Ervaringen raskat los buiten laten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Ervaringen raskat los buiten laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 11:41

Ik open dit topic niet om een discussie over wel of niet los laten lopen van katten op te starten, daarvan zijn er al genoeg. Allen min of meer eindigend in een 'lets agree to disagree'.

Ik vroeg me af er mensen ervaring hebben met het los laten lopen van raskatten. Ik zou namelijk graag een echt fraaie kat hebben maar houd er niet van om katten in hun bewegingsvrijheid te beperken. Het feit dat ik eigenlijk heel vaak zie dat eigenaren van raskatten hun katten opsluiten houd me tegen om een raskat te kopen,maar wellicht ben ik beperkt voorgelicht.

Ik hoor graag ervaringen!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:43

Ik denk dat een raskat wel snel gepikt wordt. Misschieb een grote ren door je tuin af te zetten?

Sabini

Re: Ervaringen raskat los buiten laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:50

Ik heb er ervaring mee. Mijn Brits Korthaar Chocolat ex-kater werd hartstikke gek binnen. Dus liet ik hem naar buiten. Met een halsbandje vol belletjes, zodat hij zo min mogelijk vogels pakt.

Dat was echter wel toen ik nog in een rustig Twents dorpje woonde. Waar zowat iedereen elkaar kent. Dus stelen was ik niet bang voor.
Ben mijn kat ooit wel 2 weken lang kwijt geweest. Heb toen een zoekactie opgezet en het bleek dat hij vast zat in een schuurtje van de achterbuurman. Arm beest was helemaal vermagerd :(:) Daar ben ik best van geschrokken.
Sindsdien gaat hij alleen aan een tuigje en een lang draad naar buiten. En ook dan vangt hij nog muizen :+ Dit vind hij prima, dus hier laten we het bij.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:52

Onze Maine Coone loopt altijd buiten. Ook toen wij nog in een woonwijk woonden. Nu wonen we in het buitengebied, dus mag hij ook heerlijk rondkuieren. De angst voor stelen (of aanrijden) is wat mij betreft net zo groot bij onze andere 5 Huis-tuin-keuken katten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:53

Wat is oplsuiten?

Mijn Maine Coon heeft een heel huis en tuin tot zijn beschikking....beter dat als thuis komen met ziektes, gestoorde lui met kwade bedoelingen, dood gereden of gejat worden.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:53

Wij hebben een pers gehad die in onze afgezette tuin zat ook uit angst dat ze werd meegenomen. Die poes was kampioen van alle categorieen en die liep echt niet los want dat was ook nog eens de grootste knuffel die er rond liep. Mijn buurvrouw had haar pers ook alleen achter thuis. Nu heb ik een hele aparte grijze kat die je nooit te pakken krijgt en hij is gechipt. Er zij hier al vaker katten gestolen. 4 van verschillende buren en de 2 gechipte liepen enkele weken later er ineens weer, de andere 2 zijn nooit terug gevonden. Mensen vragen mij vaak hoe ik het aandurf om mijn kat buiten te laten omdat hij heel apart is ( donker grijs met witte aftekeningen ). Binnen wordt hij knettergek, het is een echte jager en buitenkat, die doe je geen plezier om hem binnen te houden...

Een vriendin van mij heeft ragdolls, hele mooie en die heeft een grote ren laten maken voor ze... Zou eht eng vinden om ze los te laten. Een mooie kat die aanhankelijk is loopt wel en groot risico om meegenomen te worden...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:57

Overigens, toen wij op zoek gingen naar een Maine Coon, kwamen wij tot de ontdekking dat er best wat Maine Coon (misschien ook fokkers van andere rassen, maar daar kan ik niet over oordelen) fokkers zijn die in hun aankoopcontract opnemen dat een kat nooit naar buiten mag, of dat als de kat al naar buiten mag, dat hij dan in een afgesloten ren moet. Als je dat niet doet en ze komen er achter, komen ze hem terughalen (yeah right, try it _O- ) Wij hebben dus gezocht naar een fokker die die bepaling niet in het contract had staan. Dit is dus iets wat je ook bij andere fokkers wellicht tegenkomt.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:05

Mijn heilige birmaan loopt al jaren buiten, vroeger wel is kinderen gehad die hem maar al te graag mee wouden nemen. Hij liet zich toen erg graag knuffelen, nu wat minder gelukkig
Zelfs eentje die hem al vast had gebonden aan haar fiets en wou er mee weg fietsen :Y)
Gelukkig loopt die van ons meeste in de tuin en in de speeltuin, dus niet erg ver weg :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:08

