Wat is nou een echt goede dikmaker voor honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Wat is nou een echt goede dikmaker voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 08:14

Even kort uitgelegd. Timo is één van onze podenco's en is nu bijna drie jaar oud. Toen wij hem bijna twee jaar geleden in huis kregen was hij modder vet en woog maar liefst 23 kg.
Hij is ontzettend actief en zelfs als we hem proberen te dimmen door minder lange wandelingen te maken is hij in huis ontzettend druk(uren rondrollen op het kleed, spelen met de anderen etc.) We zetten hem daarom al regelmatig even voor time out in de bench zodat hij kalmeert en een poosje kan slapen.
's Zomers blijft hij eigenlijk prima op gewicht maar zodra het kouder wordt vliegt het eraf bij hem. We houden hem al warm met dekens en geven hem gelijk opbouwend meer voer maar het lijkt niets te helpen bij hem.
We geven de honden vers vlees voer sinds een jaar en het probleem is niet minder erg of erger dan toen hij brokken kreeg het jaar daarvoor.

Zijn ideale gewicht is zo'n 13-14 kg en 's winters komt hij niet eens aan de 12.

Nou proberen we hem(en de anderen dus uiteraard ook) iets te geven 's morgens zodat hij misschien niet te veel afvalt maar ook hierbij lijkt niets te helpen. Ik heb het dan over brood, vleesbot andere vleesachtige botten(denk kippennekken, ribben, strot etc) en op aanraden van een vrouw die whippets traint voor de baan hebben we hem op de brinta gehad.

Nu zijn wij dus op zoek naar iets waarvan honden makkelijk en verantwoord aankomen of in elk geval niet meer ontzettend hard afvallen.

Neej

Re: Wat is nou een echt goede dikmaker voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 08:36

Satin Balls (ff googlen) schijnen goed te helpen om een hond weer op gewicht te krijgen :)

Maar heb je er niet aan gedacht om 'm gewoon iets méér te geven? Mijn reu (25 kg) heeft een tijdje bijna een kilo vlees per dag gekregen omdat ie wat te licht was. Momenteel is ie goed op gewicht te houden met 700g per dag, dus het is niet dat ik 'm structureel meer moet voeren...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 08:44

Hij krijgt al bijna twee keer zo veel als normaal. Zit gewoonlijk(geloof ik, mijn vriend voert altijd) op de 250 en krijgt nu een hele worst van een halve kilo. Normaal zou 1 tot 2% van het lichaamsgewicht voldoende moeten zijn dus rond de 120-200 gram(zeg ik dat goed, kan namelijk echt niet rekenen) maar omdat hij al zo actief is van zichzelf krijgt hij al meer en ik weet niet of het kan dat we hem overvoeren.

Satin balls klinkt trouwens als iets heel anders ;) zal op google ook maar de woorden hond en voer erbij zetten ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 08:53

Welke diersoort en welk merk voeren jullie? Geit is bijv wat vetter. Qua merk is lotgering wat vetter. Je kan ook wat schapenvet toevoegen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 08:55

Hoeft niet hoor, de resultaten van google zijn hartstikke SFW :) https://www.google.com/search?hl=en&q=satin+balls

1% klinkt wel erg weinig trouwens. Carnibest geeft aan 20 tot 30 gram-per-kilo-lichaamsgewicht (2-3%) dus dat is sowieso al (uitgaande van 14 kilo ideaal gewicht en 3%) 420 gram :)

Nou ben ik verder geen voedingsdeskundige hoor, dus ik kan het helemaal fout hebben..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 08:57

Biefstuk voeren :+ onze hond kreeg het 3x per dag, daar kwam ze goed van aan.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:00

Meer vlees geven, mijnes is ook altijd druk in de weer. En die zit op 1250 gram voor twee dagen. Daar doet hij het goed op. Ooh ja en hij weegt 20 kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:06

Meer voeren inderdaad...
Gewoon meer geven van 't normale voer.

