Cavia verlamd aan achterlijf, graag advies?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snne_

Cavia verlamd aan achterlijf, graag advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:03

Hallo allemaal,

Kreeg net bericht van thuis dat mijn cavia Kruimeltje verlamd is aan haar achterlijf.

Kruimeltje is op dit moment iets van 8/9 jaar oud. Ze (samen met haar vriendinnetje Happy) hebben altijd in een buitenhok van 1,5 bij 3 m gezeten.
Ze zitten sinds oktober/november weer binnen omdat ze toch wat ouder worden. Dit hok is helaas wel wat kleiner.

Ze krijgen dagelijks vitamine C brokjes, dus een vitamine C gebrek is bijna niet mogelijk. Voor de rest krijgen ze onbeperkt hooi en water.
En ook bijna iedere dag groenafval.

Wel heeft ze al een tijd een bultje aan de rechterkant van haar kont, dus eventueel heeft dit er iets mee te maken.
En door de ouderdom (?) begint ze ook al wat minder te zien. Snap dat ze al aardig oud is, maar wil haar graag helpen.
Ikzelf zit op kamers, wat 1,5 uur van mijn ouders vandaan is. Dus kan niet even langs.

Graag wil ik jullie vragen wat het kan zijn en wat ik kan doen, want van internet wordt ik ook niet veel wijzer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:03

Dierenarts? Laat desnoods je ouders gaan?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:05

Advies; bel de DA

Ik heb zelf ook ooit een cavia gehad die verlamd was aan de achterkant en na overleg bij de da heb ik het beestje in laten slapen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:06

Ja ik zou inderdaad even kijken of iemand met de cavia langs de DA kan gaan.
Er kan hier wel gespeculeerd worden wat het is, maar imo is het helaas iets wat toch ernstig genoeg is om zsm na te laten kijken! Het zou zomaar door het knobbeltje kunnen komen, misschien dat dat bepaalde zenuwen afknelt?

Snne_

Re: Cavia verlamd aan achterlijf, graag advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:09

Ja klopt zou ook gelijk naar de DA gaan. Alleen mijn ouders zijn daar niet zo van, omdat het toch best duur is voor zo'n klein beestje. Hebben we bij de eerste cavia ook gedaan en die was toch overleden na een paar dagen medicijnen. Ga zo toch even naar huis bellen of ze toch niet kunnen gaan, want vind het echt vreselijk voor haar.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:22

Toch DA bellen... ze is niet zomaar verlamd.. bij zo'n oude cavia zullen ze vast niet weken gaan aanmodderen met medicijnen als de overlevingskans klein is.

Snne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:28

Na huis gebeld en ze eet en drinkt goed. Mijn moeder denkt dat ze geen pijn heeft. Wel gaat ze zo even overleggen. Dus ik hou jullie op de hoogte.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:33

Naar de dierenarts en ik kan me voorstellen dat er bij zo'n oud caviatje niet ellelang gesleuteld gaat worden al is het voor de kosten.
Maar maak dan een eerlijke beslissing........................

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:38

Arm ding! Ik zou in elk geval wel snel actie ondernemen, desnoods de schep erop. Lijdensweg niet verlengen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:44

troi schreef:
Arm ding! Ik zou in elk geval wel snel actie ondernemen, desnoods de schep erop. Lijdensweg niet verlengen.

:x :r

Dan liever naar de dierenarts en 100 euro betalen voor een spuitje

Kellyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:49

Ik zou direct naar de dierenarts gaan.. Zo een verlamming geeft wel aan dat er iets is wat niet helemaal klopt.. Je vreest vast voor wat de DA eventueel gaat zeggen, maar alles in belang voor het beestje...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:03

100 euro ben je echt niet kwijt hoor.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:06

Cayenne schreef:
100 euro ben je echt niet kwijt hoor.

Het was bij wijzen van spreken..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:09

na de da, afwachten wat ze zeggen en anders direct inslapen.

prooidieren hebben wel pijn, alleen laten ze dat niet snel zien... (van nature.. anders worden ze meteen gezien als makkelijke prooi..) ik had een doodzieke rat die at ook nog

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:11

No offense, maar ik verbaas me er altijd over dat mensen dit op een forum delen...
Rot situatie natuurlijk, maar onok eenvoudig; Je maakt je (terecht) zorgen, dus DA bellen.
Het beestje is heel oud voor een caviaatje, dus maak je op voor vervelend nieuws. Sterkte!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:17

Dat is toch niet meer dan normaal?Je neemt een huisdier,neemt daar de verantwoording voor,en dat kan ook wel eens geld kosten.
Laat dat arme dier inslapen.Hoe kun je geen last hebben van een verlamd achterlijf >;)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:27

troi schreef:

Uh, pardon? Een dier waar je 9 jaar voor gezorgd hebt en van houdt, daar zou jij gewoon de schep op doen alsof het ongedierte is?

