Het zijn toch maar vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Het zijn toch maar vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 02:29

Toen mijn vader zijn eerste aquarium kocht was ik helemaal verkocht, die prachtige beesten in een hun mooie eigen eco systeempje. Ik kon er uren naar staren en toen mijn vader zijn bak wegens flinke problemen met algen en planten heeft verkocht baalde ik als een stekker. De dag dat ik mijn eigen huisje kreeg ben ik dus meteen op zoek gegaan naar een aquarium.

Dagen lang heb ik zitten googelen om te kijken welke vissen ik wilde hebben, want je gooit het niet zomaar allemaal bij elkaar. Ik moest rekening houden met mijn bakmaat, de geplande inrichting, het voer wat ik wilde geven, temperatuur en natuurlijk met de vissen onderling. Ondertussen ben ik zeer tevreden met de door mijzelf gezochte en gevonden informatie en mijn vissen zijn gelukkig, gezon en leven in harmonie samen.

Maar sinds ik weet wat ik weet, mijn kennis is nogal vooruit gegaan sinds ik mijn eigen bak heb, zie ik ook hoeveel mensen het fout doen. Mensen die een nano bakje willen want het neemt niet veel plaats in en er vervolgens scholenvissen in willen die een grotere bak nodig hebben en oja ze willen er maar 2 want dan kunnen ze verschillende visjes nemen.
Bakken die zo vol zitten dat je niet om de vissen heen kunt, laat staan dat de vissen nog wat rust hebben en dan over de vervuiling en slechte leefomstandigheden voor de vissen niet te spreken.
Ook de aquariawinkels ben ik niet meer zo van gediend.. 1 keer heb ik het advies van een winkel ter harte aangenomen en ben ik thuisgekomen met een vis die zand nodig heeft terwijl ik grind heb.. Ze wilden me ook maanvissen aan smeren want die konden wel in mijn 200 liter bak. Tot ik thuis ging lezen en als je het goed wilt doen geef je de dieren meer ruimte dan die ik ze kan bieden.

Maar aan het einde van de dag denken veel mensen ach het zijn maar vissen, ze zeggen het me nog net niet. Het is misschien maar een vis maar deze dieren hebben net zo goed het recht om goed verzorgd te worden. Wij willen beestjes dus dan is het onze taak goed voor de dieren te zorgen en hun natuurlijke leefomgeving zo goed mogelijk te benaderen.

Wat ik precies met het topic wil bereiken is ook voor mij niet helemaal duidelijk :') Ik wil vooral een deel frustratie kwijt, het is tenslotte vrij cru.. Maar ook een waarschuwing voor mensen met vissen of die er aan willen beginnen, lees jezelf goed in voordat je aan een vis begint en koop er niet zomaar 1 want hij is zo mooi.

NWDynamite

Re: Het zijn toch maar vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 02:33

Tja, paarden horen ook niet op stal maar gewoon lekker buiten te lopen in de vrije natuur. Omdat wij met ze willen 'sporten' worden ze maar geschoren en met een dikke deken op stal gezet. Aangezien wij degenen zijn die bepalen wat er met de dieren gebeurd hebben ze zich hier maar naar te schikken. Ongeacht of ze het leuk vinden of niet. Of dat cru is of niet, dat mag je zelf bepalen...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 09:10

Dus omdat Pietje het fout doet, is 't niet erg als jij het zelf ook fout doet? Ik blijf dat altijd een rare manier van denken vinden.

Top dat je dit topic opent TS! Kan nooit kwaad om dit weer eens op te merken. Mijn vertrouwen in dierenwinkels is ook 0 inderdaad. Jammer maar helaas.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:58

NWDynamite schreef:
Tja, paarden horen ook niet op stal maar gewoon lekker buiten te lopen in de vrije natuur. Omdat wij met ze willen 'sporten' worden ze maar geschoren en met een dikke deken op stal gezet. Aangezien wij degenen zijn die bepalen wat er met de dieren gebeurd hebben ze zich hier maar naar te schikken. Ongeacht of ze het leuk vinden of niet. Of dat cru is of niet, dat mag je zelf bepalen...

