Hond heeft constante epilepsie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ami

Hond heeft constante epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:53

Hallo,

Mijn ouders hebben een Borderterrier van 7 jaar oud, sinds hij een pup is heeft hij last van epileptische aanvalletjes.
Door goed op zijn voeding te letten heeft hij hier minimaal last van, zo'n 1 a 2 keer per jaar heeft hij een aanvalletje.

Mijn ouders zijn 12 november naar de dierenarts met hem geweest, omdat hij opeens met zn staart tussen zn poten weg rende, ging blaffen en piepen zonder aanleiding en raar om zich heen keek. De dierenarts zei dat het misschien vlooien waren en hij zag dat er een ontstoken wond in zijn nek zat, waarvoor ze een zalfje hebben meegekregen.

15 november zijn ze weer naar de dierenarts geweest. Het blaffen was erger geworden, hij hield alleen nog op met blaffen als je hem vast hield. Nu zei de dierenarts dat de hond denkt dat hij een constante epilepsie aanval heeft. Hij heeft weer medicijnen meegekregen en binnen een week zou er verbetering te zien moeten zijn.

We zijn nu een week verder en hij blaft nog steeds heel veel. Als hij rustig in zijn mand ligt, blaft hij niet.
Zodra hij gaat lopen gaat hij aan een stuk door blaffen. Als hij afleiding heeft (er komt iemand binnen, oefeningen met hem doen) houd hij ook op met blaffen.
Als hij blaft kijkt hij ook achterom alsof iemand hem bij zn staart vasthoud en dat niet prettig vind. Daarnaast heeft hij ook een heel houterig loopje, waarbij hij zijn rug omhoog lijkt te drukken.
Door dat rare loopje en achterom kijken vraag ik me ook af of er mischien iets mis kan zijn met zijn rug?

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben hiermee of het misschien herkennen?

Edit: Ik ben morgen weer bij mn ouders en zal dan even een filmpje ervan maken

annepaardoes

Re: Hond heeft constante epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:57

Ik heb geen ervaring met epilepsie bij honden, maar is bij de hond gekeken of er iets aan de hand is mijn zijn anaalklieren (vol of ontstoken)? Gezien je hond veel naar achteren kijkt.
Dat kan namelijk erg pijnlijk voor een hond zijn.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:58

Hier heeft de dierenarts ook naar gekeken, maar die schenen in orde te zijn
Bedankt voor het meedenken :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:58

Ik zou in jouw plaats naar een hondenkliniek gaan waar ze dit kunnen bekijken. Lijkt me dat jullie DA niet echt de moeite heeft genomen om te achterhalen waar dit gedrag vandaan komt.
Epilepsie kan trouwens veroorzaakt worden door producten tegen vlooien (ook virbac en andere bekende merken) en hier zou ik dus ook al mee oppassen.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 17:02

Vond zelf ook dat de dierenarts wel erg snel was met zn conclusie dat hij vlooien had.
Hond vertoond namelijk ander gedrag als hij vlooien heeft (krabben/bijten)
Kga even eea opzoeken over vlooienmiddelen, wij gebruiken frontliner voor hem

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:08

Ik lees even mee.

De hond van mijn schoonvader (en broertje van onze hond uit hetzelfde nest) heeft ook epilepsie. Dat het veroorzaakt kon worden door vlooienmiddelen wist ik echt niet.

TS hoe houden jullie de voeding in de gaten? Speciaal voer?

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 17:18

We hebben vanaf het begin al speciaal voer voor hem gehad.
Geloof dat rood vlees niet goed voor hem was en dat dan ook niet in het voer zit, maar kan het morgen wel even aan mn ouders vragen.
Wat voor hond hebben jullie?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:21

bij ons was het spondylose of hoe je dat ook schrijft. viel ook weleens ineens om en rug omhoog gedrukt en houterig lopen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:51

Ik zou dit toch wel laten onderzoeken, als blijkt dat hij continue in een aanval blijft hangen, is het namelijk einde verhaal van je hond.
Wij hebben in mei onze hond om dezelfde reden moeten laten inslapen, die bleef erin hangen en kwam er niet meer uit.
Keek continue naar de muur, afwezig, raar gedrag ( overal op kauwen en dingen opeten die niet eetbaar waren) en extreem onrustig. Weet even niet meer wat de officiele benaming was, maar er was geen kans meer op herstel, hij zou binnen de aanval lagzaam dood gaan.

