Allergie voor kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Allergie voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 10:06

Hallo iedereen!

M'n vriend en ik hebben een week geleden een appartement aangeboden gekregen. We gaan er behoorlijk op vooruit, van een studentenkamer van 20m2 naar een ruim appartement met een grote woonkamer, 2 slaapkamers en 2 balkons :D .

Nu kan dan ook ons al lang gekoesterde wens om een kat te nemen in vervulling gaan. Allemaal leuk en aardig, maar er is 1 probleem. Ik heb astma en de daarbij horende allergieën voor vanalles en nog wat. Zo dus ook katten. Als klein meisje kreeg ik als ik maar even binnen was bij iemand met katten gezwollen bloeddoorlopen ogen en werd ik ontzettend benauwd. Nu is het een stuk minder, maar als ik bij m'n schoonouders langs kom reageer ik nog wel een beetje op de katten. Begin dan te niezen.. (zij hebben gewone htk katten)

Maar ik zat een beetje op internet te lezen en ik las dat allergie bij de langharige rassen vaak een stuk minder was. Mijn vraag is of iemand mij daar meer over kan vertellen? En kan men over een kattenallergie heen groeien? Ik weet dat er ook medicijnen zijn om allergie te onderdrukken, iemand daar misschien ervaring mee?

We willen echt heel graag een katje, maar wil hem natuurlijk niet na een week moeten wegdoen omdat ik te allergisch ben..

malih

Re: Allergie voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:10

Het blijkt dat als jij een kitten neemt. En hier veel mee speelt nou lichaam deze kat gaat accepteren. Je moet je dan wel meerderen keren laten open halen. Het kan even duren. Maar uit eindelijk reageer je dan niet meer op deze kat. Let wel. Op andere katten blijf je nog steeds reageren.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:12

Een allergie kan inderdaad overgaan, maar gezien je nog wel reageert op katten, lijkt dat niet zo te zijn.
Maar er zijn inderdaad rassen waar allergische mensen wel tegen kunnen. Ik zou je zeker aanraden dit eerst uitgebreid uit te proberen voordat je de kat aanschaft.

Een vriendin van mij heeft om dezelfde reden twee siberische katten
Zij heeft nu geen last van haar allergie

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 10:15

@Malih goh daar had ik nog nooit van gehoord, dat zou wel handig zijn. Zal er eens meer over zoeken :)

@Lieke ja, ik reageer nog wel maar wel vele male minder erg dan vroeger.. hoop eigenlijk dat het uiteindelijk gewoon helemaal weg gaat, maar daar kan ik uiteraard niet vanuit gaan. :) En uiteraard ga ik dat eerst uitzoeken :j

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:20

Mijn vriendinnetje is ook allergisch. :j Toch hebben we twee maanden geleden 'mijn' kat bij mijn ouders opgehaald. In het begin had ze erg last van verkoudheidsklachten, maar met wat neusspray (later afgebouwd) was dit te doen. :j Nu heeft ze veel minder last. :j (En we wonen in een klein huis!) Daarentegen luchten we wel erg veel en stofzuigen we iedere dag even om de huidschilfers tot een minimum te beperken. :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:31

Ik heb ook astma, heb een zware allergie voor huisstofmijt en een lichte voor honden en katten. Dit is getest. De honden heb ik helemaal geen last van (nu hebben we er zelf 10 en we hebben een dierenpension, dus ik kom heel veel in aanraking met honden en katten). Van katten heb ik soms last, dan alleen van de kortharige rassen en dan alleen als ze echt dicht bij zijn. De last is in zoverre afgenomen dat ok tegenwoordig alleen nog maar een erge kriebelneus krijg.. Van onze eigen katten (maine coons en een kruising pers) heb ik geen last. Ik heb momenteel een nestje maine coons en die kittens zijn nu bijna 6 weken, dus 's avonds op de bank kruipen er 6 'monstertjes' continu over me heen, op mijn schoot, schouders, omhoog in mijn trui, etc, maar ik heb nergens last van.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 10:39

