En dit komt er in zn geheel weer uit zonder problemen? Grappig, nooit van gehoord...