"Vetrandje" aan je dier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

"Vetrandje" aan je dier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:00

Tweeënhalve week geleden is één van mijn katjes geopereerd, er is een teen geamputeerd ivm een snel groeiende tumor. In de twee weken daarna is ze ruim een pond kwijtgeraakt, ze woog bijna 5 kilo en is een eind onder de 4,5 uitgekomen. Ik wil haar liefst ergens tussen de 4,5 en 5. Het gewicht van de megateen is er natuurlijk ook af :P

Nou bedacht ik me: in Nederland hebben we veel dieren die (veel) te dik zijn. Maar is een klein vetrandje, wat reserves, juist niet handig voor geval van nood?

In elk geval is ze nu niet misselijk meer van de antibiotica en vreet weer als een bouwvakkertje :D

Dit topic is niet bedoeld als pleidooi voor vetzucht bij dieren. Het is gewoon iets wat ik me gezien de situatie afvroeg: iets reserves, dat is toch eigenlijk best handig? Hoe denken de bokkers daarover?

Shirrlfl

Re: "Vetrandje" aan je dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:03

Ik ben het hier wel mee eens :j Onze ouder hond was ook op goed gewicht maar toen zij plots geopereerd moest worden viel ze echt in.. Ze had ook echt pijn. Hierna is ze wel dikker geworden en dit heeft haar zeker staande gehouden. Ze is toch 17 geworden ookal had ze overgewicht :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:05

Eigenlijk is vet juist helemaal niet zo veilig .. het is ook een opslagplaats van gifstoffen en bij een schrale periode of ander noodgeval kan aanspreken hiervan juist voor extra problemen zorgen ..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:15

Die kat was volledig antiseptisch, als je zag wat daar aan antibiotica in ging. Of bedoel je andere gifstoffen?

Ze kon niks binnenhouden, al het eten kwam er meteen weer uit. Dan ben ik blij dat ze in elk geval wat vet heeft.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:19

Vet is gewoon ongezond, voor mens én voor dieren. Zorg dat je dier gewoon op gezond gewicht is dan zullen ze veel lekkerder in hun vel zitten.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:22

Onze kat is met vlagen een heel slechte eter, dan valt ie snel in en heb ik echt het idee dat ie uit alleen botjes bestaat. Als hij dan buien heeft dat ie graag eet, kreeg hij ook onbeperkt, zodat hij wat had als het weer minder zou zijn. Had ik tenminste ook geen stress als hij een paar dagen maar 20 gram brokjes weghapte. :o
Inmiddels eet hij al een hele tijd 'normaal', toen ik hem te zwaar vond worden heb ik zijn onbeperkte brokken dus toch teruggeschroefd naar een hoeveelheid waar hij niet op afvalt en niet van afvalt. Volgens een bevriende DA heeft hij nu een prima laagje en is ie niet te dik, terwijl toen hij tijdens een slechte eetperiode bij de arts op consult moest deze juist lyrisch was over zijn conditie.

Ik vind het dus heel lastig, wil hem echt niet dikker dan nu (gebeurt nu ook niet), maar vindt hem wel gauw schraal worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:26

Ik heb momenteel 2 bejaarden dieren, kat van 17 jaar en paard van 28 jaar. Beiden zijn te dun en ik doe er alles aan om ze op gewicht te houden. Ik zou dolblij zijn met een vetrandje, juist als buffer voor als er wat is. Bij oude dieren lijkt het soms gewoon niet meer aan te komen, wat je er ook in stopt. Dus ja, te dik is natuurlijk nooit goed, maar ik heb liever een klein laagje op de ribben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:27

ELpatcho schreef:
Vet is gewoon ongezond, voor mens én voor dieren. Zorg dat je dier gewoon op gezond gewicht is dan zullen ze veel lekkerder in hun vel zitten.

