Hond gevonden, maar een slechte baas? Wat zou jij doen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Hond gevonden, maar een slechte baas? Wat zou jij doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 12:56

Het gebeurd mij vrij vaak.. het vinden van honden. Zo ook gisteren, een stafford kruizing die wat angstig was maar vrij snel te pakken gekregen (het geluk van altijd hondenkoekjes bij je hebben) Ik had hem mee naar huis genomen, foto's gemaakt en op facebook gezet. En de dierenambulance gebeld met de vraag of iemand hem ook zocht. De hond verkeerd overigens in slechte conditie, erg mager en iets angstig. Nu herkende iemand via mijn zusje hem op facebook en verteld mij dat de hond beter af is elders. Er zijn meerdere klachten geweest over hoe slecht de eigenaar is voor het dier. Dier licht vast aan een paal als hij een paar dagen weg gaat. Hond is altijd al erg mager geweest en vermoeden doet mij dat hij vaak genoeg 'iets over de rug' krijgt zoals mijn zusje me vertelde.

Nu zit ik in met een gewetenskwestie. Ga ik eerlijk zijn naar de eigenaar en fiets ik naar hem toe om te zeggen waar zijn hond is. Of laat ik het allemaal afhangen van hem of hij ook daadwerkelijk op zoek gaat naar het dier. Het laatste is waar ik me het lekkerst bij voel.

Het is overigens een enorm lieve hond. Toen ik zijn lijn wou pakken (zat nog vast aan een stuk afgeknaagd touw) gromde hij naar me, maar toen ik hem eenmaal had was hij vriendelijk. Het was zelfs zo dat in het uur dat ik hem had hij me echt op de hiel volgde, en wou enorm graag aangehaald worden. Toen de dierenambulance kwam voor chip reading gromde hij wel even naar ze.. maar dat was hun eigen domme schuld (waarom leren die sufkutten niet hoe je een onbekende hond benadert?) maar helaas had hij er geen. Hij mocht van mij wel hier blijven, maar ze hebben hem alsnog mee genomen. Gisteren wel het pension gebeld waar hij nu zit, en gelukkig zijn het wel mensen die snappen hoe een hond werkt. Dus dat is prettig.

Evelijn

Re: Hond gevonden, maar een slechte baas? Wat zou jij doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:00

Ik zou het denk ik ook laten ... de hond is immers makkelijk te vinden mocht de eigenaar hem zoeken.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:02

Tja, het is niet jouw hond... Je weet van wie hij is, maar vertelt het die eigenaar niet? Je zet fotos op facebook van andermans dieren zonder toestemming? Zou daar als eigenaar niet erg blij mee zijn. Ook een beetje vreemd dat de dierenambulance medewerkers die hond niet terugbrengen... Vaag verhaal.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:04

19marjo90 schreef:
Je zet fotos op facebook van andermans dieren zonder toestemming? Zou daar als eigenaar niet erg blij mee zijn.

In eerste instantie natuurlijk om de eigenaar te vinden, lijkt me erg logisch. Dat zou ik ook doen als er een hond aan komt lopen, grote kans dat je iemand kent die de eigenaar van die hond kent.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:06

Ik zou dan neerzetten dat ik een hond had gevonden.. Dan is er vast wel iemand die heeft gehoord dat een ander zijn hond kwijt is. Kun je altijd nog naar die gene persoonlijk een foto sturen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:08

Dus marjo, als jouw hond was weggelopen en iemand had op facebook gezet: Hond gevonden, zo ziet hij eruit, weet iemand van wie deze hond is. En via via komt jouw hond weer bij jou terecht dan ben je boos dat jouw hond op facebook staat i.p.v. blij dat de vinder jouw hond weer heeft kunnen terugbrengen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:09

19marjo90 schreef:
Tja, het is niet jouw hond... Je weet van wie hij is, maar vertelt het die eigenaar niet? Je zet fotos op facebook van andermans dieren zonder toestemming? Zou daar als eigenaar niet erg blij mee zijn. Ook een beetje vreemd dat de dierenambulance medewerkers die hond niet terugbrengen... Vaag verhaal.