Second opinion aanvragen en kijken wat het precies kan zijn lijkt mij de beste optie

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:20

Bij jou symptomen denk ik eerder aan iets in de rug. Hernia, spondylose enz.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:23

Choce schreef:
We hebben vanaf het begin al speciaal voer voor hem gehad.
Geloof dat rood vlees niet goed voor hem was en dat dan ook niet in het voer zit, maar kan het morgen wel even aan mn ouders vragen.
Wat voor hond hebben jullie?

Een Jack Russell. Zal eens een gesprekje hebben met schoonpapa, want de hond krijgt volgens mij meer kliekjes dan hondenbrokken >;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:24

Bij het eerste deel van je verhaal dacht ik al: zit er niet gewoon ergens een wervel scheef ofzo...
Als je ook een houterig loopje en raar gespannen ruggetje ziet dan zou ik het beestje zeker eens laten checken door een fysio of iets...wie weet zit er gewoon ergens iets bekneld en is het vrij simpel te verhelpen :)

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 19:32

Filmpje van vandaag:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:42

jee wat zielig dit...hij is ook helemaal schor!
Je weet zeker dat hij geen vlooien heeft?
Iets doet hem pijn daar.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 19:54

Dat blafje heeft hij altijd al gehad, hij is dus niet echt schor van het vele blaffen.
We proberen hem ook zoveel mogelijk af te leiden of vast te houden.
Vlooien heeft hij niet, bij vlooien krabt hij zichzelf ook en zit hij te bijten, dit doet hij nu niet.
Z'n rug lijkt niet gevoelig, ik mag hier op "duwen en knijpen" van hem, hij geeft geen kik.
Nu is het wel een harde hond die niet snel zal laten zien als je hem pijn doet.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:58

Heeft iemand hem misschien keihard aan zn staart getrokken, waardoor hij nu bang is en steeds kijkt of iemand dat weer doet?

En van die epilepsie.. onze hond heeft 't ook gehad.. maar dat kwam door een tumor..

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:02

Grote kans dat zijn spieren vast zitten achterin, in zijn rug of poten. Mijn hond deed het ook een keer zo vreemd, schrok echt. Daarna viel hij op de grond en leek het alsof hij dood was. Hij bleek een hersenbloeding gehad te hebben en zijn spieren zaten ook zo enorm vast.

Ga aub naar een goede dierenarts.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:03

mischien stom, maar heeft geen geen jeuk ofzo?
mijn hond heeft dit ook gehad en had dus verschrikkelijke jeuk aan zijn staart!
bleek daar dus een irritatie plek te zitten.

of idd zit er iets bekneld dan zou je even foto's moeten laten maken.

en van de epilepsie onze andere hond had dit ( inmiddels overleden ) maar zij wil ook echt om

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:04

Nee, voor zover ik weet is hij niet aan zn staart getrokken.
De dag voordat hij begon met blaffen, was ik nog bij mijn ouders en had hij nog nergens last van

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:04

Ik denk zelf dat er iets dwars zit in zijn rug niet zijn staart. Goed alkebij naast de ruggengraat ff voelen

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:07

Mijn ouders gaan dinsdag met hem naar een dierenarts in putten die ons is aangeraden door onze hondentrainer.
Kan zelf helaas niet mee op die dag, maar heb al tegen mijn vader en broertje gezegd, dat ik wil dat de dierenarts naar zijn rug kijkt.

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:08

lisetteexx schreef:
en van de epilepsie onze andere hond had dit ( inmiddels overleden ) maar zij wil ook echt om

Kan je de zin iets duidelijker uitleggen, want ik begrijp hem zo niet :)

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:10

Heb hem over z'n hele ruggengraat "geprikt", ook naast z'n ruggengraat en zijn staart, maar hij geeft geen kik, kijkt niet even achterom oid

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:12

Choce schreef:
lisetteexx schreef:

Kan je de zin iets duidelijker uitleggen, want ik begrijp hem zo niet :)

natuurlijk :)
onze hond had ook epilepsie, maar als zij een aanval kreeg viel zij om, op haar rug en kon ze niet meer opstaan, daarbij ging ze gigantisch gillen en plaste zij haar eigen helemaal onder

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 20:21

Ah zo
Als onze hond een aanvalletje had ging hij vaak liggen een begon hij heel erg te trillen, kon ook niet meer opstaan.