Voor allebei hanteer ik eigen minimale en maximale gewichten hoor :) Vroeg me alleen af of ietsjes vet (heb je zelf ten slotte ook) niet beter is dan dat ze bijv. hun spierweefsel moeten gaan afbreken. D'r heupbotjes begonnen uit te steken, dat lijkt me toch niet helemaal okee maar moet je nagaan als ze dat vet niet gehad had. Snap je mijn redenatie?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:43

Het zit idd veel ingewikkelder dan dat mensen denken, doe zelf onderzoek naar longproblemen bij mensen en daar is gevonden dat dikkere mensen (dus zeker boven een bmi van 25) echt betere overlevingskansen hebben. Er zal ongetwijfeld een bovengrens zijn overigens. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het veel voorkomen van infecties in deze groep en het dan kunnen aanspreken van reserves. Zoals jij voorstelde dus. Hoe het bij dieren zit weet ik trouwens n iet, ken de literatuur niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:15

Dieren in het wild zijn nooit een grammetje te dik
In slechte perioden zijn ze wel eens wat te mager
Dit moet natuurlijk niet te extreem zijn, maar iets aan de schrale kant is beter dan aan de mollige kant
Overgewicht is een bealsting voor gewrichten en organen
Ik weet niet of je dieren met mensen moet vergelijken, maar voor mensen geldt volgens mij ook dat te dik zijn ongezond is, maar dan heb je tenminste zelf nog de keus.

@troi, ik ken dat onderzoek niet, maar ik kan me niet voorstellen dat daaruit komt dat dikkere mensen over het geheel gezien meer overlevingskansen hebben. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld in extreem koude gebieden deze mensen wat minder snel onderkoeld raken. Maar het lijkt me stug dat hun algehele overlevingskansen groter zijn dan mensen met een gezond gewicht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 13:37

Dieren in het wild hoeven naar mijn idee ook niet te herstellen van operaties en andere dingen die we met ze uitspoken en die een tijdelijke aanslag zijn op hun lichaam zodat ze daarna weer zgan zijn. Dieren in het wild gaan gewoon dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:42

Interessante discussie. :j

Deze opmerking met name:
Nikass schreef:
Dieren in het wild zijn nooit een grammetje te dik

Ik heb een aantal wilde en halfwilde ratten, met name op die wildjes zit inderdaad geen grammetje vet. Daar waar tamme ratten die goed op gewicht zijn vaak een buikje hebben (en dat is wel reserve en voor zover men weet gezond) lijken ze haast 'afgetraind', het zijn alleen maar spieren. Hun eetgewoontes zijn ook duidelijk anders; ze prefereren gezonde extraatjes boven iets 'slechts' en ze stoppen veel eerder met eten, gewoon wanneer ze vol zijn (te vol is in het wild natuurlijk niet veilig om nog te kunnen vluchten). Ze zitten overigens in dezelfde kooien als de tamme ratten, dus krijgen precies hetzelfde aangeboden qua voedsel en beweging.

Nu zijn veruit de meeste dieren die door mensen gehouden worden gedomesticeerd en genetisch ook niet meer 100% gelijk aan hun voorouders of wilde soortgenoten. Zoals ook de mens zich heeft aangepast aan zijn omgeving (mensen die in zuidelijke, warme landen leven zijn kleiner en slanker dan noorderlingen, vanwege het warmte/kou verhaal), zo hebben dieren dat ook gedaan. Het is maar giswerk van mijn kant hoor, maar zouden gedomesticeerde ratten dat buikje niet ontwikkeld hebben met een reden? Natuurlijk kan je ze te dik voeren, maar bij mijn gezonde dieren zie ik echt verschil tussen tam en wild, de bouw is simpelweg anders en het zal dus wel ergens goed voor zijn? Of komt het juist omdat het minder belangrijk is geworden om fit te zijn en te kunnen vluchten, mensen hebben andere (door ons gewenste) eigenschappen in die ratten gefokt waardoor fitheid ondergeschikt is geworden? Worden gedomesticeerde ratten ouder en leggen ze daarom een vetlaagje aan, als reserve voor de oude dag/ziektes? In het wild gaan ze namelijk dood voordat ze de kans krijgen om echt oud te worden en hebben ze die reserves niet nodig, die zitten alleen maar in de weg. (Edit: wat Koper dus ook al schreef :j)

Of het toeval is weet ik niet, maar de ratten die bij mij het oudst geworden zijn waren allemaal vrij mollige ratjes, die wat konden missen toen ze ouder werden. Dat waren ook ratten die van nature zo waren, ze werden niet anders gevoerd dan de rest.

