Eigenwijze NIET tuinvogeltjes.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Eigenwijze NIET tuinvogeltjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:30

Niets leuker dan op een koude winterdag de vogels blij maken met een vetbolletje of pindanetje,
althans dat denk je dan |( .

Hier probeer ik al vanaf de kerst willekeurig welke vogel dan ook de tuin in te lokken, maar helaas... Tot op heden, geen geluk.

Woon hier nog niet zolang en vorige bewoners hebben denk ik nooit gevoerd en op coniferen haag na staat er in de achtertuin geen plant.
Dus tja, de aantrekkelijkheid van mijn tuin laat nog te wensen over.

Er liggen nu stukjes brood op het dak van de schuur, maar zelfs de meeuwen en het tortelduifje in de boom van de buren
halen hun neus er voor op.

Iemand nog suggesties hoe ik wat van die geverderde vriendjes kan verleiden om mijn tuin in te fladderen?
(die meeuwen hoef ik niet, maar dat leuke rodborsteje en die koolmees en horde mussen en dat winterkoninkje vind ik dan
samen met een tortelduif en merel wel weer leuk in de tuin.)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:32

Ben bang dat zolang je niet meer beplanting (beschutting) in je tuin hebt, de kans op vogeltjes niet groot is.
Weet niet of je wel van plan bent om meer groen te gaan plaatsen??

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:32

nootjes, vetbolletjes en een bakje water.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:36

Planten die in de winter groen blijven, neerzetten, waar ze zich kunnen verstoppen als er gevaar dreigt.
Een waterpartijtje
Bepaalde planten lokken vogels, bv (geloof ik) de vuurdoorn, ze zijn dol op de besjes.
Verder stug volhouden, als ze het eenmaal door hebben, dan heb je binnen de kortste keren een vogel overschot.
Vooral veel verstop-plaatsen bieden.
Je kunt ook eens neuzen op de site van de vogelbescherming, daar staan ook veel tips op
http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/home

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:39

Tuin gaat volgend jaar veranderen, maar eerst het huis af en buitenboel schilderen.
Voortuin is al in de vernieling, heb alles er al uit moet alleen nieuw in.
Achtertuin is plan Z of zo.. Maar nu reuze vogel onvriendelijk, hoewel die haag voor mussen toch leuk moet zijn.
Ze kunnen wel overal goed schuilen op de schuur etc. en de pergola, terwijl er ook goed overzicht is voor roofdieren.

Hoopte dat als de meeuwen het brood zouden ontdekken andere vogels ook op het idee zouden komen om eens te gaan kijken, maar zelfs de meeuwen kwamen niet, wel bij de achterburen.
Er lijkt wel magische grens bij de randen van mijn tuin te liggen, waar je niet door kan vliegen.

R00s

Re: Eigenwijze NIET tuinvogeltjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:00

Je mag wel wat tuinvogels uit onze tuin adopteren haha, ze eten zo 1 pot pindakaas leeg in een dag. Vandaag hadden we zelfs een vliegende pindakaaspot wat meneer de merel dacht dat hij er wel inpaste maar nee dat ging niet :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:03

Doe mij die merel dan maar en nog wat mussen!

Brood is nu in ieder geval van het dak gehaald door vogels?
(zullen wel meeuwen zijn geweest)
Op de tuintafel ligt het nog en vetkokosnoot, betbollen en pindanetjes zijn niet aangeraakt.
Maar ik blijf het proberen, als er een tweety over de dam is volgen er vast meer.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:45

Hier precies hetzelfde... elk jaar hang ik vetbollen op en slijt ik weken al zittend in de vensterbank, maar nee hoor... geen vogel te zien.
Ik denk dat het bij ons teveel naar kat ruikt ofzo :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:47

Bij ons stikt het van de vogels, maar we hebben ook veel groen in de tuin waar ze hun nesten bouwen en waar ze zich kunnen verstoppen. Ik hoeft maar een kwartier te wachten als ik nieuw voer heb neergelegd en de gaan er als hongerige wolven opaf.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:50

Vogeltjes zijn weg van pot pindekaas

Pot pindakaas tussen 2 stenen vast leggen

Moet je zien hoe snel die pot leeg is

Kan gewoon op tafel voor je huis zie vanuit je huis de vogeltjes

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:54

Pindakaas werkt bij ons het beste. Vooral de pindanetjes zijn NIET in trek. Vetbollen gaan ook niet zo snel. We hadden laatst een insectenblok (net als een vetbol, maar dan met insecten) en die was echt heeeel snel op. Maar die zijn we helaas in geen enkele winkel opnieuw tegengekomen. Gewoon vogelzaad gaat ook altijd redelijk snel.

Ik denk dat het verder ook een kwestie van geduld is. Volgend jaar komen er vast en zeker meer. Nu hebben de meeste wellicht al een vaste voerageroute?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 19:05

Dit weekeind ga ik er pot pindakaas bij slepen.
Maar ze hebben al variatie.

Hangt nu kokosnoot gevuld met vetbol spul
vetbollen
Pinda netje
Netje met zonnebloem pitten
Zo'n hanggeval met los vogelvoer
Brood
Bakje water.

