Kat met 2 poten ... katwaardig leven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anakin leidt een kat-waardig leven

Ja
68 (56%)
Nee
53 (43%)

Totaal aantal stemmen: 121

Gaby

Kat met 2 poten ... katwaardig leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 17:32

Al surfend op het internet stuitte ik vandaag op een post op een website die de hele dag door mijn hoofd is blijven spoken. Het betrof een kat, Anakin, die zonder bekken en achterpoten is geboren. Hij beweegt zich voort op z'n voorpoten en met behulp van zijn staart. Alsof het een acrobaat is die louter op z'n handen loopt.
Dit is de link naar de post, waarin een aantal (niet-schokkkende; geen wonden o.i.d.) foto's staan en een Youtube-filmpje (ook niet schokkend) waarop te zien is hoe hij zich voortbeweegt.
Wat me opviel was het aantal reacties op de post waarin werd gezegd dat het een goede zaak is dat het huidige baasje van Anakin hem heeft geadopteerd en dat dit zo'n inspirerend verhaal is.

Ik krijg er echter een nogal akelig gevoel bij. Is dit wel een katwaardig leven? Anakin kan zich voortbewegen, maar hij zal nooit muizen kunnen vangen, kunnen rennen en heel wild kunnen spelen. (Op lage dingen klimmen lukt dan wel weer.) En vluchten voor eventueel gevaar wordt ook moeilijk.
Welke kwaliteiten behoort een kat-waardig leven te hebben?

Vinden jullie dat Anakin een kat-waardig leven leidt? En vinden jullie dat hij eigenlijk moet worden ingeslapen?

Silly1972

Re: Kat met 2 poten ... katwaardig leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:36

Ik kan geen ja en geen nee zeggen.

Als mijn kat nu zijn 2 poten kwijt zou raken zeg ik gelijk "inslapen", maar zij weet niet beter en ze ziet er content uit, ze kan zich voortbewegen, oke niet echt klimmen of rennen, maar ik vraag me af of ze het mist
Dus tja, ik weet niet het is een beetje dubbel.

Moonfight

Mmm lastig.
Als het dier niet goed kon lopen en daardoor zichzelf niet kon voeden, drinken en verzorger was dit voor mij heel duidelijk geweest. Maar op het filmpje krijg ik het idee dat hij vrij mobiel is. Hmmm ik denk niet dat dit dier ingeslapen moet worden maar als de situatie ooit verslechterd (zoals slijtage in voorpoten oid) dan zou hem wel laten inslapen.

Laptopmuis

Ze is nu nog lenig en vitaal,... weet niet hoe het gaat worden als ze ouder wordt.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:38

vreselijk dat mensen denken dat een kat zo een leuk leven heeft.

katten zijn echte roofdieren lekker rennen klimmen enz

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:38

Volgens mij heeft die kat een prima leven! kat ziet er niet ongelukkig uit.

Diertje is er mee geboren, ondervind het zelf geen hinder van zo te zien.
Zijn katten die een erger leven lijden ;).
Er wordt goed op hem gepast zo te zien, ik zie er de ernst er niet van in?
Het is niet een rottweiler van 50 kg die zich zelf moet houden op 2 voorpoten, dit beestej zal hoogstens 3kg zijn, als de eigenaren er maar om denken dat het het dikkertje word, zie ik geen problemen.

Denk dat deze kat niet buiten word gelaten, er zijn meer huiskatten, dus waarom zou hij dit dan niet mogen zijn :)?

Als hij straks ouder is en misschien hogere kans heeft op slijtage van zn voorpoten, dan is het snel einde oefening lijkt mij...

_aapjex schreef:

Lekker cru, mensen zijn ook gemaakt om zich voort te platen en zelfstandig te leven en ook "roofdieren"
Oh, en mensen met een (zwaar)gehandicapt/invalide kind of zelf zijn, moeten we die dan dus ook maar laten inslapen!? Omdat het niet aan de "normale" eisen van leven voldoet.
Lekker makkelijk.

Zo'n gehandicapt kindje zou toch ook graag uit der rolstoel willen om in het klimrek te spelen met andere kindjes, maar omdat dit niet kan is ze geen leven waardig!? :?
Zo zie het ook bij die kat, beest is tevreden red zich.

Whats te problem ?
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 30-12-12 17:43, in het totaal 4 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:39

Mijn kat mist een achterpoot en kan zich hier goed mee redden, maar 2 poten? Nee, nooit. Hij is nu al vrij dik en ben bang dat hij op langere termijn sneller last van bv zijn gerichten krijgt omdat hij anders moet lopen dan katten met 4 poten. Maar 2 poten vind ik persoonlijk dierenmishandeling

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:40

Mijn kat is 1 poot kwijt, heb ervoor gekozen om der te laten leven met 3, omdat ik ergens wel wist dat zij dat zou kunnen.
als ik ooit merk dat ze er last van krijgt en pijn heeft dan laat ik haar gaan.
maarja, dat is 1 poot weg.

deze heeft er nog maar 2, dus ik weet niet.. zolang ze zichzelf kan verzorgen en geen pijn heeft vind ik dat t best kan.
maar aan de andere kant, t zal nooit echt een ''kat'' kunnen zijn.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:49

Romanoff schreef:
Volgens mij heeft die kat een prima leven! kat ziet er niet ongelukkig uit.

