Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
stefje schreef:Ik zou absoluut voor een nieuwe koppeling gaan (dat zal met een -gecastreerde- ram moeten). Konijnen zijn zo geen dieren om in hun eentje gehouden te worden (hoewel het zoveel gebeurt in NL, en dat is triest). Als je er over twijfelt zou ik het toch proberen. Je kunt ook bij een asiel een konijn meenemen, als het niet lukt kun je vaak als het maar binnen 3 maanden is deze weer terugbrengen als het echt niet gaat.
. Was ook ontzettend blij toen ik eindelijk een nieuw maatje voor hem had gevonden, en hij zelf ook :-D Denk dat je niet echt naar de leeftijd moet kijken. 1 jaar of 10 jaar, blijven inderdaad dieren die contact onderling nodig hebben. En juist omdat deze al zolang een maatje heeft gehad en het contact met een ander konijn heeft gehad, denk ik dat die er juist meer behoefte aan zal hebben.
. Maar ik ben er wel van overtuigd dat er ergens een maatje zit wat op jouw konijn zit te wachten en andersom
Citaat:Konijnen zijn zeer zeker geen solitaire dieren! Het zijn echt wel groepsdieren!
Citaat:Oh, ik heb altijd begrepen dat dat niet was.
Maar ik zal het wel verkeerd hebben

.
. Als je ze echt niet zover krijgt, zou ik toch proberen om dan je konijn misschien nog bij iemand te plaatsen wat nog een plekje overheeft.annnepannne schreef:Ik denk dat je het beter zo kan laten, konijnen zijn geen kudde dieren en kunnen ook alleen leven.
Koppelen kan veel stress opleveren en misschien vinden ze elkaar helemaal niet aardig.
Stess is ook niet goed op een 10-jarige leeftijd lijkt mij, nouja stress is nooit goed.
Mijn konijn is een aantal jaar geleden ook overleden, het andere konijn loopt nu ook nog alleen rond.
Als zij dood is komen er weer 2 nieuwe, gewoon omdat we niet willen dat ze elkaar het hok uitvechten en nijn heeft het nu ook hartstikke goed naar dr zin!

judith370 schreef:Tja lastig..
Wij hadden hier twee nijnen, een hoogbejaarde en een 6 jarige.
Wij hadden geen behoefte meer aan nieuwe nijnen, dus toen de oudste doodging hebben we haar naar de opvang gebracht.
Zullen sommige er wel niet mee eens zijn, maar ik ga geen 6 jarige nijn in d'r eentje laten zitten.
Laura_x_ schreef:annnepannne schreef:Ik denk dat je het beter zo kan laten, konijnen zijn geen kudde dieren en kunnen ook alleen leven.
Koppelen kan veel stress opleveren en misschien vinden ze elkaar helemaal niet aardig.
Stess is ook niet goed op een 10-jarige leeftijd lijkt mij, nouja stress is nooit goed.
Mijn konijn is een aantal jaar geleden ook overleden, het andere konijn loopt nu ook nog alleen rond.
Als zij dood is komen er weer 2 nieuwe, gewoon omdat we niet willen dat ze elkaar het hok uitvechten en nijn heeft het nu ook hartstikke goed naar dr zin!
Dit vind ik zelf grote onzin, konijnen zijn immers sociale dieren. Ik zou er nooit bewust voor kiezen om een GROEPSdier!!! alleen te houden. Ook in dit geval zou ik voor een koppeling gaan met een konijn uit een asiel, er zitten ook heel veel oudere konijnen die wachten op een nieuw thuis. Als je je konijn in de auto vervoert met een doek over de reismand en veel rust (geen harde muziek aan), zie ik het stress probleem niet. Tuurlijk, koppelen geeft stress, maar ik zou dan denken aan het welzijn van mijn konijn.
Jammer dat je ouders het niet willen. Kun je ze ook niet overhalen door een asieldier voor te stellen? Ik heb zelf een konijn uit een asiel gehaald (een dwergendame van 5 jaartjes jong) en ik kan het echt aanbevelen. Ze helpen je ook met koppelen. Mocht je een asiel zoeken, dan kan ik je via pb de naam van het asiel geven (+ eventuele andere informatie).
miss_lizje schreef:Zijn je ouders ook niet te overtuigen met een konijn uit de opvang?
Als je een ouder diertje erbij neemt geef je zo'n dier ook nog een lekkere oude dag en heeft je huidige konijn weer een maatje.
Nimfee schreef:Ik zou zeggen een nieuw maatje... Maar als je je vader niet kan overtuigen zou ik óf je konijn weg doen naar iemand waar ze een maatje heeft. Als dat voorlopig niet lukt of iets dergelijk, zou ik je konijn naar binnen halen en dan binnen zo veel mogelijk aandacht geven. Lekker veel ruimte, speeltjes, knuffeltjes. Desnoods beetje bezig houden met wat clickertraining zodat ze bezig gehouden wordt. Maar mijn voorkeur gaat wel naar uit dat ze weer een maatje krijgt.
En sterkte met het verlies van je andere konijntje!
. Da's voor een konijn niet goed, die plotselinge verandering van temperatuur.o0melis0o schreef:Nimfee schreef:Ik zou zeggen een nieuw maatje... Maar als je je vader niet kan overtuigen zou ik óf je konijn weg doen naar iemand waar ze een maatje heeft. Als dat voorlopig niet lukt of iets dergelijk, zou ik je konijn naar binnen halen en dan binnen zo veel mogelijk aandacht geven. Lekker veel ruimte, speeltjes, knuffeltjes. Desnoods beetje bezig houden met wat clickertraining zodat ze bezig gehouden wordt. Maar mijn voorkeur gaat wel naar uit dat ze weer een maatje krijgt.
En sterkte met het verlies van je andere konijntje!
Naar binnen halen moet je met deze temperaturen dus nu(aangezien we weer rond vriespunt zitten) even juist niet doen.
Temperatuursverschil is te groot, dan heb je dalijk geen konijn meer. Da's voor een konijn niet goed, die plotselinge verandering van temperatuur.
Verschil tussen buitentemperatuur Nu op dit moment en binnenshuis is te groot