Hoogzwangere poes, help!! Ik weet ut niet meer!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Infinity90

Hoogzwangere poes, help!! Ik weet ut niet meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:28

Hoi

Onze poes is ongeveer in begin november een keer gedekt,
Het is der eerste nestje en ze heeft nu een hele dikke harde buik die aan 2 kanten uitsteekt.
Ook der tepels zijn dik.. Ook voor ons is het ut eerste nestje.. Toevallig had ze vorige week wat witte vloei. Heel klein beetje aan der haartjes. De kittens stampten erg hard. Maar haar buik staat nog flink op spanning.. Ze gaat vaak liggen gewoon rustig,, maar ze geeft nog geen tekenen van een bevalling.. Wij de dieren arts gebeld. Om te ragen of dit hele verhaal normaal is. Schijnbaar zolang ze gewoon rondhuppeld en normaal doet zijn er geen weeën en zovoort en moeten we gewoon afwachten. Wij weten niet de precieze dekdatum dus moeten wachten.. Ze loopt wel veel rond maar echt een nest maken doet ze niet.

Heeft iemand ervaring hiermee? Tips en info welkom :o

Caira

Re: Hoogzwangere poes, help!! Ik weet ut niet meer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:31

waarom ga je geen info opzoeken VOOR je je kat laat dekken? Hup op zoek naar info of naar iemand in je buurt die er verstand van heeft.

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:34

Uhh dat heb ik gedaan. Ook een paar x bij dierenartsen. Iedereen zegt afwachten. En de dekking was niet geplant. Maar ik vroeg me gewoon af of er mensen zijn met ervaring

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:38

Katten maak niet echt een nest voor ze gaan bevallen.

Ik heb 3x een nestje gehad en 3 netjes een mooie doos met dekens erin gemaakt, maar alle 3 de keren zijn ze buiten mijn zicht om bevallen op bed.

Je hoeft je pas zorgen te maken als ze meer dan een paar uur weeën heeft maar er is nog niets uitgekomen, dan de dierenarts bellen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:38

Je kunt je inderdaad van te voren nog zo goed laten informeren, als het je eerste nestje is blijft het spannend als je er geen ervaring mee hebt en ook moeilijker om ergens op te reageren als je niet goed weet hoe iets hoort uit te zien / zich te gedragen. Ik zou het gewoon even goed in de gaten houden, en vooral opletten op wanneer je poes echt 'afwijkend' gedrag gaat vertonen (wat ze dus normaal gesproken echt niet doet) en dan kun je sowieso ten alle tijde ook je Da even bellen als je twijfelt :). Beter een keer teveel bellen als 1x te weinig. Succes alvast! en Niet vergeten straks foto's te plaatsen als het zover is.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:40

Hoe weet je eigenlijk dat ze begin november gedekt is?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:40

Info zoeken voordat je je kat laat dekken vind ik wel erg kort gezegd, het hoeft niet gepland te zijn en dat is het in dit geval ook niet.

Kun je je dierenarts niet bellen voor advies als je het niet vertrouwd?
Als die zegt afwachten kun je dat gewoon doen lijkt mij :)

Succes!

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:41

Bedankt voor de reacties :)

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:42

toen mij poes beviel van haar nestje (wat overigens ook niet de bedoeling was) begon ze ongeveer 4 uur voor de bevalling heel erg de miauwen en wou alleen maar in je buurt zijn.
ik zou zelf persoonlijk wel je poes hierna laten helpen er lopen al zoveel katten rondt en dan vooral de asiels.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:55

Laptopmuis schreef:
Hoe weet je eigenlijk dat ze begin november gedekt is?

Als je (ongeveer) rekent dat een kat 62-65 dagen draagt kan je dat weten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:58

Wat is ut?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:05

de gemiddelde draagtijd is 65 dagen en een dekdatum is erg belangrijk om te weten dat je niet te ver over die 65 dagen gaat.

Jammer dat je wel de dekking gezien hebt (dat denk ik omdat je zegt dat ze begin nov gedekt is) maar dat dan niet hebt genoteerd.