Ben het er wel mee eens dat dit diertje hulp nodig heeft, maar dan in de vorm van een dierenarts. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:27

Traber schreef:
Dat is toch niet meer dan normaal?Je neemt een huisdier,neemt daar de verantwoording voor,en dat kan ook wel eens geld kosten.
Laat dat arme dier inslapen.Hoe kun je geen last hebben van een verlamd achterlijf >;)

Ja hier precies zelfde gedachte. Stel dat je moeder ook een verlamde onderlijf krijgt, dan is er direct ambulance en ziekenhuishulp.

Maar voor een cavia willen ze niet naar een dierenarts gaan?

Dat beest hebben jullie heel lang plezier van gehad en een mooie leeftijd ook, toch is het van......... nee niet te moeite waard en dat snap ik niet.

Neem dan helemaal geen dier, waarvan men het geen moeite waard vind om er wat aan te laten doen, als het wat mankeert.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:30

Snne_ schreef:
Ja klopt zou ook gelijk naar de DA gaan. Alleen mijn ouders zijn daar niet zo van, omdat het toch best duur is voor zo'n klein beestje. Hebben we bij de eerste cavia ook gedaan en die was toch overleden na een paar dagen medicijnen. Ga zo toch even naar huis bellen of ze toch niet kunnen gaan, want vind het echt vreselijk voor haar.

Wat vreemd, dan moet je niet aan dieren beginnen :(
Hopelijk is het diertje ondertussen uit z'n lijden verlost.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:33

Zoek eens op; Verzorging verlamde cavia (Google) en dan de eerste link.

Ik zou zsm beginnen met pijnstilling, carprofen, en dan even afwachten. Verlamming bij cavia's komt vaak voor en vaak komt het ook weer goed.

Eerlijk naar haar kijken, ze is natuurlijk al stokoud, maargoed om haar daarom af te schrijven. Als ze verder goed is, dan dus pijnstilling, achterwerk schoon houden en verleggen als ze zelf niet loopt om te voorkomen dat ze doorligwonden krijgt.

Verbeterd het niet snel, dan zou ik haar laten inslapen.

Carprofen is trouwens niet zo duur. 10 Ml is iets van 10 euro en soms kun je ook gewoon een spuitje krijgen van een ml, voor een euro ofzo.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:37

Het lijkt mij verstandig om morgen even naar een dierenarts te gaan. Jaren geleden had ik ook een caviazeug met verlammingsverschijnselen en zij bleek na onderzoek van de dierenarts een gekneusde heup te hebben. Na een paar dagen rust was ze weer helemaal de oude.

Snne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 18:41

Ben nou net thuis en ze zijn toch naar de dierenarts geweest. Helaas hebben ze niks kunnen vinden. Ze heeft het trouwens maar aan een pootje. Dus ze loop nu op drie pootjes. De dierenarts zei dat ze geen pijn had, want ze zag er verder nog gezond uit. Als ze honger of dorst heeft loopt ze ook gewoon door de kooi heen en zit voor de rest gewoon nog langs Happy. Dus we moeten nu nog een paar dagen afwachten en terug komen. Eventueel eerder als we zien dat het slechter gaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:46

goed dat ze naar de da zijn geweest.
Mijn cavia had ook eens zo'n verlamming en die liet ik iedere dag zwemmen in warm water.
Ik liet de dochebak zodanig vollopen dat de cavia net niet kon staan, wel erbij blijven en niet je caaf te lang hiermee pesten.
Mijn caafje vond dit baddermoment zelfs wel lekker leek het.
Wel je cavia heel goed droog maken en stimuleren te blijven bewegen.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:47

Fijn dat je ouders toch met haar naar de dierenarts zijn geweest!

Wellicht heeft ze zich gewoon verstapt en loopt ze daarom mank. Dan zal het met een paar dagen rust beter moeten gaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:49

Samiyah schreef:
troi schreef:

Uh, pardon? Een dier waar je 9 jaar voor gezorgd hebt en van houdt, daar zou jij gewoon de schep op doen alsof het ongedierte is?

Ben het er wel mee eens dat dit diertje hulp nodig heeft, maar dan in de vorm van een dierenarts. :)

Mijn eerste prioriteit is zo diervriendelijk mogelijk een dier te behandelen. Een dier dat ongeneselijk ziek is (ja, dat moet je wel weten natuurlijk) zou ik zo stressvrij mogelijk einde willen bezorgen. Het naar de da gaan, daar een tijdje in de wachtkamer moeten wachten en vervolgens in een vreemde ruimte onderzocht worden (kost je in totaal toch minstens een half uur) is voor een caaf ongelofelijk stressvol. Terwijl zijn hokje op de grond zetten en binnen 5 seconden het dier doodmaken vrijwel geen stress bezorgd.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik afhankelijk ben van anderen hiervoor omdat ik mezelf niet vaardig genoeg hiervoor vind, maar als er mensen zijn die dit kunnen dan geef hun liever een paar tientjes dan het dier stress te bezorgen bij een DA.

@TS ik las dat ze naar de da zijn geweest en alles meevalt, fantastisch! Veel succes met het herstel.