Diertje is er mee geboren, ondervind het zelf geen hinder van zo te zien.
Zijn katten die een erger leven lijden ;).
Er wordt goed op hem gepast zo te zien, ik zie er de ernst er niet van in?
Het is niet een rottweiler van 50 kg die zich zelf moet houden op 2 voorpoten, dit beestej zal hoogstens 3kg zijn, als de eigenaren er maar om denken dat het het dikkertje word, zie ik geen problemen.

Denk dat deze kat niet buiten word gelaten, er zijn meer huiskatten, dus waarom zou hij dit dan niet mogen zijn :)?

Als hij straks ouder is en misschien hogere kans heeft op slijtage van zn voorpoten, dan is het snel einde oefening lijkt mij...

_aapjex schreef:

Lekker cru, mensen zijn ook gemaakt om zich voort te platen en zelfstandig te leven en ook "roofdieren"
Oh, en mensen met een (zwaar)gehandicapt/invalide kind of zelf zijn, moeten we die dan dus ook maar laten inslapen!? Omdat het niet aan de "normale" eisen van leven voldoet.
Lekker makkelijk.

Zo'n gehandicapt kindje zou toch ook graag uit der rolstoel willen om in het klimrek te spelen met andere kindjes, maar omdat dit niet kan is ze geen leven waardig!? :?
Zo zie het ook bij die kat, beest is tevreden red zich.

Whats te problem ?

nou die mensen hebben ook geen fijn leven nee en voor ouders en verzorgers is het natuurlijk vreselijk een zwaar gehandicapt kind.
dus wil je nou proberen te zeggen dat ik dat bedoel?

kijk hoever mensen al vanaf de natuur staan, dat je dat nog dieren noemt.
De mens maakt eigenlijk heel banketstaaf gezegt kapot in de wereld enz.
En ja ik vind dat soms best dingen aan de natuur overgelaten mogen worden.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:52

Dus iemand die in een rolstoel zit, heeft geen fijn leven?
Bijzonder dat je daar zo over kan oordelen ;), ik heb het niet alleen over gehandicapte mensen maar ook gewoon invalide mensen, maar dus niet kunnen leven zoals een "normaal" mens dit doet.

Kan die persoon ook niks aan doen toch :)?
Deze kat kan er ook nisk aan doen, eigenaren hebben het dier een kans gegeven.
Ik zie het probleem niet :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:57

aan je polletje doe ik niet mee. Daar kan ik niet volmondig op antwoorden. Hij redt zichzelf heel goed, maar ik ben toch wel benieuwd hoe hij plast en poept. Katten zijn schone dieren, net als de meeste mensen. ;)
Spelen en levenslust mankeerd niets aan. Dus wat dat aangaat zou ik m niet in laten slapen. Maar om een kat nu 2 x per dag in bad te doen omdat ie de boel onderschijt .. is niet leuk voor de kat en wordt je als baasje ook goed zat als je armen nog niet hersteld zijn van de vorige badpoging ;)

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:58

je begrijpt me helemaal verkeerd,
ja iemand in een rolstoel kan een heel fijn leven hebben ja, maar ik zou bloedongelukkig worden.En bovendien belemmerd het je van zeer veel dingen in het leven (of gewoon heel moeilijk) het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd.

ik vind dieren in het circus ook heel zielig.
als er dus geen dieren (mensen) waren die ze om hun huidje doodschoten konden ze heerlijk in hun eigen leefomgeving wonen. En zo zijn er heel veel dingen de mens maakt het leven van dieren soms echt zuur.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:59

Diegene die hier zeggen 'hmm, 2 poten die zou ik (misschien) laten inslapen' hebben jullie het filmpje van de kat gezien? Vóór ik het filmpje zag was ik ook sceptisch en dacht ik, van no way dat ik die zou laten leven. Maar na het zien van het filmpje, ben ik behoorlijk omgeslagen! Ik zie een vrolijk katje dat zich prima kan voortbewegen dus behalve als er in de toekomst (ernstige) schade uiteindelijk aan z'n voor pootjes zou komen zie ik geen reden om dit katje in te laten slapen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:03

_aapjex schreef:
ja iemand in een rolstoel kan een heel fijn leven hebben ja, maar ik zou bloedongelukkig worden.En bovendien belemmerd het je van zeer veel dingen in het leven (of gewoon heel moeilijk) het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd.

als er dus geen dieren (mensen) waren die ze om hun huidje doodschoten konden ze heerlijk in hun eigen leefomgeving wonen. En zo zijn er heel veel dingen de mens maakt het leven van dieren soms echt zuur.

