Ik wil graag een teckel kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Ik wil graag een teckel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 17:43

Lieve allemaal,
Ik ga waarschijnlijk in september samen wonen met mijn vriendje, en we hebben altijd afgesproken dat ik
dan een hondje ga kopen. Nu heb ik volledig mijn hart verloren aan teckels! Ik vind ze helemaal geweldig,
mijn oma heeft altijd een teckel gehad waar ik mee naar de hondencursus ben geweest en diploma's heb gehaald,
dus ik denk best dat ik een teckel zou kunnen opvoeden :j
Ik heb een beetje op marktplaats rondgekeken, en zie dat ze ontzettend duur zijn, dat had ik verwacht terwijl het natuurlijk
gewoon een rashond is. Maargoed, dat kosten ze nou eenmaal (zo rond de 400 euro -O- am i right?)

Ik studeer nog, dus ben vaak thuis aan het werk met mijn studie, ben niet hele dagen weg, dus het hondje zal
niet veel alleen zijn. Verder zou ik hem dan 's ochtends en 's avonds uitlaten rond 5 uur, en dan voor het slapen nog even een plas laten doen.
Moet allemaal goedkomen toch?

Alleen vraag ik me af hoe ik dit het beste aan kan pakken, via marktplaats? Of kan je dan te maken krijgen met 'broodfokkers' en dat je dus een ziek hondje kan krijgen. Iemand ervaringen met goede fokkers? Of kan ik beter een volwassen hondje nemen?

Liefs!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:49

Teckels zijn erg leuk! Een vriendin van mij heeft er een, erg schattig.
Niet om te zeuren, maar ik vind persoonlijk dat er veel tijd zit tussen s ochtends uit laten en dan pas om 5 uur. Ik vind persoonlijk dat een hond 4 x per dag uitgelaten hoort te worden.
Dus ook ergens tussen de middag.
En een jong hondje moet veeeeeel vaker uitgelaten worden om zijn zindelijkheid te trainen.
Dat onze hond een pup was ben ik 2 weken vrij geweest zodat hij goed kon wennen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:49

Teckels zijn leuk :)

Ik denk dat je het beste via de rasvereniging (http://www.teckelclub.nl/) kan zoeken, dan zijn de ouders goed gekeurd ivm eventuele rugafwijkingen. En ben je dus zekerder van een gezonde pup. Meestal hebben ze wel iets van een bemiddeling. Maar ik denk dat je dan qua prijs wel hoger zit, geen ervaring met teckels maar voor onze vizsla betalen we ruim 1000 euro...

Maar ik vind wel dat je erg veel weg bent. Teckels, en zekere jonge teckels, hebben echt heel veel beweging en opvoeding nodig. Als je hem dus bv om 9 uur uitlaat en dan pas weer om 5 kan hij 6 uur lang zijn behoefte niet kwijt. Met een pup is dat sowieso onhaalbaar. Maar hoe lang had je de uitlaatrondes dan gepland?

edit: zeker omdat je nog studeert, ik heb namelijk ook moeite met het plannen terwijl ik nog gewoon thuis woon. Realiseer je dat je nooit een dagje weg kan, een lange middag kan eigelijk al niet. Je zal dan altijd iemand moeten hebben die hem uitlaat. Zorg dat je dit ook goed regelt van tevoren.
Laatst bijgewerkt door Jette op 16-01-13 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:52

Nee via marktplaats zou ik niet mee starten in ieder geval. Kijk eens op de site van de rasvereniging (http://www.teckelclub.nl/) en zoek daar wat fokkers uit. Bel ze eens op, ga eens langs om te kletsen, en kijk dan welke fokkers je aanspreken en als zij jullie ook tof vinden dan kun je op de puplijst. En dan is het wachten tot er weer een nestje geboren is :) Ik weet niet hoe de gemiddelde teckelprijs ligt maar een rashond is nou eenmaal duur inderdaad..

Verder denk ik wel dat je de gemiddelde hond echt te kort doet met twee keer uitlaten en een plas per dag eigenlijk..

leeneliefje

Re: Ik wil graag een teckel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 17:55

nouja mijn vriend werkt sowieso de hele dag, dus ik zal het echt zelf moeten gaan doen, meestal heb ik maar 3 uur les per dag, dus zou ik het hondje uitlaten voor ik de deur uit ga. Ik probeer dan altijd een vaste tijd te doen, bijvoorbeeld half 10. maar als ik dan heel vroeg moet, doe ik het een paar uur eerder :j
misschien als ik een pup wil kan ik dat beter in de zomervakantie doen, dan ben ik er de hele tijd al :)
is wel het schattigst natuurlijk.
En ik ben meestal rond 4 uur wel thuis, dus hij zit niet heel lang alleen.

