Jachthonden trainings- wedstrijd- en klets topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DeLabrador

Jachthonden trainings- wedstrijd- en klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:03

Er zijn al vele topics over honden en trainingen, maar volgens mij nog geen 1 specifiek over jachthonden. Aangezien ik nu alweer bijna een jaar zeer fanatiek bezig ben in de jachthondensport, leek het mij leuk om door middel van dit topic met mede bokkers te kletsen over hun jachthonden, de trainingen, wedstrijden etc. :)

Ikzelf train met mijn eigen gefokte bruine labrador Robin met zeer veel plezier bij Hondenschool Rinus Biemans. We vinden het beide helemaal geweldig en de verwachting is dat we aankomend seizoen onze eerste KNJV wedstrijd zullen gaan lopen. Robins vader heeft het zelf ook zeer goed gedaan in de jacht (KNJV A+B+C en MAP B diploma) en ik hoop dan ook dat wij het minstens net zo goed zullen gaan doen :D Tevens is het mijn bedoeling dat we ook eens in de praktijk jacht mee kunnen draaien.

Wie van jullie bokkers houdt zich ook allemaal bezig met de jachthonden sport? Brand los :D

Dit is overigens mijn mooie jongedame:

Afbeelding

Afbeelding

Jette

Re: Jachthonden trainings- wedstrijd- en klets topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:06

Nog niet, maar als het goed is wordt 4 januari onze nieuwe vizsla geboren. En het plan is om daar fanatiek mee te gaan trainen. Ik ga dus wel even meelezen :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:48

Wij trainen met onze 2 honden, kruising toller X spitshondachtige.
Ze zijn 4 en 1,5 jaar bij ons.
Vorig jaar presteerden ze nog veel te wisselend, dit jaar gaat het een stuk beter.
We willen dit jaar op voor het C diploma met beide honden.

Onze reu Balu
Afbeelding
en teefje Luna.
Afbeelding

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 08:43

@jette: oh spannend, dus je kunt ieder moment van de fokker horen dat ze geboren zijn. Je plaatst wel even een foto dan he?! :) Je zegt ''onze nieuwe'' vizsla, je hebt er dus al 1 of meerdere (gehad). Heb je daar in het verleden ook al wat mee gedaan? Het valt me overigens op dat je vizsla's tegenwoordig echt steeds vaker ziet, in tegenstelling tot vroeger.

@Esther: dan is het zomaar mogelijk dat we elkaar gaan tegenkomen op wedstrijden, alhoewel we niet echt bij elkaar in de buurt wonen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:29

Ja morgen is de uitgerekende datum, erg spannend! Natuurlijk zal ik, als er een reutje bij zit, even een fotootje plaatsen. Het wordt vizsla nummer 2, onze eerste is nu bijna 7 en dan begint het te kriebelen. En aangezien we de ruimte en tijd hebben opzoek gegaan naar eentje erbij.

Met de eerste wel puppen jachthondentraining gedaan maar hier nooit verder jn gegaan. Ik was toen ook nog te jong om dat op te pakken. Maar nu doe ik het zelf en bepaal ik dus ook welke training we doen.

En je ziet ze inderdaad meer. Maar ik merk darde hype al weer een beetje over is. 7 jaar terug hadden we de eerste in haarlem en toen kwamen er een jaar of 2/3 geleden een heel boel. Maar mensen schrikken toch van hoeveel beweging en tijd je erin moet stoppen. 3 uur wandelen en daarnaast mentale uitdaging is zeker geen overbodige luxe.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:45

@DeLabrador, wij willen in Voorst/Gendringen meedoen, denk dat dat voor jou idd nogal uit de richting ligt. :D
In Zwiep organiseren ze ook 'oefendagen' daar wil ik denk ik ook heen, alleen al om het eens mee te maken.

Wat leuk pupjes, lekker van jongs af aan mee bezig zijn.
Leuk dat je er dan nu ook verder mee kan gaan.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 09:51

Dat is inderdaad behoorlijk bij mij uit de richting Esther. Ik ben voornemens mee te gaan doen aan wedstrijden in Zuid-Holland, Brabant, Zeeland, maar vooralsnog ben ik niet van plan om ook nog in andere provincies mee te gaan doen.
Wat voor oefendagen bedoel je precies? Georganiseerd door de KNJV zelf of door een (ras)vereniging?

