Tweede konijn, graag extra info

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TurtleLove4

Tweede konijn, graag extra info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 18:11

Hallo Bokt! :wave:
Ik heb nu sinds begin juli mijn konijn Gipsy, maar alleen is maar alleen, en dus ben ik op zoek naar een maatje voor hem.
Nu is het 'probleem' dat het natuurlijk het beste is om ze samen te steken als ze nog beiden jong zijn, maar Gipsy is nu wel al volgroeid en zo'n 7 à 8 maanden oud, maar goed, ik wil hem toch gelukkig maken met een maatje :)
Gipsy is dus een ram, en nog niet gecastreerd (wat dus wel de bedoeling zou zijn als de tweede er komt, voedster dus).
Verder heb ik plaats genoeg, ik heb een ruimte van 5 op 2m helemaal voor de konijn(en), dus dat zou geen probleem mogen zijn, en een groot slaaphok.
Wie o wie heeft er nog goede tips voor mij? Ik wil liefst zo geïnformeerd mogelijk hieraan beginnen!
Alvast bedankt *\o/*

Mariposa11

Re: Tweede konijn, graag extra info

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:13

Meenemen naar de konijnenopvang en daar kijken met welk nijntje het klikt :) Goed dat je er een maatje bij zoekt!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:16

Sowieso eerst castreren, want moet toch echt wel 6 weken tussen zitten voor je dan een dame erbij zet.

Mooiste wou zijn een konijn van ongeveer zijn eigen leeftijd. Bij een opvang gaan kijken is wel het beste.
EN kijken wat voor karakter je konijn heeft, is hij dominant, vriendelijk etc.

IK heb bij mijn konijn ook na ca 9 maanden een vriendinnetje gezocht. Toevallig via een kennis er 1 gevonden die eigenlijk voor hen slang was. Maar goed ze vonden haar eigenlijk wel een erg leuk karakter hebben. Matched erg goed. Heb wel in het begin ze via gaas laten kennismaken.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:20

Allereerst, super dat je een vriendinnetje voor je ram zoekt! +:)+
Ik zou je ram eerst laten castreren en dan met 6-8 weken met hem naar de opvang voor een soort 'speed-date'. Ook kun je vragen of je je ram een aantal dagen op de opvang mag laten om het koppelen zo rustig mogelijk te laten gebeuren. Zo kan hij met verschillende voedsters kennis maken en kan de opvang ook zien of het klikt. Mijn ram heeft zo ook een vriendinnetje gekregen. Het is net jut en jul, ze zijn nu onafscheidelijk. :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:22

Idd je ram laten castreren, maar je kan na 2 week al naar de opvang gaan voor een date :)
6 week is echt niet nodig :)
Wij wachten in de opvang altijd 2 week en dat gaat altijd goed :D

Ga iig naar een opvang, daar hebben ze de juiste informatie en kennis :)

Goed dat je een maatje zoekt :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:25

idd na 2 weken kan al maar als hij altijd veel last had van zijn hormonen dan kan je 6 weken wachten omdat ze dan meer uit het lijf zijn echter na 2 weken kunnen ze al niet meer voortplanten.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:27

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:39

Wij raden altijd aan om nieuwe koppels te vormen als de ram 6 weken gecastreerd is.
Als je al een koppeltje had (broer en zus bijvoorbeeld) en de dieren hebben altijd bij elkaar gezeten is 2 weken genoeg.

Maar ik raad dus 6 weken aan.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:40

6 weken is echt niet nodig :)
2 week na castratie is lang genoeg :)

Ow en leeftijd maakt niks uit hoor :) Ook al is je konijn 8 jaar zou hij graag nog een maatje willen
Leeftijd speelt geen rol bij konijnen, als ze het maar goed kunnen vinden samen :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:10

WinSel schreef:
6 weken is echt niet nodig :)
2 week na castratie is lang genoeg :)

Ow en leeftijd maakt niks uit hoor :) Ook al is je konijn 8 jaar zou hij graag nog een maatje willen
Leeftijd speelt geen rol bij konijnen, als ze het maar goed kunnen vinden samen :D

Jep! Mijn ram is onbekende leeftijd en zeer ruim volwassen (was al uitgegroeid toen hij hier kwam) heb hem 2 weken na castratie aan mijn groep gekoppeld zonder problemen. Een enorm leuk konijn, makkelijk en relaxt. Nu heb ik maar 2 nijnen meer. Er zitten een aantal jaren tussen qua leeftijd maar dit geeft totaal geen problemen.

Heb overigens altijd 2 weken na castratie gekoppeld op 1x na toen ik een volwassen ram had die zeer agressief was. Pas 6 weken na de castratie was zijn agressie richting mensen zover weg dat ik er normaal bij kon komen en toen pas gekoppeld aan de rest van mijn nijnen. Uiteindelijk een van de grootste knuffel konijnen geweest die ik gehad heb.