Ja maar dit diertje is zo geboren, hij weet niet beter toch?
Maar een mensje dat zonder benen word geboren zal niet minder gelukkig zijn als ik, denk ik.
Ja als je nu ineens je benen verliest, dan is het wel moeilijker maar dan nog kan je ene prima leven hebben :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:04

Mijn pa had een kunstpoot.. tsja, stom ik weet t , we hadden hem beter kunnen laten inslapen! Een vrindin van ons is in een rolstoel terecht gekomen.... vreselijk... eigenlijk had ze ook beter een spuitje moeten hebben.. Kom op zeg! Het gaat (a;s je dan toch voor god moet spelen) om een menswaardig/dierwaardig bestaan. Niet om wat jij verwacht van het leven. In dat geval zou ik standaard een goed stevig touw in je zak doen voor als!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:05

ik zag een blij een speels katje.actiever dan mijn kat :x
beestje weet niet beter dat hij 2 pootjes heeft en past zich hierop prima aanhij loopt klint en speelt
mensen die met een aangeboren afwijking geboren worden eutanaseren we toch ook niet,die passen zich ook prima aan aan hun situatie

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:07

_aapjex schreef:

Oh ja, en de tijgers dan die gered moeten worden omdat hun eigen domijn bedrijgd wordt.. en de olifanten??? zelfde laken een pak. Zelfs je huiskat is alleen huiskat omdat ze bij die wrede mensen geboren is en dus gewend is om brokjes en vlees te krijgen, anders was ze allang weggeweest!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:09

pipo schreef:
aan je polletje doe ik niet mee. Daar kan ik niet volmondig op antwoorden. Hij redt zichzelf heel goed, maar ik ben toch wel benieuwd hoe hij plast en poept. Katten zijn schone dieren, net als de meeste mensen. ;)
Spelen en levenslust mankeerd niets aan. Dus wat dat aangaat zou ik m niet in laten slapen. Maar om een kat nu 2 x per dag in bad te doen omdat ie de boel onderschijt .. is niet leuk voor de kat en wordt je als baasje ook goed zat als je armen nog niet hersteld zijn van de vorige badpoging ;)

Nou, als ik het filmpje zie zie ik een kat die gewoon ook rondloopt op die 2 voorpoten en z'n achterkant heel hoog omhoog houd (zonder de staart te gebruiken!) dus vermoed dat die dit ook kan als hij moet poepen/plassen?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:14

Zolang hij fysiek niet achteruit gaat vind ik dat hij een behoorlijk leven heeft.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:16

Ja klopt, maar als je poept zet je kracht op andere spieren, zou dat goedgaan met combineren? Je heb namenlijk ook een punt dat je te laag en te hoog komt. Dat is goed te corrigeren als je loopt, maar ook als je op de bak zit? Dat is het enigste puntje waarvan ik zeg dat het discutabel is. Maar aangezien ik dus niet weet of hij zich netjes schoon kan houden, geef ik geen mening over of het kan en katwaardig is. Het dier is op en top een kitten. Heerlijk speels en vol leven.

Collie2008

Re: Kat met 2 poten ... katwaardig leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:20

die kat weet niet beter en kan gelukkig ook niet denken in termen van áls ik toch eens 4 poten had'. Zolang een dier in staat is zich pijnloos voort te bewegen, zich kan voeden, zich vrij kan houden van gevaren en zich normaal kan ontlasten (poepen/plassen) denk ik dat zon diertje best een oké bestaan kan leven

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:23

Hij (of zij?) is zo geboren en weet niet beter, ze mist dus niks en als ik het filmpje zie is het een kat met levenslust. De kat kruipt vrolijk in het rond en is een speelse kitten, zolang er geen klachten bijkomen vind ik het een katwaardig leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:23

Ze is zo geboren , vanaf de geboorte denk ze maar 2 poten te hebben. Mij lijkt het een kat die prima leeft en leven kan , nee ik zou prima deze kat in huis nemen. Is een wagentje op den duur geen optie?

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:26

Ik moest wel lachen om het filmpje eerlijk gezegd. Vooral als tie naar de keuken rent/schuift voor het eten.
Ik vind dat dit diertje er vrolijk uitziet, en zich kostelijk vermaakt. Moeilijk te zeggen of het dierwaardig is, als zij op deze manier oud mag worden vind ik er niks mis mee.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:28

Ik zie euthanasie bij mens en dier als een oplossing als mens of dier ondraaglijk lijdt en er geen uitzicht meer is van verbetering van de situatie.

Dit beestje lijdt niet (ondraaglijk) als ik het filmpje zo zie. Wel leeft de kat een ander leven als dat hij zou doen met 4 pootjes. Maar anders wil niet zeggen slechter. Het katje weet niet beter en redt zichzelf prima. Zolang hij zich prima zelf kan redden zie ik geen reden dit leventje te beëindigen.