Kitten veranderd in een tiran

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Friemel

Kitten veranderd in een tiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:31

Ik open dit topic niet om te rellen maar omdat ik met mijn handen in het haar zit, ik wil graag tips van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt of mij kunnen helpen. Ik hoop dat mensen het hele verhaal willen lezen omdat haar achtergrond er denk ik toch wel toe doet.

Ik heb meerdere katten gehad van kitten af aan, ze zijn altijd speels geweest wat meer dan normaal is, al 11 jaar heb ik een htk-kat.
In september ben ik samen met mijn vriend verhuisd en uiteraard is mijn kat meegegaan, de eerste week ging goed maar vanaf de 2de week werd ze erg somber, ze wilde niet meer eten, niet knuffelen en ze trok zich erg terug, ze had duidelijk behoefte aan katten aandacht.

Begin oktober zijn we gaan rond kijken voor een kitten, dit kreeg ik als advies omdat mijn kat erg dominant is en een kitten zich vaak onderdanig gedraagt. Komt nog bij dat mijn ervaringen met een oudere kat in huis halen niet best zijn ( blijken toch gebreken te vertonen terwijl dat niet aangegeven is )

Na veel mailen met heel wat mensen kwam ik op één kitten terecht die ons aansprak, de vrijdag daarop zijn we in de auto gestapt om haar op te halen, ze zou 9 a 10 weken zijn en vanaf de foto zag ze er ook groter uit.
Eenmaal daar bleek er heel veel niet te kloppen, ik stond ineens met een kitten in me handen die écht niet ouder was dan 6 weken, brood en brood mager en als klap op de vuurpijl kreeg ik te horen van die mensen dat moeder poes 3 a 4 weken was overleden wat verteld werd op een dood normale "ach t zal wel" manier, de kitten at toen al brokken en had dus al weken geen moeder melk meer gehad.

Hoewel ik al diep van binnen wist dat dit niet heel goed was wilde ik het kleine hummeltje daar niet achter laten, we hebben dus toch besloten haar mee te nemen.

Eenmaal thuis vloog ze naar de waterbak en die dronk ze in één slag leeg, ik heb haar toen pap gegeven met kitten melk ze was nog geen half uur binnen of ze lag al lepeltje lepeltje tussen ons in.

De pap heeft haar goed gedaan ze is nu normale grote en heeft een goed gewicht, ze eet nu junior brokken en vers vlees net zoals mijn oudere kat, mijn oudere kat is inmiddels weer de oude, die rent vrolijk met haar rond, ze eten samen en ze slapen samen, her en der nog wat geblaas maar verder uitstekend.

Nu is ze de laatste paar weken zo baldadig als de pest, ze hangt in de gordijnen, bank, stoelen, bed, behang en nog erger, in ons.
Ik lees veel over een kitten niet straffen maar ik kan het niet pikken dat ze me huis regelrecht sloopt, ik heb dit nog nooit meegemaakt met een kitten, ze is niet bang voor de waterspuit, dat vind ze leuk, negeren helpt niet, des te harder sloopt ze de boel, met een harde foei rent ze hard weg om vervolgens dubbel zo hard weer door te gaan. Ze ziet alles als een spelletje.

De babybox staat hier al een aantal weken maar ze blijft er niet uit sinds ze erin kan (ongeveer een weekje) Ze is niet bang voor ballonnen en ook niet voor folie dus ze blijft in de babybox klimmen.

Als ze stout is en ik wil haar opbeuren vouwt ze zich om mijn handen om mij open te krabben en te bijten, als ik dan hard foei zeg dan rent ze weg om vervolgens weer met 4 poten in de bank te springen of de stoelen.

Ik weet het even niet meer en zit met mijn handen in het haar, binnen nu en 6 weken is hier een baby en ik wil toch wel dat ze zich enigzins gedraagt, ze speelt ook leuk in de krabpaal of met haar speeltjes en dan beloon ik haar altijd, ze wéét wanneer ze fout is maar vind het gewoon allemaal leuk, ik vind het vooral moeilijk want we hebben in het oude huis nog 3 katten ook allemaal van kitten af aan gehad en heb er nog 2 gehad die zijn overleden en ik heb dit echt nog nooit meegemaakt..

