Valkparkiet met kropziekte?!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Valkparkiet met kropziekte?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 23:24

Oh Bokkers, help.. ik zit met mijn handen in 't haar en weet begod niet wat ik moet doen.

Ongeveer anderhalf uur geleden zat ik op de bank, mijn valkparkiet (man) schuin achter mij en hoor ineens een flinke lading zaad over de grond vliegen. Hij had net voer gekregen, dus ik dacht dat hij lekker aan 't wroeten was en de helft over de rand van zijn bakje gooide. Niets was minder waar. Ik hoorde het een aantal keer achter elkaar en toen ik keek zag ik dat het gebeurde wanneer hij met zijn hoofdje aan het schudden was. Eerst ging zijn kopje naar beneden waarna hij flink schudde met zijn hoofd en de inhoud van zijn krop over de woonkamervloer verspreidde. Ook zat zijn hele kopje onder de nattigheid/slijm

Dit heeft hij een keer of 6-7 gedaan terwijl ik aan het zoeken was wat dit in godesnaam kon zijn. Ik ben uitgekomen bij kropziekte. Wat ik hiervan lees is dat het echt foute boel is en ik binnen 24 uur naar een DA zou moeten gaan.

Mijn vraag aan jullie is; Wát moet ik doen.. opzoek gaan naar een spoedDA of wachten tot morgenvroeg en dan bellen?

Hij zit nu te eten (ook wel erg veel) en geeft geen zaad meer op...
Laatst bijgewerkt door RianneH op 27-12-12 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 'Spoed' verwijderd uit de titel, update onderaan de eerste pagina.

AfricanLady

Re: [SPOED] Valkparkiet met kropziekte?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:29

hoe meer hij eet hoe zieker hij kan worden
omdat het niet snel verteert kan worden als de krop helemaal vol zit
ik zou zeker dierenarts opbellen voor advies
en ik zou ook het eten weghalen en even niks geven tot de krop wat leger is en dan kleine porties voer geven

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 23:48

Ik heb inderdaad toch even gebeld. Hij zei dat het wel spoed had, maar dat het wel tot morgenochtend kon wachten. Dus ik ga morgenochtend gezellig langs met 'm. T zit me echt helemaaal niet lekker ;(

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:53

Kan ik me helemaal voorstellen Anne.!
Al is t maar 100gram veren, die machteloosheid blijft.
Ik heb er zelf 2, vrouwtjes,waarvan er 1 flink aan het leggen is, niet fijn!

Als je echt niet wilt wachten, ik heb n DA in Den Haag, die echt thuis zijn in vogels, en ook nog 24-uurs dienst hebben juist voor vogels.
PB maar als je het nummer wilt hebben!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 23:58

Die heb ik zojuist gebeld, mar10tje :) Morgenochtend als de wiedeweerga naar Den Haag!

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:04

Het Zicht?

Ik ben blij met ze, heb beide keren die man gehad, die weet er echt wel van.
Suc6!

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:10

Anne. schreef:
Ik heb inderdaad toch even gebeld. Hij zei dat het wel spoed had, maar dat het wel tot morgenochtend kon wachten. Dus ik ga morgenochtend gezellig langs met 'm. T zit me echt helemaaal niet lekker ;(

excuses,voor,de,komma's,..maar,mijn,spatiebalk,is,kapot..

zou,direct,naar,de,dierenarts,gaan!

afgelopen,maandag,was,mijn,valkparkietje,nog,vrolijk,en,blij...savonds,ook,niks,aan,de,hand..
smorgens,dood,in,zijn,kooitje....
ook,vermoeden,van,kropziekte....

dus,zou,écht,NIET,wachten,tot,morgen

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 00:13

Maar de DA wacht wel tot morgen, die zit nu niet leuk op zijn kliniek. Dus ik kan er hard naartoe rijden, maar als er niemand is heb ik er zo weinig aan. Daarnaast is het een goed aangeschreven dierenarts gespecialseerd in vogels, dus hij zal vast wel weten waar hij mee bezig is..

Ik heb inmiddels het voerbakje uit zijn kooi gehaald. Hij heeft gelukkig geen zaad meer opgegeven, maar schudt nog wel veel met zijn kopje.

Ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen bij de DA, meneer heeft namelijk nogal een attitude en vreet mensen met huid en haar op (op mij na..) . :=

Inderdaad Het Zicht! :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:22

mooi dat je morgen gaat
en goed dat je voer eruit heb gehaald
veel succes morgen

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:20

Hoi Anne. hoe is het gegaan vandaag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:54

Hoe gaat het nu?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:58

ik hoop dat het meevalt!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 12:22

De dierenarts heeft een uitstrijkje genomen van zijn kropslijmvlies en daaruit bleek dat hij een nare bacteriële infectie heeft aan zijn krop. Hij heeft 3 verschillende antibiotica gekregen, waaronder metacam. Twee daarvan moet ik 1x per dag in zijn snaveltje druppelen en één tweemaal daags. Hij vind het afschuwelijk.. :=

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 12:24

Super, hopelijk is ie snel opgeknapt.