Je hond heeft een erg actief leven en zal daarom zeker flink wat meer energie verbruiken dan een "gemiddelde" hond.
De indicaties voor de hoeveelheid voer op de verpakking van je product is ook echt niets meer dan een indicatie. De ene hond zal wat minder nodig hebben (bijv een gesteriliseerde teef met normale energie behoefte) en de andere hond wat meer (zoals die van jou).

Geen granen (zoals brood, etc.) geven... Een hond kan daar niets mee. Het is geen herbivoor ;)
En zal daar dus zéker niet van aankomen, maar eerder van afvallen door dunnere ontlasting.

Pas als je hond met flink wat extra voer nóg niet goed aankomt, zou ik eens gaan kijken naar andere oplossingen.
Je kunt ook als snackje tussendoor een schapenvet blokje geven. Dat zijn ook weer snelle extra calorieën.

En ook al komt 't iedere winter terug... Vergeet nooit om ook andere mogelijkheden in de gaten te houden, zoals wormen.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:09

brood is een dikmaker, mijn hond is ook niet de dikste(bordercollie) Ik geef hem geregeld brood met een blikje sardientjes of andere vis erdoor.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:11

Wat meer of vettere diersoorten voeren. Kip is mager vlees, je kunt beter geit, lam of zalm voeren en evt. wat schapenvet en/of zalmolie toevoegen.
Er zijn ook kvv leveranciers die een actief versie hebben van hun kvv, dat heeft hier geholpen om een hond dikker te krijgen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:53

1 van mijn honden kregen we ook niet dik, maar die zit nu aan een combi van carnibest actief met cavom brokken en dat werkt bij hem heel goed.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:05

Femke schreef:
Geen granen (zoals brood, etc.) geven... Een hond kan daar niets mee. Het is geen herbivoor ;)
En zal daar dus zéker niet van aankomen, maar eerder van afvallen door dunnere ontlasting.

.

Baarlijke nonsens, honden kunnen granen prima verteren, het is gewoon brandstof voor ze. In (heel) zeldene gevallen zijn ze er allergisch voor, maar de door barfers graag genegeerde waarheid is dat honden váker allergisch zijn voor specifieke dierlijke proteinen.

Het fenomeen van dunnere ontlasting wordt ook zéér verschillend uitgelegd in dat kamp merk ik...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:29

wij voeren Lotgering vlees, hij krijgt half 100% rund en half ander voer(dat wisselt tussen rund met vis, of complete mix)
Carnibest zitten veel toegevoegde overbodigheden in en daarom hebben ze daar veel meer van nodig.

Nogmaals hij krijgt nu al twee keer zo veel voer en komt er niet van aan. We ontwormen ze strak elke 8 tot 10 weken vanwege het verse vlees voer.

Vorig jaar stond hij op brokken combinatie cavom brokken en crocs van royal canin, die kregen de labradors omdat we er veel van moesten geven voor voldoende inhoud, Timo kreeg deze ook als extra maagopvulling en de cavom voor alle voedingwaarde. Hij kreeg toen bijna een kilo brokken per dag.

Heb eerder gehoord dat een rauw ei voeren elke dag helpt om aan te komen, heeft iemand daar ervaring mee?

Timo is een gecastreerde podenco reu van 45 cm hoog en ideaal gewicht is 13-14 kg(afhankelijk hoe z'n bespiering zit)
http://1.media.hyves-static.net/1324668 ... 68368.jpeg Dit is hem in de zomer. Kan even geen winter foto's vinden dus zal er vanavond één maken.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:31

We hebben onze hond laten aankomen door dezelfde hoeveelheid carnibest te voeren, maar dan de sport-versie. Daar zaten vettere vleessoorten in

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:57

Is me nog niet helemaal duidelijk hoeveel je hond op dit moment precies krijgt, maar uitgaande van 14 kg ideaalgewicht zou hij volgens de richtlijnen tussen de 280 en 420 vers vlees per dag mogen hebben. (Voor vers vlees geld 2-3%, voor brok 1-2%) Gezien je schrijft dat hij normaal ongeveer 250 gram gaf vermoed ik dat je hond gewoon wat meer nodig heeft. Lotgering is verder prima voer en een gezonde hond heeft daarnaast geen extraatjes nodig om op gewicht te blijven.

