Kitten niet helemaal fit.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Kitten niet helemaal fit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:41

Pfff het zit de laatste tijd niet mee met mijn poezels, Kitten nummer 1 had een ontsteking aan haar maag en darmpjes, is weer helemaal goed gekomen gelukkig :). Toen kreeg mijn lieve oude kater niesziekte.. ook weer goed gekomen gelukkig :).

En nu is mijn andere kitten niet fit -O- .

Gisteren heeft ze over gegeven. Spelen heb ik haar ook niet meer zien doen sinds gisteren, eten ook niet, wel heeft ze een klein beetje melk gedronken.

Verder slaapt ze erg veel. Ze loopt wel naar buiten om te plassen, en gaat af en toe eens zitten rond kijken maar veel actie zit er niet in (normaal is ze echt hyperactief :P.

Ze voelt verder niet warm aan, heeft geen vieze oogjes o.i.d. Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

mbkaatje

Re: Kitten niet helemaal fit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:43

Geen idee, maar als je het niet vertrouw zou ik er toch even mee naar de DA gaan.
Het klinkt niet goed voor zo'n kleintje.
Sterkte.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:54

Voor een kitten vooral is t niet verstandig om af te wachten tot t beter word.
Zou voor de 'controle' even langs gaan bij de d.a.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 17:08

Ik ben ook absoluut niet van het lange afwachten!

Maar mijn gevoel zegt nu niet van, NU meteen gaan! Ze reageerd nog wel op haar omgeving enzo en koorts heeft ze niet. Heb een beetje het idee dat ze iets verkeerds heeft gegeten?

Mocht er geen verbetering in zitten ga ik maandag naar de dierenarts, mocht het vandaag, morgen of overmorgen ook maar ietsje slechter gaan dan sta ik gelijk bij de DA op de stoep!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:57

Ze heeft weer wat melk gedronken, meer dan gisteren :). Verder slaapt ze nog wel veel, nu loopt ze toevallig weer even rond.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:00

Kan het niet zijn dat ze iets heeft overgenomen van Kitten 1, toch een virusje misschien ?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:24

Die kans is heel klein, Truus (kitten dat eerst ziek was) woont bij mij thuis. Mindy (kitten wat nu ziek is) woont bij mijn vriend. En het is alweer een maand of 2 geleden dat Truus ziek was.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:30

Dat is dan inderdaad een beetje moeilijk ... maar het zou me toch ook niet lekker zitten, zo'n beestje hoort toch de krullen van de trap te krabben op die leeftijd ...

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:36

Ja ze is echt hyper normaal :+ .

Ze maakt geen extreem zieke indruk, maar het zit me inderdaad toch niet lekker. Eventjes afwachten dan maar.. Als het maandag nog niet beter is ga ik even langs de DA. Mocht het slechter gaan morgen of overmorgen dan ga ik natuurlijk direct!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:41

Hoe oud is het kitten en waarom geef je 'm melk? Wat voor melk?

Kan natuurlijk heel goed een virusje zijn, die kun je gemakkelijk buiten oppikken en mee naar huis brengen aan je kleding of schoenen. Als ik jou was zou ik het kitten goed in de gaten houden en naar de DA gaan wanneer je het niet vertrouwt.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:44

Ze is nu 12 weken. Ze krijgt gewoon koeienmelk, een heel klein beetje gemengt met veel water, zodat ze toch iets binnen krijgt aangezien ze niet wil eten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:46

Met koeienmelk ontregel je de maag/darmen alleen nog maar verder, dat is namelijk helemaal niet geschikt voor katten en zeker voor die kleintjes niet. Misschien is het handiger om bij de DA even van dat heel licht verteerbare spul te halen. Dat is speciaal voer, zit in een blikje.

Lastig dat ze nog zo klein is. Mijn poezel is afgelopen week bijna 10% van haar lichaamsgewicht kwijtgeraakt omdat ze geen eten binnen kon houden. Maar die is 11. Jouwe is nog zo klein...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:49

Speciale kattenmelk kun je ook gewoon bij de dierenwinkel of supermarkt halen, dat is altijd beter dan koeienmelk !

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:49

Weet dat het eigenlijk niet goed is, maar is beter dan helemaal niks binnen krijgen denk ik altijd maar.. En ze krijgt echt maar een heel klein beetje melk, gemengt met veeeeel water, zo werd het mij door meerdere mensen aangeraden. Ook met mijn andere kitten toen ze ziek was.

Altijd schrikken als ze ziek zijn, en zeker wanneer ze gewicht verliezen, mijn kater is ook 11 jaar, is ook flink vermagerd toen hij ziek was, komt er nu langzaam terug aan gelukkig :).

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:49

Shirley schreef:
Speciale kattenmelk kun je ook gewoon bij de dierenwinkel of supermarkt halen, dat is altijd beter dan koeienmelk !

