Katten nog dodelijker dan gedacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Katten nog dodelijker dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 16:05

Veel van deze prooien zijn muizen etc....daar zijn we dan mooi weer van af,maar ook zeldzame vogeltjes kunnen natuurlijk de klos zijn......is dit een reden om het poezenbeest voorlopig binnen te houden?

bron:NU.nl

Citaat:
.Katten nog dodelijker dan gedacht
WASHINGTON - Katten doden volgens een Amerikaanse studie nog veel meer andere dieren dan tot nu toe werd aangenomen.

De meerderheid van de sterfgevallen van vogels en zoogdieren in de Verenigde Staten is zelfs toe te schrijven aan katten, blijkt uit een analyse in opdracht van de Amerikaanse overheid.

Naar schatting leven er in de Verenigde Staten ongeveer 120 miljoen katten. De dieren zouden samen jaarlijks tussen de 1,4 miljard en 3,7 miljard vogels en tussen de 6,9 miljard en 20,7 miljard zoogdieren doden, constateren de wetenschappers op basis van de beschikbare gegevens.

Camera

Een kat vangt dus gemiddeld tussen de 70 en de 200 prooien per jaar. De schattingen lopen behoorlijk uiteen, omdat het onderwerp moeilijk te onderzoeken is. De kat moet een kleine camera omgebonden krijgen, willen onderzoekers ontdekken wat hij allemaal uitspookt.

Volgens het recent verschenen onderzoek zijn vooral ratten en muizen in stedelijk gebied de klos. De Amerikaanse Vogelbescherming stelt in een reactie dat katten weliswaar ''schattig zijn'', maar binnen moeten blijven omdat ze zo veel schade toebrengen.

De organisatie krijgt enige bijval van de wetenschappers, die stellen dat ''beleid nodig is om de impact van katten te verminderen''.

Jette

Re: Katten nog dodelijker dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:36

Maar krijgt een kat niet alleen de zwakkere dieren te pakken, degene die niet op tijd weg kunnen komen? Net zoals de leeuwen met de zebra's zegmaar? Het lijkt me dus overbodig om hiervoor je kat binnen te houden. Mag ik mijn hond ook wel binnen gaan houden, vangt ook vogels en muizen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:40

Mijn 3 katten spannen de kroon zeker, die vangen zeker die 200 dieren per jaar, op een goede dag zijn het er gerust 2 per kat.
En die vangen echt niet alleen de zieke dieren :n

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:41

ha,ha, blij dat het in Amerika is. :')

Wil je weer een nieuwe discussie uitlokken papagroom? :=

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:49

De mijne blijven al binnen ;) hun enige prooien zijn nepmuizen en jassen waar een nepbontkraagje aan zit.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:52

Mijn katten gaan gewoon naar buiten hoor, als ik ze binnen houd slopen ze alles.
En ik heb er geen last van dat ze een muis of vogeltje meer of minder vangen, als ze dat niet zouden doen vangen de honden ze wel. En die houd ik ook niet binnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:24

de mijne binnen en in afgezette tuin met bandje om waar een belletje aan zit en helaas nog regelmatig gevangen vogesl en muizen (altijd jonge of zieke vogels en muizen krijgt ze alles voor elkaar). Helaas doet ze de dieren niets dan dat ze ze binnen los laat en wij ze nog eens mogen vangen..........

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:35

Wat fijn dat ze nog zoveel muizen vangen....denk dat ze wel nodig zijn om plagen te voorkopen :+

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:00

Bij mijn vriendin zitten de katten in een ren maar ze trekken gewoon een vogeltje door het gaas heen naar binnen :P ,het zijn en blijven roofdieren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:15

lekker op z n amerikaans weer :P overdreven dus..
het houd de natuur in stand zullen we maar zeggen :P

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:20

Het is niet voor niets dat in bijvoorbeeld Utrecht binnenstad nagenoeg iedere kroeg zijn eigen tijger rond heeft lopen.... Muizen, ratten, het stikt ervan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:25

Men heeft in het onderzoek mijn kat niet meegerekend. Ze legt nog geen vlieg om :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:34

Oh, dat wordt wel gecompenseerd door onze stalkat Ninja, die naam bleek achteraf goed gekozen, moordenaar met meerderwaardigheidscomplex (als kleine kitten heeft ze eens een volwassen raaf beslopen die aanzienlijk groter was dan zijzelf...).

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:36

mijn kat begraaft speelgoedmuisjes in de tuin, om ze later weer als prooi te vangen en naar mij te brengen! :D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:39

Ik heb ook van die killers.
Altijd gehad ook. Was geen een die niet ving.
Eentje ving zelfs een haas welke groter was dan zij zelf

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:58

Tijd om belletjes aan te schaffen. Meer dan één per kat! Zodat -welke beweging de kat ook maakt- er een geluidje klinkt. Dat schrikt de meeste vogels wel af hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:08

Sabini schreef:
Tijd om belletjes aan te schaffen. Meer dan één per kat! Zodat -welke beweging de kat ook maakt- er een geluidje klinkt. Dat schrikt de meeste vogels wel af hoor :j

Jammer daarvan is dat ik dan knetter gestoord word ( mijn zintuigen staan 24/7 open ). Dus dat word hem niet voor onze 4 katten. 3 katten komen ook van de boerderij af. Dus die zijn met geen mogelijkheid binnen te houden. Heb boven in mijn raam een klein raampje zitten (slaap beneden). En als die op een kier staat, dan komen ze via dat raampje naar binnen en naar buiten.