Jette, is er al nieuws? :D

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:01

Ja :D 4 reutjes en 4 teefjes. Waarvan 1 reutje voor ons is :D ! Grote euforie hier in het huis! Nu opzoek naar een goede puppen jacht training (hebben we al wel gedaan, alleen de officiële van de KNJV is 40km verderop en we hopen er een wat dichterbij te kunnen vinden).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:40

ik ben er nog niet actief mee bezig, maar wil het wel gaan doen. Ik heb zelf een duitse staande draadhaar en een border terrier thuis. beide zijn 3. tot nu toe hebben we wel gewone gehoorzaamheidstrainingen gedaan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:36

We zijn gisteren weer wezen trainen na twee weken kerstvakantie. In de vakantie hebben we zelf ook minder fanatiek getraind, door de feestdagen en nog 3 verjaardagen net voor en tussen de feestdagen.
Wel de laatste 3 dagen weer even wat puntjes op de i gezet.

De training ging supergoed. Luna deed het erg goed, alleen bij het uitsturen was ze wel erg vrij aan het rondhuppelen op nog geen 30 m afstand. Nog twee keer over moeten doen, toen wist ze het weer. :+

We moesten de honden op een rij laten zitten aan de rand van het veld en dan zelf aan de andere kant gaan staan. De eerste persoon moest zijn hond influiten, alle honden stoven als gekken over het veld heen, bazen van slag. Behalve Luna, die zat stoïcijns te kijken en zich af te vragen wat die andere honden toch aan het doen waren.

Ook heeft ze nog een fazantdummy geapporteerd, dat voor een hondje dat 3/4 jaar geleden nog weigerde ook maar iets te apporteren. Ze heeft helemaal de smaak te pakken, gelukkig.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:40

Ik ga even meelezen! Ik ben nog niet begonnen, maar wil thuis gaan trainen in onderdelen van de jacht. Ik heb een beaglekruising.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 08:37

Jette: Gefeliciteerd met de aankomende gezinsuitbreiding! Waar blijven de foto’s.... :D Vind je 40 km (te) ver om te rijden? Een retourtje training kost mij dik 2 uur reistijd en 175 km :o

Cemlys: Leuk dat je ook jacht training wilt gaan doen. Zit de basis er wel al in, of moet je echt helemaal vanaf 0 gaan beginnen?

Esther: Heel herkenbaar van op een rij zitten en vervolgens 1 voor 1 binnen fluiten. Toen we nog op de puppy jacht zaten was dit ook altijd een ‘’fijne’’ oefening waarbij die kleine dondersteen van mij ook altijd wel in was voor een feestje, als ze zelf al niet de gangmaker ervan was.... :+ Maar nu is dat gelukkig niet meer aan de orde!
Bij ons in de groep zit er ook een hond welke weigerde om te apporteren. Hond ging correct uit en vond de dummy wel, maar als ie er eenmaal bij was stak ie als het ware z’n middel vinger op. Die hond heeft dus dwang apporten gekregen en je ziet al heel duidelijk een verbetering.

Wij hadden afgelopen zaterdag ook weer training en het ging best goed. Vooral oefeningen gedaan die je krijgt bij het KNJV C diploma, dus los en aangelijnd volgen, 2 minuten uit het zicht down, 30 meter vooruit sturen en komen op bevel. Die laatste oefening doen wij (nog) wel met een dummy, omdat we/ de trainer ‘’blind’’ vooruit sturen met die jonge hondjes niet handig/ logisch vindt. Hij wil dat de honden weten dat we ze nooit zomaar weg sturen, maar dat er dus altijd succes behaald wordt. Verder hebben we ook nog een OWT achtige oefening gehad: je laat je hond op zit achter en gaat zo’n 20 meter voor de hond staan. Links van jou, dus voor de hond rechts, wordt geschoten en een dummy opgegooid. Vervolgens moest je je hond influiten en direct naast je zetten, in de richting van het gevallen apport. Daarna moest je je hond uitsturen op de dummy. Leuke oefening, omdat er zowel steadyness (hond moet netjes op post blijven zitten terwijl er geschoten wordt en jij bent er ook niet bij), gehoorzaamheid (hond moet eerst bij jou komen ipv direct de dummy ophalen) als markeer (hond heeft moeten onthouden waar de dummy gevallen is).