De looprondjes, ik weet niet, een half uurtje 's middags? Ik jog ook graag, misschien kan die dan ook wel mee;p

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:56

Beste TS,

De tijd die jij voor ogen hebt, is veels te weinig,
Teckels zijn wel honden (en ik denk iedere hond wel) die regelmatige beweging nodig hebben.
Is het niet voor de slanke lijn (want ze worden gewoon snel dik) dan is het wel voor hun energie en geestelijke bezigheid.

Ik heb een superrrrr lieve teckel, flink aan de maat (maar niet dik)
Hij zit nu op 12 kg, en hoor van iedereen dat het zo'n grote teckel is.
Ik verwacht dat we rond mei/juni weer een pup erbij hebben.
Ga eens kijken bij http://www.janslust.nl, ik ken meerdere teckels van deze kennel en ze zijn stuk voor stuk super leuk!!

Maar daarbij blijf ik het zeggen, je plant zeer weinig tijd in!
Ga dan eerst je school afmaken, en kijk of je dan meer tijd hebt!
pas om half 10 plassen is trouwens ook niet echt een optie, tenzij jij ergens rond 3 uur snachts nog buiten loopt!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:57

eerlijk ? Ik weet niet wat de normale prijzen voor teckels zijn, maar vind 400,- voor een rashondje vrij weinig :j Onze ras-bouvier kostte zon 1300, en voor mijn cavalier heb ik 750,- betaald :j vooral via marktplaats oppassen!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 17:57

ivy_power89 schreef:
Beste TS,

De tijd die jij voor ogen hebt, is veels te weinig,
Teckels zijn wel honden (en ik denk iedere hond wel) die regelmatige beweging nodig hebben.
Is het niet voor de slanke lijn (want ze worden gewoon snel dik) dan is het wel voor hun energie en geestelijke bezigheid.

Ik heb een superrrrr lieve teckel, flink aan de maat (maar niet dik)
Hij zit nu op 12 kg, en hoor van iedereen dat het zo'n grote teckel is.
Ik verwacht dat we rond mei/juni weer een pup erbij hebben.
Ga eens kijken bij http://www.janslust.nl, ik ken meerdere teckels van deze kennel en ze zijn stuk voor stuk super leuk!!

Maar daarbij blijf ik het zeggen, je plant zeer weinig tijd in!
Ga dan eerst je school afmaken, en kijk of je dan meer tijd hebt!
pas om half 10 plassen is trouwens ook niet echt een optie, tenzij jij ergens rond 3 uur snachts nog buiten loopt!

zou je misschien een beeld kunnen geven van hoe jij je hondje uitlaat? Welke tijden enzo bedoel ik dan?
Hoe je dat doet kan ik me wel een beeld bij vormen, haha, met een lijn enzo :+

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:58

Ik zou de pup wel halen bij een fokker die is aangesloten bij de nederlandse teckel club.
Je weet dan zeker dat de ouders getest zijn op oog en rug afwijkingen en de kans dat je pup je later veel geld gaat kosten verklein je hiermee (hoewel er natuurlijk nooit garanties zijn).
Meestal betaal je wel meer bij een erkende fokker dan iemand met een pretnestje.
Onze teckel heeft 2 jaar geleden 600 euro gekost, en hij was nog goedkoop vergeleken bij andere erkende fokkers.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:00

Even tussendoor. Een teckel zal ik niet lang en veel laten rennen. Het zijn leuke honden, maar probeer je echt te verdiepen. Vooral in de 'fokfouten', oftewel doorgefokte teckels. Kies 1 die niet al te laag op de ponten staat en 1 met een wat kortere rug. Het zal wel mooi lijken, dat langgerekte lijf en die korte pootjes, maar is alles behalve gezond.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 18:00

ik kan ook helemaal geen volwassen teckels vinden, uit het asiel bijvoorbeeld, of iemand die een nieuw baasje zoekt wegens allergie ofzo. :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:00

Een teckel van een goede fokker is wel wat duurder als €400,-.. Reken maar op € 700 à € 850. En als je dat al veel vindt moet je je misschien even bedenken wat het houden van een hond je gaat kosten. Wanneer je een pup neemt zal je ook moeten enten en ontwormen. Wellicht laat je hem/of haar castreren? Zomaar wat kosten die je al kwijt zal zijn aan een dierenarts bij een gezonde hond. Dan nog je voeding en materiaal, zoals mand, voerbakken, riem, etc.