Wie o wie weet hoe ik hier het beste mee kan omgaan?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:34

Ben bang dat ze een stukje opvoeding mist wat kittens normaal gesproken van hun moeder krijgen. Kleine tip: duidelijk en resoluut zijn. Een plantenspuit op de 'straal'-stand wil wel helpen om (op afstand) aan te geven dat iets echt niet mag. Sterkte....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:34

Wèl straffen dus... moederpoes straft ook. Schaf een plantenspuit aan, en spuit (of schudt) kat uit de gordijnen. Gewoon een lel geven als poes je krabt. Of spuit met plantenspuit, maar dan moet je die wel bij de hand hebben. Ook veel vasthouden, en als poes het niet meer leuk vindt, nog even wèl vasthouden, dan ben jij degene die bepaalt wat er gebeurt. Bij dierenartsen kregen wij altijd complimenten vanwege de hanteerbaarheid van onze katten.

_Friemel

Re: Kitten veranderd in een tiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:37

Ik weet wel zeker dat ze dat stukje opvoeding van moeders heeft gemist, ik denk dat die mensen haar daarom ook zo vroeg wegdeden, ze wisten er zelf geen raad meer mee.

Plantenspuit heb ik, het interesseert haar echt he-le-maal niets, ze vind water leuk..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:37

Dan wordt het meppen, rol kranten of zo.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:39

Heel consequent wezen en misschien met iets gooien wanneer ze zich niet gedraagd en daarbij het woord "foei" zeggen.

Achterna is dit natuurlijk ook niet het moment waarop jullie het beste een kitten in huis konden halen, maar dat terzijde..

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:40

-Friemel, heb enkele jaren terug ook zo'n kitten in huis genomen,
1 tip, zorg dat het niet erger word, want onze kat viel ons uiteindelijk aan (zelf op de fiets enzo...) en terroriseerde de andere katten.
Uiteindelijk werd ie verliefd op de hond van de buren en is ie vanzelf naar daar gaan wonen.
Wij zijn gaan aanbellen om te vragen of ze de zorgen op zich wouden nemen voor onze kat. Ze hebben hem overgenomen van ons.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:41

Ik ben fulltime thuis en we hebben nooit problemen gehad met een kitten mijn kat was ongelukkig dus we hadden het liever nu dan zometeen als de baby er is.

Met iets gooien werkt niet, dan rent ze erachteraan :') Ik kan wel een rol kranten bewaren, daar zal ze denk ik meer van schrikken.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:43

Kan je niet bij haar nekvel pakken ofzo? Zoals de moeder doet?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:45

En met iets gooien dat een hard geluid maakt? Blikje met kiezels erin oid?

Om heel eerlijk te zijn hou ik mijn hart een beetje vast voor later. Dit klinkt als een behoorlijk fel (lichtelijk ontspoort) diertje. Kan me zo voorstellen dat hij (of zij?) ook als volwassen kat onvoorspelbaar blijft. Ik hoop voor jullie dat het nog gaat bijtrekken! Maar de start van het leventje is niet bepaald ideaal geweest vrees ik.

@de onherhaalbare bokkersnaam:
moederpoezen straffen niet door aan het nekvel op te pakken. Dat doen ze alleen als 'vervoer'.
Je moet poezen (ook kittens) nooit aan het nekvel oppakken! Dat is vreselijk ongezond.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 04-12-12 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:46

Je kan je kitten straffen door haar in nekvel te pakken en dan op te tillen of te fixeren. Of in nekvel pakken en lichtjes heen en weer schudden, daarna of optillen of fixeren op de grond.
Zo deden wij het tenminste met moederloze slecht opgevoede kittens. Soms kregen ze wel een lel want als er eentje in je benen springt is dat toch echt bij mij een reflex.
Corrigeert de oude kat haar niet? Bekijk dan eens hoe die dat doet, daar kan je veel van leren.

@Amaris, dat ben ik niet helemaal met je eens, gedeeltelijk wel. Het kitten moet namelijk zich wel laten optillen door mams aan haar nekvel en is op dat moment onderdanig.
Mijn siamezen deden het wel zo: pakten een boosdoener in nekvel sleepten hem/haar een stukje mee en gingen er dan bovenop liggen met de poten. Veel gekrijs en gebler maar het werkte wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-12 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:48

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze t niet fulltime doet, ze heeft ook gewoon hele lieve momenten, het is verder een schat van een beest tenzij ze zo'n bui heeft. Hoelang duurt het ongeveer tot een kat wat rustiger word? (ze zal worden geholpen zodra dat kan trouwens) Ze zit nu bijvoorbeeld voor me bij de laptop te spinnen terwijl ik der aai..

Ik heb nog nooit een kat weggedaan dus ik wil eerst alles geven maar als ze idd zo blijft en dus gevaarlijk kan zijn voor de baby hoop ik dat ze ergens lekker op een boederrij kan lopen, ik zit dan alleen weer met een ongelukkige oudere kat..

