[Discussie] Hond uitlaten, hoe vaak en hoe lang?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

[Discussie] Hond uitlaten, hoe vaak en hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:54

Hallo,

Ik lees af en toe in een topic eens een discussie over honden uitlaten en hoe vaak. Sommige vinden 3x genoeg, andere weer minimaal 5x.
Ik ben benieuwd hoe andere bokkers hierover denken.

Dit is het schema van mijn hond, een 12 jarige Sheltie (niet meer zo actief)

7:00/7:15 uur (door de weeks): 15 tot 20 minuten, daarna eten.
In het weekend is het ongeveer 2 tot 2,5 uur later.

's middags is wisselend. Op woensdagen en vrijdagen doet mijn moeder hem, meestal rond 14:00.
Maandag, dinsdag en donderdag doen mijn broer of ik hem. Dan ligt het eraan wanneer we uit zijn.
Dus wordt hij rond 15:00, 16:00 en op zijn laatst, als we beide laat uit zijn, rond 16:30 uitgelaten.
Meestal 15-30 minuten, in het weekend meestal rond 15:30, op z'n minst een half uur.

Rond 19:00 zijn laatste rondje, ook meestal een half uur.
Vroeger werd bij nog wel 's avonds laat uitgelaten, maar hij had meestal zoiets van: 'Moet ik echt mee? Ga zelf maar een rondje lopen.', dus daar zijn we mee gestopt.

Overdag is er niet altijd iemand thuis, 's middags vaak wel, dan kan hij de tuin in als hij wil.

Houd het netjes :).
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 17-01-13 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:08

Weekdagschema is hier:

4x per dag uitlaten. Waarvan drie keer per dag plasrondje en 1x een grote losloop van ong. een uur. Was vroeger langer maar ze is ook de jongste niet meer.
Als het weer het toelaat tussendoor wat in de tuin vertoeven.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:11

Falco mijn korthaar collie doe ik 3x per dag:

's ochtends om 10 uur. Altijd een uur en op sommige dagen 2/3 uur lopen

's middags tussen 16.30/17.30. Altijd 30 minuten

's avonds rond 23.00 uur nog een keer 30 minuten, soms iets langer.

Ik vind dat ie minstens 2 uur per dag er uit moet om lekker te rennen en te doen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:13

Hier is het minimaal 5 keer per dag.
Eer als mijn vriend opstaat, daarna ik voordat ik de deur uitga, bij terugkomst van werk, 's avonds nadat we naar stal zijn geweest en voor het slapen gaan de laatste keer.
Ze lopen hier los op het terrein, duur van het uitlaten verschilt per keer, afhankelijk van de omstandigheden.
Met deze vrieskou is het wat korter, 's zomers vaak uren buiten.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:14

Staffordx Labrador 2,5 jaar.

Ochtend rond 6u

Als mijn moeder moet werken laat ik hem om half 9 nog eens uit.
Is mijn moeder moeder vrij dan gaat ze rond 11u

Dan rond 14 u

en rond 18u

En 's avonds sowieso rond 11u weer.

Vaak tussendoor ook nog buiten spelen enz.

Hond gaat 2 a 3 x in de week naast de fiets of mee hardlopen gemiddeld zo'n 10 km.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:15

Ik laat de hond 3 of 4 keer per dag uit. Minimaal 20 min per keer en 1 keer per dag gaan we minimaal een uur. Het is een jonge hond die veel beweging nodig heeft. We laten hem ook vaak zwemmen. Voeren doe ik 2 keer per dag. Ongeveer een half uur nadat we terug zijn van het wandelen. At verkleint de kans op bijv. Een maagtorsie en is beter voor de spijsvertering

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:17

Het ligt er aan hoeveel tijd we hebben, maar we wandelen in ieder geval 4x per dag.
's ochtends, tussen de middag en tegen de avond wandelen we minimaal 25-30 minuten. Meestal wordt de wandeling tussen de middag en/ of die tegen de avond 45-60 minuten. De laatste wandeling rond een uur of 22.00 lopen we 10-15 minuten.

