Maak ik mezelf gek of heeft ze wormen?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Maak ik mezelf gek of heeft ze wormen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 19:11

Hallo allemaal,
alvast bedankt voor het lezen.

Het gaat om het volgende:
Maandag hebben wij Ollekebolleke uit het asiel gehaald. Een 2 maanden oude kitten die met een paar weken aan de weg gedumpt was.
Gevolg: niesziekte en oormijt. Nu is de niesziekte voorbij en de oormijt op 1 behandeling na ook. Verder speelt ze ontzettend en eet ze zéér goed, drinkt heel goed.. er is alleen 1 ding dat me vanaf het begin af aan al dwars zit: haar dikke buik.
Vorige week vrijdag zijn we bij haar gaan kijken en het eerste dat ik zei was: heeft ze wormen?
Volgens hun en hun dierenarts had ze geen wormen en zij gooien het dan ook op de achterstand die ze heeft opgelopen.
Nou goed, even aan kijken dacht ik. Ik heb haar gisteren voor het eerst gewogen: 606 gram.
Veel te weinig, ze zou rond de 800 moeten zitten op haar leeftijd! Maar ze heeft gisteren en vandaag zo goed gegeten dat ik wel verwacht had dat ze iets aangekomen zou zijn. Niet dus.. net gewogen: 585 gram. Het is een keukenweegschaal dus veel nauwkeuriger krijg ik het niet.
Ik maak me ontzettend zorgen om haar en heb besloten dat ik morgen, ondanks dat ik ziek thuis zit, naar de dierenarts fiets voor een wormenkuur.
De reden dat ik dit topic open is omdat mijn vriend na het wegen gelijk riep: Ach joh, waarom maak je je nou druk ze doet het toch heel goed!?
Ik heb net wat fotootjes en een filmpje gemaakt zodat jullie mee kunnen kijken.. verbeeld ik me de wormenbuik of zien jullie het ook?
Zo ja, hebben jullie nog ervaring met wormenkuren? Welke het beste is?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=c6V9OUsL ... e=youtu.be
Alvast super bedankt!

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:13

Als je zo de foto's en het filmpje kijkt valt haar 'bolle' buikje best wel op ja! Ik zou je zo niet kunnen zeggen of het wel of niet zo is, maar een wormenkuur geven kan sowieso wel toch? Gewoon het zekere voor het onzekere nemen!

Trouwens het is een mooie kitten! <3

Gnome

Re: Maak ik mezelf gek of heeft ze wormen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 19:15

Het is voornamelijk omdat hun aangaven; het zijn geen wormen, en mijn vriend het ook allemaal maar aanstellerij van mij vond, dat ik dit topic open. Ik ben niet het type dat afwacht tot het beestje er dood bij neer valt.. het is een schat van een beest!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:17

wormpilletje halen bij dierenarts joh!
Gewoon doen, slaap je lekkerder en heeft ze wel wormen heb je die meteen uitgeroeid (voor nu).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:18

Wil net zeggen, gewoon ontwormen. Mocht er iets in zitten, komt het er meteen uit en kan je gerust genieten van je uk.
En verder, als ze net op de kattenbak is geweest, zal ze lichter zijn dan de dag ervoor dat ze net heeft gegeten. Dus maak je niet direct teveel zorgen ;)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 19:19

De dierenwinkel zit hier nog een stuk dichterbij maar het is volgens mij niet aan te raden om daar een kuurtje te halen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:21

Kittens worden normaal tot 12 weken om de 2 weken ontwormd. Als dat niet gebeurd is dan zou ik inderdaad stappen ondernemen. Goede middelen zijn bv. Milbemax en Drontal. Geen exil en dergelijke.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 19:23

Wilawander schreef:
Kittens worden normaal tot 12 weken om de 2 weken ontwormd. Als dat niet gebeurd is dan zou ik inderdaad stappen ondernemen. Goede middelen zijn bv. Milbemax en Drontal. Geen exil en dergelijke.

Ze heeft maar 2 weken daar gezeten en volgens hun is ze ook ontwormd. Ze kwam al binnen met deze buik.. aangezien het geen verschil oplevert zijn ze uitgegaan van het feit dat het geen wormen zijn maar dan vraag ik me af.. wat dan wel? Vooral het gewichtsverlies vind ik niks.. Misschien inderdaad net gegeten gisteren of niet op de bak geweest.. Ik ga morgen ochtend gelijk even naar de DA, dan kan ik weer met mezelf leven :') Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:27

ik zou ook even je aanrecht poetsen voor 't geval dat. Dan krijg jij de wormen ook niet :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 19:34

Jolandaa_ schreef:
ik zou ook even je aanrecht poetsen voor 't geval dat. Dan krijg jij de wormen ook niet :+

Haha dat gebeurd sowieso elke dag :D Was nu alleen even voor de foto! Thnx voor de tip!

