Baknijd en hond die niet wilt 'ruilen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Baknijd en hond die niet wilt 'ruilen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 23:43

Nouja het is niet zo zeer baknijd maar botjes nijd.. Bij de etensbak kunnen we (nog) prima in de buurt komen maar zo snel als hij een pensstaafje oid heeft dan is het mis.

Het hondje waar ik het nu over heb is nog een pup van bijna 15 weken oud. Heel vriendelijk dier maar wel met een duidelijk eigen willetje, nu is dat hier thuis simpel opgelost want ookal is het ons maatje hij zal toch moeten leren luisteren.

Nu kom ik normaal gesproken niet aan een hond zijn eten, ik houd er ook niet van als iemand mijn bord eten zomaar weg grist. Maar aangezien mijn teefje een klein hondje is en nogal een muts met kauwen bewaar ik voor haar altijd de kleinste botjes, anders krijgt ze het gewoon niet weg. Ondanks dat ze de botjes normaal gesproken met haar leven bewaakt word ze toch een keer afgeleid en krijgt de pup het botje te pakken. Omdat ik het botje terug wil heb ik wat brokjes gepakt en een poging gedaan tot ruilen, waar meneer dus totaal geen oor voor had. Conlusie, hij buigt zich helemaal over het botje en durft te grommen en tot nu toe 1 keer gehapt. Hij wil mij dus zeer duidelijk maken dat het eten van hem is en dit is natuurlijk heel normaal gedrag voor een hond maar niet ideaal in een huishouden.

Ik ben toen ook niet de flauw geweest en heb hem flink op zijn plek gezet want bijten is gewoon not done hier.. maar het heeft me wel doen afvragen wat is nu de beste manier van aanpak? Voor zover de beste aanpak bestaat natuurlijk, het is tenslotte maar een mening he :)

Dus wat doe je nu met een hond, in dit geval nog pup, die niet van plan is zijn eten te ruilen? Het hele idee van ruilen is dat de hond het niet erg vind dat je zijn eten afpakt omdat hij word beloond maarja..

Even ter goede orde, het kan geen kwaad om over een ander zijn mening of aanpak te discussiëren maar houd het wel gewoon netjes en laat anderen en hun mening in hun waarde!

mieske

Re: Baknijd en hond die niet wilt 'ruilen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:47

Mijn jack russel pup heeft dit 1 keer gedaan, maar doet het nu niet meer.. Het was idd ook met botjes :P
Ik heb hem heel duidelijk laten weten dat dit not done is... Nu kan ik gewoon zijn botjes wegpakken :)

Hoe heb je hem op zijn plek gezet ?
Wie weet doet hij het nu niet meer daardoor. :)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:09

Grommen is echt not done!
Bij de pups die ik hier door de jaren heen heb gehad verschilt de aanpak per hond.
Bij de één is een flinke NEE! voldoende, de andere pak je even in het nekvel en zet je in z'n mand/bench.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:17

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:19

Ik zou dit toch wel snel de kop in drukken.. Als je het terug wil pakken doe dit dan niet in 1 snelle beweging, grote kans dat ze dan uithaald, ik leg mijn hand er bij mijn honden gewoon op, net of ik er verder niet bij na denk, het is van mij..
Verder kan je het zelf gaan claimen, botje op de grond en gewoon rustig gaan staan, botje tussen je voeten of net voor je voeten (hangt er vanaf hoe snel hij is) en hij heeft er af te blijven.. Wil hij hem wel weg snaaien even een tikje tegen zijn zijkant of met je stem oplossen..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:21

Hier hebben bijna alle pups dat wel gedaan heb er nu één van 8 weken en die deed het direct de eerste keer al. Even op haar nummer gezet want ben ik niet van gediend en het is klaar. Ruilen doe ik niet aan. Ik ben de baas als je met een pup al ruilen moet wat dan als het volwassen is? Heb het altijd zo gedaan. Direct duidelijk, de moeder pakt ze ook aan als ze wat doen wat niet mag. Nooit geen problemen gehad. Kan bij alle 5 alles zo afpakken en met de handen door het voer of wat dan ook.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:21

