Vandaag circus gezien met wilde dieren voor het laatst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Vandaag circus gezien met wilde dieren voor het laatst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 21:55

En weten jullie ik vind het toch echt heel erg jammer , ging altijd kijken en fotograveren bij de circussen en heb ontzettend bijzondere foto's gemaakt door de jaren. Vooral circus Bellywien is een gaaf circus ook voor hun dieren, het belangrijkste uiteraard. Maar wanneer kan je nou contact hebben met een poema en een olifant die je gedag zegt uitzichzelf, door rondjes te draaien met haar slurf uit zichzelf. nadat je haar vraagt een kunstje te doen en haar wat lekkers geeft, takken lagen op de grond . Later kwam ik er pas achter dat ze gedag zei door naar de show te gaan van renz. Halal slachten mag in dit land maar dieren in circussen niet meer en ja ik snap het maar tegelijk ook niet. Ik bedoel nertsenfokkerijen tot 2017 mogen ze hun bedrijf afbouwen, kiloknallers in de ah mag ook over lijden gesproken en dit mag niet meer terwijl het in de meeste circussen echt wel netjes er aan toe gaat. Vandaag ook weer gezien. Leek me echt een schat van een olifant een afrikaanse dit keer bij het russisch kerstcircus Den Haag. En je kon zien dat ze echt voorzichtig was met het meisje dat ze weer op de grond neerzette. En wat ze nog meer kon echt zo knap.
Wat vinden jullie? en GEEN reltopic graag

ZusJacobs

Re: Vandaag circus gezien met wilde dieren voor het laatst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:00

Het is dubbel omdat ik zelf paarden heb, in de paddock (niet op stal iig) en weide. Maar ik ben nooit voor dieren in circussen geweest, en dierentuinen ook niet. Simpel omdat ze wild zijn en blijven en de ruimtes altijd te klein zijn. Ik probeer dan ook altijd na te blijven denken hoe ik het voor mijn pony's nog beter kan maken met nog meer ruimte e.d.

Ik ben een poos vegetarisch geweest (2 jaar) en sinds een aantal weken ook weer geworden. En wel vanwege de documentaire van Earthlings.
Echt heel heftig en een echte eye-opener.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:02

wilde dieren horen niet in een circus,kippen niet in een batterij,8000 varkens ook niet in een donkere schuur enzovoort.....Ik vind het een goed iets dat het afgeschaft wordt :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:14

ik vind het de beste beslissing ooit,weg die arme wilde dieren uit dat circus...ongelooflijk dat mensen daar naar willen kijken,leeuwen zitten op een tonnetje en springend door een hoepeltje vuur... :n

olifanten in de meest onnatuurlijke houdingen,daarna geketend aan een ketting staan voor uren...

wat bezielt ons mensen met dit soort dieren "kunstjes" te gaan doen...nooit begrepen...

nu nog een verbod op dolfinaria's... :) :) dat zou helemaal mooi zijn...

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:18

Ik weet nog steeds niet wat ik er van moet denken.. Ik vind het aan de ene kant heel goed.. Sommige circussen gaan belabberd met ze om.. en idd een dier hoort niet op een tonnetje te springen enz. maar aan de andere kant ook jammer...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:25

En in omringende landen mag het wel gewoon?
Ben heel benieuwd wat er dan gebeurd.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:31

Aan de ene kant snap ik wel dat je het jammer vind, het zal inderdaad zo zijn dat het er in sommige circussen het er netjes aan toe gaat echter is dit bij lang niet allemaal zo. Het idee dat er wilde dieren in een kleine kooi reizend van plek naar plek gaan kan imo niet. Echter ben ik het er wel mee eens dat ook de kiloknallers/plofkippen/broodfokkerijen enzovoort enzovoort ook niet kunnen. Ik heb regelmatig korte filmpjes bekeken van het trainen en leven in meerdere circussen en dat is echt om te huilen. Maar ook in de paardensport zijn er natuurlijk bepaalde dingen die echt niet kunnen. Ik vind het goed dat het is afgeschaft. :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:36

moet in heel Europa afgeschaft wat mij betreft!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:37

Ik ben trots op de regering! Die arme beesten in die kleine kooitjes.. Weer een stapje naar een wereld met wat beter gedrag naar dieren toe.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:38

Van mij mag het allemaal afgeschaft worden. Vreselijk hoe die olifanten de hele dag aan kettingen staan aan hun poten en maar weven... Of paarden die dan tegenover de leeuwen staan, hoe onnatuurlijk wil je het hebben. :n En dan heb ik het nog niet eens over wat die dieren moeten doen en hoe het wordt aangeleerd..

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:40

Ben wel benieuwd wat er nu met de dieren gebeurt.. Waar gaan ze naar toe??

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:47

NatassJa schreef:

Ik denk(hoop) dat ze worden opgevangen in dierentuinen of opvangcentrums. In het ergste geval naar een ander circus in het buitenland misschien?

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:54

Tja, het lijkt inderdaad wel mooi die circusdieren. In 2008 heeft Universiteit Wageningen in opdracht van minister Verburg onderzoek gedaan naar het welzijn van dieren in circussen. Dit onderzoek is in 2009 gepubliceerd en daaruit bleek o.a. het volgende (bron: wikipedia, circusdier):

71% van de geobserveerde dieren heeft medische afwijkingen
33% van de tijgers en leeuwen beschikt nooit over een buitenverblijf
98% per 24 uur verblijven leeuwen in een binnenverblijf
Een gemiddeld verblijf van tijgers in circussen is 5m2
Olifanten staan gemiddeld 17 uur per dag vastgeketend aan voor- en achterpoot
Olifanten vertonen gemiddeld 10 uur per dag afwijkend en gestoord gedrag
Transport van olifanten zonder drinkwater loopt op tot 22 uur
De voedingstoestand van olifanten, tijgers en leeuwen is in 66% van de gevallen ondermaats

Dus ik ben blij met het besluit 'de wilde dieren de tent uit'. Tja, en al die andere vormen kiloknallers etc..dat is ook niet goed...maar ergens moet je beginnen....