We hebben overigens een kruising Rottweiler x Friese Stabij van 2 jaar

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:19

Er is hier bijna altijd iemand thuis, dus ze kunnen naar buiten wanneer ze willen. Dat komt gemiddeld uit op zo'n 5 tot 7 keer per dag. Hoewel het niet echt uitlaten is, we hebben een tuin van 5000 m2 en ze zoeken het maar uit :+ In de zomer resulteert dat vaak in hele dagen buiten, ze hebben een kleiner omheind stuk waar ze, als ze willen, altijd kunnen lopen.

Wij hebben 3 honden, een duitse x mechelse herder, een dwergpincher en een kruising dwergpincher. Met de laatste 2 ga ik wel eens naar bos, hei of strand. De herder niet omdat die niet te vertrouwen is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:25

Wij hebben een 2-jarige kruising iets, lijkt op een markies gekruist met een teckel.

Als er iemand thuis is, dan slaapt ze uit tot half 10 ("is Dotje al wakke? Nee, die slaapt nog"), maar anders moet ze toch echt voor werk/school uit.

Wij lopen minimaal 4x per dag, maar ook vaak 5x of meer. Er is altijd wel 1 wandeling van een uur of langer. Mocht dat echt niet kunnen, dan worden de andere wandelingen wat langer. Soms loopt ik anderhalf uur met haar en dan later mijn moeder weer anderhalf uur + nog 2 kortere wandelingen. We proberen zo vaak mogelijk met andere honden te lopen. Daarnaast struint ze veel buiten rond (2,3 hectare om de deur) en gaat ze altijd mee met mest wegbrengen/hooi halen, etc. Dat telt niet als wandeling.

Dotje kan rent ook rustig een uur mee met de fiets. Dat doen we regelmatig met haar. Voor zo'n kleine hond met enorm korte pootjes doet ze het heel goed. Ze heeft een dijk van een conditie. Ze is heel lief, onderdanig en rustig (wel heel vrolijk), dus we hoeven haar niet uit te laten om haar rustig te houden, alleen om haar een plezier te doen. Ze gaat ook echt mee voor de beweginig, niet om haar behoefte te doen. Maar ik ken genoeg hondjes die 100 m uitgelaten worden en dan weer terug. Vooral onder het mom van 'een kleine hond heeft weinig beweging nodig'.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:29

Bij ons gaan ze ieder uur zoiezo naar buiten in de tuin, daar kunnen ze ravotten wat ze willen en mogen ze het uitzoeken (grote tuin). Daarnaast neemt mijn moeder ze dagelijks mee als ze m'n zusjes gaat ophalen van school, maar het zijn echte kou-kleumen want onze Dwergpinscher is aan het piepen als hij door de sneeuw gaat omdat er dan ijs tussen z'n tenen zit. :') In de zomer zijn ze vrijwel altijd buiten. We hebben ook een Whippet.

Jette

Re: [Discussie] Hond uitlaten, hoe vaak en hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:36

Onze dik 6 jaar oude actieve hond:

7 uur, kwartiertje door de buurt
half 10, 40 minuten naar het bos
1 uur, 1,5 uur naar het bos
6 uur, kwartiertje door de buurt
half 11, half uurtje

Over een maand komt er een pup bij en die gaat toch wel ieder uur/anderhalf uur even naar buiten :) verierend tussen de 10 minuten en half uur. En naarmate hij ouder en actiever wordt het bovenstaande schema maar dan net iets langer. Mag onze oude lobbes ook gewoon weer mee trouwens.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:39

ik denk dat het verschilt per leeftijd, ras en karakter.
onze honden lopen de hele dag over het erf (boerderij) en hebben best veel beweging nodig, maar dat kunnen ze gelukkig zelf doen :)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:40

Wij doen 3x per dag een echte wandeling (half uur tot uur)
's ochtend rond tussen 8 en 9 uur
's middag tussen 1 en 2
en 's avonds tussen 7 en 8

's avond laat lopen we maar een klein stukje.

Verder lopen de honden veel buiten op het erf.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:46

Dagen dat we allebei werken gaan ze 's ochtends na het opstaan een klein plasrondje maken. Rond 1 uur is er altijd weer iemand thuis die ze dan meeneemt voor een grote wandeling van een uur. Vaak is het dan rond etenstijd nog een flinke ronde en 's avonds weer een plasrondje.