Ik ben wel benieuwd of hier literatuur over te vinden is, iemand? :)

Overigens probeer ik al mijn dieren op een gezond gewicht te houden, maar doe ik dat wel het liefst naar maatstaven die per individu goed lijken. Mijn hond is bv. heel actief, die heb ik liever iets schraler dan te dik vanwege zijn gewrichten etc. De ratten laat ik het zelf een beetje uitzoeken dus, ik vermoed dat de meesten op een gewicht zitten dat voor hen gezond is. Net als bij mensen geloof ik namelijk niet in iets als een BMI. Een gezond gewicht/lijf is van veel te veel zaken afhankelijk, waarschijnlijk van veel meer dan we tot nu toe weten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:51

Nikass schreef:
@troi, ik ken dat onderzoek niet, maar ik kan me niet voorstellen dat daaruit komt dat dikkere mensen over het geheel gezien meer overlevingskansen hebben. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld in extreem koude gebieden deze mensen wat minder snel onderkoeld raken. Maar het lijkt me stug dat hun algehele overlevingskansen groter zijn dan mensen met een gezond gewicht.

Het gaat om een review in de PLOS one (impact factor 4.092!): Cao C, Wang R, Wang J, Bunjhoo H, Xu Y, Xiong W.Body mass index and mortality in chronic obstructive pulmonary disease: a meta-analysis.

Citaat uit het abstract: Our study showed that for patients with COPD being overweight or obese had a protective effect against mortality.

Dus bij deze heb ik je wat geleerd :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:02

RP even voor mijn beeldvorming: wat is het verschil tussen tamme en wilde ratjes? Tamme ratjes worden sinds generaties gefokt en de wilde worden afgevangen in industriegebieden? Of hoe moet ik het zien? :D

Hier ook twee totaal verschillende katten, qua bouw en optimaal gewicht. Kater is een oosters type (siameesachtig, hoewel het een htk is) en ondanks dat is hij erg groot. Hij is smal met een kokervormig lichaam, het vet zit bij hem op z'n buik. Hij zou tussen de 5 en de 5,5 kilo moeten wegen. Voorlopig is het streefgewicht 6, hij is veul te vet en wordt elke maand gewogen in de kliniek om de vooruitgang bij te houden. Hij is vorig jaar geopereerd, ook aan een tumor, en daarna was hij een paar dagen niet lekker. En dat was het. Hij is nu 6.

Poezel is 11, het is een noordelijk type, dus met het vet gelijkmatiger verspreid dan de kater. Ze is kleiner dan hij. Bij haar de tumor verwijderen was wat ingrijpender (amputatie) en haar maag is aan de binnenkant kapot. Daardoor, en doordat ze misselijk was van de (intraveneus toegediende) antibiotica had ze geen eetlust en wat ze at kwam er ook gauw weer uit. Dat heeft 2,5 week geduurd.

M'n kater zou, als hij nu onder het mes zou moeten, veel minder afvallen dan de poes. Niet alleen absoluut, doordat hij meer kan hebben dan de poes en dus minder ziek zou zijn. Medicatie kan gewoon via z'n maag waardoor z'n eetlust niet vermindert en hij houdt z'n eten gewoon binnen. Maar ook in verhouding (procenten) Bij hem is ruim een pond een kleiner aandeel van zijn lichaamsgewicht.

De poes is iets onder het minimumgewicht uitgekomen. Voor haar maat begon ze te licht te worden. Ik denk wel dat de gemiddelde huiskat groter is dan een boerderijkat of zwerver. Dus ik ben het met RP eens dat je naar het lichaam van het individuele dier moet kijken. Geen idee of daar ergens literatuur over is, zou erg interessant zijn om te lezen en als iemand wat heeft en de tekst wil delen hoop ik dat ik de inhoud met mijn letterenhersens kan begrijpen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:15

Koper schreef:
RP even voor mijn beeldvorming: wat is het verschil tussen tamme en wilde ratjes? Tamme ratjes worden sinds generaties gefokt en de wilde worden afgevangen in industriegebieden? Of hoe moet ik het zien? :D