Let er verder op dat je iedere 3 weken aan 4 diersoorten komt. Of zorg ervoor dat je minimaal 4 dagen per week een complete versie met premix om zo tekorten uit te sluiten. Nu ken ik van het merk lotgering niet de details omdat ik het zelf niet voer. Maar ik geloof dat de 100% rund niet compleet is dus wellicht niet zo'n handige keuze om hoofdzakelijk te voeren. Beter kan je dan de vleesmix compleet als basis nemen en die aanvullen met andere smaakjes.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:09

Linea schreef:
Is me nog niet helemaal duidelijk hoeveel je hond op dit moment precies krijgt, maar uitgaande van 14 kg ideaalgewicht zou hij volgens de richtlijnen tussen de 280 en 420 vers vlees per dag mogen hebben. (Voor vers vlees geld 2-3%, voor brok 1-2%) Gezien je schrijft dat hij normaal ongeveer 250 gram gaf vermoed ik dat je hond gewoon wat meer nodig heeft. Lotgering is verder prima voer en een gezonde hond heeft daarnaast geen extraatjes nodig om op gewicht te blijven.

Kan je hier iets meer uitleg over geven? Mij is altijd verteld dat er in brokken meer "rommel" zit waar een hond niets aan heeft, mij lijkt het dan dat je van brokken meer moet voeren om aan de voedingswaarden te komen die je hond nodig heeft ten opzichte van vers vlees.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:14

Brokken zijn als het ware gedroogd, dus in 100 gram brok zitten meer voedingsstoffen samengeperst als in 100 gram vlees. (Laat maar eens een stuk vlees drogen, uit een kilo vlees blijft na drogen misschien 600 gram over) Natuurlijk ligt het bij brokken ook heel erg aan de kwaliteit, geef je een hoogwaardige brok kan je minder geven als dat je bijvoorbeeld Pedigree aan je hond geeft. Die door mij eerder genoemde percentages zijn dan ook slechts richtlijnen en zeker bij brok kan dat uiteenlopen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:20

Van alle versvoerders die ik ken, is er bijna niet 1 van wie de hond genoeg heeft aan 2%. De meeste honden zitten ergens tussen de 2 en 3% en in het winterseizoen zijn er veel die dan nóg wat meer krijgen.

Daarbij verteert KVV veel sneller dan BARF en zul je van KVV vaak nog iets meer moeten voeren.

Ter vergelijking: mijn hond van 26 kg krijgt per dag 600 gr barf en mijn hond van 35 kg 1300 gr. Dit zijn dan nog niet eens zulke actieve honden als Podenco's.

Als hij nu 400 krijgt, zou ik hem lekker opschroeven naar 450 en anders naar 500, of nog iets meer. Je kunt eigenlijk niet te veel geven, gewoon voeren naar behoefte (uiteraard niet te dik laten worden, maar dat probleem zul je niet zo snel hebben denk ik).

Brood en brinta dienen trouwens alleen als stopmiddel, daar krijgt de hond sneller een 'vol' gevoel van. Om hem bij te laten komen heeft het verder geen nut.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 16:27

Sonja89 dat is een reactie waar ik iets aan heb. We kunnen hem dus niet te veel voeren? We hebben namelijk weleens meer gevoerd maar dan werd hij voornamelijk hysterisch druk waardoor hij weer eraf lief/bewoog wat we eraan probeerden te voeren. Ook al hebben we hem toen tussen de wandelingen door bench rust gegeven maakte hij zich daar mega druk of juist tijdens de wandelingen.

