Bokkers met een hondenpension

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Bokkers met een hondenpension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 14:39

Hallo allemaal,

Zijn er ook bokkers met een hondenpension? Vast wel! Ik zet het topic maar even in deze hoek, ondanks dat het onder 'werk' valt.

Ik ben op zoek naar ervaringen m.b.t. het opzetten en runnen van een hondenpension. Hoe ben je ermee gestart? Welke diploma's zijn een must? Welke eisen heb je gesteld aan de locatie? Hoe ziet de dagelijkse gang van zaken eruit? Combineer je het nog met andere zakelijke activiteiten? Met hoeveel mensen en hoeveel honden werk je? Ik wil graag wat meer weten over de 'ins en outs', dus mensen die het een en ander kunnen en willen vertellen: brand los!

Feiko

Re: Bokkers met een hondenpension

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:46

Ik volg even... Ik ben namelijk bezig met het opzetten van een puppy dag opvang...
Maar zit dus ook met wat voor locatie uiteindelijk, en wel of geen volwassen honden, alleen dag opvang of ook overnachten... veel om over na te denken dus :P

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 16:31

Feiko, oeh dan ben ik wel nieuwsgierig, waarom een puppydagopvang? En doe je op dit moment een relevante opleiding/cursus?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:38

Ik ben +/- 6 jaar leidinggevende op een dierenpension + asiel. Wij vangen honden, katten, knaagdieren, konijnen, reptielen en tamme vogels op.
Het bedrijf ligt op een mooie locatie, met 5 min. lopen ben je in het bos waar ook een grote vijver is voor de honden om te zwemmen. Natuurlijk ligt het bedrijf achteraf zodat er geen overlast is van de blaffende honden. We hebben 56hondenkennels, allemaal met een eigen buitenren. De buitenrennen zijn in de winter dicht dan is de vloerverwarming namelijk aan.
Verder hebben we7 grote speelvelden(voor groepjes) en 5 kleine veldjes met allemaal een stukje overkapt zodat ze in de zomer uit de zon kunnen zitten of droog als het regent.
We beginnen met uitzondering van de zomervakantie elke dag om half 9. Dan worden de honden individueel of in een groep op de speelveldjes gezet. Ondertussen spuiten we de hokken uit met de waterslang en gaat iemand anders scrobben, dan weer naspoelen en dan droogtrekken. De kleedjes worden nagekeken of ze vies zijn oid en indien nodig vervangen. Alle honden krijgen vers water en voer. Dan is het tijd om de honden weer binnen te doen dat gebeurd meestal tussen half 10 en kwart voor 10. Als ze allemaal binnen zijn word er medicatie toegediend aan de honden die het nodig hebben. Daarna alle veldjes poepvrij maken en de gangen schrobben.
met ALLE asielhonden, dag-opvang honden en langdurige pensionhonden word dagelijks gewandeld in het bos. ( m.u.v zondag en uiteraard altijd in overleg met de eigenaar.) Om half 4 gaan ze weer op de veldjes tot half 5.
Als het lekker weer is mogen de honden om 10uur even naar binnen om te eten en gaan ze rond half 11 weer naar de veldjes toe waar ze dan tot half 5 buiten zijn. ( met uiteraard water op het veld ) Wij vinden het erg fijn als ze zoveel mogelijk uit de kennel zijn.
Verdere dagelijkse werkzaamheden zijn stofzuigen, dweilen, putjes schoonmaken, alle aanrechten vrij houden dus afwassen e.d., de was bijhouden, administratie bijhouden, klanten helpen en telefoneren en nog veel meer :)

Mijn baas is trouwens begonnen met een jrt kennel daarna kwam het idee om een pension te beginnen dat liep zo goed dat ze er kennels hebben bijgebouwd. en even later kwam er ook asielopvang bij en weer even later ook nog een dierenambulance en nu is het een best groot bedrijf. Ze heeft ook cursussen en opleiding hierin gevolgd maar ik weet niet precies welke. ( iig het honden en katten besluit )

Ik zelf heb dierenverzorging niv 4 gedaan, een chipcursus en ben nu bezig met trimopleiding die ik in maart hoop af te ronden.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:39

Mijn ouders hebben een dierenpension en ik ben daar dus ook behoorlijk goed mee verbonden :)

Feiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:03

Sonja89, Idee van mijn vriend, hij heeft een eigen hondenschool, en ik ben pas moeten stoppen met mijn HBO studie. Verder heb ik alleen maar een paraveterinair diploma, en hier in het noorden zijn daar al helemaal geen banen in te vinden. Dan moet je verder kijken, mijn vriend kon iemand die hier in de stad een puppydagopvang had, en die liep erg goed, die is alleen gestopt omdat ze het werk niks vond. Toen daar overna gedacht, uitgedacht met mijn vriend, en idee stond me steeds meer aan :) Begin eerst in huis met een zeer kleinschalig (lees 4/5 pupjes) en als dat dus een beetje goed loopt opzoek naar een externe locatie.. :)

Ik heb dus mijn paraveterinair diploma, heb jaren op een asiel vrijwilligerswerk/stage gedaan, help mee in de hondenschool en een opleiding bij o&o tot instructeur staat op de planning :p

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 19:10

princesmax, bedankt voor je uitgebreide reactie! Jullie hebben dus plek voor 56 honden? Kun je iets vertellen over de verhouding tussen asielhonden/vakantiehonden/daghonden (voor werkende mensen bijvoorbeeld)?

lideli, als je iets zou willen vertellen over het pension van je ouders, dan graag!

Feiko, klinkt goed, op welke termijn wil je ermee gaan beginnen?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 21:32

Sonja89 schreef:
princesmax, bedankt voor je uitgebreide reactie! Jullie hebben dus plek voor 56 honden? Kun je iets vertellen over de verhouding tussen asielhonden/vakantiehonden/daghonden (voor werkende mensen bijvoorbeeld)?

Dagopvang is voor werkende mensen inderdaad daarvoor hebben we 2 aparte kennels waar de mensen zelf de hond in kunnen zetten voordat wij er zijn ( die deur is altijd open ) daar zetten we ze savonds ook weer in, overdag zitten ze in een eigen kennel bij de rest van de pensionhonden. ( hier staan hun spullen in en zijn ook alleen voor deze honden ) Op dit moment 2 dagopvang honden.

We hebben trouwens nog meer kennels, 2 in de "ziekenboeg" dus voor zieke honden, 2 in de quarantaine voor zwerfhonden, en dan nog de 2 voor de dagopvanghonden. ( dus in totaal 62 kennels )
Voor de asielhonden zijn 14 kennels gereserveerd maar die zijn bijna nooit vol.

De normale kennels zijn groot genoeg om 3 kleine hondjes of 2 middelgrote in te plaatsen, er komen namelijk ook best veel mensen die 2 honden hebben en die absoluut niet willen dat ze apart in een kennel zitten. 14 van de 56 kennels zijn ong 2 1/2 keer zo groot als de rest en daar kunnen dus de grote honden samen in als die met zn tweeen komen en de eigenaar dat wil. Dus in principe kunnen we al minimaal 70 honden plaatsen in 56kennels en dan heb ik de kleine hondjes nog niet meegeteld die persee samen in een kennel moeten. Ik denk dat er in de zomervakantie en dan de bouwvak vaak wel zon 80/85 honden in totaal zijn. We beginnen dan ook al om 7uur smorgens met uitlaten en zijn vaak pas om 12uur klaar met alles. :Y) er blijven in de zomer 2 mensen tot 4uur en om 4uur worden die weer afgelost door 2 andere mensen die de honden weer gaan uitlaten tot ong. 9u savonds.

Doordeweeks hebben we er de ene keer 1 zitten en de volgende keer 7 dat varieert nogal.. In de weekende komen er meestal ook meer honden die dan van vrijdag tot zondag of maandag blijven. Alle vakanties zijn ook altijd drukker maar het zit alleen in de bouwvak helemaal vol. Ik hoop dat dit is wat je bedoelde? :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 22:52

Ja dit bedoelde ik :D Ik begrijp dus goed dat er nu (buiten het vakantieseizoen) maar 2 honden zitten i.v.m. werkende mensen? De animo geldt dus vooral voor de vakanties?

En kan ik ergens iets vinden over de tarieven die jullie hanteren?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:08

Sonja89 schreef:
Ja dit bedoelde ik :D Ik begrijp dus goed dat er nu (buiten het vakantieseizoen) maar 2 honden zitten i.v.m. werkende mensen? De animo geldt dus vooral voor de vakanties?

