hoe een aquarium salontafel zelf maken...tips gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

hoe een aquarium salontafel zelf maken...tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 13:32

ik heb dus een nieuwe salontafel nodig en bedacht me dat het misschien leuk zou zijn om een aquarium salontafel te maken.
ik kan waarschijnlijk wel een hele grote aquarium krijgen van iemand om als basis te gebruiken en wil daaromheen van hout de tafel maken.

echter wil ik wel dat alles 100 % veilig is voor de vissen.
dus er moet ook een pomp en alles in komen te zitten.
en als er dingen op tafel gezet worden moeten de vissen niet schrikken van het geluid.

op internet zijn die dingen wel te koop maar dan kosten ze rond de 1000 euro en hebben ze niet eens een pomp wat ik wel belangrijk vind.
dus dan maar zelf maken :D

dus mijn vraag is of jullie nog ideeen hebben voor ontwerpen e.d.

oja,ook betreft de soort vissen die erin kunnen,wil het liefste mooie vissen die wat kunnen hebben.
ik zat zelf te denken aan zowiezo een groep verschillende algeneters en misschien gewoon mannen guppen (of het terrarium delen door 2 met aan 1 kant mannen en aan de andere kant vrouwen?)

alles suggesties zijn welkom! :D

Eilinora

Re: hoe een aquarium salontafel zelf maken...tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 09:10

serieus niemand die een ideetje wil delen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:13

Mijn suggestie zou zijn om dit niet te doen. Iets van bovenaf lijkt voor een vis al snel op een predator, dus dan zou je voor het welzijn van de vissen, de bovenkant af moeten schermen. Dan de zijkanten, dat lijkt me ook niet ideaal voor de vissen dat daar dan voeten langslopen. Sowieso zul je 1 van de 4 kanten af moeten schermen zodat ze iig aan 1 kant rust hebben.
Het lijkt mij een heel stuk praktischer om een mooi aquarium neer te zetten ipv een salontafel aquarium. Kun je de vissen een stuk beter zien.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 09:19

het is geen probleem om dan een kant af te schermen,dan zou ik de bovenkant en een zijkant afschermen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:23

Maar dan zie je de vissen alleen maar als je op de grond gaat liggen bij wijze van spreken. Dat lijkt mij zonde van het werk wat je er aan hebt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:23

Op google staan er een hoop op, ook hoe je ze het beste kan maken.
Ik vind het wel een leuk idee.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:25

Ook voor het welzijn van de vissen; glas en water resoneert/ geleid de trillingen. Elke keer dat je dus een glas op tafel zet, of iets anders, schrikken de vissen zich rot, of voelt het niet aangenaam voor ze.
Ik heb zelf een regulier aquarium, en daar slaat de boel al volledig op hol als ik het kleine kast deurtje er direct onder dichtdoe.

Je zult dus eventueel een dubbele glaswand erboven moeten hebben waar je wel doorheen kan kijken, maar die niet het eventuele echte aquarium aanraakt.

Ook ga ik mee met de andere bokkers, zo'n tafel lijkt mij voor vissen erg stressvol,omdat die erg actief gebruikt wordt, en de vissen continue overal mensen, spullen en voeten voorij zien komen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:26

Had er nog nooit van gehoord, maar via Google heel wat afbeeldingen tegengekomen, tot vergadertafels aan toe !

Het lijkt me ook helemaal niet praktisch ... aquarium staat dan dus op de grond ?
Niet gezellig voor de vissen, maar ook niet om naar ze te kijken ( tenzij je er op je buik voor gaat liggen :D )
en ook niet echt rustgevend voor die beestjes ...

Dan zou ik er liever planten in doen als je toch graag iets met glas hebt :o

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:26

Ik heb even gegoogeld, had het nog nooit gezien!
Wel mooi en bijzonder.
Alleen geen idee hoe dat voor de vissen is. Lijkt me drukkervoor ze dan in een normaal aquarium

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:30

En als die plaat aan de bovenzijde nou een soort spiegelglas zou zijn? Kan je van bovenaf de vissen zien, maar de vissen zien niks..?
Wat betreft het geluid, je kan idd kiezen voor een dubbele plaat met wat dempertjes ertussen maar dan krijg je snel vuil ertussen en ik neem aan dat het aquarium wel van bovenaf makkelijk open moet kunnen om af en toe water te verversen en dagelijks te kunnen voeren.
Lastig! Maar vind het wel een super leuk idee

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 09:35

dit zijn allemaal dingen waar ik aan heb gedacht,de bedoeling is dat het aquarium op een verhoging dus van de grond af komt te staan zodat de vissen geen last hebben van de trillingen.

en wat betreft voeten die voorbij komen,in een nomaal aquarium komen toch ook steeds mensen voorbij lopen?
lijkt me geen verschil uitmaken of er nu voeten of hoofden voorbij komen.

ook tussen het blad en het aquarium komen geluiddempers,dat spiegelglas is wel een heel goed idee ja.
en idd komt het tafelblad niet direct op het aquarium te liggen.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:58

inowa schreef:
dit zijn allemaal dingen waar ik aan heb gedacht,de bedoeling is dat het aquarium op een verhoging dus van de grond af komt te staan zodat de vissen geen last hebben van de trillingen.

en wat betreft voeten die voorbij komen,in een nomaal aquarium komen toch ook steeds mensen voorbij lopen?
lijkt me geen verschil uitmaken of er nu voeten of hoofden voorbij komen.

ook tussen het blad en het aquarium komen geluiddempers,dat spiegelglas is wel een heel goed idee ja.
en idd komt het tafelblad niet direct op het aquarium te liggen.