Hihi, dat klopt wel ongeveer. :D Zelfde soort (Rattus Norvegicus), maar met tamme ratten bedoel ik inderdaad de variant die al jarenlang in gevangenschap leeft en gefokt wordt. Ooit natuurlijk begonnen met wilde ratten, maar door domesticatie aangepast aan het leven in gevangenschap. Met wilde ratten bedoel ik (in mijn geval) twee ratjes die inderdaad op een industriegebied gevonden zijn :D , als ukjes van een paar dagen oud, zonder moeder. Ze zijn in een opvang grootgebracht bij een tam ratje en tussen de mensen. Leven in gevangenschap zijn ze dus gewend, maar genetisch gezien zijn het echte wilde ratten, qua bouw en instinct nog aangepast aan het overleven in het wild. :j

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:24

Heb je de kat trouwens ook nog verder laten onderzoeken op tumoren?
Bij bijvoorbeeld een tumor aan de longen, krijgen (met name) katten vaak uitzaaïingen
in de tenen..

Ik zie ze liever niet met een speklaagje eigenlijk, liever iets te mager als te zwaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:26

@ RP: Aha, dus het is zeg maar niet heel standaard dat mensen een wilde rat hebben? Mensen met ratten als huisdier hebben een tamme rat tenzij ze ergens een babyratje vinden of uit de opvang halen?

@ EliseBrouwer: weet ik... ik ga ervan uit dat het een metastase is. Tumor moet nog naar het lab toe.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:26

Koper schreef:
Nou bedacht ik me: in Nederland hebben we veel dieren die (veel) te dik zijn. Maar is een klein vetrandje, wat reserves, juist niet handig voor geval van nood?

:j Dat is ook precies waar vet voor bedoelt is. Reserve voor geval van nood. Je legt in de rijke periode een voorraad aan voor de arme periode.

-O- Het banketstaaf is alleen dat onze huisdieren die reserve zelden of nooit aan hoeven te spreken. En dan is het weer niet zo handig. Dan heb je namelijk standaard overgewicht. Daarbij is (tijdelijk) iets te mager zijn ook helemaal geen probleem voor de gezondheid. In onze omstandigheden heb je er dat vaak weer zo aan.

ik ben alleen voorstander van een 'vetrandje' bij die dieren waar van bekend is dat er moeilijkheden zijn met op gewicht krijgen/houden. Een dier wat snel gestressd is en daardoor afvalt mag van mij best als streven wat dikker zijn. Maar dan eigenlijk alleen omdat je weet dat er ook perioden zijn van gezond gewicht.

Kortom: een vetreserve mag maar zou eigenlijk altijd een tijdelijk iets moeten zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:32

pol013 schreef:
ik ben alleen voorstander van een 'vetrandje' bij die dieren waar van bekend is dat er moeilijkheden zijn met op gewicht krijgen/houden. Een dier wat snel gestressd is en daardoor afvalt mag van mij best als streven wat dikker zijn. Maar dan eigenlijk alleen omdat je weet dat er ook perioden zijn van gezond gewicht.

Kortom: een vetreserve mag maar zou eigenlijk altijd een tijdelijk iets moeten zijn.

Daar zeg je wat... kat in kwestie heeft een kapot maagwandslijmvlies en kan dus d'r eten bij vlagen niet binnenhouden (vorige maand verergerd door medicatie) Zij eet soms een paar dagen wat minder. En m'n kater heeft heel zelden wat, als hij wat heeft knapt hij sneller weer op en hij vreet alles wat los en vast zit. Nu is hij dus ongezond dik. Dat is inderdaad weer het andere uiterste.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:34

Het eerste wat ik me afvraag... als je een huisdier hebt dat altijd goed eet, waarom heeft het dan reserve nodig? Mijn katten krijgen elke dag 2x te eten, ze eten al-tijd, kennen geen kieskeurigheid oid.

Dus waarom zou een vetrandje dan goed zijn? Ze gaan het nooit aanspreken.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:35

ik heb mijn beestjes liever iets te dik als te mager,

een simpel voorbeeld hier heeft een paard op stal flinke verkoudheid gehad en is daarbij flink afgevallen paard was volgends de maatstaven goed op gewicht, maar is nu te mager,
ander paard was te dik heeft ook verkoudheid gekregen en viel iets af maar was sneller hersteld,

mijn te mager paard is voor alles vatbaar, hersteld langzaam en moet dus echt een dikke deken op omdat hij spek mist,
geef mij dus maar wat spek zeker in de winter , dit houdt je paard ook nog warm
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 04-12-12 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:35