En kan ik ergens iets vinden over de tarieven die jullie hanteren?

ja maar 2 dagopvanghonden. En inderdaad in de vakanties is het erg druk, ook tijdens feestdagen. Ik was er donderdag voor de laatste keer en toen zaten er 7 pensionhonden, morgen moet ik weer werken en dan zullen er wel weer wat meer zitten omdat het dan weekend is. Maar ik kan niet echt aantallen noemen dat is altijd heel verschillend.
Onze tarieven zijn 8,50 voor een kleine hond (shih tzu, malteser, chihuahua e.d) 9,50 middelgroot,(beagle, foxterrier e.d.) 10,50 groot, (labrador, herder) 11,50 zeer groot. (sint bernard, alaska malmute, cane corso e.d. )
Voor eigen voer, medicijnen, loopse teven of pups word er een toeslag gerekend.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:40

Ik lees even mee, ben namelijk wel benieuwd.

Waar ik dan ook benieuwd naar ben is het voer dat ze krijgen bij verschillende pensions. Krijgen ze hun eigen voer, krijgen ze standaard het voer dat het pension heeft liggen? En vaccineren, moeten ze verplicht elk jaar geënt worden? Voor een dagopvang, wat wordt er gedaan, wat zijn de eisen aan de hond, noem maar op. :D Bij alle vragen hoort ook nog de waarom vraag. ;) En wat zijn de opleidingen/ervaring van de werknemers?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:47

Ons pension bestaat al 50 jaar. Heb plek voor 50 honden en doe dat alleen.
Wat is een jrt kennel?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 11:51

MWM, ik sluit me bij je vragen aan :D

kohtje, hoe organiseer je dat, 50 honden in je eentje? En hoe zien de dagen van de honden er bij jou uit?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 11:52

jrt kennel, jack russel terrier? Of zit ik helemaal verkeerd?

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:14

Ja tuurlijk wil ik dat :)

Mijn ouders runnen hun bedrijf nu al weer bijna 25 jaar, en is begonnen als 'hobby' van mijn moeder. Toen het na een tijdje steeds populairder werd is mijn vader ook thuis komen werken. We hebben plaats voor max. 100 honden en 50 katten. Ook komen er wel eens kleiner dieren, denk aan cavia's, konijnen en papegaaien. Ook wij doen aan dagopvang. We hebben een vast clubje, die verschillende dagen in de week komen, sommige 4x andere weer 1x in de week.

Wij beginnen 's ochtends om 8.00 dan laten we alle honden uit, daarna voeren en evt. schoonmaken. 'S middags beginnen we om 15.30. 's Avonds doen we ook nog een laatste rondje zodat de honden nog even kunnen plassen voor het slapen gaan. We zijn 's ochtends en 's avonds tussen bepaalde tijden open zodat mensen kunnen halen en/of brengen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 11:24

lideli, wat een inspirerend verhaal. Wil je misschien ook iets meer vertellen over de locatie, ook qua omwonenden enzo? Zitten de honden bij jullie in kennels? Wat doen de honden na het voeren tot 15.30 uur? Hoe is de verdeling tussen de dagopvang en vakantieopvang qua aantallen? Hoe ziet zo'n wandeling eruit? Nemen jullie dan een vast aantal honden per keer mee, in vaste groepjes? En hoe delen jullie die in? Hoe lang wordt er dan gewandeld?

Excuses voor de vele vragen!

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:30

haha geeft niet, ik zal proberen ze allemaal te beantwoorden ;)

Wij wonen in de polder, wat dus heel wat voordelen heeft, we hebben wel buren maar die doen gelukkig niet moeilijk (we proberen dan ook in de drukke periodes de geluidsoverlast te beperken door blaffers achteraan een plaatsje te geven.) De honden zitten idd in kennels, alleen of met z'n tweeen. Dat ligt eraan of het druk is en als het honden van dezelfde eigenaar zijn gaan ze ook vaak samen. Na het voeren zitten ze in hun kennel, maar daar zit ook een buitenkennel aan, die met goed weer open staat zodat ze dan lekker binnen of buiten kunnen zijn. Wat betreft de dagopvang in de vakanties, we hebben het dan druk maar laten de klanten van de dagopvang gewoon komen, het is dan wel passen en meten, maar we kunnen die mensen dan niet in de kou laten staan. Wij wandelen niet met de honden. We hebben 4 speelvelden (grasvelden) waar de honden op kunnen om te spelen en hun behoeftes te doen. We houden daarvoor +- 10 minuten per groepje, of als een hond alleen moet, per hond aan. Wij lopen daar dan gewoon bij, zodat we kunnen zien wat de honden doen en hoe de ontlasting is. ( en om die op te ruimen) Zo houden we de weides netjes.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze maar hoor ;)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:46

MyWishMax schreef:

Waar ik dan ook benieuwd naar ben is het voer dat ze krijgen bij verschillende pensions. Krijgen ze hun eigen voer, krijgen ze standaard het voer dat het pension heeft liggen? En vaccineren, moeten ze verplicht elk jaar geënt worden? Voor een dagopvang, wat wordt er gedaan, wat zijn de eisen aan de hond, noem maar op. :D Bij alle vragen hoort ook nog de waarom vraag. ;) En wat zijn de opleidingen/ervaring van de werknemers?