Dagen dat 1 van ons 's ochtends vrij is, gaan de honden na het opstaan mee op een ochtendwandeling waarbij we al gauw zo'n uur weg zijn. De rest van de dag zijn ze dan rustig in huis en hoeven ze niet zo nodig tussen de middag nog een keer. Vaak neem ik ze dan pas aan het eind van de middag weer mee voor een flinke wandeling. En natuurlijk 's avonds weer een plasrondje. Die plasrondjes lopen trouwens vaak uit toch toch wel minstens 20 minuten omdat het zo leuk is.

We lopen dus 3 of 4 keer op een dag. Helemaal in het begin deden we 5 wandelingen op een dag maar we merkten dat dat bij onze hond niet nodig was, die bleef dan vooral in de winter liever in zijn warme mandje liggen haha. Na een fijne wandeling gaan ze lekker liggen slapen en hoeven ze 4 uur later niet zo nodig nog eens. Wel zorgen we er altijd voor dat ze minstens 2 lange wandelingen hebben gemaakt, per dag zijn we minimaal 2.5 uur weg. Heerlijk vind ik dat om rond te struinen in de buurt. We wonen lekker aan de rand van de bebouwde kom dus we zijn zo bij landweggetjes waar ze lekker los mogen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:18

Ik loop 3x per dag. s'Ochtends ong een kwartiertje. s'Middags verschilt qua tijd de ene keer ga ik een rondje fietsen, of naar het bos, of gewoon een rondje lopen. Denk ongeveer een half uur aan lopen, en met de fiets ong 20 minuten met veel stoppen onderweg. s'Avonds gaat ze of mee naar mijn paard waar ze rondstruint, of ze gaat voordat we naar bed gaan nog een rondje. Het is ook een wat oudere hond (11 jaar), dus echt langer ga ik niet. Ze is echt moe als we weer thuis zijn.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:20

Als ik 's ochtends moet werken (rond n uur of 8), loop ik 3 kwartier, anders een rondje v 20 min. 's middags, rond een uur of 1 standaard minimaal een uur naar 't bos (heen en terug op de fiets 10 min), na 't eten rondje v. 20 min en rond 11-ven nog alleen even 'n plas. Heb 2 hondjes, kruising Breton Espagneul en jack r/chiwawa.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:48

Eén keer per dag :+ (een uur)

En dat voor twee actieve border collies..

Maargoed, ze gaan in de ochtend ruim een half uur mee de wei in terwijl de beesten gevoerd worden, waar ze dan constant rondvliegen. Verder wordt er 3/4 keer per week mee getraind (waarvan twee x wel vrij lange trainingen - zeker 1,5uur, gehoorzaamheid), en ga ik met de jongste (de andere is hier te oud voor) twee keer per week een half uur tot een uur hardlopen. Daarnaast hebben we een tuin van 30are die volledig ter hun beschikking staat. Er is praktisch altijd wel iemand thuis, dus ze zijn altijd wel in gezelschap.

Beide honden geven een erg gelukkige, rustige en relaxte (doch werklustige) indruk :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:18

Drie keer per dag, soms 4 keer waarvan 1 x lange uitlaatronde is. Mijn hond heeft artrose dus ik moet per dag aankijken wat ze kan. Meestal max een uur per twee dagen, maar soms kan ze elke dag ee uur. Langer dan een uur kan niet, want dan kan ze niet meer lopen. Ik doe wel regelmatig denkspelletjes met haar om haar moe te make, want een uur is eigenlijk te weinig. Dus dan gaan we verstoppertje spelen of verstop ik eten, of gaan we commando's en truukjes leren of verder oefenen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:41

Mijn honden gaan sochtends 7 uur mee voor een kleine ronde van 15 min. De bordercollie blijft daarna vaak nog buiten en de jack gaat dan mee naar binnen.
om 10 uur gaan de honden weer mee voor een kwartier rondje en om 12 uur een grote ronde van 3 kwartier.
om 2 uur gaat de kleine hond even los buiten en de bordercollie gaat dan een half uurtje met de bal spelen, apporteren. De kleine blijft rondscharrelen en vind het wel best.
om 5 uur een plasrondje van 15 min en om 8 en 10 uur nog maals ongeveer een kwartier plasrondje of soms even los buiten tussendoor als ze dat willen, rond het huis...