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:58

Bellywien goed voor de dieren? Ze hebben zelfs een giraffe...de reist in een grote trailer waar die niet eens om kan draaien...Tijgers die de hele dag ijsberen in hun kooien, af en toe bouwen ze er een ren aan voor de tijgers en leeuwen zodat ze even hun poten kunnen strekken maar dat is toch niks voor een wild dier? Ze mogen van mij best dieren hebben in een circus zoals honden, paarden, ik heb zelf welleens een show gezien met konijnen! Maar geen wilde dieren, echt goed dat ze het verbieden.

En TS, je vind het dus jammer dat je geen mooie foto's kan maken?! Die dieren hebben lang genoeg geleden alleen voor ons 'plezier'!
En halal slachten gebeurt hier inderdaad, maar gewoon volgens onze regels, de dieren krijgen eerst een pin door de kop, dan pas wordt de hals doorgesneden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:58

blauwdruivje schreef:
Tja, het lijkt inderdaad wel mooi die circusdieren. In 2008 heeft Universiteit Wageningen in opdracht van minister Verburg onderzoek gedaan naar het welzijn van dieren in circussen. Dit onderzoek is in 2009 gepubliceerd en daaruit bleek o.a. het volgende (bron: wikipedia, circusdier):

71% van de geobserveerde dieren heeft medische afwijkingen
33% van de tijgers en leeuwen beschikt nooit over een buitenverblijf
98% per 24 uur verblijven leeuwen in een binnenverblijf
Een gemiddeld verblijf van tijgers in circussen is 5m2
Olifanten staan gemiddeld 17 uur per dag vastgeketend aan voor- en achterpoot
Olifanten vertonen gemiddeld 10 uur per dag afwijkend en gestoord gedrag
Transport van olifanten zonder drinkwater loopt op tot 22 uur
De voedingstoestand van olifanten, tijgers en leeuwen is in 66% van de gevallen ondermaats

Dus ik ben blij met het besluit 'de wilde dieren de tent uit'. Tja, en al die andere vormen kiloknallers etc..dat is ook niet goed...maar ergens moet je beginnen....

En dit was een onderzoek alleen in NL?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:00

nou vind ik zelf dat circus renz berlin echt erg wat een ton water op 7 kamelen en 2 olifanten en niet eens de hele dag water heb zelf de paarden water gegeven en de olifanten en ze laten drinken tot ze genoeg hadden daarna gingen de paarden weer eten. paarden met bloedvlekken onderling geetter heb er foto's van.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 23:01

Daarbij gaan de dieren nu naar oosteuropa daar is het meestal helemaal vreselijk

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:07

franka75 schreef:
nou vind ik zelf dat circus renz berlin echt erg wat een ton water op 7 kamelen en 2 olifanten en niet eens de hele dag water heb zelf de paarden water gegeven en de olifanten en ze laten drinken tot ze genoeg hadden daarna gingen de paarden weer eten. paarden met bloedvlekken onderling geetter heb er foto's van.

Een kameel kan langere tijd zonder water overleven. :o

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:09

saskiakefie schreef:
Van mij mag het allemaal afgeschaft worden. Vreselijk hoe die olifanten de hele dag aan kettingen staan aan hun poten en maar weven... Of paarden die dan tegenover de leeuwen staan, hoe onnatuurlijk wil je het hebben. :n En dan heb ik het nog niet eens over wat die dieren moeten doen en hoe het wordt aangeleerd..

Afbeelding

-O- -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:11

emr schreef:
NatassJa schreef:

Ik denk(hoop) dat ze worden opgevangen in dierentuinen of opvangcentrums. In het ergste geval naar een ander circus in het buitenland misschien?

Dierentuinen willen ze in elk geval niet hebben ivm niet passend in een fokprogramma (o.a. gemixte ondersoorten).

Of opvangcentra genoeg plek hebben is de vraag.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:14

eindelijk iets goeds!

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:16

franka75 schreef:

http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... belly-wien
Best interessant om even door te lezen, erg positief vind ik het niet.
Vooral dit stuk: Ook Circus Belly Wien is toen onderzocht, en over het welzijn van de giraf van circus Belly Wien hebben dierenartsen specifiek hun zorg uitgesproken. "Zo is het transport van giraffen gezien hun lengte problematisch. Circus Belly Wien heeft hier een hele nare uitvinding voor: de giraf wordt tijdens urenlange transporten gedwongen te gaan liggen, zodat het dak van zijn transportwagen naar beneden geschoven kan worden. In de natuur liggen giraffen nooit langer dan 15 minuten", stelt een woordvoerder van de werkgroep Partij voor de Dieren Noord-Brabant (*).

Edit, maar oke hier gaat de discussie niet over. Kortom worden de dieren gewoonweg niet goed verzorgt en behandeld in het circus. Ik ben dus blij dat dit is afgeschaft.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:17

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 00:14

emr schreef:
franka75 schreef:

Een kameel kan langere tijd zonder water overleven. :o

weet ik maar als het niet hoeft en de olifanten niet en die stonden erbij.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 31-12-12 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:20

Inderdaad blij dat het wordt afgeschaft. Als klein meisje ben ik er een keer heen geweest maar ik kon er toen al niet van genieten.. echt héél blij hiermee.