Iemand heeft eigen hond doodgeschoten, kan ik iets doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Foulplay_

Iemand heeft eigen hond doodgeschoten, kan ik iets doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:09

Hallo,

Iemand die ik via via via ken heeft zijn/haar eigen hond doodgeschoten. Ik heb dit ook maar van horen zeggen, maar wel uit betrouwbare bronnen. Heeft iemand een idee of ik daar ergens klacht tegen kan neerleggen? Ik wilde er in eerste instantie niets aan doen, maar ik heb er een zeer slecht gevoel bij. Moet ik daarvoor naar de politie en kan ik anoniem een klacht indienen? Zou de politie er iets aan doen? Of moet ik ergens anders klacht neerleggen? Of is het nutteloos om er iets aan te doen, omdat het hun eigen hond was?

Alvast bedankt.

Onali

Re: Iemand heeft eigen hond doodgeschoten, kan ik iets doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:11

Nutteloos omdat het viavia is.
Weet je of het überhaupt wel waar is ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:11

Ik ken ook iemand die dat heeft gedaan,nadat de hond iemand had gebeten. Een erg goede oplossing dus voor het probleem..

Even om duidelijk te maken dat een reden veel verschil kan maken..

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:12

Oh oké... jammer. Ik vind toch dat zulke mensen geen dieren zouden mogen houden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:13

Afschieten, slachten, inslapen..
Misschien was het een schot om direct dood te laten gaan om een goede reden.

Denk dat je er niks aan kan doen.
Hier ook wel eens een hond af geschoten, omdat die niet meer aangeraakt kon worden, dus spuitje geven lukte al niet eens meer.

Zomaar voor niks de hond doodschieten, dan zou er zeker wat aan gedaan moeten worden, maar je weet niks 100% zeker.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:14

Ik ken ook zulke mensen, maar die hebben een jachtvergunning en besparen zichzelf (en hun hond) een tripje naar de dierenarts wanneer het leven van de hond niet meer waardig is. Met andere woorden: Wat is de reden dat deze persoon zijn hond heeft doodgeschoten?

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:16

De hond was al enkele jaren bij hun (en hun jonge kinderen), altijd erg braaf geweest. Er waren mensen op bezoek en de hond had gegromd naar het kind van die andere mensen. Vandaar dus, maarja dan gaat het weer op de ethische kwestie of een hond daarom moet worden gedood ed., maar ik vond dit niet echt van belang hier. Toch vind ik het jammer.

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:18

Wij hebben ook een hond in laten slapen omdat ze me broers gebeten had

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:18

Je hebt via via gehoord, als de hond daar al enkele jaren was en altijd braaf is geweest, gaan ze vast en zeker hun hond niet afschieten om een grom.
Mensen houden van overdrijven... Zou het maar laten gaan, heeft toch geen zin zolang je niks van hun zelf hebt gehoord.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:36

De mensen zelf contacteren zou ook geen zin hebben denk ik? Of wel?
Nuja, misschien moet ik het inderdaad gewoon laten gaan...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:37

Waarom heb je er zo'n probleem mee als ik vragen mag?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:39

Foulplay_ schreef:

Zou zeggen, als het je echt zo dwars zit, vraag het ze gewoon waarom. Ze zullen er vast een goede reden voor gehad hebben :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:42

MelanieB schreef:
Foulplay_ schreef:

Zou zeggen, als het je echt zo dwars zit, vraag het ze gewoon waarom. Ze zullen er vast een goede reden voor gehad hebben :j

Amen.
Kijk, voor de lol een dier doodschieten vind ik ook niet normaal, maar lijkt me niet dat iemand zomaar zijn eigen huisdier voor de lol neerschiet, daar zal vast meer achter zitten. Ik las al iets dat hij mogelijk gevaarlijk was naar kinderen, misschien is er wel iets heel ergs voorgevallen tussen kind en hond en heeft de vader met vuurwapen in moeten grijpen uit verdediging voor z'n eigen kind, weten wij veel...

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:43

Telpeva: Ja, dat is bij iedereen anders hé, weet ik ook wel dat meningen hierover verdeeld zijn hoor. Zoals ik al zei; ik wilde er geen ethische discussie rond voeren ofzo. Ik vroeg me gewoon af of ik er iets aan kan doen. Blijkbaar niet, ik leg me er ook bij neer. Vond het gewoon ook interessant om te weten (ook voor mijn studies en latere werkveld eventueel).