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:23

xXLianneXx schreef:
een paar keer per dag "samen knagen" dus zelf het botje vasthouden en de hond er aan de andere kant eraan laten knagen zonder het botje af te geven aan de hond. zo leert die dat handen juist geven en niet nemen, wel altijd iets lekkers geven zoals een brokje als je het botje weer opruimt. En ik kan me voorstellen dat een lekker botje niet ruilbaar is voor een brokje, ik denk als je een plakje worst zou pakken dat je een veel grotere kans hebt op ruilen :) En vooral niet boos of kwaad worden want dan leg je wel heel erg de nadruk op dat bijzondere botje wat hij heeft en is de kans groot dat je het verdedigen juist versterkt(en bovendien heeft het hondje in hondentaal gewoon gelijk dat die bijt want wat je hebt mag je houden, je maakt je relatie er niet beter op om dat voor hem normale gedrag grof af te straffen). Je zou ook een paar keer zijn maaltijd met je handen kunnen geven. Dus de lege voerbak voor zijn neus zetten en er met de hand brokjes in gooien, zo worden handen alleen maar leuk en voorkomt het verdere problemen later :)

Hij heeft helemaal geen gelijk.. De roedelleider bepaald wie wat wanneer eet, die is dominant over de rest, wil de roedelleider dat botje hebben dan moet ie het afstaan.. En dat zou hij in een echte roedel ook wel doen, dit heeft met dominantie te maken en je relatie word er juist alleen maar slechter op als je dit op de "kijk eens! Koekkie!!" manier op lost aangezien de hond dan dominant over jou is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:26

xXLianneXx schreef:
dees_daan schreef:
Ik zou dit toch wel snel de kop in drukken.. Als je het terug wil pakken doe dit dan niet in 1 snelle beweging, grote kans dat ze dan uithaald, ik leg mijn hand er bij mijn honden gewoon op, net of ik er verder niet bij na denk, het is van mij..
Verder kan je het zelf gaan claimen, botje op de grond en gewoon rustig gaan staan, botje tussen je voeten of net voor je voeten (hangt er vanaf hoe snel hij is) en hij heeft er af te blijven.. Wil hij hem wel weg snaaien even een tikje tegen zijn zijkant of met je stem oplossen..

Dus omdat jij je hond niet geleerd hebt dat het voor mensen normaal is om dingen af te pakken moet je hond maar gestraft worden?
Waarom de hond niet gewoon leren dat mensen nou eenmaal dingen afpakken maar dat dat juist leuk is ipv meteen slaan voor normaal gedrag?

Ik sla mijn honden niet, met een tikje bedoel ik een porretje, wel eens van Cesar Millan gehoord? Mijn honden vinden het overigens heel normaal als ik iets "af pak" hoor, dus ik heb ze dat zeker wel geleerd (kleintjes die het bot van de herder snaaien en de herder die dus met een mini botje blijft zitten, ja dat ruil ik zelf weer even terug)

Edit: waarom ik niet ga ruilen of het op de "koekkie" manier doe, het zijn honden, die mij niet als mens of eigenaar zien maar als 1 van hen, voor hun is het zo dan ook duidelijk wat ik bedoel en dat ik dominant over ze ben ipv zij over mij.
Ik vermenselijk mijn honden niet, het zijn honden die behoefte aan regels en duidelijkheid hebben, zolang dat er is heb ik geen problemen met mijn honden, zou ik daar niks mee doen dan krijg ik gegarandeerd problemen tussen mijn honden onderling
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-12 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:32

.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:37

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:42

Toch vreemd dat ik totaal geen problemen met mijn honden heb dan, terwijl mijn ene hondje toch best wel een dominantje kan zijn, een "tikje" valt absoluut niet onder positieve correctie, het is een afleiding zodat hij stopt met fixeren en weet dat hij niet dichterbij het bot mag komen, maar goed dit is een nutteloze discussie aangezien je meteen al aanneemt dat ik mijn honden sla en niet geleerd heb dat ze het bot aan mij af moeten staan.
Nogmaals, het zijn honden, geen mensen.. ooit een groep honden gezien die eerlijk ruilen? mag ik die, dan krijg jij die, zo werkt het niet in de hondenwereld

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:52

Ruilen doen wij hier ook niet aan, je geeft dan in principe toch de hond de mogelijkheid tot kiezen en als hij dan voor het botje kiest, sta je nog voor aap :+

Ik ben daar ook duidelijk in, als ik het botje wil, dan wordt dat gewoon afgegeven , zonder gegrom !
Anders zal ik zelf mijn lip eens optrekken }:)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:53