2x daags met je hond wandelen is echt veel te weinig. Minimaal 4x per dag is toch wel de norm. Van 9 uur tot 5 uur zonder uit te laten is erg lang. Ik denk dat je jezelf nog maar een keer goed moet verdiepen in het houden van een hond.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:01

En hoe denk je het te gaan doen als je niet meer studeert? Als je straks een fulltime baan wil zou ik er niet aan beginnen

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:01

Heel leuk! Alleen moet je hondje écht vaker uit! Mijn hond gaat uit om 6.15, rond 10.00, rond 13.00/14.00, rond 19.00 en om 23.30 nog een keer!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 18:04

_Buddha schreef:
Heel leuk! Alleen moet je hondje écht vaker uit! Mijn hond gaat uit om 6.15, rond 10.00, rond 13.00/14.00, rond 19.00 en om 23.30 nog een keer!

nou die derder keer, ben ik er waarschijnlijk niet. als ik gewoon naar school moet.
Is het geen idee om een kattenluikje (maar dan voor honden) te maken? Zodat 'ie overdag zelf de tuin in kan :)

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:06

Ga er dan maar vanuit dat je tuin het misschien niet gaat overleven! Het zijn nogal gravers van nature. :D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:06

ter vergelijk:

Mijn jachthondje is echt niet overdreven energiek, maar die gaat toch zeker wel zo'n keer of 5 uit op een dag, waarvan 1 keer een goeie losloopwandeling dat ie lekker kan rennen, en vaak ook nog mee langs de fiets (al is dat misschien niet heel handig met een teck ;) )

Gisteren: rond half 9/9 uur een half uurtje wandelen (soms een kort rondje wandelen en een eind fietsen). Dan rond het middaguur een plas/poeprondje, en tegen het eind van de middag (rond een uur of 4) naar het losloopgebied voor een goeie uitrenwandeling van gemiddeld een goed uur. Na het eten nog een lekker wandelingetje maken en dan rond half 12 nog een plas/poeprondje en dan naar bed :)

Dit "ritme" is wel ernstig aan verandering onderhevig hoor, want soms ga ik 's morgens al naar het losloopgebied en soms weer avonds, 's zomers fietsen we uiteraard niet dus dan ziet het er weer anders uit... En op dagen dat ik werk is het weer anders

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:08

Onze uitlaattijden (minimaal!):
* 's ochtends 8.30 ongeveer, soms eerder, vaak rond deze tijd, in het weekend/vakanties laten we haar nog wel eens om 9.00 een plas doen (in pyjama naar buiten) en later een echte wandeling.
* tussen de middag 13.00 ongeveer.
* eind van de middag tussen 17.00 en 18.00
* 's avonds laat 23.00 ongeveer, in de weekenden wat later, maar dan wordt het de volgende ochtend ook later.

Het komt erop neer dat je toch wel minimaal 4x moet, dus met tussenpozen (overdag) van 4 tot maximaal 6 uur. Bij een pup is dat natuurlijk nog een stuk vaker, die kunnen vaak ook minder goed alleen zitten.

Nou ja, hoop dat je zo een beetje een beeld hebt, zo doen wij het nu in de winter. In de zomer lopen we vaak 5x op een dag.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:08

Teckels zijn ook heel leuk!
Wel zorgen voor een goede fokker inderdaad, dat je geen teckel met rugproblemen krijgt.
Dat kan natuurlijk altijd, maar je kunt het risico wel verminderen.

Je studeert niet voor eeuwig, ook stage lopen, en daarna een baan als je klaar bent met je studie.
Wel vooruit kijken hoe je het dan gaat oplossen.
Ik had hetzelfde 'probleem', maar mijn ouders zijn de oppas voor mijn hond geworden als ik werk.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 18:12

ja ik kan denk ik rond 1 uur niet wandelen, althans niet elke dag... :n
's ochtends kan goed, rond 4/5 ben ik weer thuis, en 's avonds gewoon.
Alleen die van 1 uur dus niet. Of ik moet een lieve buurvrouw ofzo vinden haha.
Ik heb wel 4 dagen p week vrij ofzo, soms zelfs 5, dus over het algemeen kan ik em dan gewoon uitlaten.
@cyrilletje, haha is niet echt handig dan nee :') nog niet aan gedacht..

@mika, mijn moeder wil dat ook vast wel, is meestal thuis, en heeft een grote tuin haha.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:14

Wij hebben hier ook een teckeltje. Een kaninchen teckel wel te verstaan.
Mijn ouders hebben hem wel van marktplaats afgehaald, maar ik zou je dit niet als eerste aanraden. Als je echt een rashondje wilt hebben kan je dit het beste via de rasvereniging doen.