Edit: Ik wist ook niet dat dit zo vaak gedaan werd door iedereen. Ik dacht dat al meer bescherming ed. was voor zo'n dieren. Maarja, dit weet ik dan ook weer ;).

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:52

Voor de wet is een dier een zaak en mag je er in principe mee doen wat je wil. Er zijn wetten in geval van mishandeling c.q. verwaarlozing als je dat daadwerkelijk kunt aantonen maar dat is in de praktijk vaak heel moeilijk aantoonbaar omdat je er bijna nooit bij bent als dat gebeurd en je dit vage verhaal uit derde hand hebt vernomen. Je zou kunnen overleggen met de dierenbescherming maar ik geef je weinig kans dat er iets zinnings uit voortkomt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:55

Via via iets horen en open op internet zetten is een goede manier om roddels de wereld in te helpen.

Als je de waarheid wilt weten zul je het aan die mensen moeten vragen :j

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:03

daniella74 schreef:
Voor de wet is een dier een zaak en mag je er in principe mee doen wat je wil. Er zijn wetten in geval van mishandeling c.q. verwaarlozing als je dat daadwerkelijk kunt aantonen maar dat is in de praktijk vaak heel moeilijk aantoonbaar omdat je er bijna nooit bij bent als dat gebeurd en je dit vage verhaal uit derde hand hebt vernomen. Je zou kunnen overleggen met de dierenbescherming maar ik geef je weinig kans dat er iets zinnings uit voortkomt.

Bedankt voor de verduidelijking :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:19

ik moet eerlijk zijn dat ik blij ben met iedereen die zijn/haar verantwoording neemt en honden die niet in de maatschappij meer normaal kunnen leven of honden die gewoon op en versleten zijn doodschieten kan ik wel mee leven. Mits het gedaan wordt doro iemand die goed kan schieten en het gelijk goed gebeurd.

Of dat in dit geval ook zo was geen idee natuurlijk want ken die mensen en die hond niet.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:37

Volgens mij is het hartstikke verboden. Lees net op internet een artikel dat een jager zijn eigen kat had doodgeschoten, kreeg 1000 euro boete en jachtvergunning ingetrokken. En terecht, zou mooie boel zijn als iedereen zomaar zijn eigen dieren gaat afknallen. Deze man schoot de kat dood omdat hij het gepoep en geplas in huis zat was........ zegt genoeg denk! Als je dier wat mankeert lekker naar de da of een ander tehuis zoeken.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:40

troi schreef:
Ik ken ook iemand die dat heeft gedaan,nadat de hond iemand had gebeten. Een erg goede oplossing dus voor het probleem..

Even om duidelijk te maken dat een reden veel verschil kan maken..

Een erg goede oplossing? De hond dood schieten??

Ik snap je frustratie TS.. Kan je geen klacht indienden bij de dierenbescherming?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:42

dierenfan schreef:
ik moet eerlijk zijn dat ik blij ben met iedereen die zijn/haar verantwoording neemt en honden die niet in de maatschappij meer normaal kunnen leven of honden die gewoon op en versleten zijn doodschieten kan ik wel mee leven. Mits het gedaan wordt doro iemand die goed kan schieten en het gelijk goed gebeurd.

Of dat in dit geval ook zo was geen idee natuurlijk want ken die mensen en die hond niet.

Ik niet, 9 vd 10 keer ligt het aan de eigenaar dat de hond 'niet kan functioneren' en is zo iemand dus ook niet in staat om te beoordelen of de hond met de juiste eigenaar/gedragstherapie wel weer lekker in zijn vel zit en weer gewoon hond kan zijn.
Ik ben echt geschokt door de reacties, een hond afschieten omdat hij tegen iemand gromt of 1 keer gebeten heeft?! Wat was de situatie? Wat waren de signalen die de hond af gaf voordat hij uiteindelijk beet? Echt niet te geloven dat mensen dit goedpraten :n

Edit: je kan 144 bellen maar dan zul je toch de naam van diegene van wie je dit gehoord hebt door moeten geven zodat zij contact met diegene op kunnen nemen, via via kunnen ze niet zoveel mee.
Bij 144 kan je geen anonieme melding doen, ze tegen je gegevens niet door aan de eigenaar van de hof natuurlijk maar je bent bij 144 dus wel bekend.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:46

