Ondervoedde pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1983

Ondervoedde pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:17

Wil eigenlijk nu nog geen hond erbij maar op korte termijn wel omdat mijn stafford inmiddels zwaar bejaard is en niet meer zo gezond. Daarom ben ik stiekem al voor een staffordpup aan het kijken en gister heb ik een hele nare advertentie gevonden.

Het gaat om een staffordpup die in mijn woonplaats voor "weinig tot niks"op te halen is. 8 weekjes oud gechipt/ontwormd/geent. Klinkt leuk tot ik de foto's ging kijken...
Die pup is echt zwaar ondervoed. Het lijkt wel een skeletje en op 1 foto lijkt het wel alsof het diertje al dood is. Mijn reactie was: direct bellen en ophalen maar mijn vriend wilt er nu wel een hond bij maar niet perse deze en hij zei ook dat er waarschijnlijk hele hoge kosten aan gaan komen en er grote kans is dat het beestje het niet overleeft. Maar ik blijf met die pup in mijn maag zitten. Ik wil deze pup ook niet perse maar wil wel dat hij de juiste zorg krijgt dus ik twijfel heel erg om hem vanmiddag toch op te halen mijn vriend komt rond een uur of 2 thuis dus dan wil ik er eigenlijk heen.

Maar ik twijfel ook nog zo tot iemand tegen mij zei bel 144 redt een dier maar ik vraag mij af of ik dan niet overdrijf? Terwijl wel heel duidelijk te zien is dat de pup ondervoedt is en heb het vermoeden dat hij nogiets anders mankeerd want op elke foto wordt zijn hoofd omhoog getrokken alsof hij zelf zijn hoofd niet omhoog kan houden..

Wat moet ik doen?

1: pup halen, hoge kosten, weer niet precies de hond die ik wil hebben en een paar dagen knallende ruzie met mijn vriend
2: pup halen, oplappen en er een ander baasje voor zoeken ( vriend wil dit liever niet hij kan hem dan niet meer wegdoen)
3: 144 redt een dier?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:20

Wat sneu, een pup van 8 weken is nauwelijks bij de moeder weg.
Zou het een pup zijn die daar geboren is, dat er nog meer pups zijn?
Ik zou de pup niet ophalen, met de redenen die je zelf al zegt.
Dan 114 bellen misschien.

Laptopmuis

Re: Ondervoedde pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:25

Staat die op marktplaats? Heb namelijk gezocht om een beeld te krijgen.. maar vind hem niet.
Wat is de titel van de advertentie?

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:26

Bij de advertentie staat dat hij uit een nest van 9 pups komt en de rest zijn al weg.

Al is het idd nog erg jong toch is 8 weken acceptabel maar vraag mij afwaarom alle andere pups dan al weg zijn en deze niet..

Nog een advertentie gevonden over dezelfde pup en daar staat dat hij 12 weken is nou sorry beestje ziet eruit als 6 weken en zo eng mager

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:27

laptopmuis je hebt pb

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:28

je kunt niet alle honden in de wereld redden. Wie weet wat het beest onder de leden heeft.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:30

Het is natuurlijk een heel moeilijke keuze, ik snap jou heel goed want zo ben ik zelf ook, maar je vriend snap ik ook.

Ik heb een hond bij een broodfokker vandaan, op dat moment helemaal niets in de gaten gehad, ze werd doodziek en bleek parvo te hebben, dit heeft ze overleefd. De hond heeft 600,- euro gekost, om je even een beeld te geven, het is een Boomer waarbij de prijs tussen de 200 en 300 ligt. Ik ben zielsgelukkig met haar maar het heeft hier wel heel veel geld gekost, als ik het goed hem zo'n 800,- in de eerste drie maanden dat we haar hadden. Ze is ontzettend gelukkig en lief maar je merkt nog wel veel van haar verleden, ze kan geen 'rare' dingen eten etc.

