Hond kan niet alleen zijn.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

briitje

Hond kan niet alleen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:03

We hebben sinds 3/4 maanden een 2,5 jarige kruising Amerikaanse bulldog.
Toen hij net kwam piepte die al enorm veel. En als hij ze zin niet krijgt gaat hij luidkeels blaffen. Het piepen is al een heel stuk minder.
Hij doet het vooral wanneer die opgewonden is of nerveus. Blaffen doet die nog wel, vooral als hij aan de lijn is en niet naar een hond toe kan.

Nu is het zelfs zo erg dat hij totaal niet alleen kan zijn. Hij gaat zenuwachtig heen en weer lopen. Begint met luidkeels piepen om te vervolgen met hard geblaf. Dit zelfs al bij een kleine boodschap doen.
Als we weggaan, krijgt hij altijd een kluif, waar die niet naar omkijkt. Heb al geprobeerd de andere honden erbij te laten, misschien was die eenzaam ;(..
Tevergeefs.. En nu wacht ik hem wel eens op (doe of ik wegga), om als meneer weer start met gepiep/geblaf nat te spuiten met de plantenspuit.. Hij vind het niet leuk.. Maar het helpt ook geen drol -O. Wie heeft DE tip?!
Laatst bijgewerkt door briitje op 17-01-13 23:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:05

Elektronische halsband. Meestal hebben ze het na 2 keer wel gezien. Zielig? Mwoh, valt mee. Hoeveel stroom komt er immers uit een batterijtje?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:08

Zijn gedrag is dus erger geworden sinds jullie hem hebben?
Dat hij eerst wel redelijk alleen kon zijn, maar dat dit steeds slechter gaat?
Van die plantenspuit kende ik niet, als methode om een hond te leren alleen te zijn. :?
Een cursus volgen met de hond, dan leer je misschien ook hoe je met de hond om kunt gaan.
En het alleen thuis blijven helemaal vanaf het begin, op een goede manier opbouwen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:11

Moet eerlijk bekennen dat dit wel aan het woord is gekomen.. Maar komop is dit niet gelijk grijpen naar het hoogste middel? Zijn er echt geen simpelere oplossingen..

@ mika11 ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik zeg niet dat zijn gedrag erger geworden is, maar na vele pogingen het te stoppen, word het niet minder.
En met die plantenspuit.. Nee tuurlijk spuit ik hem niet nat, omdat die alleen moet zijn :') Maar omdat die ze kop moet houden...

edit: cursus voor een hond stil te laten zijn? Nou een groepscursus heb je er niet voor.. En zit niet gelijk te wachten op een prive-les van 50 euro per les. Niet dat ik het er niet voor over heb. Maar wil eerst zelf dingen proberen.
Daarnaast is hij amper alleen, alleen als me moeder boodschappen ed gaat doen. Maar wij krijgen binnekort ons eigen huis en dan gaat hij mee. Dus is het wel de bedoeling dat hij langer alleen zit...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:14

Oke :)
En als je het alleen zijn probeert op te bouwen met enkele seconden, minuten etc.
En elke keer, ook al is het maar heel kort, hem belonen met iets als hij stil is.
Maar dat werkt alleen als je tijd genoeg hebt (dagen) om het op te bouwen.
Geen idee trouwens hoe snel een hond dat kan leren?
De cursus niet alleen voor het blaffen, maar ik weet niet of hij goed opgevoed is, omdat het een volwassen hond is.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-01-13 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:14

Leffroi schreef:
Elektronische halsband. Meestal hebben ze het na 2 keer wel gezien. Zielig? Mwoh, valt mee. Hoeveel stroom komt er immers uit een batterijtje?

Het gebruik van een elektronische halsband is een teken van onmacht en vind ik persoonlijk ronduit belachelijk dat die dingen bestaansrecht hebben.

Je plantenspuit idee zou ik niet doen.
Je geeft je hond aandacht voor het piepen/blaffen door terug te komen. (negatieve aandacht is ook aandacht)
Edit: en daarnaast leer je de hond alleen maar aan "oke, als de baas er aan komt moet ik mijn kop houden". Je wil juist dat de hond stil is als je er niet bent.