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:57

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 08:39

Op de puppycursus moesten wij een snoepje voor de pup's neus houden en dan mag hij die niet nemen, en dan pas belonen met een snoepje uit de andere hand als hij het goed doet.. Doet hij wel een poging om het snoepje te pakken snel je hand dicht..
Misschien een idee om te oefenen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 08:44

xXLianneXx schreef:
dees_daan schreef:
Toch vreemd dat ik totaal geen problemen met mijn honden heb dan, terwijl mijn ene hondje toch best wel een dominantje kan zijn, een "tikje" valt absoluut niet onder positieve correctie, het is een afleiding zodat hij stopt met fixeren en weet dat hij niet dichterbij het bot mag komen, maar goed dit is een nutteloze discussie aangezien je meteen al aanneemt dat ik mijn honden sla en niet geleerd heb dat ze het bot aan mij af moeten staan.
Nogmaals, het zijn honden, geen mensen.. ooit een groep honden gezien die eerlijk ruilen? mag ik die, dan krijg jij die, zo werkt het niet in de hondenwereld

Toevallig ruilt mijn teef regelmatig. Dan komt ze met een botje aan die gooit ze naast mijn reutje en wanneer hij daar aan snuffelt neemt ze gou zijn botje mee. En dit zie ik vaker gebeuren ook bij anderen thuis met hun honden.
Ien nog blijft een positieve correctie simpelweg iets toevoegen(tik geven) waardoor het gedrag(botje verdedigen) afneemt. Dus ook jou zogenaamde afleiding is een positieve correctie :)

Dat is geen ruilen, dat is afleiden en snel het botje weg pakken..
Als er iets "valt" ruikt hij daar automatisch aan, betekend niet dat hij met je wil ruilen..
Dat hoef je ook niet bij elke hond te proberen trouwen, zijn genoeg honden die bij een snelle handbeweging uithalen..
Ik ga geen "trucjes" uithalen om het botje te pakken, leg gewoon m'n hand en rustig op en pak het botje..

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 08:54

Wilawander schreef:
Hier hebben bijna alle pups dat wel gedaan heb er nu één van 8 weken en die deed het direct de eerste keer al. Even op haar nummer gezet want ben ik niet van gediend en het is klaar. Ruilen doe ik niet aan. Ik ben de baas als je met een pup al ruilen moet wat dan als het volwassen is? Heb het altijd zo gedaan. Direct duidelijk, de moeder pakt ze ook aan als ze wat doen wat niet mag. Nooit geen problemen gehad. Kan bij alle 5 alles zo afpakken en met de handen door het voer of wat dan ook.

Zo doen wij het ook inderdaad.
Als ik vind dat het botje niet bij hem hoort pak ik het af en word er niet bij gegromt.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 08:57

Persoonlijk zou ik nu het qua leeftijd nog makkelijk gaat, wel aanleren dingen af te staan.

Eten is van mij, en ik kan het ten alle tijden weer opeisen, zonder omkoperij, want dat zie ik een wilde hond in een roedel ook niet doen. Met dit soort dingen zie je wie de baas is, en het is logisch dat een jong dier je leiderschap gaat testen.

Vraagje voor een aantal bokkers hier: je hond heeft iets in z'n bek wat gevaarlijk is om op te eten.
Je hebt geen koekje bij de hand (of hij wil het daarmee nog niet afstaan) en je hebt je hond volgens menselijke denkwijze het concept 'is van mij' aangeleerd. Dan heb je toch wel een probleem, of niet?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:00

xXLianneXx schreef:
een paar keer per dag "samen knagen" dus zelf het botje vasthouden en de hond er aan de andere kant eraan laten knagen zonder het botje af te geven aan de hond. zo leert die dat handen juist geven en niet nemen, wel altijd iets lekkers geven zoals een brokje als je het botje weer opruimt. En ik kan me voorstellen dat een lekker botje niet ruilbaar is voor een brokje, ik denk als je een plakje worst zou pakken dat je een veel grotere kans hebt op ruilen :) En vooral niet boos of kwaad worden want dan leg je wel heel erg de nadruk op dat bijzondere botje wat hij heeft en is de kans groot dat je het verdedigen juist versterkt(en bovendien heeft het hondje in hondentaal gewoon gelijk dat die bijt want wat je hebt mag je houden, je maakt je relatie er niet beter op om dat voor hem normale gedrag grof af te straffen). Je zou ook een paar keer zijn maaltijd met je handen kunnen geven. Dus de lege voerbak voor zijn neus zetten en er met de hand brokjes in gooien, zo worden handen alleen maar leuk en voorkomt het verdere problemen later :)

Hier sluit ik me volledig bij aan. En inderdaad zal je moeten zorgen dat het "ruil" koekje of object leuker of lekkerder is dan wat hij al heeft. Jij ruilt toch ook geen koekje voor een lepel levertraan....