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:16

Je moet oppassen als je er een tweede konijn bij haalt. Zeker als het een mannetje word. Gecastreerd of niet, als ze in hetzelfde hok zitten is er kans dat ze zullen vechten. Het nieuwe konijn betreed het andere zijn 'territorium' en het andere konijn zal zich verdedigen.
Dit is niet altijd, maar de kans is er wel. Mijn konijnen (lopen los in de tuin) vechten al met het konijn van de buren al het te dicht bij de omheining komt. Dus pas daar wel voor op.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:22

Tja als je 2 onbekende konijnen zo opeens bij elkaar laat is vechten natuurlijk logisch
Daarom moet je ook altijd koppelen op neutraal terrein en in een opvang :)

Konijnen koppelen doe je niet zo maar, daar vergissen mensen zich in
Maar ik geloof dat elk konijn te koppelen is :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:23

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 19:50

Wauw, super bedankt voor de snelle reacties iedereen! :)
Wordt inderdaad tijd voor een maatje, hij krijgt veel aandacht maar ik ben ook maar een mens en geen nijn :')
Ben van België, dus hier kunnen jullie me waarschijnlijk minder bij helpen, maar ik ga vast en zeker op zoek naar een goede opvang. Heb net ook een bericht geplaatst in het konijntopic :)
Was daarnet in de dierenwinkel voor hondenvoer, en daar verkopen ze ook nijntjes, maar weet niet of ik daar wel zo fan van ben... Ze waren wel ingeënt en zagen er allemaal gezond en actief uit, maar dan zit ik weer met het probleem van jong bij oud, wat blijkbaar niet altijd zo goed samengaat...?
Ga allesinds op tijd naar de DA om mijn ram te laten castreren, beter te vroeg dan te laat ! :P

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:53

Probleem 1 gaat zijn: het geslacht. Dierenwinkels vergissen zich hier namelijk vaak in!
Probleem 2: konijn is te jong. Konijnen mogen pas vanaf 4-5 maanden gekoppeld worden (wordt aangeraden).
Probleem 3: Je steunt de broodfok hiermee. Voor elk konijn dat je daar koopt komt weer een nieuwe van een broodfokker te zitten.
Probleem 4: wat als het niet klikt? De dierenwinkel zal het diertje niet meer aannemen als het 4 maanden is, want dat is de schattigheid er ver vanaf en willen de mensen het niet meer kopen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:54

NIET naar een dierenwinkel gaan aub, dat is vaak door fok en ze worden veel te vroeg bij hun moeder weggehaad, zitten alleen maar na delen aan....

Ook jong en oud is geen probleem bij konijnen, als de klik er maar is :)
Maar ga aub naar een opvang :)

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 19:56

Geen nood, opvang is het plan hoor :) Ben druk op zoek!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:56

Super :)
In Belgie weet ik helaas geen opvangcentra voor je

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:58

Je kunt ze ook in een hok apart zetten. Dat is bij ons ook zo. Maar dan zit je wel met het probleem als ze buitenmoeten. Die van ons komen uit de dierenwinkel maxizoo (ben ook van belgie), en nog nooit problemen gehad, maar we hebben ze samen gekocht, dus ze zijn samen 'opgegroeid'. Ik zou zeker naar opvangcenter gaan en dan kun je je ook wat meer informeren.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 20:04

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:10

Djura99 schreef:
Je kunt ze ook in een hok apart zetten. Dat is bij ons ook zo. Maar dan zit je wel met het probleem als ze buitenmoeten. Die van ons komen uit de dierenwinkel maxizoo (ben ook van belgie), en nog nooit problemen gehad, maar we hebben ze samen gekocht, dus ze zijn samen 'opgegroeid'. Ik zou zeker naar opvangcenter gaan en dan kun je je ook wat meer informeren.

Volgens mij heb jij niet de juiste informatie over konijnen....
Als je 2 konijnen APART in een hok zet zitten ze dus niet samen, terwijl het groepsdieren zijn.
Jij hebt dan waarschijnlijk geluk gehad met je dierenwinkel konijnen maar het gaat 9 van de 10 keer fout en dat moet je niet willen
Ook hou je dan de broodfok in stand wat je al helemaal niet moet willen...

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:12

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:14

Mocht je nog vragen hebben staat mn pb box altijd open
Ook op mijn site staat veel info :)

Goed dat je naar de opvang gaat, die zullen je ook helpen met koppelen :)

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:15

WinSel schreef:
Djura99 schreef:

Volgens mij heb jij niet de juiste informatie over konijnen....
Als je 2 konijnen APART in een hok zet zitten ze dus niet samen, terwijl het groepsdieren zijn.
Jij hebt dan waarschijnlijk geluk gehad met je dierenwinkel konijnen maar het gaat 9 van de 10 keer fout en dat moet je niet willen
Ook hou je dan de broodfok in stand wat je al helemaal niet moet willen...

Mijn konijnen zitten juist apart OMDAT ze vechten in een hok samen, ze hebben altijd samen gezeten en op een dag begonnen ze te vechten en kunnen ze geen 5 minuten in hetzelfde hok zitten. MAAR...onze konijnen zitten van 's morgens 7:30 tot 's avonds 17:00 uur buiten in de winter en in de zomer soms tot 10 uur 's avonds. Ze lopen los rond in de tuin..samen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:17

Zijn jouw konijen toevallig van het zelfde geslacht ?