En ik ben alleen maar blij dat ze ratten en muizen en andere ongedierte vangen. Hoef die troep niet bij huis. Vind altijd weinig vogels. Dus de gezonde en slimme vogels zijn altijd op tijd weg.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:12

Mijn kat heeft mijn 6 konijnen opgegeten :P
Verder vooral mollen en spitsmuizen. Dat vind ik niet zo erg, allen werden die niet opgegeten.

Nu zitten ze binnen en mekken voor het raam naar de vogels.

Ik vind het wel een raar artikel. Er staat dat katten veel schade aanrichten, maar ook dat er veel meer ratten en muizen in de stad de klos zijn. Volgens mij zijn daar mensen juist blij mee?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:14

Sabini schreef:

Dat lijkt me niet fijn voor de kat zelf, die wordt daar dolgedraaid gek van lijkt me.
Moet je voorstellen dat je zelf een belletje om hebt hangen, en bij elke beweging die je maakt hoor je hem! Om gek van te worden!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:16

De katten hebben hier 2 belletjes aan hun halsband maar nog steeds weten ze muizen en vogels te vangen...

Heeft echt niks geholpen, de hoeveelheid is ook niet minder geworden. Hooguit de grootte. (Vroeger ook wel eens grotere merels..)

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:17

Ik heb meer last van de katten zelf dan dat ze beestjes vangen.. Muisjes geen probleem mee, eenden komen ze niet aan en vogels zie ik ze zelden mee lopen. Daar de meeste toch in de hoge bomen zitten. Heb zelf geen katten maar vind het wel ontzettend smerig en vervelend dat ander man katten op de speelhoogte van mijn kleine kids sproeien en de drollen in mijn tuin leggen. Al daarvoor mogen mensen voor mij ze binnen houden.. maar dat is denk ik weer een andere discussie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:36

Elmars_Floor schreef:
Ik heb meer last van de katten zelf dan dat ze beestjes vangen.. Muisjes geen probleem mee, eenden komen ze niet aan en vogels zie ik ze zelden mee lopen. Daar de meeste toch in de hoge bomen zitten. Heb zelf geen katten maar vind het wel ontzettend smerig en vervelend dat ander man katten op de speelhoogte van mijn kleine kids sproeien en de drollen in mijn tuin leggen. Al daarvoor mogen mensen voor mij ze binnen houden.. maar dat is denk ik weer een andere discussie :')

idd een hele andere discussie. Maar het is wel zo, als er nieuwe buren komen en die hebben last van onze katten. Dat we dan wel maatregelen treffen. Maar we hebben nu een buurman, die opeens na 21 jaar last heeft van de katten in de straat. Maar het probleem is dat hij zijn 'rot'poedel bij ons de oprit laat schijten en pissen :+ Het is sowieso een rare vent :') Hij vind namelijk dat hij het meeste recht heeft in de straat, omdat hij het langste er woont. Maar betekend dus niet dat hij zomaar in onze achtertuin mag lopen. En onze honden mag bekogelen met walnoten. En raar vinden dat onze hond hem wil grijpen nu.

Maar onze katten doen alles netjes op de kattenbak. En anders op een zandbult bij ons in de achtertuin. Maar tot nu toe verder geen klachten gehoord.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:38

Maar volgens mij richten mensen zelf nog altijd meer schade aan dan katten die gewoon volgens hun instinct jagen :+
Dan moeten wij anders ook maar binnen blijven :Y)

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:09

Ben niet tegen katten hoor, vind ze wel leuk, ze mogen door mijn tuin heen wandelen tot dat ze wat doen.. Dan ben ik niet echt blij zeg maar.. (zal nooit een dier kwaad doen hoor, maar opjagen, wegjagen, etc.)

Wij mensen creëren trouwens vaak de omgeving waar juist ratten en muizen in voorkomen.. Bomen halen we uit de tuinen omdat we het allemaal zo strak en onderhouds vriendelijke willen hebben. Vogels hebben dus niet meer de ruimte om hoog hun nesten te plaatsen, muizen en ratten zoeken onze afval en dergelijk op.. Kleine ruimtes.. want waar in de steden zijn nog echte tuinen?

Ik woon gelukkig in een hele mooie omgeving, waterpartij in de achtertuin met uitzicht op park en zie regelmatig katten lopen maar meestal zonder vogels, muizen of dergelijke.
(Beide buren hebben ook katten en hoor ze er zelden over) Denk dat het per kat verschillend is, je hebt de luie huiskat en de echte jagers..

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:04

Elmars_Floor schreef:
Ik woon gelukkig in een hele mooie omgeving, waterpartij in de achtertuin met uitzicht op park en zie regelmatig katten lopen maar meestal zonder vogels, muizen of dergelijke.

Wedden dat daar ook beesten zitten?