Ik zou je afvragen of je dit wilt en aan kan qua kosten. Ik heb geen enkel moment spijt gehad omdat ik er onwijs veel voor terug heb gekregen, mocht je nog iets duidelijkere informatie willen mag je altijd een PB sturen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:31

Ik ben altijd heel zwak met dit soort dingen.... en zou hem toch ophalen.
Of iig ergens melden zodat je weet dat er naar gekeken gaat worden.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:34

Geld hebben we wel dat is het probleem niet en tijd is ook geen probleem want ik ben altijd thuis. We willen liever een gezonde pup die kan natuurlijk ook ziek worden maar als je een ondervoedde en waarschijnlijk zieke pup koopt is dat natuurlijk meer risico en aangezien we nu al met onze stafford steeds tegen inslapen/oplevingen etc aanhikken is dat natuurlijk nog moeilijker als we een pup nemen die doodziek is want dan hebben we 2 zieke honden.

Als het alleen om ondervoed zou gaan dan had ik hem zeker opgehaald,ervoor gezorgd tot hij een normaal gewicht etc heeft en een ander baasje gezocht maar het lijkt net of het diertje zijn hoofd niet omhoog kan houden.

Een gezonde staffordpup van die leeftijd is zo ongeveer 6-8 kilo en deze weegt zoals het op de foto eruit ziet misschien 2 kilo..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:35

Ik denk dat ik de juiste advertentie heb gevonden en eigenlijk had ik erger verwacht. Goed ziet de pup er zeker niet uit. Maar ik denk dat de kosten wel mee zullen vallen. Voldoende voer erin, even wachten zonodig met de tweede enting en even overleg met de dierenarts over ontwormen. Ik weet niet wat je normaal voert maar nu geen aldi-voer o.i.d. erin stoppen. Van het goedkopere segment zou ik voor carocroc gaan, duurder is er meer keus.

Gaat het om het volgende advertentienummer? 629681426

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:37

Hij ziet er in ieder geval zeker niet gezond uit op de foto's...
Laatst bijgewerkt door Laptopmuis op 04-01-13 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:37

@Mizora
Ja dat is hem.
Voor een stafford is hij echt te mager.
Zelfs als hij een Jack Russel was, verwacht je beter met 12 weken.
De oogopslag is gewoon slecht te noemen.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:38

Ja om die advertentie gaat het. En idd ik haal dan gewoon goed voer. Verder heb ik alle puppy en honden benodigdheden in huis maar als je naar de fotos kijkt wordt overal zijn koppie omhoog gehouden ( foto 1 door handen.foto 2 en 3 met een touwtje). Mijn buurvrouw heeft een staffordpup van 11 weken kerngezond en die ziet er echt totaal anders uit..

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:39

laptopmuis zou je de fotos weg willen halen? Ik heb ze er hier expres niet bijgezet ivm de eigenaar...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:41

Zou gewoon 144 erop af sturen.

Zoals ik al in een ander topic aangegeven had.. een tante van me heeft ooit een labrador op marktplaats gevonden die uitgemergeld was. Dier is in beslag genomen door toen nog de dierenbescherming (was er nog geen 144).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:42

Het is lastig in te schatten. Als je eigenlijk wel interesse hebt zou ik gewoon gaan kijken. Het kan zomaar zijn dat dit geen recente foto's zijn en deze mensen hebben in ieder geval geen gevoel voor foto's maken. Ik noem hem ook zeker niet gezond, maar ik denk dat er geen vreselijke kosten aan gaan zitten. Alleen wat tijd.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:44

Oei ik schrik zelf wel vande foto's,en ik ben zelf een erg nuchter mens. :o
Dat beestje ziet er zwak uit zeg,niks geen leven meer in die oogjes.