Liedje schreef:
Mijn vriendinnetje is ook allergisch. :j Toch hebben we twee maanden geleden 'mijn' kat bij mijn ouders opgehaald. In het begin had ze erg last van verkoudheidsklachten, maar met wat neusspray (later afgebouwd) was dit te doen. :j Nu heeft ze veel minder last. :j (En we wonen in een klein huis!) Daarentegen luchten we wel erg veel en stofzuigen we iedere dag even om de huidschilfers tot een minimum te beperken. :)

Ja ik denk zelf dat luchten ook erg helpt. Stofzuigen moet ik sowieso vaak doen, omdat ik ook absoluut niet tegen stof kan.
Maar fijn dat je vriendin al veel minder last heeft, dat geeft me hoop :D

Donja schreef:
Ik heb ook astma, heb een zware allergie voor huisstofmijt en een lichte voor honden en katten. Dit is getest. De honden heb ik helemaal geen last van (nu hebben we er zelf 10 en we hebben een dierenpension, dus ik kom heel veel in aanraking met honden en katten). Van katten heb ik soms last, dan alleen van de kortharige rassen en dan alleen als ze echt dicht bij zijn. De last is in zoverre afgenomen dat ok tegenwoordig alleen nog maar een erge kriebelneus krijg.. Van onze eigen katten (maine coons en een kruising pers) heb ik geen last. Ik heb momenteel een nestje maine coons en die kittens zijn nu bijna 6 weken, dus 's avonds op de bank kruipen er 6 'monstertjes' continu over me heen, op mijn schoot, schouders, omhoog in mijn trui, etc, maar ik heb nergens last van.

Ja hier ook - lang geleden - getest op allergieën en daar kwam toen: huisstofmijt, katten, vogels en nog heel wat andere dingen uit. :+ was vroeger ook allergisch voor knaagdieren (zowel voor de dieren zelf, als de bodembedekking/hooi) maar nu in het bezit van 5 cavia's zonder enige klachten. :) dus daar ben ik overheen.. nu de katten nog haha. Maar er zit dus wat in dat het minder wordt als je er mee mee in aanraking komt.

Ook interessant dat je minder reageert op de langharige. Daar had ik al wat over gelezen.. ben zelf helemaal verliefd op de Maine Coon dus dat komt niet slecht uit hihi.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:48

Hihi, ja daarom zeg ik het ook. :) Ik weet nog dat wij voordat we Zita hadden wanhopig het internet rond zochten voor informatie en ervaringen. :') Wat bij ons wel doorslag gaf, was dat Zita altijd weer terug naar m'n ouders kon. Dat scheelt natuurlijk. Bij ons scheelt het ook dat Zita al 17 is en het grootste gedeelte van de dag slaapt en nergens opspringt enzo. :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 10:54

Liedje schreef:
Hihi, ja daarom zeg ik het ook. :) Ik weet nog dat wij voordat we Zita hadden wanhopig het internet rond zochten voor informatie en ervaringen. :') Wat bij ons wel doorslag gaf, was dat Zita altijd weer terug naar m'n ouders kon. Dat scheelt natuurlijk. Bij ons scheelt het ook dat Zita al 17 is en het grootste gedeelte van de dag slaapt en nergens opspringt enzo. :)

Haha herkenbaar... :') maar ik kom zoveel tegenstrijdige info tegen, heb liever ervaring uit de 1e hand :)
Ah, dat scheelt inderdaad een hoop. Het lijkt me echt heel rot om een katje weer weg te moeten doen, ik zie heel mp vol staan met: 'moet weg ivm allergie'
Ik ben zelf het type; als ik een huisdier in huis neem is het voor het leven...