Hhilde: heb je al eens eerder jacht training gedaan? Wil je alleen thuis wat gaan doen, of ga je training volgen bij een hondenschool?

mardai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 08:57

Ben sinds een tijdje gaan trainen bij dogwork, bij hun terecht gekomen via hun leuke webshop voor jachthonden. Volgen met onze honden altijd de puppyjacht, prima basis voor de jachttraining. Op een leuke manier de basis aanleren met een hoop plezier. Daarna over naar de jachttraining. Doen ook een hoop thuis met de honden maar de training is toch altijd het leukst.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:32

Ik wil met mijn Epagneul Breton pup van nu 7.5 maanden dit voorjaar met jachttraining beginnen.
We zijn bij de 'gewone' hondenschool nu met de laatste cursus bezig.

Hierbij een foto van mijn eigenwijze ventje
Afbeelding

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:39

Wij hebben ook zeer fanatiek getraind met onze golden (nu bijna 4 jr oud en vanaf pup bij ons)

We trainden 1 keer per week bij de knjv in Purmerend
en later 2 keer per week in alkmaar bij de knjv en met de fanatieke onder ons nog een avondje extra

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 15:13

Oh een Breton, leuk! Is het er een met stamboom? Ik heb wel eens gehoord dat er door de stamboomfokkers als eis gesteld wordt aan de nieuwe eigenaren dat er mee gejaagd gaat worden. Met andere woorden, ga je er niets mee doen qua jacht, dan krijg je ook geen pup. Klopt dat?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:18

DeLabrador schreef:
Oh een Breton, leuk! Is het er een met stamboom? Ik heb wel eens gehoord dat er door de stamboomfokkers als eis gesteld wordt aan de nieuwe eigenaren dat er mee gejaagd gaat worden. Met andere woorden, ga je er niets mee doen qua jacht, dan krijg je ook geen pup. Klopt dat?

Ja, hij heeft een stamboom.
Heel veel fokkers hebben die eis wel (of in ieder geval de voorkeur).

Wij hebben onze pup bij een fokker vandaan, die zelf met de ouderdieren wel jaagt, maar niet eist dat de nieuwe eigenaren van de pups dat ook gaat doen (maar wel ook een voorkeur ervoor heeft). Ze vond het belangrijker dat de pup goed terecht kwam en dat we er wel actief mee bezig zouden zijn. En dat doen we, het is een heerlijk leergierig hondje <3

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:40

@DeLabrador, ik heb geen auto of scooter, alleen mijn fiets en het OV ;) Maar we hebben toch voor die 40km verderop gekozen, die is van de KNJV dus wel handig als we er verder in willen. Ik heb namelijk totaal geen ervaring met proeven of wedstrijden en dan vind ik goede begeleiding wel heel belangrijk.

Gelukkig is er een redelijke goede OV verbinding en willen pap en mam ook af en toe wel brengen.

foto's (in een linkje ivm grootte)
http://www.vizsla-jacht.nl/index.php/fo ... img&id=539
http://www.vizsla-jacht.nl/index.php/fo ... img&id=542

Jammer genoeg geen foto's kunnen vinden waar ze alle 8 opstaan. de 4 Reutjes zijn groen-blauw-rood-paars en de 4 teefjes geel-wit-roze-oranje

@jiperdepip, wij gaan ook naar de KNJV in Purmerend voor de puppencursus! Hoe is het jou daar bevallen?

@de rest, wat ontzettend leuk om al die verhalen te lezen!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:59

Wij hebben het enorm naar onze zin gehad daar in Purmerend.
Hele fijne instuktrice die echt begaan is met de honden ze moeten het leuk vinden om te doen is het motto
de lessen waren heel erg afwisselend en we hebebn zelfs een keer bij iemand op de boerderij getraind zodat sommige honden
konden oefenen met vee om te gaan.

dus zeker een aanrader!