Hier nog een speelfilmpje van gisteren: http://www.youtube.com/watch?v=EQHx11BB ... e=youtu.be
<3

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:39

maaar ik zie nu dat ze gedumpt is en een groei achterstand heeft. Waardoor ze nu de juiste voeding krijgt en dus ook een buikje kan krijgen. Als jij ineens gezond te eten krijgt na ondervoeding word je ook dikker. En het gewicht is dus ook een gevolg van een groei achterstand.

Kan je geen ontlasting laten na kijken?

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:42

Ik denk dat ze in het asiel wel een kuurtje tegen wormen heeft gehad, maar ik zou voor de zekerheid een pilletje of spuitje kopen, dat is voor je eigen gevoel denk ik ook wel fijner ;)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 19:45

Jolandaa_ schreef:
maaar ik zie nu dat ze gedumpt is en een groei achterstand heeft. Waardoor ze nu de juiste voeding krijgt en dus ook een buikje kan krijgen. Als jij ineens gezond te eten krijgt na ondervoeding word je ook dikker. En het gewicht is dus ook een gevolg van een groei achterstand.

Kan je geen ontlasting laten na kijken?

Maar ze had die buik al toen ze daar binnen kwam..en dan had ze ook aan moeten komen denk ik? Zal haar over een uur nog eens wegen! Ik zal morgen gelijk vragen wat zij van een onderzoek vinden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:10

Met 1 kuurtje ben je er niet en achterstand kan ook door wormen komen. De jonge katjes die vaak gevonden worden zitten 9 van de 10 keer geheel vol met wormen en dat is met 1 a 2 keer ontwormen niet gedaan. Daar ben je wel even zoet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:14

Als je van exil de pilletjes neemt voor kittens dan ben je de spoelwormeitjes ook kwijt, die moet je 3 dagen geven.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:15

Wilawander schreef:
Met 1 kuurtje ben je er niet en achterstand kan ook door wormen komen. De jonge katjes die vaak gevonden worden zitten 9 van de 10 keer geheel vol met wormen en dat is met 1 a 2 keer ontwormen niet gedaan. Daar ben je wel even zoet mee.

Ik ga morgen gewoon naar de DA met wat ik hier ook heb verteld en dan hoor ik hun advies wel. Nogmaals bedankt! Ik laat het morgen wel weten!

@[***]. Ik ging ervaringen zoeken met exil maar dat was ronduit negatief.. heb jij er wel goede ervaringen mee?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:16

Exil neemt de meeste wormen niet weg. beter kiezen voor een goed middel van de dierenarts. Goedkoop is vaak duurkoop.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:17

Wel raar dat ze jou geen advies gegeven hebben over het ontwormen en hoe daarmee verder te gaan toen je haar mee kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:19

Prima zelfs, maar je moet wel de goede geven, uit mijn hoofd no worm plus.

Probleem bij kittens zijn de spoelwormen, de 'meeste' wormen zijn je zorg nog niet

De meeste andere wormmiddelen doden de eitjes niet, zit ze over 3 weken weer vol en moet je weer ontwormen, zo gezond is dat niet. Wel goed voor de portemonnee van de DA

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:33

Iris82 schreef:
Wel raar dat ze jou geen advies gegeven hebben over het ontwormen en hoe daarmee verder te gaan toen je haar mee kreeg.

Ik heb al 2 andere katten.. misschien dat ze daarom niet specifiek daar op in zijn gegaan. Heb wel een heel boekenpakket mee gekregen, misschien dat daar iets in staat. Ik weet wel dat ze zeker in het begin regelmatig ontwormd moeten worden dus ik ga het gewoon doen en haar elke dag wegen. Is er een bepaald tijdstip waarop je het beste kan wegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:40

Vergeet de andere katten niet te behandelen en vooral: vergeet de vlooien niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:41

ingedebruijn schreef:
Is er een bepaald tijdstip waarop je het beste kan wegen?

Nee hoor, zolang je het logischerwijs maar steeds op dezelfde tijd doet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:43

Okee! Ik zal haar en straks nog een keer op zetten, kijken of er verschil in zit!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:10

apart dat het asiel al zo vroeg een kitten plaatst bij mensen en dan ook nog eens met dit ondergewicht in combinatie met het bolle buikje. Ik zou zeker contact met het asiel op nemen wat ze allemaal al gehad heeft. Let wel op dat een bol buikje ook een teken kan zijn van kattenaids (dan zit er vocht in die buikholte) net als te klein blijven en makkelijk/snel ziek worden.

Er is geen bepaald tijdstip dat je het beste kan wegen. Wel is het als je om 12.00 uur weegt dat je een dag later ook om die tijd moet wegen.

Ontwormen zou ik doen (als het nog niet gedaan is of al langere tijd geleden is) met 5 dagen panacur. Dan heb je alles goed aan kunnen pakken. Zeker als ze bij binnenkomst in het asiel al een gewone ontworming gehad heeft.