Nou ik vind het in ieder geval niet normaal hoor, dat zo iemand zomaar eigen hond doodschiet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 07:27

TS woont in Belgie daar is het gewoon legaal.

dees_daan ik ga niets goed praten dat schrijf ik toch? Wel goed lezen. Hoe kan ik iets goed praten terwijl ik het juiste verhaal waarschijnlijk niet eens weet? Ik zeg alleen dat ik in sommige gevallen het helemaal zou kunnen begrijpen. Er zijn ook mensen die valse honden op straat dumpen. Wij krijgen die regelmatig binnen. Moetenw e met vangstok vangen samen met de politie. Elk jaar weer wel een paar keer. Dat zijn dingen die ik niet kan begrijpen en nooit goed kan praten.
Er zijn mensen die vinden dat hun hond moet sterven op dezelfde manier als dat 95% van de mensen doet. Dus uit zichzelf. Honden die lijden, hele dagen pijn hebben, (bijna) niet meer kunnen lopen, vaak in eigen ontlasting liggen en deze menzen blijven dan vol houden dat hij echt uit zichzelf moet gaan. Dat zijn dingen die ik nooit en te nimmer goed kan praten. Net zoals honden die pijn hebben door bepaalde afwijkingen in bewegingsapparaat en die niet daarvoor pijnstilling krijgen of een operatie. Daar kan ik allemaal niet bij.

Een hond of kat af schieten die totaal niet meer in de maatschappij kan leven of door ouderdom gewoon op en versleten is kan ik wel mee leven MITS het dus door een goede schutter gebeurd en in 1x. Overigens zou ik het nooit en te nimmer iemand aan raden. Het idee dat men mis zou schieten en het dier pijn lijdt lijkt mij een te groot risico en bovendien is inslapen het laatste wat je kan doen voor je dier. Ook mijn konijnen worden dus ewoon ingeslapen als het niet meer gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:00

Ik doelde daarmee niet specifiek op jou, ook wij krijgen honden met agressie binnen, die honden zijn gewoon echt verpest door de mens, dus de schuld ligt bij de eigenaar.
Functioneren in de maatschappij kan je op meerdere manieren opvatten, ik vatte het anders op dan je bedoelde denk ik.
Ik doelde met goedpraten meer op diegene die het een goede oplossing vinden omdat de hond 1x gebeten heeft.
Een hond doodschieten omdat hij bijt vind niet kunnen, ten eerste niet omdat je niet weet waarom hij gebeten heeft, ten tweede omdat het 9 vd 10 keer aan de eigenaar ligt dat de hond zo geworden is.
Als hij echt op is dan is het ander verhaal idd, ik zou het niet kunnen/willen iig.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:38

Paperboy schreef:
Volgens mij is het hartstikke verboden. Lees net op internet een artikel dat een jager zijn eigen kat had doodgeschoten, kreeg 1000 euro boete en jachtvergunning ingetrokken. En terecht, zou mooie boel zijn als iedereen zomaar zijn eigen dieren gaat afknallen. Deze man schoot de kat dood omdat hij het gepoep en geplas in huis zat was........ zegt genoeg denk! Als je dier wat mankeert lekker naar de da of een ander tehuis zoeken.

In NL is het artikel dat dit zou moeten voorkomen nog steeds niet in werking getreden, zie Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren: Artikel 43 [Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip]Het is verboden om dieren te doden in andere dan bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen

Dit houd in dat men zijn eigen dier zou mogen doden mits dit op een snelle en humane (kundige) manier gebeurt. Anders zou het wel vallen onder de Gezondheids- en welzijnswet voor Dieren:
Artikel 36 lid1. Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen.

Een jager weet hoe hij een dier moet doden, dus zal hij dit op een snelle en kundige manier doen...ben dus benieuwd op grond van welk artikel en welke wetgeving hij die boete heeft gekregen? Een jager mag overigens ook verwilderde/wilde katten doodschieten....Of is de wetgeving inmiddels per dit jaar veranderd (oa Dierenwet per 2013)??? Heb er nog niks van vernomen....

Het is cru, maar het is (nog) niet anders. Hoe het in België zit met de wetgeving is mij onbekend, maar ben er wel benieuwd naar! :j
Laatst bijgewerkt door Bravura op 03-01-13 09:47, in het totaal 3 keer bewerkt