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:59

Ja precies, daarom was dit voor ons zo ideaal! Zo had de kat er niet onder te lijden. :)
Onze ervaring was wel dat Manon op de ene kat sterker reageerde dan op de andere kat... :j Ik zou zeker eens kijken naar die katten waarvan ze zeggen dat ze anti-allergeen zijn. Manon reageerde bijvoorbeeld heel sterk op Britse kortharen... Terwijl Zita gewoon een HTK-katje is en dat nu dus goed gaat. :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 12:58

Liedje schreef:
Ja precies, daarom was dit voor ons zo ideaal! Zo had de kat er niet onder te lijden. :)
Onze ervaring was wel dat Manon op de ene kat sterker reageerde dan op de andere kat... :j Ik zou zeker eens kijken naar die katten waarvan ze zeggen dat ze anti-allergeen zijn. Manon reageerde bijvoorbeeld heel sterk op Britse kortharen... Terwijl Zita gewoon een HTK-katje is en dat nu dus goed gaat. :)

Ja, ik ben van plan eerst eens op bezoek te gaan bij mensen die verschillende soorten katten hebben, zodat ik kan kijken of er verschil is qua reactie. :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:01

Tja ik ben zelf allergisch voor katten en voor mij wordt de reactie juist elke keer als ik bij vrienden thuiskom, die een kat hebben, erger...

Weet je zeker dat je het wil proberen? Het lijkt echt ongelofelijk vervelend om me continue ellendig te voelen. Ik heb geen last van honden, konijnen etc.; kun je niet een alternatief huisdier bedenken? Het zou zo jammer zijn als je helemaal gehecht raakt aan een kat - en de kat raakt gewend aan jullie huis - en toch moet concluderen dat het dus niet beter wordt...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 13:14

Hanmar schreef:
Tja ik ben zelf allergisch voor katten en voor mij wordt de reactie juist elke keer als ik bij vrienden thuiskom, die een kat hebben, erger...

Weet je zeker dat je het wil proberen? Het lijkt echt ongelofelijk vervelend om me continue ellendig te voelen. Ik heb geen last van honden, konijnen etc.; kun je niet een alternatief huisdier bedenken? Het zou zo jammer zijn als je helemaal gehecht raakt aan een kat - en de kat raakt gewend aan jullie huis - en toch moet concluderen dat het dus niet beter wordt...

Ik twijfel nog, daarom dit topic. Maar ik sluit het zeker nog niet uit.
Bij mij is de allergie al een tijd redelijk stabiel. Ik kom vaak bij m'n schoonouders (wekelijks) en het wordt niet erger. Ik koop zeker niet zomaar een kat 'op de gok' om hem dan weer weg te moeten doen, daarom ben ik er nu al mee bezig. :) Bovendien voel ik me niet echt ellendig met een kat, het is gewoon vervelend. Last van m'n neus en niezen.

Maar zoals ik al zei, dat zijn HTK katten. Ik ben benieuwd of het met langharen anders is. Ik het zelf het idee van wel, een vriendin had een pers, en die kon ik op schoot hebben zonder allergische reactie. Maar zij had ook een HTK kat, waar ik dus wel weer op reageerde. Ik weet dus nog niet hoe het is met alleen een langhaar. (goh, rare zin, hoop dat jullie het snappen :') )

Alternatief huisdier.. Tja, m'n vriend en ik zijn dol op katten en we willen er heel graag een. Het gaat niet om het hebben van een huisdier maar echt om de kat zegmaar :) Ik heb ook cavia's, daar ben ik ook dol op, maar een kat is een langgekoesterde wens.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:36

Dat begrijp ik hoor, ik ben zelf namelijk helaas ook enorm dol op katten! :')

Ik kan me goed voorstellen dat je wil proberen een ras te vinden dat misschien beter werkt. Ik heb wel gehoord over kattenrassen die minder allergie opwekken en als jouw allergie stabiel blijft zou dat misschien wel kunnen werken! Ik hoop voor je dat 't lukt :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:42

Het gaat niet om lang of kortharig; maar om de mate van eiwitten die de kattenhuid produceert (en ook afgeeft in de speeksel)

Ik neem zelf iig nooit meer een kat; ook al ben ik gewend aan onze kat, als ik realistisch kijk merk ik dat ik veel minder klachten heb als ik bv op vakantie ben in een compleet katloze omgeving. Mijn gezondheid gaat absoluut voor plezier en ik vind het ook maar suf dat ik meer medicatie moet nemen omdat ik zo graag een huisdier zou willen. Dus ik ga er vanuit dat als ik straks mijn eigen huis heb, ik minder medicatie kan nemen :j

Maar... Er is een ras die veel minder allergenen afgeeft :) zoals de Siberische kat!

