Ik had laatst naar Racing Stripes gekeken en ik vroeg het me eigenlijk wel af... kan je nou een zebra nou ook temmen zodat je op zijn/haar rug kan zitten net zoals in die film? Of is het in die film een geverfde pony met zebrastrepen? Ook heb ik er wat op Google gezocht, maar daar kwamen verschillende resultaten uit. De ene site zei dat het wel kon en de andere weer niet... Toch lijkt het me wel gaaf om te zien... Maar aan de andere kant denk ik weer: Zebra? te wild toch?
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 19-12-12 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb wel eens gezien dat iemand een tamme, zadelmakke zebra heeft op youtube. Het is denk ik wel mogelijk, maar met heel veel moeite. Zal het filmpje is zoeken.
edit:
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 19-12-12 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Hierin staat een man die een zebra berijdt. Ik denk dat het met veel geduld wel lukt, ze zijn waarschijnlijk wilder en koppiger dan paarden, minder meegaand. In het filmpje staat ook dat ze agressiever van aard zijn... Misschien moet ik dat eens op mijn to do-lijstje voor later zetten Het lijkt me leuk als je zebra kan rijden.
Laatst bijgewerkt door Iolanthe op 19-12-12 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Captain
Geplaatst: 19-12-12 19:38
Kan wel maar kost je erg veel tijd en moeite.. Schijnen heel moeilijk te trainen te zijn.. Bovendien zijn ze niet echt gemaakt om te rijden, zijn veel fragieler dan een paard.
Jazeker. Ik heb zelfs op mp een advertentie gezien van 2 zebra´s (beleerd onder het zadel en voor de kar als tweespan), zelfs in Nederland komt het dus voor..
Ibbel
Geplaatst: 19-12-12 19:42
Ze zijn in de 19e eeuw in Afrika vooral als trekdier gebruikt, en om kruisingen mee te fokken met paarden (à la muildieren dus) omdat ze uiteraard beter bestand waren tegen inheemse ziekten en de hitte.
Op deze website is te lezen dat zebra's juist heel makkelijk te temmen zijn. Ze blijven echter veel schrikachtiger dan paarden en muildieren.
unihorses
Geplaatst: 19-12-12 19:46
en zie maar een passend zadel te vinden maar ik vind dit wel echt vet ! ( wil ik later ook ! )
xMiinh
Geplaatst: 19-12-12 19:46
en het lijkt me ook dat je geen relaxte buitenritten kan maken, in zebra's is het vluchtinstinct wat meer alerter toch? Al lijkt me het echt KEI gaaf om een zebra te hebben
Misschien is dit wat? Een zonkey... (kruising zebra/ezel)
Iolanthe
Geplaatst: 19-12-12 19:48
er is inderdaad gefokt geweest met paarden en zebra's, maar ik geloof dat de laatste al een eindje dood is (of dat was een ander dier, ik weet het niet zo zeker eigenlijk)
Rijsa
Geplaatst: 19-12-12 19:49
Wat ik me dan afvraag, hoe komt men aan een zebra? Worden die vanuit een dierentuin verkocht ofzo?
Ibbel
Geplaatst: 19-12-12 19:50
Ik weet in ieder geval 1 plek in NL waar een particulier gewoon zebra's in z'n wei heeft lopen. Geen idee hoe hij er aan komt... In Afrika ga je zo'n dier gewoon uit de natuur halen (illegaal of niet)
CoonArt
Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-12 19:51
Rijsa schreef:
Wat ik me dan afvraag, hoe komt men aan een zebra? Worden die vanuit een dierentuin verkocht ofzo?
Had gelezen dat er een overvloed aan Burchell's zebra's zijn... dus men kan er echt wel wat missen!
Captain
Geplaatst: 19-12-12 19:51
Stonden er een half jaar geleden 2 op marktplaats.. Geen idee waar die vandaan kwamen maar die kon je gewoon kopen..
Een zebra zal ook wel enorm duur zijn in aanschaf..?
mlc
Geplaatst: 19-12-12 19:58
Het is mogelijk, vooral na een aantal generaties gevangenschap en door de juiste dieren met elkaar te kruizen. Op deze manier zijn eigenlijk alle huisdieren ontstaan. In dierentuinen zijn ze ook al redelijk tam en krijgen ze soms ook een bezoek van de hoefsmid. De zebra in de film is een echte zebra, het is dus mogelijk.
Manon_vdv
Geplaatst: 19-12-12 19:58
Mij lijkt het dat het kan, veel geduld, dan zou het moeten lukken. Lijkt me wel KEIGAAF! Wil ik ook! Maar hoe je eraan komt.... Lijkt me moeilijk
Nessie
Geplaatst: 19-12-12 19:59
Zal bij zo'n dier op marktplaats dan wel goed kijken of de strepen niet afwasbaar zijn .
Je ziet er inderdaad weleens 1 op youtube, op wedstrijd ben ik er jammer genoeg nog geen tegengekomen .
Op marktplaats kan je tegenwoordig alles kopen. Van gevaarlijk roofdier (genetkat bijvoorbeeld), tot een zebra. Tegenwoordig mag je namelijk alles houden met cites papieren.
Dat stichting aap overladen wordt met al deze 'huisdieren', tjah dat is dan hun probleem. Mensen kopen gewoon schattige wasberen pups voor 50 euro en na een paar maanden als de dieren groter worden komen ze erachter dat het toch niet zo'n geschikt huisdier is.
Kijk maar eens op de site van stichting aap of dierenhulpcentrum opglabbeek wat er allemaal opgevangen of in beslag genomen wordt in België en Nederland. Je staat versteld hoor .