Van je kop in het zand steken gesproken...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:06

Door dat te zeggen keur je overigens ook dierenmishandeling goed. Want tja, daar hebben die dieren zich maar naar te schikken... :n

Ontopic, dit wat TS schrijft, geld overigens voor alle dieren. Zeker nu de kerst er ook weer aan komt. Zoveel mensen die dan hun kinderen een konijn geven of een hamster zonder er ook maar iets over te lezen... Kan me daar echt boos om maken soms/verdrietig van worden :o

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 13:08

NWDynamite schreef:

Tja het is wel makkelijk zo.. Mensen zijn inderdaad redelijk vrij om goed of kwaad te doen bij een dier. Maar ik persoonlijk vind het onmenselijk om dieren niet op hun best te behandelen.Jammer genoeg verschillen de meningen hierover.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 13:11

_Tara_ schreef:
Door dat te zeggen keur je overigens ook dierenmishandeling goed. Want tja, daar hebben die dieren zich maar naar te schikken... :n

Ontopic, dit wat TS schrijft, geld overigens voor alle dieren. Zeker nu de kerst er ook weer aan komt. Zoveel mensen die dan hun kinderen een konijn geven of een hamster zonder er ook maar iets over te lezen... Kan me daar echt boos om maken soms/verdrietig van worden :o

Het geld zeker voor ieder dier ja en net wat je zegt zeker rond de feestdagen.. Maar je gooit minder snel 20 hamsters in een vissenkom, om het even simpel te zeggen.

Mensen willen alles hebbeb maar research over wat ze in huis halen ho maar.. Het ergste is nog als je dan goed advies geeft wat niet op word gevolgd want het beestje ziet er volgens de persoon zelf gezond uit..

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:12

TS, ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb 'maar' een 60 literbakje met 2 goudvissen. En daar probeer ik zo goed mogelijk voor te zorgen. Het zijn geen dure beesten, nog niet eens twee euro per stuk, dus wat dat betreft is de pomp die in het aquarium zit duurder.
Maar mijn principe is: als je de verantwoordelijkheid voor een dier aanvaardt, dan zorg je naar beste vermogen voor dat dier, of het nu een vis is, een paard of een raskat of wat dan ook.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:15

Een 60 literbakje is op de lange termijn wel veel te klein voor goudvissen, ik neem aan dat je dat weet?

Wat mij betreft mogen ze dat overigens verbieden, goudvissen verkopen. Net als arowana's in dierenwinkels enzo. Die kunnen zo'n 70-120 cm worden en zwemmen heel graag.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:19

_Tara_ schreef:
Een 60 literbakje is op de lange termijn wel veel te klein voor goudvissen, ik neem aan dat je dat weet?
.

Nu wel ja. Voorlopig gaat het nog goed, ze zijn maar met z'n twee, en ik heb een vriend met grote vijver waarnaar ze kunnen verhuizen als het niet meer gaat.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:24

Top dat je daar al over nagedacht hebt!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:30

Tsja het jammere is dat de speciaalzaken ook slecht advies geven.

Ik ben begonnen met inlezen en heb een 40 liter aqua qube gekocht, met filter en verwarming. Ik wilde een paar kleine, makkelijke visjes dus ik ben naar een aquariumwinkel gegaan en ben uiteindelijk op hun advies met een paar endlers thuisgekomen. Alleen, endlers vermenigvuldigen zich als een idioot, dus ik zit nu met bijna 40 endlers in een 40-literbakje.

Gelukkig kan ik me water(waardes) goed houden, doen me planten het uitmuntend en heb ik het gevoel dat m'n visjes happy zijn. Wegdoen wil ik ze niet, want als ik zie hoe de gemiddelde guppy wordt gehuisvest heb ik het gevoel dat ze er niet op vooruit gaan of als levendvoer worden gebruikt.