Des straft haar soms een beetje maar ze lacht haar nog net niet uit wanneer ze blaast en uithaalt.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:51

Het is ook wel de leeftijd van het kitten hoor...
Ze hebben hier ook zo'n periode gehad,meestal worden ze vanzelf weer rustiger.

De combi kitten/baby is niet echt ideaal -O-

Ze zal op den uur wel uit de box blijven als jullie er bij zijn ,maar zodra jullie weg zijn gaat ze er echt wel in hoor,zo is een kat nu eenmaal.

Je kunt er een prayer(net zoiets als luchtverfrisser maar dan voor katten)inzetten,dan gaat ze er niet meer in.Ik weet niet hoe ze heten ,maar even googelen?ze zijn er speciaal voor katten en gaan af op beweging(sensor).

Verder vinden ze plakkerige dingen irritant,dus een matje of dubbelzijdig plakband neerleggen dat zorgt voor een negatieve ervaring met de box.

Verder in handen en voeten bijten niet aanleren als ze klein zijn en meteen wegzetten/negeren ander speeltje geven.

Een moederpoes geeft haar kittens ook wel een tik met hun poot,jij kunt ook best je grenzen aangeven door een tikje te geven,dit is katten taal,niet meppen natuurlijk.
Verder helpen een schelle Eeehhhh! roepen hier altijd errug goedzowel bij paarden honden en katten.

Succes en sterkte met je boefje.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:51

Plantenspuit werkt soms zelfs avenrechts.. dat advies heb ik nog nooit begrepen.

Probeer dr flink te laten schrikken door geluid. Klap in je handen of gebruik desnoods een pan. Dan is de lol er heeeeel snel vanaf.
En volhouden he :)

Wanneer ze in je benen klimt, in dr nekvel pakken. De nageltjes uit je been vissen en dr vervolgens een endje van je af gooien.
En voordat ze begint/voortekenen ook klappen in je handen.

een ksst geluid word vaak ook niet gewaardeerd.

Nouja dit hielp bij mijn kat die ook behoorlijk baldadig was in dr tienerjaren.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:52

Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet alleen een gebrek aan opvoeding is.

Het zou mij niet verbazen als een van de ouders of misschien zelfs wel beide wild/verwilderd waren. Consequent zijn is absoluut belangrijk. Hardhandig zijn heeft naar mijn ervaring geen zin. Geef je kitten uitdaging in huis. Voerbal, spelletjes etc. Zorg ook dat er voldoende hoge oppervlakken en klimmogelijkheden zijn. Dit brengt ook vaak rust in een kat.

Edit: zorg ook voor een plek waar hij zich terug kan trekken.

Anoniem

Citaat:
@de onherhaalbare bokkersnaam:

:D :D

2a54z6e45r6r

Ik straf mijn katten altijd zoals Sylvia zegt :)

Edit: Ohja, erbestaat zoiets als copy-paste ;)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:55

Voor onze HOND hadden wij een erg effectieve manier, idd iets naar haar toegooien. Nu denk ik dat je bij een kat wel wat kleiners moet gebruiken, maar de werking zal hetzelfde blijven. Probeer iets te pakken wat ene herkenbaar geluid maakt (wij gebruikte een ketting die je normaal om hondenhals doet, deze maakt ook geluid las je hem oppakt). De hond hebben wij 1x moeten raken, een volgende keer was het zelfs mis ! En nog hielp het.

Het is de bedoeling een schrikeffect te krijgen, dus wel iets 'hards' maar niet dat je haar ribben breekt als je hem raakt ;). Een balletje ofzo lijkt me idd geen succes, dat zal ze alleen maar leuk vinden...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:55

Voor mij klinkt het een beetje als een normale kitten die zich te weinig kan uitleven. Wij hebben vaak kittens gehad en inderdaad slopen ze van alles. Maar meestal wordt het beter zodra ze vrij naar buiten kunnen. Ik neem aan dat die van jullie al buiten loopt. Anders klinkt het een beetje ADHD-achtig :)

Ik zou heel duidelijk zijn naar jullie kitten over wat wel en niet mag. Veel katten hebben een hekel aan harde en hoge geluiden... fluiten, in handen klappen of misschien zo'n politiefluitje gebruiken?

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:59

lizy29 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet alleen een gebrek aan opvoeding is.