Mijn oudje heeft ook een kleine reserve, hij heeft t snel koud en eet niet altijd even goed, dagje minder eten is zn reserve al niet meer te zien. Is hij dik? Nee absoluut niet. Maar ben blij dat hij na zoveel jaar eindelijk een reservetje kan hebben, hij was niet rond te krijgen vroeger. Zodra de reserve naar onze zin te groot wordt krijgt ie weer minder eten.We houden m heel goed in de gaten, in onze ogen heeft hij zn reserve echt nodig in de winter. Zomerdag absoluut niet. Heel dier gebonden, want de ander wordt zo makkelijk dik, dat we daar juist heel erg opletten dat die niet teveel krijgt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:36

Ik vind dat het helemaal afhankelijk is van de situatie en het dier.
Jonge dieren zie ik liever een beetje mollig (niet echt dik natuurlijk, dat is ook niet goed) dan te mager, die hebben zo veel mogelijk nodig om te kunnen groeien. Oudere dieren ook, die hebben het nodig om zich warm te houden en voor in tijden dat ze ziek zijn. En dat geldt natuurlijk ook voor dieren die wat minder weerstand hebben, en die regelmatig wat probleempjes hebben. Volwassen gezonde dieren heb ik het liefst zo goed mogelijk op gewicht, iets te mager daar heb ik dan niet zo'n problemen mee.
In de winter vind ik dat dieren wel weer een klein vetlaagje mogen hebben. Mijn paarden krijgen in de winter onbeperkt hooi en ik probeer ze echt iets zwaarder te krijgen zodat ze geen last hebben van de kou als het weer flink gaat vriezen. In de zomer probeer ik ze echter mooi op gewicht te hebben en wil ik de ribben kunnen voelen.
In de natuur gaat dat ook zo.. in de regenperiode eten de grazers zo veel ze kunnen, zodat ze in de droge periode als er geen gras meer is toch nog genoeg reserves hebben. Beren eten zich helemaal dicht zodat ze hun hele winterslaap van hun vet kunnen leven.. Dus het is helemaal niet tegennatuurlijk om soms wat te dik te zijn voor dieren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:37

Amaris schreef:
Het eerste wat ik me afvraag... als je een huisdier hebt dat altijd goed eet, waarom heeft het dan reserve nodig? Mijn katten krijgen elke dag 2x te eten, ze eten al-tijd, kennen geen kieskeurigheid oid.

Dus waarom zou een vetrandje dan goed zijn? Ze gaan het nooit aanspreken.

Jouwe dan misschien niet maar er zijn ook huisdieren die zo'n reserve wel nodig hebben. Had ik ook nooit zo bij stilgestaan, tot afgelopen weken.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:56

8nnemiek schreef:
Ik vind dat het helemaal afhankelijk is van de situatie en het dier.
Jonge dieren zie ik liever een beetje mollig (niet echt dik natuurlijk, dat is ook niet goed) dan te mager, die hebben zo veel mogelijk nodig om te kunnen groeien. Oudere dieren ook, die hebben het nodig om zich warm te houden en voor in tijden dat ze ziek zijn. En dat geldt natuurlijk ook voor dieren die wat minder weerstand hebben, en die regelmatig wat probleempjes hebben. Volwassen gezonde dieren heb ik het liefst zo goed mogelijk op gewicht, iets te mager daar heb ik dan niet zo'n problemen mee.
In de winter vind ik dat dieren wel weer een klein vetlaagje mogen hebben. Mijn paarden krijgen in de winter onbeperkt hooi en ik probeer ze echt iets zwaarder te krijgen zodat ze geen last hebben van de kou als het weer flink gaat vriezen. In de zomer probeer ik ze echter mooi op gewicht te hebben en wil ik de ribben kunnen voelen.
In de natuur gaat dat ook zo.. in de regenperiode eten de grazers zo veel ze kunnen, zodat ze in de droge periode als er geen gras meer is toch nog genoeg reserves hebben. Beren eten zich helemaal dicht zodat ze hun hele winterslaap van hun vet kunnen leven.. Dus het is helemaal niet tegennatuurlijk om soms wat te dik te zijn voor dieren.

Jonge dieren en dieren die in winterslaap gaan hebben een ander soort vet, namelijk het zogeheten bruine vet.
Hier staat het verschil beschreven:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruin_vetweefsel