Ik ben zelf schuldig omdat ik me niet heb verdiept over de voortplanting van endlers (kwam er later ook pas achter dat het gewoon een guppy-soort is) maar, de aquariumwinkel heeft deze visjes aangeraden als de beste visjes voor m'n aquarium. Dat vind ik jammer, achteraf had ik beter een paar micro-rasbora's en garnaaltjes kunnen hebben.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:34

Volgens de dierenwinkel hadden er makkelijk VIJF goudvissen in mijn 60 liter bak gekund.
Dat leek mij al best veel, dus ik heb dat niet gedaan, vanuit het idee dat een vis ruimte moet kunnen hebben om te zwemmen.
Als de goudvissen tzt moeten verhuizen naar een vijver, wat zou dan wel een goede vissoort zijn voor mijn aquarium?
Ik woon nogal klein, dus een grotere bak kan het niet worden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:36

Ja over dierenwinkels maar niet te spreken... :=

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 13:41

_Nelleke_ schreef:
Tsja het jammere is dat de speciaalzaken ook slecht advies geven.

Ik ben begonnen met inlezen en heb een 40 liter aqua qube gekocht, met filter en verwarming. Ik wilde een paar kleine, makkelijke visjes dus ik ben naar een aquariumwinkel gegaan en ben uiteindelijk op hun advies met een paar endlers thuisgekomen. Alleen, endlers vermenigvuldigen zich als een idioot, dus ik zit nu met bijna 40 endlers in een 40-literbakje.

Gelukkig kan ik me water(waardes) goed houden, doen me planten het uitmuntend en heb ik het gevoel dat m'n visjes happy zijn. Wegdoen wil ik ze niet, want als ik zie hoe de gemiddelde guppy wordt gehuisvest heb ik het gevoel dat ze er niet op vooruit gaan of als levendvoer worden gebruikt.

Ik ben zelf schuldig omdat ik me niet heb verdiept over de voortplanting van endlers (kwam er later ook pas achter dat het gewoon een guppy-soort is) maar, de aquariumwinkel heeft deze visjes aangeraden als de beste visjes voor m'n aquarium. Dat vind ik jammer, achteraf had ik beter een paar micro-rasbora's en garnaaltjes kunnen hebben.

Tja zo gaat het jammer genoeg heel vaak, je zou toch haast verwachten dat een winkel degelijk advies kan geven maar vaak is het toch het geval niet. Zo heeft mijn tante ook sinds kort een 25 liter aquarium, dan nog zand en planten er af en je houd dus niks over. De winkel heeft haar een man en een vrouw gup meegegeven, de vissen hebben meer ruimte nodig en binnen de kortste keren zit waarschijnlijk heel haar bak vol..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:42

Maargoed, ik zie vaak ook guppen in een onverwarmde, onverlichte bak zitten van een liter of 10... -O-

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 13:44

dammie1 schreef:
Volgens de dierenwinkel hadden er makkelijk VIJF goudvissen in mijn 60 liter bak gekund.
Dat leek mij al best veel, dus ik heb dat niet gedaan, vanuit het idee dat een vis ruimte moet kunnen hebben om te zwemmen.
Als de goudvissen tzt moeten verhuizen naar een vijver, wat zou dan wel een goede vissoort zijn voor mijn aquarium?
Ik woon nogal klein, dus een grotere bak kan het niet worden.

Een 60 liter bak is een hele mooie maat voor tropische visjes. Colisa lalia koppeltje zou heel leuk kunnen zijn, of misschien een betta man als pronkstuk? Als je voor de betta kiest zou ik alleen geen vrouwen er bij nemen aangezien de bak daar wel krap voor is. http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp in deze link kun je alles invullen, je bakmaten en je wensen qua vissen. Zo krijg je een goed idee van wat in je bak past en wat niet, gebruik natuurlijk ook altijd je goed vertand als je iets uit kiest! Je mag me ook altijd pben als je info wilt :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 13:45

