Kat (1,5) heeft blaasgruis! Tips betreft voer zijn welkom!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikiet

Kat (1,5) heeft blaasgruis! Tips betreft voer zijn welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 20:56

Hallo Bokkers,

Een aantal weken geleden begon onze kat opeens in huis te plassen. Vooral de wasmanden waren daarin favoriet.
Nadat het bijna dagelijks werd, toch maar naar de DA. Aan de kat was verder niks te zien overigens, at goed, speelt en goed in zijn vel.
Bij de DA bleek hij blaasontsteking en blaasgruis te hebben. Heeft antibiotica gehad en krijgt nu speciaal voer.
Hij krijgt nu Trovet. Voorheen kreeg hij wiskas en ook tussendoor wiskas snoepjes. Deze durven wij nu eigenlijk niet meer te geven, maar meneer gaat steeds voor de deur zitten waar de snoepjes liggen... :(:)
Wat kunnen wij hem wel geven naast het dagelijkse voer dat hij nu krijgt?
Hebben jullie verder nog tips over het voer. Dit is best duur, opzich geen probleem, maar als er andere (goedkopere) opties zijn, dan hoor ik dat graag!
Bedankt alvast voor het meedenken en jullie reacties.

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:23

Mijn kat kreeg blaas gruis toen hij 3 maanden was. Vanaf dat moment heb ik heb op hills cd voer. Kun je bij de dierenarts krijgen. Ik betaal hier ongeveer 48 euro voor 5 kilo. Hij krijgt 40 gram per dag dus je kunt er heel lang mee.

desy_kuiken

Re: Kat (1,5) heeft blaasgruis! Tips betreft voer zijn welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:26

Mijn kat is tevens dol op paardenmelk poeder. Is heel goed voor ze. Maar ook vrij prijzig. Ik geef hem wel af en toe 1 snoepje van wiskas.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:28

Mijn kat die gevoelig is voor blaasgruis krijgt speciaal voer voor urinewegen van Technical. Hij doet het hier goed op en het is stukken goedkoper dan voer van de DA.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:29

Mijn katers krijgen Specific Crystal Prevention. Ik koop een zak van 8,5 kg voor bijna 80 euro maar daar doe ik minimaal drie maanden mee.

Zou wel met je DA overleggen want het ene voer is als preventie en het andere meer ter bestrijding van reeds bestaande klachten.

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:36

Dat vind ik een behoorlijke prijs ! Ik kan met die vijf kilozak dik vier maanden. Voor 1 kat. Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat ze niet altijd op het speciale voer hoeven te blijven. Maar ik durf de gok niet te nemen. Als ik toen een aantal uurtjes later bij de dierenarts was. Had mijn kat het waarschijnlijk niet gered zei ze.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:40

desy_kuiken schreef:
Dat vind ik een behoorlijke prijs ! Ik kan met die vijf kilozak dik vier maanden. Voor 1 kat. Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat ze niet altijd op het speciale voer hoeven te blijven. Maar ik durf de gok niet te nemen. Als ik toen een aantal uurtjes later bij de dierenarts was. Had mijn kat het waarschijnlijk niet gered zei ze.

Ik heb twee katten en doe MINIMAAL drie maanden met het voer, soms langer, kan het wel nakijken op mijn bonnetjes om precies te zijn ;)
Maar dan is het verschil omgerekend helemaal niet groot hoor. Als jij twee katten had, dan had je 10 kilo nodig voor vier maanden. 2,5 kg per maand per kat. Ik iets minder dan 3 kg als ik dus uitga van het minimum van drie maanden. :j

Edit: je doelde op de prijs. Jij betaalt 48 euro voor 5 kg dus 9,60 euro de kilo en ik 80 euro voor 8,5 kg dus 9,41 euro. Ik ben dus goedkoper uit, al scheelt het peanuts.

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:44

Ach het is inderdaad van beide ongeveer een tientje per kilo. Dat is voor een kat bijna een maand. Dus reken dat mijn kat ongeveer 12.50 per maand kost. En heeeel veel liefde :-)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:47

Mijn kat krijgt nu rc urinay moderate calory. 3 kg zak voor 35 euro.
Als snack krijgt mijn kat soms een kippennekje. Of een stukje gedroogde kip. Iig durf ik ze geen kattensnoepjes te geven ivm met toevoegingen die daar in zitten. Struviet voer dus en ipv snoep vers of gedroogd vlees. (kippennekken haal ik op de markt. Is ook nog eens goed voor de tandjes. Gedroogde kip kan ik in een goede dierenwinkel halen.)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:50

Op dierenapotheker.nl hebben ze ook de urinary, maar dan veel goedkoper. Daar bestel ik het altijd!

walfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:56

Bij de dierenarts kan je ook specific struviet dissolution halen, dit lost de kristallen op. Dit moet je 6 weken geven en dan zouden ze weg moeten zijn.....
Bij mijn kat werkte het, staat nu wel op onderhoudsbrok specific fcd....
Succes

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:01

Hier ook een kat met blaasgruis. Krijgt ook Hills CD. Als we eens zonder zitten en over moeten gaan op ander voer merk je het meteen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:11

Mijn kat heeft ook blaasgruis gehad, eerst RC Urinary op aanraden van de dierenarts. Maar mijn kat ging er niet beter van uitzien zullen we maar zeggen, naast dat het ook niet bepaald goedkoop was.
Heb me verdiept in wat nou slecht en goed is voor een kat met blaasgruis, en kwam toen toch echt op graanvrij voer uit.