Heb ervaring mee,
1 van onze turkseangoraas is mee genomen, maar was ook wel een hele mooie wit met helderblauwe ogen. Verdee loopt onze maincoon ook gewoon buiten. En de andere angora's ook.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:16

heb er geen ervaring mee maar ik heb 7 maine coons in huis en in een kattenren. Ik wil ze niet buiten hebben omdat de dames ten eerste nog open zijn en ik niet zit te wachten op lading mix katten. Ten tweede zijn ze mij iets te kostbaar om zo buiten te laten lopen. ten derde ik aan een te drukke weg woon. En ten vierde weten ze niet beter, heb ze weleens mee gehad aan een tuigje naar buiten om ff over het land heen te lopen achter ons, nou ze wisten niet hoe snel ze weer in huis moesten komen. Heb weleens gehad dat vriendlief per ongeluk het raam open had laten staan, f*ck de puckie dacht ik, was al aan het zoeken rondom het huis bleek dat ze nog gewoon onder het raam zat ( gelukkig)

Het is natuurlijk ook, wat niet weet wat niet deert. Als jou katten het van kleins af aan niet gewend zijn om al die vrijheid te hebben weten ze natuurlijk ook niet wat ze missen. Onze gewone HTK kat loopt wel buiten omdat hij dit zo gewend is, die hoef ik echt niet op te sluiten want dan wordt hij gek.

wat Flyaway zegt klopt ook, 9 van de 10 contracten staat idd dat ze niet vrij los mogen lopen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:17

hier loopt ook een main coon los in de buurt , maar die laat zich niet vangen oid.
ik woon hier nu al 6 jaar en wil hem al jaren graag een keer aaien :n alleen denkt coontje daar anders over.

laatst toch op bezoek geweest bij de buurman en nu eindelijk , een kopje gehad.(na 6 jaar)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:20

Opsluiten omdat ze niet buiten over straat lopen -met alle gevaren daarbij-? Lijkt me nogal overdreven.
Wij hebben altijd birmanen gehad en die kwamen gewoon in de goed omheinde achtertuin en de kattenren. Waren ook niet anders gewend.
Overigens is er wel eens eentje ontsnapt en ze zijn zo vriendelijk dat ze zich door iedereen laten oppakken en meenemen. Dat gebeurde dus ook!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:25

deflin schreef:
wat Flyaway zegt klopt ook, 9 van de 10 contracten staat idd dat ze niet vrij los mogen lopen

Het is overigens vrij zinloos om in het contract op te nemen dat de fokker de kat terug komt halen als ze er achter komen dat de kat gewoon los loopt. Zodra de koopovereenkomst gesloten is en het dier betaald is, hebben ze er niets meer over te zeggen. Dan kun je opnemen in een contract wat je wilt op dat gebied, maar dat is juridisch gezien zinloos.

Ik moet wel zeggen, als je bij een fokker komt en die geeft aan er zo over te denken en dat in het contract vast te leggen en jij bent niet van plan om je kat binnen te laten lopen, wees daar dan gewoon eerlijk in. Grote kans dat de fokker je dan het dier niet verkoopt. Dat is dan jammer, verder zoeken naar een fokker die er niet moeilijk over doet.

In alle eerlijkheid, de fokkers waar wij zijn geweest die dit contractueel vastlegden, daar wilden wij de kat ook niet kopen. Deels omdat wij een ander beeld bij katten houden hadden dan de fokkers en deels omdat de kittens erg "show" opgevoed waren, dus heel afstandelijk en totaal niet mensgericht. Dat was niet wat wij zochten.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:27

Dat m'n katten/honden/paarden niet los over de straat lopen en in andermans tuin sch**ten wil niet zeggen dat ze opgesloten zitten. Wij hebben ragdolls, allereerst is het zo dat een kat die z'n hele leven nog nooit buiten is geweest geen probleem heeft met enkel binnen of in de achtertuin komen (die bij ons zo gemaakt is dat onze dieren binnen blijven, en dat andermans dieren ook nog eens buiten blijven). Daarnaast zijn deze katten extreem knuffelig en niet zo kieskeurig qua mensen en andere dieren. Ze zijn nou eenmaal niet echt geselecteerd op hun overlevingsvermogen in het wild. ;)
Laatst bijgewerkt door Authentic op 06-01-13 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:29

Hier zijn er op dit moment 3 vermist, en nog een langharige kruising, ik zou het risico niet nemen iig..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:32

dat show opgevoede heb ik juist nog nooit meegemaakt dat ze afstandelijk waren want daar worden ze juist door iedereen aangehaald en weer in en uit de kooi gehaald en geborsteld en gewassen. Het ligt heel erg aan de kat zelf hoor katten die zo afstandelijk zijn worden juist ( uit mijn ervaring) niet meegenomen naar shows.

hoe het verder zit met het juridische gedeelte voor wat betreft het wel/niet buiten laten lopen en het ophalen van katten door de fokker heb ik geen verstand van. Heb mij daar niet in verdiept omdat ikzelf niet de intentie heb gehad om ze buiten te laten lopen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:32

Ik vind het wel apart dat paarden 24/7 buiten moeten, maar raskatten hoeven dat niet. Hoezo? Die horen toch ook gewoon buiten te lopen?