En jij vind het normaal dat iemand niet voor zijn hond zorgt en jij wilt hem in dergelijke conditie aan de eigenaar teruggeven, zodat hij verder kan gaan met wat hij deed, namelijk niets doen? Dit zijn vaak honden die JUIST weggehaald worden bij de eigenaar. Medische mankementen natuurlijk uitgesloten.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:09

19marjo90 schreef:
Ik zou dan neerzetten dat ik een hond had gevonden.. Dan is er vast wel iemand die heeft gehoord dat een ander zijn hond kwijt is. Kun je altijd nog naar die gene persoonlijk een foto sturen.

Ik ben het hier niet mee eens.. Je vergroot de kans gigantisch als je een foto op Facebook zet. Als het om mijn hond zou zijn zou ik het alleen maar fijn vinden dat iemand de moeite doet om een foto op Facebook ed te zetten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:12

Kun je de dierenpolitie niet bellen voor zoiets, dat ze tenminste bij die eigenaar gaan controleren?

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:17

Als hij slecht behandelt wordt kun je dat in ieder geval doorgeven aan het asiel, dan kunnen hun ermee doen wat ze willen ene eventuele stappen ondernemen. Ze geven zelf de gevonden hond op bij amivedi dus je kan hem van je facebook halen. Het is uit je handen en je kan alleen maar hopen de eigenaar niet gaat zoeken en dat de hond beter terecht gaat komen dan bij zijn baasje :j

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:19

Ik zou het aan het pension over laten. Als de eigenaar zijn hond mist en graag terug wil, gaat hij zelf wel op zoek. En anders heeft hij er toch geen belang bij.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:19

Leffroi schreef:
19marjo90 schreef:

En jij vind het normaal dat iemand niet voor zijn hond zorgt en jij wilt hem in dergelijke conditie aan de eigenaar teruggeven, zodat hij verder kan gaan met wat hij deed, namelijk niets doen? Dit zijn vaak honden die JUIST weggehaald worden bij de eigenaar. Medische mankementen natuurlijk uitgesloten.

Uiteraard weet ik de conditie van de hond niet precies. Maar heeft de vinder met eigen ogen gezien dat de hond wordt mishandeld/verwaarloosd? Je kent de eigenaar niet, dan ga je toch niet zulke grote uitspraken erover doen? Er zijn ook dieren die er super slecht uit zien door ziekte, maar waar het baasje toch alle liefde en nodige verzorging geeft. Altijd maar uitgaan van het slechte...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:30

19marjo90 schreef:

Als ik ooit één van mijn honden kwijtraak, zal ik dolblij zijn als iemand op facebook post dat mijn hond gevonden is. Juist super dat TS dat gedaan heeft.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:33

19marjo90 schreef:

Juist fijn als mensen dat doen als je, je hond kwijt bent. Misschien heeft de buurvrouw die haar hond kwijt is het je niet verteld maar je weet wel dat het haar hond is En altijd maar uitgaan van het slechtste, als mensen persoon in kwestie kennen en weten dat hij zijn hond verwaarloosd?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 19:44

Daarom zit ik ook met een gewetenskwestie, al ken ik via mijn zusje de persoon die naast die man woont. Zodoende hebben we de eigenaar gevonden. Ik ben nog niet langs geweest, hij is vaak de weekenden blijkbaar niet thuis en laat de hond dan achter het huis zitten aan een paal. De hond verkeerde echt in slechte conditie, erg mager met een doffe vacht. Hij had het touw waar hij aan vast geknoopt was doorgeknaagd, en zichzelf op die manier bevrijd. De buren brengen al vaker de hond terug, bellen geregeld naar de dierenbescherming over het dier maar niemand die er wat mee doet. Ik weet dus echt niet goed wat ik er mee moet doen, ik gun ALS die man inderdaad er slecht voor is hem niet de 'korting' van het halen van de hond bij het pension. Mochten ze hem wel zoeken dan hoef ik er echt niet meer achter aan. Dan heeft hij immers zijn hond nu wel gemist en is hij erachter aan geweest.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:03