Ik zou zelf contact opnemen met een professional en helemaal opnieuw beginnen met het trainen van het alleen zijn. Het klinkt dat je hond verlatingsangst heeft.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 17-01-13 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:16

Wij hadden dit ook met onze adoptiehond. De dierenarts heeft ons adaptil meegegeven, en na 2 weken hoorde de buuren onze hond nog amper.
Hier hebben wij geen extra training om alleen te leren zijn gedaan, het kan zijn dat jouw hond dit wel nodig heeft.

briitje

Re: Hond kan niet alleen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:17

Mag ik vragen wat adaptil is? En waarvoor het dient..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:20

http://www.ceva.nl/nl/Producten/Producten-lijst/ADAPTIL

Ik heb er wel eens van gehoord, maar heb er zelf geen ervaring mee. Het zou ondersteunen kunnen werken, maar bedenk dat dit waarschijnlijk niet DE oplossing is om je hond rustig te houden. Ik vermoed dat je er wel mee zal moeten trainen. De adaptil zou dan misschien wel ondersteunend kunnen zijn.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:23

Een soort fermonen, wij hebben de elektrische verspreider voor in het stopcontact en een spray. Het vermindert het stressniveau van je hond, waardoor hij ook in zijn kop rustiger wordt. Van een stroomhalsband gaat hij schrikken en niet meer blaffen, maar dan heb je misschien een hond die vanalles kapot bijt als je alleen thuis bent want het neemt de stress niet weg.
Eerst dacht ik ook dat dit helemaal niet ging helpen. De eerste keer een kwartiertje alleen thuis heeft ze de hele tijd geblaft en gehuild, de raam in de deur hing vol met speeksel. Adaptil gaan gebruiken, en na 2 weken niets meer. Wij hebben dit 2 maanden non-stop laten inzitten. Nu hebben we er nog een voor in noodgevallen zoals vuurwerk ofzo.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:23

tesseke schreef:
Wij hadden dit ook met onze adoptiehond. De dierenarts heeft ons adaptil meegegeven, en na 2 weken hoorde de buuren onze hond nog amper.
Hier hebben wij geen extra training om alleen te leren zijn gedaan, het kan zijn dat jouw hond dit wel nodig heeft.

Hoelang hebben jullie de hond dit dan gegeven, voordat hij zonder dit middel alleen thuis kon zijn?
Ik kende het ook niet.

Edit, antwoord heb je hierboven al gegeven, gelijktijdig gepost. :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:25

Nog nooit van gehoord, maar wil het best wel eens proberen. Kan je dit gewoon in een dierenwinkel kopen?

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:32

In Belgie niet. Maar hier kunnen we ook geen pijnstillers ofzo kopen in de winkel. Adaptil is denk ik ook de merknaam. Ik denk dat je moet vragen naar DAP (dog appeasing pheromone). Op het doosje staat dat het een natuurlijk middel is.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:02

Wat vervelend voor jullie dat je hond zo moeilijk alleen kan zijn zeg... Hoe ben je begonnen met het alleen zijn opbouwen? Kan het zijn dat je te grote stappen genomen hebt? Een kant en klare oplossing heeft niemand voor je maar misschien kan je helemaal terug naar de basis en beginnen met mini stapjes. Even boodschappen doen is voor zulke honden vaak al te lang helaas.

Hoe reageert hij als je even naar de wc bent gaat dat wel goed? Wacht tot je hond rustig en ontspannen is en loop dan zonder wat te zeggen even naar de gang, deur dicht, even luisteren wat er gebeurd en als het rustig blijft gelijk weer terug zonder aandacht aan de hond te geven. Desnoods herhaal je deur open, deur dicht een aantal keer achter elkaar. Dit kan je dan heel langzaam uitbouwen tot je de voordeur dicht kan trekken, een blokje om lopen, en pas als laatste stap boodschappen doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:05

zo ENORM blij dat die stroombanden zeer binnenkort zeer waarschijnlijk illegaal worden!! Belachelijk met hoeveel gemak mensen hun hond zo'n band aan doen (dit is niet richting TS bedoeld hoor)

Al eens een bench geprobeerd? Of als je een bench gebruikt juist los geprobeerd? Mijn hond kon ook niet alleen thuis zijn totdat er een bench in huis kwam. Daar ging hij in liggen en dat was zijn veilig holletje deur hebben we eruit kunnen halen na een paar weken.

Hoe deed de vorige eigenaar het als hij alleen thuis moest zijn?

i.p.v. DAP kan je ook valeriaan gebruiken of gewoon magnesium (sulfaat of citraat)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 10:10