Zal ik morgen even doen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:50

Kattenmelk zou ik ook niet doen voor een ziekig katje. Katten moeten geen melk hebben. Is niet gezond voor ze. Als ze gezond zijn is het niet schadelijk. Maar gezond is het zeker niet. Helemaal niet voor een ziek katje.

Doe dan blikvoer mengen met wat water. Dat kun je eventueel ook met een plastic spuitje in het bekje doen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:52

Zal ik morgen proberen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:53

't Is toch op zich wel raadzaam voor het beestje om vocht binnen te krijgen ?

Dwangvoeren zou ik zonder overleg met de dierenarts niet zo maar doen ... als ze zich verslikt en voedsel in de longetjes krijgt, is ze verder van huis :(

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:01

Onze jonge kat was laatst ook heel mat, sliep veel. Toch even collega van lief naar laten kijken, heel klein wondje bij de staart en koorts. Als ik nog twee dagen gewacht had was er waarschijnlijk een groot abces gekomen op de staart.
Kunnen jullie ergens een wondje/korstje vinden?
Zeker bij die jonkies zou ik zelf niet wachten tot na het weekend, ze drogen snel uit!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 00:02

Ja is ook weer zo... toch maar proberen of ze zelf wat eet dan. Melk drinkt ze ook uit zichzelf, gister maar een paar slokjes, vandaag al wat meer.

Wondjes of korstjes heeft ze niet, koorts ook niet. Uitdrogen ben ik nu niet zo bang voor, aangezien ze dus wel drinkt :).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 07:27

niet de koeienmelk geven idd dan nog beter koffiemelk geven (daar zit geen lactose in) of karnemelk.
Maar wel goed dat ze drinkt echter door de lactose ind e koe melk kan ze weer goed aan de diaree gaan en dan heeft het dus geen nut dat ze extra drinkt want dat komt er dan allemaal weer uit.
Kattenmelk is ook af te raden om aan kittens te geven. Ik weet niet waar voor maar weet alleen dat dit afgeraden wordt. Beter is dan wat melkpoeder voor kittens (of pups) te halen.
Beter kan je langs de DA gaan voor A/D blikvoer (is moes van hoge kwaliteit met zeer veel voedingstoffen erin. Als ze daar een 1/4 blik van leeg eet op een dag dan heeft ze al voldoende binnen voro de hele dag en ook daar kan je zeer makkelijk water doorheen mengen hoewel het al wat vochtig is.
Royal canin starter mousse voor babydog and mother is ook iets wat je erg goed aan katten kan geven als ze even niet fit zijn. Ook daar zitten veel voedingsstoffen in en is eigenlijk hetzelfde als a/d voeding alleen grotere verpakking maar samenstelling verschilt eigenlijk niet.

Eten is wel zeer belangrijk voor een kitten. Ze wegen namelijk erg weinig en voor je het weet als ze gestopt zijn met eten gaat het echt heel slecht met ze.

Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 07:44

Ik wil je niet laten schrikken, maar dit is wel hoe het met onze oude kat (bij mijn ouders) en met mijn kitten (bij mij) ook begon. De oude kat hebben we een kleine maand geleden in laten slapen, Myla laat ik maandag gaan... fip-virus.
Kijk er dus mee uit en ga toch naar de dierenarts. Tegen fip kan je niks doen (en 100% zekerheid test kan ook niet terwijl ze nog leven) maar als ze het hebben kan je er maar beter vroeg bij zijn en ze laten inslapen, voor ze wegkwijnen want dat is echt verschrikkelijk om te zien...

Heel veel sterkte/succes, hopelijk heeft ze gewoon een ander virusje/infectie wat simpel verholpen kan worden! Want dat kan natuurlijk ook. Maar wilde je dit wel even meegeven. :) Ik duim dat je kleintje niks bijzonders heeft!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 07:45

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 08:16

tessa_brian schreef:
Ze is nu 12 weken. Ze krijgt gewoon koeienmelk, een heel klein beetje gemengt met veel water, zodat ze toch iets binnen krijgt aangezien ze niet wil eten.

Als ze koeienmelk krijgt moeten jullie dus ook kalfjes hebben die jullie kunstmelk (melkpoeder) geven?

Ik had toen ook een kitten gevonden die melk moest en de DA heeft mij aangeraden om hem poedermelk te geven (net zo mengen als bij de kalfjes met beetje water) dat is beter voor de darmpjes.
Koeienmelk is veel te vet, ook onverdund.

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 08:28

Ik weet niet wanneer jouw kater niesziekte heeft gehad, maar je kitten is met 12 weken niet volledig beschermd, en niesziekte is besmettelijk, ik heb ooit een kitten gekregen die tegen niesziekte aanzat en kreeg van mijn da te horen dat ik mijn andere kat, die niet goed ingeent was goed in de gaten moest houden. En niesziekte kun jij overdragen. Dus zou toch langs een da gaan, niet te lang afwachten, die kleintjes kunnen niet veel hebben.