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:43

Mijn vriend heeft ook astma en die is ook allergisch voor katten.
Thuis bij zijn ouders had hij een pers en hier was hij niet allergisch voor.
Nu hebben we een kruising met een main coon en hier heeft hij er ook niet echt last van.
Hij stofzuigt wel elke dag en als de kat erg verhaard heeft hij nog wel dat hij ineens erg 'vol' zit.
(Maar het is wel een risico. Jullie zullen je wel hechten aan een dier en het zou zonde zijn als het niet werkt en de kat weer weg moet).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:45

Ik kan jou testen, mocht je een kat hebben gevonden dan kan ik een paar haren testen bij jou,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:52

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning TS *\o/*

Vraagje: hoe groot wonen je schoonouders? Het is namelijk zo met die allergieën dat hoe groter je woont hoe minder last je hebt van de eiwitten in het speeksel.

Ook schijnt het zo te zijn dat lapjespoezen (dus de poezen die zwart met rood of cypers met rood, en eventueel wat wit, zijn) heftiger allergische reacties oproepen dan katten met andere kleuren. Ik merk dat zelf ook, ben niet allergisch voor zover ik weet maar van driekleuren ga ik niezen. Heb er zelf één, en als ik haar uitgebreid aai krijg ik een kriebelneus en van m'n kater (bicolor zwart, zwart met wit dus) niet.

Dat langharen voor minder allergische reacties zorgen wist ik niet... laat je in elk geval geen rex aansmeren, tenzij je er eentje heel leuk gaat vinden buiten dat 'ie een rex om is natuurlijk. Het is een fabeltje dat Devon en Cornish rexen antiallergisch zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:53

Bedenk ook dat als je een kat in huis neemt en het gaat niet goed; je de allergenen nog minstens 6 maand blijven hangen op de muren ed. Dus ook als de kat wel weggaat, je er nog een tijd last van kunt hebben.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 17:51

vuurneon schreef:
Het gaat niet om lang of kortharig; maar om de mate van eiwitten die de kattenhuid produceert (en ook afgeeft in de speeksel)

Ik neem zelf iig nooit meer een kat; ook al ben ik gewend aan onze kat, als ik realistisch kijk merk ik dat ik veel minder klachten heb als ik bv op vakantie ben in een compleet katloze omgeving. Mijn gezondheid gaat absoluut voor plezier en ik vind het ook maar suf dat ik meer medicatie moet nemen omdat ik zo graag een huisdier zou willen. Dus ik ga er vanuit dat als ik straks mijn eigen huis heb, ik minder medicatie kan nemen :j

Maar... Er is een ras die veel minder allergenen afgeeft :) zoals de Siberische kat!

Ja dat had ik gevonden inderdaad. :j maar ik dacht dat bij langharige katten (door gebrek aan ondervacht? of juist het hebben van een ondervacht?) ze minder eiwitten produceren? (correct me if I'm wrong, kom heel veel info tegen op internet en niet alles is natuurlijk even betrouwbaar)
Siberische kat ga ik eens naar zoeken, bedankt!

Joosiien schreef:
Mijn vriend heeft ook astma en die is ook allergisch voor katten.
Thuis bij zijn ouders had hij een pers en hier was hij niet allergisch voor.
Nu hebben we een kruising met een main coon en hier heeft hij er ook niet echt last van.
Hij stofzuigt wel elke dag en als de kat erg verhaard heeft hij nog wel dat hij ineens erg 'vol' zit.
(Maar het is wel een risico. Jullie zullen je wel hechten aan een dier en het zou zonde zijn als het niet werkt en de kat weer weg moet).

Bedankt voor je reactie. :) stofzuigen zou sowieso iedere dag moeten door mijn allergie voor stof..

marleen_usar schreef:
Ik kan jou testen, mocht je een kat hebben gevonden dan kan ik een paar haren testen bij jou,

Interessant, hoe werkt dat dan? :)

Koper schreef:
Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning TS *\o/*

Vraagje: hoe groot wonen je schoonouders? Het is namelijk zo met die allergieën dat hoe groter je woont hoe minder last je hebt van de eiwitten in het speeksel.