Verder kan je hem als hij wat heeft het beste gewoon negeren. Immers als je niet steeds bij zijn eten bent, hoeft hij het ook niet te verdedigen en zal hij dus ook geen verdere voernijd ontwikkelen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:01

Ruilen doe ik ook niet aan. Ze moeten gewoon los laten. Zie op de club honden die als het snoepje niet lekker genoeg is niet los laten. Wat moet je als ze eens wat verkeerds pakken en jij hebt geen snoepje bij je? Het is een klein hondje dus gewoon af pakken en er niet een te groot verhaal van maken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:03

Locanda schreef:
Persoonlijk zou ik nu het qua leeftijd nog makkelijk gaat, wel aanleren dingen af te staan.

Eten is van mij, en ik kan het ten alle tijden weer opeisen, zonder omkoperij, want dat zie ik een wilde hond in een roedel ook niet doen. Met dit soort dingen zie je wie de baas is, en het is logisch dat een jong dier je leiderschap gaat testen.

Vraagje voor een aantal bokkers hier: je hond heeft iets in z'n bek wat gevaarlijk is om op te eten.
Je hebt geen koekje bij de hand (of hij wil het daarmee nog niet afstaan) en je hebt je hond volgens menselijke denkwijze het concept 'is van mij' aangeleerd. Dan heb je toch wel een probleem, of niet?

Op het moment dat een hond heeft geleerd dat de beloning voor het loslaten altijd hoger is dan het item wat hij al vast heeft zal hij altijd loslaten ook al heb je op dat moment niets. Je leert hem dus het commando los en stelt daar tegenover een hoge beloning als hij het loslaat. Een hond gaat er dus vanuit dat hij die ook dan weer krijgt.

Overigens is het in een roedel ook zo dat als een hond/wolf in een roedel eenmaal eten heeft gekregen hij dit ook mag houden. De hoogste in rang zullen eerst eten maar daarna mag de rest. De hogere rangen zullen zich daar dan ook niet meer mee bemoeien.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:05

Precies, Locanda, daarom ben ik ook geen voorstander van dat "ruilen" !
Ten eerste wil ik mijzelf de afgang besparen dat hij niet voor het aangebodene kiest en in feite laat je hem vrij daar in ...

Maar in een door jou geschetste situatie kan dit zelfs inderdaad voor gevaarlijke problemen zorgen !
Ben ik toch blij dat bij mijn honden ( en beide op zeer volwassen leeftijd redelijk onopgevoed hier gekomen ) een simpel "los" ( al dan niet bekrachtigd door het vastpakken in het nekvel ) volstaat :))

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:09

Shirley schreef:
Precies, daarom ben ik ook geen voorstander van dat "ruilen" !
Ten eerste wil ik mijzelf de afgang besparen dat hij niet voor het aangebodene kiest en in feite laat je hem vrij daar in ...

Maar in een door jou geschetste situatie kan dit zelfs inderdaad voor gevaarlijke problemen zorgen !
Ben ik toch blij dat bij mijn honden ( en beide op zeer volwassen leeftijd redelijk onopgevoed hier gekomen ) een simpel "los" ( al dan niet bekrachtigd door het vastpakken in het nekvel ) volstaat :))

vastpakken in het nekvel is een doodsbedreiging voor een hond dus waarom zou je dat in vredesnaam doen.

Mijn honden luisteren allemaal stuk voor stuk prima. Gewoon door rustig, consequent en met respect te trainen. Het duurt wat langer voordat je resultaat hebt maar mijn honden doen nu alles voor mij omdat ze dat graag willen niet omdat ik vind dat het moet.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:17

Totdat je hem 1x voor de gek hebt gehouden met dat ruilen, dan krijgt hij miss bedenkingen.

Het is inderdaad geen dagelijks fenomeen in de roedel, maar ook de leider kan zich bedenken.