Kun je niet eerst gaan kijken?Desnoods aangifte doen als het wel idd schrijnend blijkt te zijn.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:45

Beestje ziet er niet goed uit. Lijkt ook wel uitgedroogd. Kunnen oudere foto's zijn maar dan nog. Je weet niet waarom het dier er zo bij zit, misschien is het ziek. Dus of je er onkosten aan gaat krijgen weet je niet omdat je de oorzaak niet weet. Als je hem echt wilt zou ik gewoon gaan kijken. Mocht het dier volgens jou verwaardeloosd worden dan kun je 144 er eventueel op af sturen.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:46

Heb mijn vriend aan de telefoon en hij heeft de eigenaar net gebeld en het zijn recente fotos ze zeggen dat hij kerngezond is en dat staffordpups zo horen te zijn...Mijn vriend zei gister dat hij hem echt niet wou en hij zegt nu dat hij twijfeld om hem toch te nemen al is het maar om voor hem te zorgen tot hij gezond is en naar een ander blijvend baasje kan. Mijn vriend is nu onderweg naar huis en we gaan dan igg 144 bellen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:47

Ter vergelijk:
Dit is een pup van 12 weken oud!
Afbeelding
Die ziet er duidelijk heel anders uit.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:49

kiki1983 schreef:
Geld hebben we wel dat is het probleem niet en tijd is ook geen probleem want ik ben altijd thuis. We willen liever een gezonde pup die kan natuurlijk ook ziek worden maar als je een ondervoedde en waarschijnlijk zieke pup koopt is dat natuurlijk meer risico en aangezien we nu al met onze stafford steeds tegen inslapen/oplevingen etc aanhikken is dat natuurlijk nog moeilijker als we een pup nemen die doodziek is want dan hebben we 2 zieke honden.

Als het alleen om ondervoed zou gaan dan had ik hem zeker opgehaald,ervoor gezorgd tot hij een normaal gewicht etc heeft en een ander baasje gezocht maar het lijkt net of het diertje zijn hoofd niet omhoog kan houden.

Een gezonde staffordpup van die leeftijd is zo ongeveer 6-8 kilo en deze weegt zoals het op de foto eruit ziet misschien 2 kilo..

Je bent je heel goed bewust wat het allemaal met zich meebrengt, dat vind ik al heel fijn om terug te lezen. Wat misschien een goede test is, om te vragen of je je eigen dierenarts naar de pup mag laten kijken. Mag dit niet, dan weet je al dat het eigenlijk niet goed zit, mocht het wel mogen dan kun je met hem/haar kijken of het een optie is dit beestje in huis te nemen en of het ziek is ja of nee.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:50

Ik zou in ieder geval gaan kijken :j
Dan kun je de situatie beter inschatten dan aan de hand van een foto (ook handig als je de dierenbescherming wilt inschakelen) bovendien heb je dan gelijk een adres :)*
Zou ter plekke beslissen of je het diertje zelf mee neemt of de dierenbescherming waarschuwt. Al denk ik niet dat ik 'm zelf achter zou kunnen laten als ie er echt niet goed aan toe is...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:50

Ik zou hem ook ophalen. Ik vind hem erg klein en iel, en op de andere twee foto's lijkt het of hij nog half slaapt. Hij ziet er niet uit als een blije vrolijke levendige pup. Maar wie weet wat voor een ontzettend leuk knap hondje het wordt met wat liefde, aandacht en goede voeding!

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:51

We gaan het er zo nog even over hebben of we hem nemen. Wij hebben altijd alleen maar herplaatsers of zielige honden gehad die niemand wil hebben..Daarom wouden we nu juist een pup die we echt wilden en sorry maar deze is niet waar wij naar opzoek waren..maar ik MOET hier IETS aan doen,..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:51

Denk hier heel goed over na alstjeblieft.

Je zegt dat je oude hond eigenlijk niet helemaal fit is. Ik denk dat het dan ZEER ZEKER niet verstandig is om er een kwakkelende, zieke pup bij te halen. Hoe sneu ook voor de pup, het zou toch wel heel erg zijn als die iets heeft, en je oude hond besmet. Die daar vervolgens doodziek van wordt.

Het is natuurlijk niet gezegd dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Maar het is wel degelijk een reëel scenario.

Dit nog buiten alle andere overwegingen van kosten, tijd, broodfok??? in stand houden etc.