Maar goed, ons hondje hebben wij niet van pup af aan maar met een halfjaartje wel bij de fokker weggehaald. De fokker heeft nogal lang getwijfeld of ze hem wel weg wou doen aangezien de moeder overleden is tijdens de bevalling en hij de enige pup is die het overleefd heeft! Al met al is dit wel een rashondje en tja daar betaal je ook voor...

Qua uitlaten. Wij laten hem 4x per dag uit samen met onze labrador. :Y) Tussen 08.00 - 09.00 / tussen 12.00 - 13.00 / tussen 16.00 - 17.00 en tussen 20.30 - 21.30.
Nou moet ik wel zeggen dat onze teckel gerust het tussen de middag uitlaat rondje best kan overslaan. Hij moet altijd mee van ons, maar zo eigenwijs als een teckel is hé.... :Y) Heel soms hoeft hij niet mee, maar dit is vaak meer na een epileptische aanval.

Tja, ondanks dat het een rashondje is heeft hij helaas wel epilepsie.. Ach verder is het een heerlijk beest. Veel energie, die hij vooral af reageert op onze labrador, maar hij is niet vies van het hele huis door rennen. :)

Je zou ook nog kunnen kijken naar een soort van uitlaatservice voor tussen de middag? :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 18:15

milatje schreef:
Wij hebben hier ook een teckeltje. Een kaninchen teckel wel te verstaan.
Mijn ouders hebben hem wel van marktplaats afgehaald, maar ik zou je dit niet als eerste aanraden. Als je echt een rashondje wilt hebben kan je dit het beste via de rasvereniging doen.

Maar goed, ons hondje hebben wij niet van pup af aan maar met een halfjaartje wel bij de fokker weggehaald. De fokker heeft nogal lang getwijfeld of ze hem wel weg wou doen aangezien de moeder overleden is tijdens de bevalling en hij de enige pup is die het overleefd heeft! Al met al is dit wel een rashondje en tja daar betaal je ook voor...

Qua uitlaten. Wij laten hem 4x per dag uit samen met onze labrador. :Y) Tussen 08.00 - 09.00 / tussen 12.00 - 13.00 / tussen 16.00 - 17.00 en tussen 20.30 - 21.30.
Nou moet ik wel zeggen dat onze teckel gerust het tussen de middag uitlaat rondje best kan overslaan. Hij moet altijd mee van ons, maar zo eigenwijs als een teckel is hé.... :Y) Heel soms hoeft hij niet mee, maar dit is vaak meer na een epileptische aanval.

Tja, ondanks dat het een rashondje is heeft hij helaas wel epilepsie.. Ach verder is het een heerlijk beest. Veel energie, die hij vooral af reageert op onze labrador, maar hij is niet vies van het hele huis door rennen. :)

Je zou ook nog kunnen kijken naar een soort van uitlaatservice voor tussen de middag? :)

jaaa dat is een goed idee, ik zal eens kijken wat dat kost :=

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 18:18

:oo wow oke uitlaatservice is vrij duur :')
maargoed hoeft ook niet elke dag natuurlijk..

ik ga hier nog even goed over na denken, ik vind een teckel wel ontzettend leuk <3

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:24

Onze hond word 2x op een dag uitgelaten, 's ochtends rond een uur of 7 en 's avonds rond een uur of 23. Overdag is er eigenlijk altijd iemand thuis, we hebben een grote tuin dus als ze naar buiten wil dan is ze lekker buiten aan het rondscharrelen. Als je helemaal geen tuin hebt is het een ander verhaal met uitlaten, maar dat is dus ook nog wel afhankelijk.

En als je een keer een hele dag weg bent kan je altijd iemand vragen (de buren bijvoorbeeld) of ze even een blokje om willen met je hond. Maar ze kunnen best wel even alleen zijn/binnen zitten.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:29

Ik heb ook een teckel(met stamboom)en heb er 650 euro voor betaald als pup,maar meestal zijn ze toch wel wat duurder..Ik denk als je goed de voors en tegens afweegt en misschien een oplossing zoekt voor het hondje als je wat langer van huis bent(bijvoorbeeld bij familie,kennissen oid)het best zou kunnen toch!?

Dat je teckels niet veel zou moeten laten rennen doordat ze snel last van hun rug krijgen lijkt met onzin..Ik denk juist dat een goede conditie en een gespierd lichaam juist goed zijn voor de rug..Mijn teckel bijvoorbeeld moet ook echt zijn energie kwijt hoor want die is echt actief..