Benfan schreef:
Het gebeurd mij vrij vaak.. het vinden van honden. Zo ook gisteren, een stafford kruizing die wat angstig was maar vrij snel te pakken gekregen (het geluk van altijd hondenkoekjes bij je hebben) Ik had hem mee naar huis genomen, foto's gemaakt en op facebook gezet. En de dierenambulance gebeld met de vraag of iemand hem ook zocht. De hond verkeerd overigens in slechte conditie, erg mager en iets angstig. Nu herkende iemand via mijn zusje hem op facebook en verteld mij dat de hond beter af is elders. Er zijn meerdere klachten geweest over hoe slecht de eigenaar is voor het dier. Dier licht vast aan een paal als hij een paar dagen weg gaat. Hond is altijd al erg mager geweest en vermoeden doet mij dat hij vaak genoeg 'iets over de rug' krijgt zoals mijn zusje me vertelde.

Nu zit ik in met een gewetenskwestie. Ga ik eerlijk zijn naar de eigenaar en fiets ik naar hem toe om te zeggen waar zijn hond is. Of laat ik het allemaal afhangen van hem of hij ook daadwerkelijk op zoek gaat naar het dier. Het laatste is waar ik me het lekkerst bij voel.

Het is overigens een enorm lieve hond. Toen ik zijn lijn wou pakken (zat nog vast aan een stuk afgeknaagd touw) gromde hij naar me, maar toen ik hem eenmaal had was hij vriendelijk. Het was zelfs zo dat in het uur dat ik hem had hij me echt op de hiel volgde, en wou enorm graag aangehaald worden. Toen de dierenambulance kwam voor chip reading gromde hij wel even naar ze.. maar dat was hun eigen domme schuld (waarom leren die sufkutten niet hoe je een onbekende hond benadert?) maar helaas had hij er geen. Hij mocht van mij wel hier blijven, maar ze hebben hem alsnog mee genomen. Gisteren wel het pension gebeld waar hij nu zit, en gelukkig zijn het wel mensen die snappen hoe een hond werkt. Dus dat is prettig.

Zo. :x

Beeeetje meer respect naar de dierenambulance-vrijwilligers die hun vrije uurtjes op de ambulance doorbrengen mag ook wel hoor! Ik vind dit een opmerking die een beetje kort door de bocht is... :n Weet jij welke trainingen en cursussen deze mensen mogen/kunnen volgen, en wie dat betaalt? Nee, ik ook niet. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:09

Hier zo'n 'sufkut' hoe benaderden ze de hond dan? Misschien nog niet zoveel ervaring? Beetje meer respect mag wel idd.. daarbij gromde hij eerst ook naar jou..
Ik zou wachten tot de eigenaar komt, de dierenambulance weet ervan dus als de eigenaar belt dan kunnen ze hem vertellen dat de hond gevonden is, als ik dit zo lees kan het ook nog zijn dat de eigenaar niet belt en zijn hond dus niet terug hoeft..

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:12

Ik heb toevallig ook een keer een stafford kruissing 'gevonden' of naja ,hij kwam eerder aanlopen . beestje had aan een ketting gelegen , had een enorm vergroeide rug en had ligplekken. Amivedi gebeld en die zei dat hij vaker losliep en vaker is aangemeld daar en we moesten hem maar weer naar buiten doen . Natuurlijk hebben we dat niet gedaan en eigenaar kwam hem ophalen ( zat mij zowiezo niet zo lekker aangezien de hond in een niet goede staat verkeerde) . Helaas een week later gehoord dat de hond overleden is omdat de eigenaar hem een asprine had gegeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:21