Naar de wc gaan is het probleem niet. We hebben nog een andere hond en om de dag mogen ze mee naar bed. Samen maken ze er een potje van, dus vandaar. Als hij alleen in de woonkamer moet slapen, is er ook niks aan de hand. We hebben een bench, maar daar heeft die in het begin enkele keren ingezeten, maar dat hielp ook niet. Dus nu mag die gewoon los. De vorige eigenaar heeft voor ons gevoel alles bij elkaar gelogen. De rede dat hij weg moest, is omdat de eigenaar weer aan het werk ging. Dus eigenlijk was die daar nooit alleen. Misschien is dit ook de rede, dat die juist niet alleen kan zijn.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:17

meeste honden die niet goed alleen kunnen zijn heeft ook te maken met leiderschap, als de hond zichzelf ziet als leider en jullie gaan weg wordt hij dus nerveus omdat de "roedel" bij elkaar moet blijven tenzij jullie als leider opstellen..zit hem in de kleine dingen en het grote woord consuquent zijn in alles, een cursus kan je wel helpen om de status als leider te nemen..en ik ben ook een groot voorstander van beweging, hij te weinig beweging krijgt zal al die opgekropte frustatie zich uiten in gedrag dat wij liever niet zien. je zou kunnen proberen om eerst lekker te fietsen of lange wandeling te maken voordat je weg gaat..

ik zou me zeker eens gaan verdiepen in het leiderschap en wat dat inhoud.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:22

Je moet pas weggaan op het moment dat ie daadwerkelijk helemaal kalm is. Normaal begint hij wel direct te eten aan zijn kluif?
Wacht dan tot het moment dattie dat doet, en ga dan pas weg.

Waarom houd je de honden niet bij elkaar? Is de andere hond wel rustig als jullie weggaan?

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:25

Alleen leren zijn moet je echt met baby stapjes opbouwen.
Honden hebben heel snel door wanneer er nog iemand in huis is (s nachts) en wanneer iemand uit huis weg gaat.
Je zult met seconden moeten beginnen. Even de deur uit en gelijk weer terugkomen voor hij begint te blaffen of janken.
Laat eventueel een gedragstherapeut langskomen die je hond kan observeren en je tips kan geven die het beste bij jullie passen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:02

Vind het wel grappig dat mensen zo'n electronische halsband een marteltuig vinden. Dat sommige mensen niet weten hoe en waarom te gebruiken, betekend niet dat het geen goed hulpmiddel kan zijn. Hebben jullie je wel eens verdiept in een dergelijke halsband? Bovendien werkt hij op 2 aaa batterijtjes, dus hoe zo'n mega klapper kan dat zijn? Heb zelf menig maal zo'n band gevoelt. Het enige is dat je er flink van schrikt, zeer doet het niet eens. 'Ja, maar bij een hond is dat anders'. Inderdaad, het is anders bij een hond. Daar zit er zelfs nog een vacht tussen. Marteltuig? Als je hem misbruikt wel ja.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:20

ik ben het eens met leffroi..een kennis van mij heeft 2 honden..ze loopt er echt uren mee dus te kort aan beweging hebben ze niet maar ze zijn ontzettend waaks..zodra er iemand op de gallerij loop slaan ze aan met als gevolg dat er regelmatig de politie op de stoep staat wegen geluidoverlast..ze heeft ze een antiblafband omgedaan en sinds dien nooit geen gedoe..

persoonlijk geef ik een hond liever 1 goeie correctie dan steeds herhalen wat geen zin heeft dus bij goed gebruik van een electronische band kan het imo geen kwaad..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:27

Maar op dit moment is er helemaal geen sprake van herhaling, hond weet gewoon niet wat de bedoeling is.
Om dan meteen naar een elektische halsband te grijpen vind ik inderdaad geen juiste oplossing.

Je neemt geen hond om er vervolgens geen moeite in te stoppen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:29

dat is ook waar...eerst kijken waarom hij zo reageert, en een training kan zeker geen kwaad.

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:36

Het klinkt heel sneu natuurlijk maar GEEN aandacht aan besteden.. vervelend voor de buurt en jijzelf natuurlijk.. Waarschijnlijk weet hij nu dat als hij gaat janken jij terug komt en dat is wat die graag wilt. Wij hadden precies hetzelfde met onze andere hond, die vertoonde puppy gedrag we zijn ermee naar de dierenarts gegaan omdat we dachten dat ze misschien pijn had maar achteraf bleek het gewoon dat ze puppy gedrag toonde en kregen we kalmerings middelen. De dierenarts zij ook dat je niet naar hem toe mag gaan als ze weer begon met janken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:34

Air schreef:
Maar op dit moment is er helemaal geen sprake van herhaling, hond weet gewoon niet wat de bedoeling is.
Om dan meteen naar een elektische halsband te grijpen vind ik inderdaad geen juiste oplossing.

Je neemt geen hond om er vervolgens geen moeite in te stoppen.

Zo te lezen heeft ts er genoeg moeite in gestopt. Hoe ben je consequent, wanneer je niet thuis bent? Consequenter dan een halsband kan niet, dacht ik zo?