vuurneon schreef:Het gaat niet om lang of kortharig; maar om de mate van eiwitten die de kattenhuid produceert (en ook afgeeft in de speeksel)
Ik neem zelf iig nooit meer een kat; ook al ben ik gewend aan onze kat, als ik realistisch kijk merk ik dat ik veel minder klachten heb als ik bv op vakantie ben in een compleet katloze omgeving. Mijn gezondheid gaat absoluut voor plezier en ik vind het ook maar suf dat ik meer medicatie moet nemen omdat ik zo graag een huisdier zou willen. Dus ik ga er vanuit dat als ik straks mijn eigen huis heb, ik minder medicatie kan nemen

Maar... Er is een ras die veel minder allergenen afgeeft

zoals de Siberische kat!
Ja dat had ik gevonden inderdaad.
maar ik dacht dat bij langharige katten (door gebrek aan ondervacht? of juist het hebben van een ondervacht?) ze minder eiwitten produceren? (correct me if I'm wrong, kom heel veel info tegen op internet en niet alles is natuurlijk even betrouwbaar)
Siberische kat ga ik eens naar zoeken, bedankt!
Joosiien schreef:Mijn vriend heeft ook astma en die is ook allergisch voor katten.
Thuis bij zijn ouders had hij een pers en hier was hij niet allergisch voor.
Nu hebben we een kruising met een main coon en hier heeft hij er ook niet echt last van.
Hij stofzuigt wel elke dag en als de kat erg verhaard heeft hij nog wel dat hij ineens erg 'vol' zit.
(Maar het is wel een risico. Jullie zullen je wel hechten aan een dier en het zou zonde zijn als het niet werkt en de kat weer weg moet).
Bedankt voor je reactie.
stofzuigen zou sowieso iedere dag moeten door mijn allergie voor stof..
marleen_usar schreef:Ik kan jou testen, mocht je een kat hebben gevonden dan kan ik een paar haren testen bij jou,
Interessant, hoe werkt dat dan? 
Koper schreef:Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning TS
Vraagje: hoe groot wonen je schoonouders? Het is namelijk zo met die allergieën dat hoe groter je woont hoe minder last je hebt van de eiwitten in het speeksel.
Ook schijnt het zo te zijn dat lapjespoezen (dus de poezen die zwart met rood of cypers met rood, en eventueel wat wit, zijn) heftiger allergische reacties oproepen dan katten met andere kleuren. Ik merk dat zelf ook, ben niet allergisch voor zover ik weet maar van driekleuren ga ik niezen. Heb er zelf één, en als ik haar uitgebreid aai krijg ik een kriebelneus en van m'n kater (bicolor zwart, zwart met wit dus) niet.
Dat langharen voor minder allergische reacties zorgen wist ik niet... laat je in elk geval geen rex aansmeren, tenzij je er eentje heel leuk gaat vinden buiten dat 'ie een rex om is natuurlijk. Het is een fabeltje dat Devon en Cornish rexen antiallergisch zijn.
Dankje! 
M'n schoonouders wonen in een rijtjeshuis, 3 verdiepingen. Wel aardig ruim, maar ook geen villa.
Goh dat van die lapjespoezen wist ik niet. De katten van m'n schoonouders zijn allebei cypers. 1 met rood en 1 grijs.
De rex spreekt me sowieso niet zo aan, maar bedankt voor de tip! 
vuurneon schreef:Bedenk ook dat als je een kat in huis neemt en het gaat niet goed; je de allergenen nog minstens 6 maand blijven hangen op de muren ed. Dus ook als de kat wel weggaat, je er nog een tijd last van kunt hebben.
Ah, dat wist ik ook niet. Goed om te weten..