De bordercollie gaat 2 keer per week nog naar flyball 1,5 uur. soms neem ik hem nog mee hardlopen of skeeleren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:42

meerdere keren in de zomer dan in de winter. Zelf wil ik ook op tijd mijn blaas legen en dat gun ik mijn honden ook.

Het uitlaten is als ik moet werken (ouders):
06.30 uur even plassen
09.30 uur half uur wandelen
13.30 uur half uur wandelen
16.30 uur half uur wandelen
18.30 uur half uur/uur wandelen
21.00 uur even plassen

Als ik thuis ben:
07.00 uur plassen
10.00 uur 1.5 uur wandelen
13.00 uur plassen (is aan overkant van de straat)
16.00 uur half uur trainen/wandelen/steppen
21.00 uur plassen

En dan vaak tussendoor ook nog plassen zeker in de zomer bij warm weer.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:59

Hier lopen onze Boxer (6 jr) en Shar Pei (4 jr) 2 tot 2,5 uur per dag, verdeeld over 3 wandelingen. De Boxer heeft zwarte HD, artrose + spondylose, dus die doet het met dit weer wel rustiger aan. Alhoewel hij evengoed een rondje bos doet, maar dan loop ik 's avonds iets korter met hem.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:34

Werkdagen;
7.00 zo'n 10 minuten
17.00 zo'n 20 minuten
19.00 zo'n uurtje
22.00 zo'n 10 minuten

Vrije dagen;
11.00 een uurtje
17.00 20 minuten
's avonds laat nog 10 minuten

De hond (8 jarige bull terrier x stafford) loopt het liefst veel meer en heeft energie voor 10, maar ze heeft OCD en artrose in beide spronggewrichten en na lang aftasten van haar mogelijkheden presteert ze het best op dit schema. Bij meer en langer lopen wordt ze stijf en gaat ze op 3 poten lopen, dus helaas wordt ze soms teleurgesteld ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:39

Border Collie pup van 18 weken.

1e keer; 's morgens rond 8, rondje van zo'n 15 minuten. (hij gaat dan ook nog mee de paarden verzorgen, 15 minuten extra)
2e keer; 's morgens rond half 11, rondje van zo'n 20 minuten.
3e keer; rond 1 uur een ronde van een half uur of anderhalf uur, ligt eraan hoe wij moeten werken.
4e keer; 's middags rond half 4, kleine ronde van 10 minuten
5e keer; 's avonds rond 7 uur, een ronde van 20 minuten (hij gaat wederom mee de paarden verzorgen, 15 minuten tot een half uur.)
6e keer; 's avonds rond half 10, een ronde van 10 minuten
7e keer; 's avonds om 11 uur, zijn laatste ronde, een ronde van een half uur.

Als ik vrij heb en ik ga overdag naar de paarden gaat hij ook mee, dan rent hij zo'n 2 uur mee en rond. Ook doen wij als wij gaan wandelen altijd de frisbee of een bal meenemen, en loopt hij altijd los.

In het weekend gaan we altijd 'op locatie' wandelen, dan gaan we veelal naar de heide voor een uurtje of 3 / 4. :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:42

Valt me op dat sommige mensen binnen 3 a 4 uur alweer voor de volgende ronde gaat. Een hond kan het toch makkelijk 6 uur op houden lijkt me? Dan spreek ik wel over gezonde honden met normale leeftijd.

Mijn schema als we moeten werken:
9.00 zo'n 30 min
14.00 10 min
19.00 15 min
00.00 30 min
Tijdens werkdagen zitten de honden bij me moeder.
Schema als ik vrij ben
11.00 Rondje van minimaal 1 uur
18.00 zo'n 20 min
00.00 zo'n 20 min.
Overigens gaat het hier om een kruising Amerikaanse Bulldog en Fila Brasilieiro

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:56

Goof schreef:
Werkdagen;
7.00 zo'n 10 minuten
17.00 zo'n 20 minuten

Van 7.00 tot 17.00? Jeetje... Handig dat het kan, maar zo zou ik toch geen hond willen houden... Niet aanvallend bedoeld, maar als ik zoiets zie ben ik toch wel lichtelijk verbaasd.