Bij ons moeten ze elk jaar geent zijn, de jaarlijkse cocktail tegen parvo en weil en de kc neusspray. Bovendien moeten ze ook gechipt zijn en ontwormd en ontvlooid. Bij aankomst controleren we dus het paspoort en deze blijft ook bij de opvang liggen gedurende het verblijf, deze worden ook allemaal gekopieerd en in het archief gestopt. Ook de chip word gecontroleerd met de chipreader om te kijken of het nummer bij het paspoort en de hond hoort.
Ze krijgen bij ons de brokken die we ook verkopen, dat is veel minder werk voor ons gezien de brokken in een ton zitten die we door de gang kunnen rollen, als je alles apart moet pakken voor elke hond is dat erg veel werk. En het is natuurlijk ook fijn als mensen dan onze brokken kopen. :)

oh ja jrt daar bedoel ik inderdaad mee jack russel terrier.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:12

Maar met die jr kennel hoop ik toch niet dat die wat wil gaan verdienen?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 14:10

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

Wat ik me nu nog afvraag, is er een specifieke reden dat er gekozen wordt voor een (althans in mijn ogen) grootschalige opvang? En waar moet een locatie volgens jullie minimaal aan voldoen om die opvang te realiseren?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:20

kohtje schreef:
Maar met die jr kennel hoop ik toch niet dat die wat wil gaan verdienen?

Daar is ze mee begonnen 20jaar geleden bestaat nu natuurlijk niet meer

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:42

princesmax schreef:
MyWishMax schreef:

Bij ons moeten ze elk jaar geent zijn, de jaarlijkse cocktail tegen parvo en weil en de kc neusspray. Bovendien moeten ze ook gechipt zijn en ontwormd en ontvlooid. Bij aankomst controleren we dus het paspoort en deze blijft ook bij de opvang liggen gedurende het verblijf, deze worden ook allemaal gekopieerd en in het archief gestopt. Ook de chip word gecontroleerd met de chipreader om te kijken of het nummer bij het paspoort en de hond hoort.
Ze krijgen bij ons de brokken die we ook verkopen, dat is veel minder werk voor ons gezien de brokken in een ton zitten die we door de gang kunnen rollen, als je alles apart moet pakken voor elke hond is dat erg veel werk. En het is natuurlijk ook fijn als mensen dan onze brokken kopen. :)

oh ja jrt daar bedoel ik inderdaad mee jack russel terrier.

Ah, dat vind ik dan weer jammer. Dat is hier in de buurt ook veel, waardoor mijn hond nergens terecht kan. Ookal is ze wel beschermd qua inentingen, maar dat hoeft niet elk jaar te gebeuren. Verder kan ze absoluut niet tegen vlooienmiddel, maar heeft ze ook 0 vlooien. Ze krijgt echt grote ontstoken plekken ervan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:55

Sonja89 schreef:
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

Wat ik me nu nog afvraag, is er een specifieke reden dat er gekozen wordt voor een (althans in mijn ogen) grootschalige opvang? En waar moet een locatie volgens jullie minimaal aan voldoen om die opvang te realiseren?

Omdat je niet kan leven van bv 10 honden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:57

kohtje, dat kan ik volgen, maar hoe zit het met 20-25 in een luxere setting (niet in kennels, een dagprogramma voor de honden e.d.)?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:04

Sonja89 schreef:
kohtje, dat kan ik volgen, maar hoe zit het met 20-25 in een luxere setting (niet in kennels, een dagprogramma voor de honden e.d.)?

Van 20 a 25 honden red je het echt niet. Vooral buiten de vakanties niet. Je hebt redelijk wat kosten. Denk aan evt personeel, water, verwarming, voer, dingen die vervangen moeten worden enz.