Ik ben zelf voor een graanvrije KVV gegaan, maar als je dat niet wilt is er ook graanvrije brok.
Het is wel verstandig om te weten of je kat struvietkristallen of oxalaatkristallen had, dit is van belang voor het uitkiezen van een gepast voer.

Overigens mag je een blaasdieet/brok maar voor een paar maanden geven, daarna moet je op preventieve brok overgaan!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:28

CK88 ik kan de site niet volledig zien. Overigens heb ik niet de standaard rc urinary maar urinary moderate calory. Anders wordt ze tonnetje rond haha.
Ik heb ook alleen kvv geprobeerd maar helaas was dat bij mijn kat geen succes. Omdat ze het er nu goed op doet blijft ze op rc

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 07:07

mijn kat was niet duur omdat bleek dat ze totaal geen problemen meer had van haar blaasgruis als ik elke dag maar 1 á 2 kuipjes van dat goedkope blikvlees aan haar gaf met daardoor heen extra water gemengt.
Echter dit is niet voor alle blaasgruis katten voldoende dus ga je hier niet op vast pinnen. Wat wel van enorm belang is voor blaasgruiskatten is dat ze veel drinken zodat ze ook meer plassen en de troep er goed uit laten komen. Ik had Prins struviet oplossend voor 1 maand en daarna gewone Prins brokken. Deze zijn ook voor blaasgruiskatten (dacht ik). Je moet idd na 1 maand de plas weer laten controleren en zodra de plas schoon is moet je op onderhoudsbrok gaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 07:08

nikiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 08:24

Bedankt voor de reacties! Er is dus nog veel verschil in voer en afhankelijk van de kat zelf.. Lastig vind ik het!
Mijn kater heeft struviet blaasgruis. Hij heeft de afgelopen 4 dagen vlees gehad om de blaasgruis te verwijderen en daarnaast is hij overgegaan op de brokken van Trovet. Dit kan hij permanent blijven eten, maar hoeft niet. De DA raadde aan dit wel te doen, omdat als ze eenmaal blaasgruis hebben, het ook weer sneller terug kan komen.
Nog tips voor snoepjes? hij zit steeds zo zielig voor de kastdeur...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:26

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:28

A Vogel heeft middel en dat heet Solidago, dat werkt erg goed. Gezonde dieren mogen het ook hebben, het zorgd voor een goed nier en blaas functie.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:29

Goof schreef:
Mijn kat die gevoelig is voor blaasgruis krijgt speciaal voer voor urinewegen van Technical. Hij doet het hier goed op en het is stukken goedkoper dan voer van de DA.

Wat zijn hier de kosten van en waar haal je het?

Ik heb Urinairies van Royal canin van de dierenarts. Hiervan bestaan ook snoepjes en natvoer die ze dus ook kunnen eten zonder problemen. Ik heb een zak van 9KG voor €73. Doe er ongeveer 4/5 maanden mee met 2 katten.

Een vriend van me geeft geloof ik gewoon whiskas snoepjes. Zijn kat heeft het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:32

Wij hebben die van Hills van de dierenarts. Laatst via zooplus een hele grote zak besteld, wij hebben ook de light versie speciaal voor de dikkere kat. Hij krijgt s ochtends een handje en s avonds een handje..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:33

Wij hebben ook een kat met blaasgruis. Ze zou ingeslapen worden op 1,5 jarige leeftijd omdat niets hielp. We hebben toen contact gehad met een arts uit groningen. Hij zei dat we onze kat gewoon alleen vlees moesten geven met veel vocht. Ze wordt in april 19 jaar en heeft geen dierenarts meer gezien voor ziekte oid....

Net als wat Dierenfan zegt zie ik...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:42

_AAASCHAAA_ schreef:
Wij hebben ook een kat met blaasgruis. Ze zou ingeslapen worden op 1,5 jarige leeftijd omdat niets hielp. We hebben toen contact gehad met een arts uit groningen. Hij zei dat we onze kat gewoon alleen vlees moesten geven met veel vocht. Ze wordt in april 19 jaar en heeft geen dierenarts meer gezien voor ziekte oid....

Net als wat Dierenfan zegt zie ik...

geef je dan blikvoer met water gemengd? welk merk blikvoer? helemaal geen droge brok meer??
en hoeveel voor 1 kat? hoe vaak voeren?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:42

Snoepjes, gedroogde kipfilet. Je kunt ook vers vlees blijven voeren ipv dieetbrok.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:45

Van Trovet verkopen ze ook snoepjes voor de kat. Heb ze een keer gekregen bij de DA, omdat onze kat ook blaasproblemen heeft.
Onze kat krijgt 3x een klein beetje Hills c/d brokjes en 's avonds een half blikje (klein) trovet met cranberriecapsule.
De kat doet het er super goed op :D