Wat een superbaasje ben jij, echt toppie.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 13:01

Ik hoop ook dat hij snel opknapt! Hij eet in ieder geval niet zo vreselijk veel meer als gisteravond..

De DA vermoedde dat het door het voer kwam, Look krijgt een zadenmix en je hoort vaak dat ze dan de kwaliteit niet helemaal kunnen garanderen. Grote kans dat er iets viezigs in zat dus.. Snel alles weggegooid en nieuw zaad gehaald. DA adviseerde over te gaan op pellets, heb wat monsters mee gekregen.. Dus even kijken hoe hij daarop reageert (als hij weer helemaal de oude is hoor.. Ik ga niet nu óók nog eens het voer veranderen) :)

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:36

goede wedstrijd met de druppels :D :o
Pellets heb ik daar ook aangeradne gekregen, ze doen het er super op. Mooie vacht enz.
Wat ik jammer eraan vind is dat ze het zo in 1 keer op kunnen peuzelen (zeker toen ik er nog 1 had), bij zaadjes zijn ze wat langer aan het rommelen.
Ik doe het nu om-en-om,aantal dagen zaadjes,aantal dagen pellets.

Veel succes met je kleine man, hoo pdat ie gauw opknapt! Nog 1 tipje, ovenhandschoen aan!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:44

Wat pellets betreft kan ik je zupreem aanraden! Daar doet mijn valkje het super op!
Ik geef er wel nog wat zaad naast, maar de pellets zijn echt favoriet :j
De fruitblend vind de mijne lekkerder dan de natural. Het ruikt ook lekker fruitig.
De natural is met groente smaak.

http://www.dehuisdiersuper.nl/fruitblen ... 900gr.html

Hopelijk komt het helemaal goed en doet de AB zn werk!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 15:03

Haha, Mar10tje! Ik heb mijn leren handschoenen net aangedaan! Werkt ook prima :P Hij kan echt vreselijk hard bijten, dus zonder handschoenen is écht geen optie.
Bedankt voor de tips. Ik heb van de DA nu de pellets van Harisson (?) meegekregen. Die ga ik eerst eens even proberen :)

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:13

Harrison High Potency pellets heb ik nu ook, ik had ook nog getest met Hot&Healthy v Scenic, maar dat was t ook niet na n tijdje.
Zupreem ken ik niet, ziet er erg vrolijk uit.

Tja, hoe die DA die vogel beetrgrijpt zonder gebeten te worden, is mij een raadsel. Hoewel het 1 van mijn dames wel gelukt was. Mompelt ie aan het einde: als ze je nog grijpen zit er in ieder geval nog pit in :D

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 15:16

Haha. Ik heb m wel gewaarschuwd. Mijn vriend heeft een popje thuis bij zijn ouders en die bijt bij lange na niet zo hard als mijn stoere man :P Hij heeft mij al eens eerder tot bloedens toe gebeten :=

Ik heb nu High Potency en de Hot&Healthy om te proberen. En ook nog iets van Bingo? Dat zijn wat grotere brokken, vind ik meer wat voor grotere vogels.. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:37

Fijn dat je parkietje al wat opgeknapt is. Alleen pellets geven? Dan haal je een deel van wat parkiet eigen is weg. Het uitpellen van de zaden is nu juist een groot deel van hun leven. Kun je niet ergens anders een zadenmengsel vandaan halen?

Ik heb echt jaren parkieten gekweekt en nooit problemen gehad door het eten van zaden. Maar wel altijd gezorgd voor goede kwaliteit zaad.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:52

Het idee achter pellets is dat de parkieten niet alleen de lekkere (ongezonde) zaadjes uit het eten pikken om de volgende dag weer een nieuwe lading te krijgen. Op die manier hebben ze geen compleet spectrum aan vitaminen/mineralen. Met pellets zitten die spulletjes natuurlijk in een klein brokje geperst. En ook op de pellets kunnen ze lekker knabbelen ;)
Look vind zonnepitjes véél te lekker, dus hij zal dan ongetwijfeld af en toe nog wat lekkers krijgen ;)
Laatst bijgewerkt door Anne. op 24-12-12 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:59

Mocht je zupreem ook willen testen dan wil ik je best wat sturen.

Mijn Billy krijgt zowel zaadjes als pellets. Bill is een ielig vogeltje wat lastig op gewicht blijft. De zonnebloem pitjes worden lang niet altijd opgegeten en hij heeft ook altijd pellets en eivoer tot z'n beschikking.
Zn broer en zus zijn een stuk forser (en zwaarder) En krijgen het zelfde voer

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:48

Anne ik weet wat het idee van de pellets is, alleen goed voer bevat nagenoeg geen of helemaal geen zonnebloempitten. Een oaar kan geen kwaad. Als je steeds pas nieuw voer geeft als alle zaadjes leeg zijn weet je ook zeker dat ze alles opeten. Ook de minder lekkere zaadjes.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:05

Ik heb het bij mijn eerdere post weggehaald, maar ik vind het erg vervelend dat je insinueert dat ik geen juist voer voor mijn vogel aanschaf of mijn vogel niet goed (genoeg) zou voeren. Erg jammer ook. Ik ga er dan ook verder niet op in.