Normaal staat een aquarium ergens op een rustig plekje, dus niet in het midde van de huiskamer. Dus het maakt wel degelijk verschil :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:07

Emie99 schreef:
Normaal staat een aquarium ergens op een rustig plekje, dus niet in het midde van de huiskamer. Dus het maakt wel degelijk verschil :)

Ik ken heeeeeeeeel veel mensen met een aquarium, maar er staat er niet één op een rustig plekje, altijd in de woonkamer waar iedereen met z'n snuffert voor kan staan, anders heb je ook geen lol van het houden van vissen.....

Verder ga ik wel met de rest mee, als je idd rekening houdt met de trillingen en eventueel spiegelglas gebruikt moet het lukken, via google kun je een heleboel handige tips vinden. Wel leuk, heb het wel eens gezien bij mensen en die hadden ook vissen gekozen die wat minder gevoelig voor stress waren, maar ook echt een heus zee aquarium met alle kleuren van de regenboog erin.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:11

Mer1980 schreef:
Emie99 schreef:

Ik ken heeeeeeeeel veel mensen met een aquarium, maar er staat er niet één op een rustig plekje, altijd in de woonkamer waar iedereen met z'n snuffert voor kan staan, anders heb je ook geen lol van het houden van vissen.....

Verder ga ik wel met de rest mee, als je idd rekening houdt met de trillingen en eventueel spiegelglas gebruikt moet het lukken, via google kun je een heleboel handige tips vinden. Wel leuk, heb het wel eens gezien bij mensen en die hadden ook vissen gekozen die wat minder gevoelig voor stress waren, maar ook echt een heus zee aquarium met alle kleuren van de regenboog erin.

Ja het kan zijn dat ie ergens staat waar je hem kan zien, maar daar hoef je niet constant langs te lopen lijkt me.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:31

Over het algemeen staan aquaria in een hoek of tegen een muur in de kamer, niet als middelpunt waar van alle 4 de kanten mensen continue langslopen. As je tv kijkt, zit je daar ook uren, hoeveel mensen zitten er uren bij een normaal aquarium te kijken? :')

Ik denk wel dat het uitvoerbaar is, mits je inderdaad heeeeeeel goed allerlei zaken in acht houdt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:45

Tsja als je aquirium als tafel neerzet, zitten mensen ook uuuuuren doodstil op een bank.. of uuuuuren naar de Tv te staren, dus weinig verschil voor de vissen lijkt me De aquariums die ik heb gezien staan idd vaak tegen een muur (niet allemaal, maar wel centraal in de woonkamer waar inderdaad net zo vaak langs gelopen zal worden als bij een dergelijke tafel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:20

Ik kwam deze ook tegen, even over apart aquaria gesproken.
Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:50

Is dat echt ?
Best sneu voor die vogels ...

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:54

zou het persoonlijk erg jammer vinden om te investeren in mooie vissen, planten en aquarium en hem dan op de grond te zetten.

Lijkt me dat als ie zo laat staat dat je er niet zoveel van ziet

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:00

Heb ik straks een hele reactie geschreven, zet ie hem niet neer....
Even opnieuw:
Ziet er leuk uit zo'n tafel! Ik vraag me alleen af hoe je zo'n aquarium goed schoonhoudt?
Ik neem aan dat je hem zelf ook nog schoon moet maken? Erg slecht voor je rug en onhandig als het aquarium op de grond staat.
De tafels die ik op Google zag staan zijn erg mooi, maar kan je ze zo schoon houden? (geen idee, ik ben een leek op het gebied van aquaria)
Daarnaast zit je met snoeren van de pomp, hoe ga je die mooi wegwerken als de tafel midden in de kamer staat?
Ik zou er sowieso zelf al niet aan beginnen om zo'n ding zelf te maken, maar dat komt ook omdat ik 2 linkerhanden heb, haha.
Daarnaast zou ik ook nooit een glazen tafel willen, die worden zo snel vies! (net zo snel als andere tafels maar hier zie je het sneller, hihi)
Andere dingen mbt dierenwelzijn van de vissen zijn al genoemd.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:05

Vissen, en zeker dat kleine spul zijn zolang niet zo mooi om tezien van boven.
Als dat je ze vanaf opzij ziet.....

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 14:08

ik ben wel van plan om er een soort van kastje bij te maken waar een pomp en alles in staat,dus bij het aquarium onderstel erbij.

er komen ook diverse schoonmakende en algenetende visjes bij.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:28

Lees jezelf alsjeblieft wel goed in... Want de visjes die in de winkel verkocht worden als algeneters, eten helemaal geen algen. Sowieso zul je, algenetende visjes of niet, eens in de week 30% van je water moeten verversen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:32

Ik heb zelf een tropisch aquarium gehad dus die dingen weet ik wel ja.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:36

Guppen zijn leuk en schrikken niet zo snel. Kunnen het heel goed doen op kamertemperatuur.

Voor de rest molly's en dat soort type visjes zou kunnen. Weet alleen niet of die op kamertemperatuur konden. Zou je even in de zaak moeten vragen.

Of 2 goudvissen.
Weet niet hoe groot die tafel word?
Hebben wel veel water nodig en vervuilen snel.

Zou niet beginnen aan warmwater vissen etc.

Ook vind ik de zijwanden van meesten aquaria niet geschikt als salontafel.
Het glas is vaak te dun. Je zou maar een glas laten vallen ofzo. Zit er al snel een barst in.

Dit zou je makkelijk op maat kunnen laten maken bij een aquaria zaak. Zijn er genoeg. Kun je vast ook een keuze maken wbt het dikte van het glas.

Planten en licht is dan ook een gedoe. En denk aan evt. aanslag op de ruiten. Moet je goed schoon kunnen maken.

En je wilde een filter begreep ik? Waar haal je het stroom vandaan?

Succes ;)