Ook schijnt het zo te zijn dat lapjespoezen (dus de poezen die zwart met rood of cypers met rood, en eventueel wat wit, zijn) heftiger allergische reacties oproepen dan katten met andere kleuren. Ik merk dat zelf ook, ben niet allergisch voor zover ik weet maar van driekleuren ga ik niezen. Heb er zelf één, en als ik haar uitgebreid aai krijg ik een kriebelneus en van m'n kater (bicolor zwart, zwart met wit dus) niet.

Dat langharen voor minder allergische reacties zorgen wist ik niet... laat je in elk geval geen rex aansmeren, tenzij je er eentje heel leuk gaat vinden buiten dat 'ie een rex om is natuurlijk. Het is een fabeltje dat Devon en Cornish rexen antiallergisch zijn.

Dankje! :D

M'n schoonouders wonen in een rijtjeshuis, 3 verdiepingen. Wel aardig ruim, maar ook geen villa. :))
Goh dat van die lapjespoezen wist ik niet. De katten van m'n schoonouders zijn allebei cypers. 1 met rood en 1 grijs.
De rex spreekt me sowieso niet zo aan, maar bedankt voor de tip! :)

vuurneon schreef:
Bedenk ook dat als je een kat in huis neemt en het gaat niet goed; je de allergenen nog minstens 6 maand blijven hangen op de muren ed. Dus ook als de kat wel weggaat, je er nog een tijd last van kunt hebben.

Ah, dat wist ik ook niet. Goed om te weten..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:57

Als je schoonouders toch best een stuk groter wonen dan jullie straks in jullie appartement moet je wel echt goed luchten en stofzuigen... hoe kleiner de ruimte hoe eerder je last krijgt van allergieën.

Succes en natuurlijk heel veel plezier met jullie kattenzoektocht :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:53

ik werk met een biotensor en kan dan zeg maar meten of je wel of niet tegen de haren kan van de kat die je graag wil hebben.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 19:46

Koper schreef:
Als je schoonouders toch best een stuk groter wonen dan jullie straks in jullie appartement moet je wel echt goed luchten en stofzuigen... hoe kleiner de ruimte hoe eerder je last krijgt van allergieën.

Succes en natuurlijk heel veel plezier met jullie kattenzoektocht :)

Ja klopt, in een kleinere ruimte merk je het toch meer :j als we besluiten een kat te nemen zal dat zeker gebeuren. Bedankt!

marleen_usar schreef:
ik werk met een biotensor en kan dan zeg maar meten of je wel of niet tegen de haren kan van de kat die je graag wil hebben.

Oké, ik zal het in gedachten houden.

Iedereen alvast bedankt voor de reacties! :) Eerst maar eens even verhuizen en dan gaan we nog eens rustig nadenken over wat we gaan doen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 13:25

Even m'n eigen topic omhoog schoppen voor een update, ik hoop dat het mag!

Nu, ruim 8 maanden verder komt dan eindelijk de kat er! *\o/* We hebben lang nagedacht en ik heb de hele zomer gewerkt om geld te sparen voor onvoorziene dierenartskosten (misschien een beetje overdreven, maar ik vind het belangrijk goed voorbereid te zijn hihi :)) ). Ook ben ik bij mensen met verschillende kattenrassen (HTK kat, maine coon, pers) geweest en er achter gekomen dat ik slechts reageer op kortharige rassen (de HTK kat dus :)) ), langharigen gaan gewoon goed! Dat is dus wat ik dacht, aangezien ik op de kruising pers van een vriendin van mij vroeger ook totaal niet reageerde.

Nu is m'n oog gevallen op een hele mooie pers van een jaar oud en we gaan haar zaterdag ophalen. *\o/* Kan echt niet wachten, heb er zo'n zin in! :D
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 02-10-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:30

Gefeliciteerd hoor wat leuk voor jullie.