Ik heb jaren bij een dierenpension gewerkt. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar zo ging het er een beetje aan tod:Pension lag langs een dijk, flink eind van het dorp ivm geluidsoverlast. (En nog zijn er mensen die er alles aan doen
Om je weg te krijgen)
60 kennels voor honden. 30 aan beide zijden van het gebouw. 8 dubbele kennels voor grote honden of voor meerdere honden van 1 gezin. Gebouw bestond uit 2 delen met een deur er tussen. In drukke tijden werd de tussendoor eruit gehaald en had je 2 lange gang met kennels. Bij minder drukke periodes ging de deur erin en werd alleen het voorste gedeelte gebruikt. Alleen dit gedeelte werd verwarmd. Altijd minimaal 15 a 16 graden (dacht ik).
Aan alle kennels zaten aan de buitenkant een buitenkennel. Te bereiken via een luik tussen de 2 kennels. Aan beide zijden van het gebouw zaten 6 speelweides. (Niet supergroot, maar groot genoeg om te spelen).
We begonnen om 7 uur met snel "uitlaten". Iedere kant had een aantal rondes x 6 honden achter elkaar die naar buiten gingen. 1 persoon liep binnen om bij 12 honden he tussenluik open te zetten. Andere persoon haalde buiten de honden uit de buitenkennel en deed die in de weide. In de tussentijd werden snel kleine ongelukjes opgeruimd (emmer met citronella en of des en een trekker), water bij gevuld en eten neer gezet. En hup, naar binnen. Ze maakten daar lange nachten van 18.00 uur tot 7 uur dus honden stonden echt op springen. (Honden mochten niet na 18.00 uur naar buiten en voor 7 uur ivm geluidsoverlast).
Rond 9 uur gingen de honden allemaal de buitenkennel in. Mandjes werden uitgeklopt en omhoog gelegd. Baas ging mwt hogedrukreiniger alle kennels af, de andere trokken de kennels droog met een trekker, spullen terug en hond naar binnen.
Van 9 tot 12 konden mensen hun hond brengen en ophalen. Dit dus tussendoor door eigenaresse. Vooral in vakanties was dit superdruk. De ene ging en de andere stond al voor de deur. Honden die weg gingen nog even goed borstel erover en een luchtje.
Daarna was het al weer tijd voor de volgende uitlaatronde. Tijd dat ze buiten in speelweide waren was afhankelijk van hoeveel honden er zaten. Hoe meer honden, hoe korter dat ze erin zaten. Minimaal 20 min.
Tussndoor weer de kennels nakijken van de honden die in de weide zaten. op ongelukjes, water bijvullen, voer werd voor de kennels gezet. Buitenkennels werden na gekeken op plasjes. Dit was zelden.
12 uur, alle honden naar binnen en eten, gebouw dicht en donker. Even rust voor iedereen en eten kon even zakken..
Om 14.00 uur begon het riedeltje weer opnieuw. Honden speelweiden in, knnels nakijken. Voerbakken eruit. 1 persoon stond alle voerbakken af te wassen met heet water. Hierna tijd voor honden borstelen en stront ruimen in de speelweides. Rond 16.00 uur even pauze. Daarna begon het uitlaatriedeltje weer. Tot 18.00 uur. Alles kreeg een koekje en Alles dicht en afgesloten. Aparte voeren werden al klaar gezet voor de volgende dag.
Ze hadden toendertijd ietd van 10 verschillende voeren. Meest gebruikte van de klanten. Ook al waren ze het niet helemaal eens met de kwaliteit. Klant is koning he. En zo het minste last van ongelukjes met diarree en zo. Ze hadden toen pedigree, bonzo en 1 goed merk die hun zelf altijd voerde. Van alles hadden ze een standaard, senior en diner versie.
Als mensen ander voer wilden dan moesten ze dat mee geven. Medische verzorging en medicijnen geven waren iwts van 50 cent tot 1,50 per dag.
Ze moesten alle entigen gehad hebben en entingsboekje als bewijs achterlaten voor evt controles.
Er werden geen wandelingen gemaakt met honden ivm met tijds en personeelsgebrek. (KOSTEN).
ook werden er geen honden van verschillende eingenaren in 1 speelweide gedaan ivm ziektes en vechhtpartijen. Is wel een tijdje gedaan omdat mensen het echt wilden maar ook al werden ze op risico s gewezen, dan nog was er gezeik als er gevochten was.

Honden konden evt oppgehaald en gebracht worden. Toendertijd deden ze geen dagopvanghonden omdat ze geen kennels over hadden en omdat ze deze liever vrij hielden voor langere periodes voor vakntieshonden.
Hiernaast hadden ze nog een katten gedeelte waar 20 katten in konden in aparte kennels. Deze mensen hadden nauwelijks tot geen vrije tijd en gingen nooit op vakantie en nauwelijks weg. Ook s avonds niet. Ze hadden tochde verantwoordelijk over andermans honden dus die namen ze ook.