Dagen lang heb ik zitten googelen om te kijken welke vissen ik wilde hebben, want je gooit het niet zomaar allemaal bij elkaar. Ik moest rekening houden met mijn bakmaat, de geplande inrichting, het voer wat ik wilde geven, temperatuur en natuurlijk met de vissen onderling. Ondertussen ben ik zeer tevreden met de door mijzelf gezochte en gevonden informatie en mijn vissen zijn gelukkig, gezon en leven in harmonie samen.
Maar sinds ik weet wat ik weet, mijn kennis is nogal vooruit gegaan sinds ik mijn eigen bak heb, zie ik ook hoeveel mensen het fout doen. Mensen die een nano bakje willen want het neemt niet veel plaats in en er vervolgens scholenvissen in willen die een grotere bak nodig hebben en oja ze willen er maar 2 want dan kunnen ze verschillende visjes nemen.
Bakken die zo vol zitten dat je niet om de vissen heen kunt, laat staan dat de vissen nog wat rust hebben en dan over de vervuiling en slechte leefomstandigheden voor de vissen niet te spreken.
Ook de aquariawinkels ben ik niet meer zo van gediend.. 1 keer heb ik het advies van een winkel ter harte aangenomen en ben ik thuisgekomen met een vis die zand nodig heeft terwijl ik grind heb.. Ze wilden me ook maanvissen aan smeren want die konden wel in mijn 200 liter bak. Tot ik thuis ging lezen en als je het goed wilt doen geef je de dieren meer ruimte dan die ik ze kan bieden.
Maar aan het einde van de dag denken veel mensen ach het zijn maar vissen, ze zeggen het me nog net niet. Het is misschien maar een vis maar deze dieren hebben net zo goed het recht om goed verzorgd te worden. Wij willen beestjes dus dan is het onze taak goed voor de dieren te zorgen en hun natuurlijke leefomgeving zo goed mogelijk te benaderen.
Wat ik precies met het topic wil bereiken is ook voor mij niet helemaal duidelijk
Ik wil vooral een deel frustratie kwijt, het is tenslotte vrij cru.. Maar ook een waarschuwing voor mensen met vissen of die er aan willen beginnen, lees jezelf goed in voordat je aan een vis begint en koop er niet zomaar 1 want hij is zo mooi. 

. Niet terug naar de natuur gaan. Maar nogmaals, dat is puur muggenziften wat je nu doet. Ik hoop dat je zelf ook wel weet dat een vis in een bv veel te kleine kom veel slechter af is dan een paard wat geschoren is maar wel netjes een deken op heeft?