Je hebt poezen die niks laten blijken en ineens een hoekje induiken en je hebt poezen die enorm gaan moederen ineens en dan later op de dag bevallen. Dat is heel wisselend.

Zorg dat je wat chips dozen (geen fruitdozen) in huis hebt en dan kun je bij de apotheek van die tena lady bed onderleggers halen. Dit is fijn om het bloed e.d. op te vangen bij een bevalling.
Ga op youtube maar eens een filmpje bekijken van een bevalling om te zien hoe persen er uit ziet. Ga op zoek naar een lijst wat je allemaal in huis moet hebben bij een bevalling
Neem vrij rond dag 65 zodat je lekker thuis bij de poes bent (zodat je evt naar de DA kan mocht het niet lekker lopen)
Lees je in op internet wat je moet doen bij de bevalling maar vooral daarna ook, als je dat doet moet je een eind kunnen komen

Een voordeel, als je ze nu op MP zet (nou ja als ze geboren zijn dan) ben je ze zo kwijt want mensen zijn nu aan het zoeken. Ik heb nu 6 (Heilige Birmaan) kittens van bijna 12 weken en kom er gewoon 6 te kort

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:05

Lara_Silver schreef:
Wat is ut?

Brabants voor het ;)

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:24

Hoi ja inderdaad gewoon stom dat we de exacte datum niet weten.. Heb inderdaad op internet al naar filmpjes enzo gekeken en me voorbereid.. Vroeg me alleen af of der gedrag zoals nu normaal is. Gewoon nog ff afwachten dus.. Die van mij is mix met mainecoon x siamees x noorseboskat met bengaal x huistuinkeukentijgertje... Mix van vanalles..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:28

wat betreft haar gedrag.. is jouw poes, dus neem wel aan dat het je opvalt wanneer ze 'afwijkend' gedrag vertoont? Dus, doet ze dingen wat ze normaal niet doet? Is ze bv. meer aanhankelijk of juist minder aanhankelijk in één keer.. Ze kan in verschillende opzichten ander gedrag gaan vertonen, maar als je zelf al niet weet wat 'normaal' gedrag is van haar, is het wel lastig te beoordelen wat dan 'afwijkend' is :P

Of bedoel je of haar gedrag nu normaal is tov andere poezels die hoogzwanger zijn?
In dat geval heb ik verkeerd gelezen en mag je mijn opmerking wegstrepen hihi

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:40

Bedoel idd of het normaal is tegenover andere/jullie zwangere poezen. Of dat mensen hier ervaring in hebben gehad.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:44

Is lastig te bepalen of haar gedrag een beetje 'matched' met dat van andere poezen rond deze tijd , omdat je dus niet zeker weet wanneer ze precies gedekt is toch?
Daarbij gedraagt niet elke poes zich hetzelfde. De een zal zich juist afzonderen en de ander zoekt juist het contact van ons op.
Denk dat je het gewoon per dag goed in de gaten moet houden, jij kent je poes het beste en zult daar een beetje op moeten inspelen.
En inderdaad even filmpjes moet bekijken hoe zo'n bevalling van begin tot eind in z'n werk gaat kan ook geen kwaad, zodat je zo snel mogelijk straks de eerste 'tekenen van begin' kunt zien en daarop kunt reageren :)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:14

hoe gaat het?

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 19:35

Heej gister avond is diva bevallen van 5 kittens.. Helemaal hyper en goed op gewicht. Wij kwamen om half 6 thuis, diva kwam miauwend op ons af (wat ze normaal nooit doet) ze ging in haar doos liggen en hard spinnen. Om6 uur kwam nr 1. Tussen de volgende 3 was ong 1,5 uur en de 5e kwam 10min na de 4e.. Alle zorg voor niets.. Ik krijg alleen geen foto er op.. :( ..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:36

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 19:39

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:41

ach wat schattig!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:42

wilde je afbeelding gelijk zichtbaar maken maar dat lukt niet omdat hij te groot is.

Mooie kittens!

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 19:43

Ja leuk he :)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:44

wel mooi dat alles goed is gegaan

en leuke kittens zeg *\o/*