En ik kan ze zien zitten in de boom van de buren, nu moeten ze nog de oversteek wagen,

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:09

Met rozijnen of havermout trek je merels aan. Als ik die hier neerleg is het meteen een invasie van zeker 5 of 6 merels en een enkele lijster. Pindakaas vinden ze lekker, de vetbollen vooral de meesjes en mussen. Zaad wordt door alles gegeten trouwens.

Een paar groenblijvende planten voor beschutting en een waterbadje en vogels zijn al blij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 19:18

Oh en een doorgesneden appel.

Ga gewoon alles uit de kast trekken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:31

Meeuwen hebben brood al bij herlaning opgehaald.
2 kauwtjes hebben het aanschouwt.

Meende net meneer merel in mijn tuin te ien, maar was blikem bezoek.
Echter nu zit hij er weer op de pergola en kijkt naar het bakje water en het shaaltje met pindakaas....
Naar meneer merel kijken dan weer 2 katten van achter glas.

Nu de vraag, durft meneer merel wel of niet?
En als hij durft, komt hij dan later terug met mevr. merel of andere gevederde vriendjes?
In de verte (buurtuin) zien koolmezen en mussen af en aan vliegen, kunnen die niet kleine detour maken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:33

annnepannne schreef:
nootjes, vetbolletjes en een bakje water.

Geen bakjes water als het vriest! Vogels gaan er in badderen en vriezen vervolgens dood. Als er sneeuw ligt, is er geen water nodig, bij droge vorst wordt aangeraden ijsblokjes in kleine stukjes te hakken en aan te bieden.

Vogels lok je vooral door veel beschutting aan te bieden. In de winter roenblijvende struiken, struiken met doorns, alles wat veilig is.
Hier sleep ik me rot aan strooivoer...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:35

Wat heel belangrijk is, is dat ze een makkelijke aanvlieg en vlucht route hebben. Misschien daar eens naar kijken?

Snadrem

Tip voor het voorjaar, als er ook wat planten in je tuin staan: rozijnen en een bakje met levende meelwormen voor de vogels neerzetten. Meelwormen kan je gewoon voor een paar cent bij de dierenspeciaalzaak halen (even vragen bij de balie). Vogels zijn gek op die beesten, en al helemaal als ze straks in het nest-seizoen zitten. Als ze je tuin eenmaal kennen als voedselbron, blijven ze van de winter ook wel plakken.

Anoniem

Ik heb wat vetbollen en wat zaad , beetje brood en pinda slinger. Ik zag net een vermoedelijke vink (even opgezocht op internet :P), zijn wat merels hier en meer ook niet...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:46

bakje water is zo'n water torentje, kunnen ze niet in badderen, bevriest uiteraard wel heel snel.

Zie nu af en toe koolmees bij buren in tuin naar bolletje aan pergola kijken, maar vreemd terein is natuurlijk altijd enger dan eten op bekend terein.

Aanvlieg route kan van uit boom van buren heel goed, over schuren, bollen hangen aan bovenkant schuren dus ze kunnen ook zo weer weg.

Lekkers in de tuin, komt dit jaar.
Kweekkasje voor het begin staat op de vensterband, helaas had de kat het binnen 5 minuten geherrangschikt en zit nu de deksel van het kasje vast geplakt.

Vuurdoorn zet ik denk ik aan buitenkant van schuur neer, lekker voor merels en altijd groen.
De rest is nog in overweging, in ieder geval een vlinderstruik.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:49

Neem volgend jaar een druivenplant :D Wij hebben druivenplanten in de tuin voor mijn opa, die maakt er zelf wijn van.
Wij moeten echt moeite doen om alle vogels weg te houden :')

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:50

Graan achtige dingen, zorgen dat er altijd iets ligt....

Bij ons zitten de fazanten, merels, roodborstjes en duiven in de stal :S. Lekker warm(ofja uit de wind) en restjes mais eten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:11

wij hebben hier alles van meeuwen tot koolmeesjes maar vetbollen willen ze hier niet eten. In deze tijd krijgen ze 3x per dag vers water en regelmatig brood, appeltjes, groente, aardappelen, zaad, spekvet in boterham enz.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 19:25

Ashley5760 schreef:
Graan achtige dingen, zorgen dat er altijd iets ligt....

Bij ons zitten de fazanten, merels, roodborstjes en duiven in de stal :S. Lekker warm(ofja uit de wind) en restjes mais eten

Zo te horen is jouw tuin iets groter dan de mijne, maar er komen wel lekkere dingetjes in.
Bv. inderdaad druivenstruik, maar ook zo'n rode besjes struik.
Ben gek op eetbare dingen, dus ga proberen van alles in de tuin te zetten waar ik en dieren lol van kunnen hebben.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 12:22

Een goede tip nu de verharing weer is begonnen!
Bewaar je paardenhaar en leg dat in de tuin, of hang het in struiken ofzo...
Ik heb het in zo'n houder voor een vetblok.
De vogels maken er dankbaar gebruik van voor hun nesten, en de nieuwe vogelbaby's hebben straks een heerlijk warm bedje! :j