Het zou mij niet verbazen als een van de ouders of misschien zelfs wel beide wild/verwilderd waren. Consequent zijn is absoluut belangrijk. Hardhandig zijn heeft naar mijn ervaring geen zin. Geef je kitten uitdaging in huis. Voerbal, spelletjes etc. Zorg ook dat er voldoende hoge oppervlakken en klimmogelijkheden zijn. Dit brengt ook vaak rust in een kat.

Edit: zorg ook voor een plek waar hij zich terug kan trekken.

Mij trouwens ook niet, ze liep ook al buiten vanaf baby af aan, we hebben speciaal voor de 2 mutsen een zeer grote krabpaal staan tot het plafond, slaapt ze ook op en speelt ze ook veel in :j

Thanks voor de tips dames :j ze ligt nu heel lief en zoet bij me en loopt me kusjes te geven (zou ze het aanvoelen dat ik het zat ben?) de ergste buien heeft ze s'avonds dus we zullen zien hoe het vanavond gaat. :j

Ze loopt nog niet los buiten, vind haar daar veel te jong voor, we gaan wel elke dag naar buiten met een kattentuigje. Het is puur aandacht trekkerij want ze weet dat het fout is en dat het niet mag, ze weet dat als ze bij ons komt liggen dat ze genoeg aandacht kan krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:00

2a54z6e45r6r schreef:
Ik straf mijn katten altijd zoals Sylvia zegt :)

Edit: Ohja, erbestaat zoiets als copy-paste ;)

Jawel dat weet ik maar ik moest er gewoon om lachen....
En op zo'n druilerige dag als vandaag is dat gewoon weer mooi meegenomen!

Ontopic:
Het klinkt me als een duveltje van een kitten. Die nu in de drukste fase van haar leventje zit.
Je geeft aan dat ze ook kan knuffelen en slapen dus ik denk dat het gewoon heel intensief spelen is.
Misschien heeft ze dat wel heel weinig gekund en haalt ze nu der tijd in.
Ene kitten is drukker dan andere.
Kittens hebben meerdere keren per dag een raus uurtje.
Met een paar maanden wordt dat wel minder.

Overigens wij hadden door "een gulle gever" 17 katten waarvan 15 kittens ineens in huis....
Dus vandaar mijn misschien wat andere opties dan gemiddeld. (Dit heb ik even toegevoegd)

Opties die wij hadden:
Aparte kamer hal en trap, waar gerend mocht worden
Hoge klimpalen, veel mandjes en verstop plekken papiertjes enz
Kregen ze de gekke 5 minuten dan gingen ze in de hal/speelkamer enz.
Maar ja daar moet je de ruimte voor hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-12 15:03, in het totaal 2 keer bewerkt

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:02

Is het misschien een goed idee om haar dan mee naar buiten te nemen als ze zo'n bui heeft zodat ze lekker achter blaadjes aan kan rennen? Of beloon ik haar dan voor slecht gedrag? want met zo'n bui hangt ze dus in ons/gordijnen/behang enz.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:04

Oh ja, hang voorlopig dekens over de banken en andere kwetsbare dingen, scheelt veel in de schade. En trek een stevige spijkerbroek aan, tegen de schade aan jezelf :) Deze fase gaat echt voorbij, maar helemaal huisvriendelijk is denk ik geen enkele kat.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:05

_Friemel schreef:
Is het misschien een goed idee om haar dan mee naar buiten te nemen als ze zo'n bui heeft zodat ze lekker achter blaadjes aan kan rennen? Of beloon ik haar dan voor slecht gedrag? want met zo'n bui hangt ze dus in ons/gordijnen/behang enz.

Ik zou het eerder proberen voor te zijn. Je zegt dat het meestal 's avonds is. Laat haar dan einde van de middag even naar buiten.
Als ze dan nog binnen gaat klieren NEGEREN (wel eerst even de breekbare opbergen). Een kat die het voor aandacht doet leert het alleen af door geen reactie te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:06

_Friemel schreef:

Ik zou dan de blaadje naar binnenhalen en in trappenhuis neerleggen maar haar niet mee naar buiten nemen.
Mij te koud en te nat en te donker als het in de avond is.
En je beloont inderdaad gedrag wat je eigenlijk niet wilt.

Dat ze in de gordijnen enz hangt is op zich niet raar want zij snapt de waarde niet van die dingen.
Het geeft wel haar tomeloze energie aan en die moet ze ergens anders kwijt

Wat bij een van mijn siamezen favoriet was een klein balletje boven aan de trap naar beneden laten stuiteren. Op het laatst kwam ze de bal brengen en liet ze de bal zelf naar beneden stuiteren en rende er dan achter aan.
Keuken rollen met nog papier eraan ook zo'n favoriet.