_Nelleke_ schreef:
Maargoed, ik zie vaak ook guppen in een onverwarmde, onverlichte bak zitten van een liter of 10... -O-

Tja dat is ook zeker zo, ik ben bang dat ik hier als kind ook schuldig aan was. Met zijn alle in een vissenkom lekker iedere week helemaal verschonen... arme beestjes.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:47

Als kind hadden wij ook guppies in een onverwarmde bak.. En maar voortplanten. We hadden er uiteindelijk veel te veel. Gaven we ze gratis in zakjes weg aan de buurtkinderen :(

Wij hadden ook een aquarium van 150 liter en daar zaten.. 12 goudvissen in :') Zonder filter.. En water verschonen, alles leeghalen en huppa gewoon kraanwater er weer in... We wisten totaal niets van de verzorging. Ik ben me uiteindelijk gaan inlezen, maar kwam erachter dat we het teveel verzorging en gedoe vonden, maar we wilden ze ook niet zo laten. Aquarium hebben we toen weg gedaan, samen met de vissen, naar iemand die er wel verstand van had. De goudvissen leven nu allemaal lekker in zijn grote vijver.

Maar ik zal er nooit weer zo simpel aan beginnen. Ik vind dat je bij elk dier, ongeacht welk dier, je altijd eerst goed moet inlezen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:24

Ik heb ooit eens dit verhaaltje gepost van een ander forum. Een echte eyeopener voor iedereen die denkt "ach, kan geen kwaad".

Een mooi verhaaltje:

My other half had a common goldfish when we met as students. OH is not the sort to randomly buy pets, he always finds out about things first. Fishie was bought in 1991, the internet was nowhere near what it is now so books and info from shops were the source of reference. Fishie had a 40 litre tank - 40 litres for a goldfish - that's what was (and sadly sometimes still is) commonly recommended. We thought this was fine, eventually though we thought he could do with a bit more room so bought him a 70 litre tank, nice and big we thought. He started having health problems as he got older; we turned to the internet for help and soon found out what was wrong. Too small a tank, stunted fish, poor diet, lack of understanding of nitrogen cycle, Fishie was a common - these should be in ponds not tanks - something of a catalogue of errors. We sorted out the tank as best we could at the time and got him a four foot, 350 litre one (arguably nowhere near big enough) but it was too late to really sort out the health problems we’d caused him. He was blind as well as the problems mentioned above. Blind because he developed a bacterial infection from living in a half cycled, too small tank where pollutants built up to dangerous levels. His immune system was non-existent in his latter years, a result of poor diet, stunting and associated ill health from being kept in less than perfect conditions for most of his life.

Below are some pics – the first one is Fishie – it’s not pretty is it.

Fishie

Afbeelding

This is how he looked towards the end of his life, skinny (his digestive system was hopeless), blind, suffering yet another infection despite the UV sterilizer and trips to the vet. But he was 17 when he died, he would take food from my hands, he swam about, reacted to noises about the tank and as far as was possible interacted with me and OH. So does that mean he was happy and his life was a fishkeeping success? I guess he could have been less happy but I’ll be honest and say he could have been a heck of a lot happier. He lived a long time but you can’t judge the success or otherwise of keeping a pet by how long it lives, there are many variables to take into account. The second pic is Howie, another of my fish. Howie is there to illustrate what Fishie should have looked like. Bit of a difference.

Howie
[ Afbeelding

Plenty of people who came to our house commented on Fishie over the years – isn’t he big (um, no, not really, he was stunted) what a lovely big tank (um, no, not really, it was only 70 litres), doesn’t he look healthy (um, no, not really, he was blind and stunted). People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank.

Second example is Jerry, a comet. Jerry was kept in a bowl and then a 30 litre bowl shaped tank for four years.