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 10:49

Jette: dan begrijp ik inderdaad wel dat je 40 km een grote afstand vindt. Fijn dat je in ieder geval wel de mogelijkheid hebt om alsnog daar de training te gaan volgen. Wat zulen de komende weken lang gaan duren voor je :D

Annikab: vindt het geweldige honden, ben ook erg benieuwd naar die van jou en hoe hij het gaat doen. Mag ik vragen waarom je/ jullie voor een Breton gekozen hebben (en niet voor de Epagneul Francais of een ander ras). Ik zie trouwens dat je niet eens zo super ver bij mij vandaan woont, mocht je het leuk vinden kunnen we in de toekomst misschien wel eens een keertje samen gaan trainen.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:15

DeLabrador schreef:
Annikab: vindt het geweldige honden, ben ook erg benieuwd naar die van jou en hoe hij het gaat doen. Mag ik vragen waarom je/ jullie voor een Breton gekozen hebben (en niet voor de Epagneul Francais of een ander ras). Ik zie trouwens dat je niet eens zo super ver bij mij vandaan woont, mocht je het leuk vinden kunnen we in de toekomst misschien wel eens een keertje samen gaan trainen.

Dat is een beetje een bijzonder verhaal. M'n vriend en ik waren het er niet over eens wat voor hond we wilden: hij wilde een grote, ik een kleinere. Uiteindelijk besloten om voor een medium maat te gaan. Maar welke dan? Toen zat ik Dogs 101 te kijken op Animal Planet en kwam de Epagneul Breton voorbij. Deze hond heeft alles wat we wilden: actief, enorme will to please, intelligent, niet waaks, lief met kinderen etc. Hoe meer we erover opzochten, hoe enthousiaster we werden.

Toen zijn we orienterend gaan kijken bij een nestje (we hadden het ras namelijk nog nooit in het echt gezien) en daar zat hij: de pup die geweldig bij ons past. We hebben hem niet genomen met het oog op de jacht, maar nu we hem hebben, gaat het toch wel kriebelen.

Lijkt me leuk om tzt eens samen te trainen!

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:06

Leuk dat je op zo'n manier dan in zo'n ras rolt. Behalve een enkeling op een show ben ik ze verder ook nog niet ''op straat'' tegen gekomen, dus in de toekomst eens samen trainen zou ik dan ook zeker graag eens doen!

Gisteren met Robin weer naar ring training geweest (dit doen we 1x in de twee weken). Ik was eigenlijk van plan om voorlopig geen shows meer te gaan lopen, maar na lang twijfelen heb ik toch maar besloten om in te gaan schrijven voor een show in België volgende maand.

Ook wordt er volgende maand door de hondenschool een ''OWT trainings dag'' georganiseerd. 's Ochtends komt er uitgebreid theorie aan bod en de middag zal bestaan uit praktijk trainingen. Heb daar erg veel zin in :)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:30

Vandaag wel iets bijzonders mee gemaakt, onze oudste hond, die regelmatig een dikke duif vangt, maar voor de rest heel weinig ervaring heeft. Daarmee fietste ik langs de jager hier om de hoek, die ook vizsla's houdt en Siep en hij zijn totaal verliefd op elkaar, en waar hij normaal alleen maar om koekjes zeurt pakte hij deze nu niet aan. Ik was toch wel zeer verbaasd, maar wat bleek, er stond een tas met trainingswild (dooie konijnen) en hij had het meteen geroken en ging prachtig voorstaan. Toch bijzonder om te zien hoe erg dat in hun genen zit.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:55

Hee leuk, een jachthondentopic :D ik heb met mijn welsh springer spaniel reu Ollie ook anderhalf seizoen meegedraaid in de spanieljachttraining :) nu liggen we er helaas even uit, de trainingsgroep werd veeeeeel te groot en we stonden meer te kijken naar anderen dan dat we zelf bezig waren.. jammer, want het was verder erg leuk :) we zijn nu begonnen met behendigheid en doen thuis wel lekker dummie apportjes en verder ben ik langzaamaan eens aan het kijken naar een leuke knjv training bij ons in de buurt :) tips zijn heus welkom :D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:53

Gisteren weer jachttraining gehad, hondjes deden het super, zeker omdat ik van de week niet had kunnen trainen met ze.

Het viel me alleen wat tegen dat bij de uitleg de nadruk toch weer lag op het (heftig) corrigeren van de hond als iets niet gaat zoals het moet. (doe ik niet, mijn honden worden positief getraind, die trekken correcties ook niet, af en toe een 'uh' is voldoende)
Na een week positief trainen in de instructeurscursus bij Martin Gaus Academie viel het me gisteren natuurlijk extra op. Ik zag ook duidelijk het verschil in de houding en enthousiasme van de honden.

Weet iemand een plek waar op een positieve manier jachttraining gegeven wordt?
Omgeving Doetinchem..