KVV, BARF als dat gebeuren zegt me niks, wij voeren vlees omdat het betaalbaar is en onze honden er 100% op verbeterd zijn. Van daaruit heb ik samen met onze ostepaat overlegd hoe we het beste kunnen combineren en of we niks missen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:31

Van de relatie tussen hoeveelheid voeding en gedrag heb ik geen verstand, maar er bestaat geen maximum percentage wat je mag voeren. Dat is echt per hond verschillend. Heb net even uitgerekend en onze hond van 26 kg zit op 2,3% en die van 35 kg op 3,7%.

BARF is bot+vlees+orgaan, KVV is de gemalen variant daarvan die je tegenwoordig bij veel dierenwinkels kunt kopen (en wat jij voert, gokte ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:23

Kuggur schreef:
Femke schreef:

.

Baarlijke nonsens, honden kunnen granen prima verteren, het is gewoon brandstof voor ze. In (heel) zeldene gevallen zijn ze er allergisch voor, maar de door barfers graag genegeerde waarheid is dat honden váker allergisch zijn voor specifieke dierlijke proteinen.

Het fenomeen van dunnere ontlasting wordt ook zéér verschillend uitgelegd in dat kamp merk ik...

Misschien wil je net als ik eerst een studie doen over dierkunde voordat je zonder argumenten mijn feitelijk correcte verhaal als nonsens bestempelt.
Honden zijn niet in staat om cellulose af te breken. Dus aan granen hebben ze niets. Ze poepen t vrijwel onverteerd weer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:27

De enige reden dat granen ooit in hondenvoer terecht zijn gekomen, is omdat t een supergoedkope afvalstof is van de bedriiven die naast hondenvoer vooral ook producten voor mensen maken en daarbij oa bietenpulp, rijstdoppen en andere graanvormen overhouden.

Ideaal om hondenbrokjes mee te persen.
T probpeem dat honden geen graan eters zijn hebben de dure marketing bureaus voor ze opgelost.
De meeste mensen voeren hun carnivoor zonder er bij na te denken zo n slordige 80% graan afval en maar 4% vlees afval.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:42

Femke schreef:
Kuggur schreef:

Misschien wil je net als ik eerst een studie doen over dierkunde voordat je zonder argumenten mijn feitelijk correcte verhaal als nonsens bestempelt.
Honden zijn niet in staat om cellulose af te breken. Dus aan granen hebben ze niets. Ze poepen t vrijwel onverteerd weer uit.

Hoef ik niet slimmerik, te eerste heb ik zelf universitair biologie gestudeerd, en werk momenteel in de gezondheidszorg, ten tweede is mijn vrouw (afgestudeerd) dierenarts, ten derde heeft het verteren van granen erg weinig met afbraak van cellulose te maken (hoe dacht jij anders je boterhammetje te verteren, jij kunt óók geen cellulose afbreken...).
En jij studeert diergeneeskunde? Ik hoop eerstejaars....
Kleine tip, er zijn betrouwbaarder bronnen van kennis dan barfplaats.nl, succes met je studie...

Edit. Ik zie nu dat je schrijft dat je "dierkunde" studeert, niet "diergeneeskunde", dat valt mee. Wat voor opleiding doe je precies?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:49

Wat is dat toch steeds dat ieder topic over hondenvoeding uitdraait op een discussie tussen voor en tegenstanders. TS geeft al aan dat sinds ze vlees voert haar honden er op vooruit zijn gegaan dus die discussie lijkt me hier niet op zijn plaats.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:53

Daar ben ik het mee eens, hoeft toch geen vrijbrief te zijn voor het verspreiden van pertinent foutieve informatie (bv."honden kunnen geen granen verteren").
Ik ben niet tegen rauw voeren en maakte daar geen opmerking over.