Jerry
Afbeelding

When he came to live with us he was, at four years old, the size a healthy comet ought to have been at about four months. Malnourished, stunted, deformed, he died three months after he came to us. His body was too damaged for recovery and his systems just failed. But his previous owners could not be persuaded there was anything wrong with him – he got excited at food time, he ate, he swam about, his water was changed, he had a filter, their friends commented on how nice the tank and fish looked. "After all, goldfish live in bowls don’t they so a nice bowl shaped, filtered tank has got to be luxury hasn’t it? And he’s four years old? Gosh, I had no idea they could live so long." People said nice things about him and his tank but this didn’t mean they knew what they were talking about, or that he was healthy and had the right tank. Compare his pic to the fourth one, a wakin/comet, another of my fish. Pixie is about the same age as Jerry was when he died, spot the difference.

pixie
Afbeelding

Voor de mensen die slecht zijn in Engels:

fishie:
heeft eerst in 30 liter geleefd, later in 70 liter. Is 17 jaar geworden. Is blind, slecht verteringssysteem. Geen geweldige omstandigheden gehad.

Howie:
zelfde soort als fishie. Heeft alleen in 550 liter geleefd met goede omstandigheden, voorbeeld hoe fishie eruit had kunnen zien.

Jerry:
Geleefd in 30 liter vissenkom. Vergroeid, ondervoed, lang niet de grootte die hij hoort te zijn. Heeft 4 jaar geleefd.

Pixie:
Zelfde vissoort als Jerry. Heeft in 550 liter geleefd, in goede omstandigheden. Voorbeeld hoe Jerry eruit had kunnen zien. Op de foto is hij ook vier jaar, de leeftijd dat Jerry gestorven is.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:42

@Wispeltuur, dank je wel voor je tips.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:08

1. Beschuldig mij er niet van dat ik dierenmishandeling goed keur want dat zeg ik nergens! Gras is groen maar niet alles wat groen is is gras...

2. Wat een stelletje moraalridders zijn jullie. Practice what you preach! ik neem aan dat jullie ook je paard allemaal in zijn natuurlijke leefomgeving laten, ze niet scheren en de natuur hun vrije loop laten, en niet op ze rijden want dat is niet natuurlijk voor ze?!

Natuurlijk willen we allemaal zo goed mogelijk voor onze dieren zorgen, maar wel op onze manier en via onze regels. Dat doen jullie zelf net zo goed! Dus zeg niet dat ik mijn kop in het zand steek want dat doen jullie juist zelf door je vingertje naar een ander te wijzen en te zeggen dat zij het fout doen! En ohja, een vis hoort niet in een aquarium, hoe groot dat ding ook is. Een vis hoort in de vrije natuur.

Daarom zeg ik in mijn eigen post al, of het cru is of niet, dat mag je zelf bepalen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:13

Ik heb nu geen paarden meer maar toen ik ze hadden stonden ze inderdaad niet op stal en niet geschoren...daarbij is ten eerste een paard scheren in de verste verte niet te vergelijken met een vis in een slechte kom. Tenzij je het paard dan ongeschoren zonder deken bij min tien naar buiten jaagt. Dan ben je inderdaad even slecht bezig. Maar een normaal mens zorgt er dan voor dat het paard een warm deken op heeft om even gezond te zijn.

Het gaat er hélemaal niet om dat het niet natuurlijk is, dan heb je het niet begrepen. Het gaat erom dat het slecht is! Iets onnatuurlijk hoeft niet per definitie slecht te zijn. Een geschoren paard is niet per defnitie slecht, een paard achter een omheining ook niet. Een paard dat alleen maar vast staat op een stal, daar heb ik inderdaad geen goed woord voor over. En een vis in een veel te kleine kom, is per definitie ook altijd slecht.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:29

Wispeltuur schreef:
Wij willen beestjes dus dan is het onze taak goed voor de dieren te zorgen en hun natuurlijke leefomgeving zo goed mogelijk te benaderen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:34

Inderdaad benàderen :j . Niet terug naar de natuur gaan. Maar nogmaals, dat is puur muggenziften wat je nu doet. Ik hoop dat je zelf ook wel weet dat een vis in een bv veel te kleine kom veel slechter af is dan een paard wat geschoren is maar wel netjes een deken op heeft?