Mijn Main Coontje heeft haar hele leven gewoon buiten gelopen, geen haar op m'n hoofd die er aan dacht haar binnen te houden :n

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:33

phormicola schreef:
Ik vind het wel apart dat paarden 24/7 buiten moeten, maar raskatten hoeven dat niet.

Mijn paard staat in een omheinde omgeving waar ze niet uit kan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 12:34

Diefstal is dus wel echt een probleem blijkbaar.. Jammer, ik vreesde er al voor. Goed dan houd ik het voorlopig bij het kijken naar de schoonheden op de fotos hier op bokt..

Bedankt voor alle reacties!

Toch frappant dat dit topic weer uit dreigt te lopen op een wel of niet vrijlaten discussie.. Was oprecht niet mijn bedoeling, lets agree to disagree?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:35

Authentic schreef:
Dat m'n katten/honden/paarden niet los over de straat lopen en in andermans tuin sch**ten wil niet zeggen dat ze opgesloten zitten. Wij hebben ragdolls, allereerst is het zo dat een kat die z'n hele leven nog nooit buiten is geweest geen probleem heeft met enkel binnen of in de achtertuin komen (die bij ons zo gemaakt is dat onze dieren binnen blijven, en dat andermans dieren ook nog eens buiten blijven). Daarnaast zijn deze katten extreem knuffelig en niet zo kieskeurig qua mensen en andere dieren. Ze zijn nou eenmaal niet echt geselecteerd op hun overlevingsvermogen in het wild. ;)

Onze katten lopen alle 6 los over straat en ik verzeker je dat ze nog nooit bij iemand anders in de tuin hun behoeften hebben gedaan. Dat is natuurlijk een aanname hé, dat alle katten die loslopen dat ook doen ;)

Er zijn genoeg mensen die buitenaf wonen en dan heb je dat hele probleem niet.

De definitie van opgesloten is denk ik wel vrij simpel en als ik jouw verhaal zo lees, dan valt dat prima binnen de definitie van opgesloten. Dat jij van mening bent dat jouw katten en jij er geen problemen mee hebben dat is iets anders, maar opgesloten zitten ze natuurlijk wel. ;)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:36

Authentic schreef:
phormicola schreef:
Ik vind het wel apart dat paarden 24/7 buiten moeten, maar raskatten hoeven dat niet.

Mijn paard staat in een omheinde omgeving waar ze niet uit kan.

ja idd, zo ook mijn katten.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:37

Hier lopen er twee Maine Coones buiten. Ze zijn van de overbuurvrouw. Prachtige katten zijn het! Ze lopen hier al jaren. Tot nu toe zijn ze er nog. Het zijn ook nog eens katten die wel graag in de buurt komen van mensen en naar je toe lopen als je op je hurken gaat zitten en ze roept. Het zijn wel katten die gelukkig niet ver van huis struinen.

Het kan dus wel, maar het brengt altijd risico's met zich mee, een kat buiten laten lopen.. En een raskat brengt meer risico's met zich mee.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:38

Ik vind er wel degelijk een verschil in zitten of een kat vrij mag rondlopen of dat er hekwerk oid omheenstaat. Een ruime ren of goed afgezette tuin is heus niet zielig, maar het is niet vrij!
Als er gevaar is voor aanrijden of wat dan ook ja dan kan je de katten beter beperken in hun territorium door je tuin goed af te zetten. Wij hebben vroeger helaas ook ervaring gehad met buren die katten vergiftigden, toen zaten onze HTK katten absoluut in een ren!

Wij maken geen onderscheid tussen HTK katten en raskatten, dat vind ik persoonlijk onzinnig. Van beide wil je niet dat ze aangereden worden of wat ergs overkomen. En je kan ook een hele mooie HTK kat hebben die ook meegenomen kan worden. Als ik zie hoe onze Maine Coon geniet van het buiten rond lopen dan zou ik hem echt niet willen beperken. Maar het is inderdaad wat ze gewend zijn. Enige nadeel bij een langharige (ras)kat is wel dat het halve bos mee naar binnen komt in die pluimstaart :+ en hij dus regelmatig naar de trimster mag om zijn vacht weer wat te fatsoeneren :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:38

phormicola schreef:
Ik vind het wel apart dat paarden 24/7 buiten moeten, maar raskatten hoeven dat niet. Hoezo? Die horen toch ook gewoon buiten te lopen?

Mijn Main Coontje heeft haar hele leven gewoon buiten gelopen, geen haar op m'n hoofd die er aan dacht haar binnen te houden :n

:') Sorry, maar die vergelijking klopt natuurlijk van geen kant.
Bovendien komen raskatten zoals al gelezen OOK buiten, maar op een veilige manier (dus in tuin of ren). Jij laat je paard toch ook niet los op straat lopen?
Precies :+ Vreemde vergelijking dus.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 06-01-13 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:40

jeetje het contract verhaal is voor mij echt nieuw ,,, ben er ook erg verbaasd over.