Soms is er geen andere optie dan hem weer los te laten, hier ook 1 hond waarbij we zeggen laat maar lopen, we krijgen soms meerdere keren per dag telefoontjes sowieso bijna dagelijks maar mogen hem niet ophalen omdat de eigenaar bekend is, halen we hem wel op worden we bedreigd door de eigenaar (heeft een collega zelfs al bij zijn strot vast gehad) we melden dit wel, ook bij de gemeente maar verder kunnen we niks..
Soms is er geen andere optie, hoe sneu voor de hond ook maar amivedi/dierenambulance kan daar niks aan doen, die kunnen het alleen melden..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:58

Lekker zo laten. Als de hond nu in het asiel zit, heeft de eigenaar 3 weken de tijd om de hond terug te halen. Dat kost de man ook nog geld, dus grote kans dat hij hem niet terug haalt en de hond herplaatst word.

Verder vind ik je opmerking over de vrijwilligers ook niet echt aardig :=

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 02:41

Citaat:
Beeeetje meer respect naar de dierenambulance-vrijwilligers die hun vrije uurtjes op de ambulance doorbrengen mag ook wel hoor! Ik vind dit een opmerking die een beetje kort door de bocht is... :n Weet jij welke trainingen en cursussen deze mensen mogen/kunnen volgen, en wie dat betaalt? Nee, ik ook niet. >;)

Over het algemeen GEEN!
Dit soort dingen leer je in praktijk.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 05:19

Wat je kan doen is hopen dat de eigenaar zn hond niet gaat zoeken en/of terug wilt.
Daarnaast een goed pension ziet ook dat de hond er niet goed uit ziet, zoals jij omschrijft.
En zal dit tegen de eigenaar zeggen als die de hond wel op komt halen.
Misschien dat ze een extra oogje in het zeil kunnen houden, mocht de eigenaar de hond ophalen?

Helaas kan je er weinig aan doen...
Ja...de foto's heb je al...dat is eventueel "bewijs".
Wat je verder kan doen, is mocht de hond terug gaan naar de eigenaar, in de gaten houden hoe de hond buiten zit en in wat voor omstandigheden.
Als het echt zo slecht is, dan is er wel iets aan te doen :)
Zorgen voor bewijsmateriaal scheelt dan al een hoop :)

Voor nu in ieder geval fijn dat de hond in het pension zit en lekker eten en drinken etc krijgt :j

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:00

Je zou de hond wel terug moeten brengen. Als je hem houdt kunnen ze je diefstal in de schoenen schuiven. Ik zou wel een melding doen bij de dierenpolitie, dat je denkt dt hij niet goed behandeld word en er zwaar verwaarloosd uit ziet. Meer kan je niet doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:01

terug brengen, adres noteren en de foto's doorsturen naar 144 met adres van de eigenaar erbij. Als de hond er daadwerkelijk slecht uit ziet dan regelen hun dat binnen korte termijn allemaal en halen ze de hond daar weg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:08

overigens als jij het allemaal zo enorm goed weet meld je dan GAUW aan bij de dierenambulance als vrijwilligster. En dan zie je dat 100 honden 100 verschillende manieren hebben en op 110 manieren benaderd moeten worden en zeer onverwachts dingen kunnen doen die je niet zou verwachten. Vanaf een afstandje is het altijd makkelijk praten.
De meeste mensen op de dier ambu hebben 0,0 opleiding daar voor gehad omdat dit gewoon niet te betalen is voor de asielen. Ze varen dus op eigen ervaring en net zoals hier op het forum zijn die ervaringen en manieren altijd anders. Zo zijn er ook mensen die prefect met katten om kunnen gaan en elke kat in een mandje weten te krijgen en kunnen vervoeren zonder gewond te raken maar die het bijna nog voor elkaar krijgen om een zeer makkelijke lieve hond te laten grommen omdat ze hondengedrag niet snappen.

Daarnaast is mijn ervaring dat vele honden de reader doodeng vinden. SOms hele makkelijke vrolijke honden maar zodra we de reader pakken willen ze weg en doen ze er alles aan om de reader te vermijden. Dit zie je niet altijd aan komen als je het druk hebt en even snel snel wil doen (wat je uiteraard nooit moet doen maar wat je niet altijd kan voorkomen).