Ik heb dus 2 Siamese katers, en al enkele jaren silicaat. Nu valt het me de laatste tijd op dat mijn ene kater naast de bak gaat plassen als hij de kattenbak ook maar ietsjes vindt stinken. Urine is verder goed, ik ben Paraveterinair dus dat doe ik regelmatig even checken tussendoor.
Nu ga ik aan mijn laatste zak silicaat beginnen. En zit ik toch weer te twijfelen of ik wel door moet gaan. Ik bestel altijd alles op zooplus. Lekker makkelijk en geen gesleep. En als je reviews leest van bijvoorbeeld klontvormend zijn die ook allemaal positief. Toen mijn katers kitten waren heb ik dat wel gehad en eigenlijk ben ik om eerlijk te zijn uit luiheid overgestapt op Catsan en daarna uit besparing op silicaat.
Wat voor vulling hebben jullie? Hoe gaan de katten ermee om? Hoe lang doen jullie met de bak per kat? Hoeveel uitloop heb je? Wat kost de vulling en waar koop je die? Doen je katten het ook buiten of alleen op de bak?
Katten willen vaak niet op een bak waar een andere kat op is geweest, of op een bak die niet schoon is. Nu hebben wij geen bak meer en gaan de katten gewoon naar buiten (we wonen heel vrij), maar als we een bak nodig hebben (voor bijvoorbeeld een zieke kat) gebruiken we houtpalets, een soort staafjes van geperst hout. Stinken niet, nemen heel goed vocht op. Niet goedkoop nee.
MiSzNiTa
Geplaatst: 14-11-12 07:45
Ik koop het grit bij de Aldi 1 euro per zak kan hem 2 keer er mee vullen schep elke dag de poep eruit en maak hem 1 x per week helemaal schoon. Ik had eerst ook duur spul erin en ik merk weinig verschil qua geur en uitloop en m'n kat komt niet buiten.
CM_
Geplaatst: 14-11-12 07:45
Catsan beviel mij erg goed, ben ik alleen mee gestopt vanwege de prijs. Ik heb 6 katten, klontvormend is bij mij niet te doen, wordt al erg snel een grote koek. Silicaat heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik verwacht dat dat met die zeikerds van mij niet gaat werken.
Houtkorrel doen ze het bij mij ook niet op, dan gaan ze op de rand van de bak zitten en doen hun behoefte naast de bak
Ik heb 4 grote bakken staan , en doe hier een week mee met een vulling ongeveer. Momenteel ben ik wat aan het zoeken, heb een tijdlang kittyfriend budget gehad, maar die heeft pas plots de korrel vernieuwd, en de nieuwe korrel was waardeloos... Ik heb nu Jipp budget, 4 euro voor een zak van 15 kilo meen ik . Maar voldoet nog niet geheel aan mijn wensen. Catsan is overigens vaak bij pet's place of bij die discount (ben ff de naam kwijt) in de aanbieding voor 7 euro. Ik kocht er dan altijd meteen 10 a 20 in.
crosmuller
Geplaatst: 14-11-12 07:47
Misschien kun je meerdere bakken neerzetten? Ik heb er drie voor twee katten. Ik gebruik kitty friend kattebak vulling.
marleen_usar
Geplaatst: 14-11-12 07:51
Ik had houtkorrel maar dan doet hij alles naast de bak, ik moest Felyway kopen om hem weer op de bak te krijgen.Nu heb ik het goedkoopste Plus merk.
rockwitch
Geplaatst: 14-11-12 07:53
Wij hebben ook Kitty Friend gebruikt, dat is jammer genoeg bij de Boerenbond uit het assortiment gehaald. Wij gebruiken wel altijd klontvormig, zo makkelijk schoon te houden. Voor 4 katten hebben wij trouwens 3 grote bakken staan. En regelmatig de klonten en poep eruit scheppen dan gaat het super.
Sharmila
Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-12 07:56
Meedere bakken is niet echt nodig. Mijn katten doen alles samen. De heren zitten ook regelmatig tegen elkaar aangeplakt samen in de kattenbak. Zijn 2 katers uit hetzelfde nest.
Daphne_65
Geplaatst: 14-11-12 08:02
Wij gebruiken al jaren de Biokats Microfresh korrel naar alle tevredenheid. Dit is een hele fijne klontvormende korrel. Wij hebben 5 katten en we hebben in totaal 6 bakken staan. Om de dag scheppen wij deze leeg en eens in de zoveel tijd vervangen wij de gehele bak. Wij hadden voorheen ook regelmatg ongelukjes naast de bak, maar dat is nu helemaal over!
Ik heb ooit eens gelezen dat het het beste is 1 bak meer neer ze zetten dan dat je katten hebt, vandaar mijn keuze van het aantal bakken. Hier gaan broer en zus ook vak tegelijk samen op dezelfde bak zitten hoor.
Deze zakken biokats bestelde ik voorheen ook bij Zooplus, maar tegenwoordig heb ik een adresje gevonden die breukzakken aanbiedt, voor bijna de helft van de prijs. Ik koop dan gelijk 20 zakken tegelijk, zodat ik weer even vooruit kan.
Anoniem
Geplaatst: 14-11-12 08:07
Maar ondertussen gaat er wél eentje naast zitten.... Dus érgens gaat er toch iets niet goed.
Hier 2 bakker voor 3 poezen, met Kittyfriend klontvormend (Welkoop, rond de 7,5 euro per zak) die ik elke dag even van de klonten ontdoe. Helemaal weggooien doe ik nooit, ik vul alleen aan. Met bakschoonmaken gooi ik de korrels even in een grote teil.
Quinette
Geplaatst: 14-11-12 09:05
Voorheen hadden we altijd klontvormende kattenbak grit, maar omdat we sinds dit jaar regelmatig kittens in huis opvangen zijn we overgestapt op kittyfriend budget. Die klontert niet, wat veiliger is voor de kittens, is goedkoop en de katten doen het er prima op. We hebben overigens 4 katten van onszelf + dan dus soms opvangers in huis. We hebben 5 kattenbakken staan, waarvan er 3 gesloten + 1 open bij elkaar staan en dan nog 1 open die boven op de 'kattenkamer' staat. Wil tzt overgaan op 3 of 4 grote open kattenbakken...puur voor mn eigen gemak, gezien de bakken in de trappenkast staan en je er als mens zijnde wat lastig bij komt om de drolletjes en t nat er uit te scheppen. Bakken worden 1x pd schoongeschept en wanneer nodig bijgevuld of helemaal schoon gemaakt. Af en toe ligt er wel eens een drolletje naast, maar over t algemeen gaat alles netjes op de bak. Denk dat wij met 1 zak kittyfriend zo'n 1,5 tot 2 weken doen. Meen dat die iets van 5 of 6 euro kost en we kopen m bij de boerenbond. Hebben er maar 1tje die buiten komt, de rest is niet zo avontuurlijk
Ik gebruik hier altijd het grit van de C1000 huismerk. Kost geloof ik 4 euro voor 16 kilo, en ik doe de bak eens per week leeggooien en schoonmaken. Gaat prima!
Hiervoor met 3 katten twee bakken hetzelfde principe. Uitloop valt heel erg mee, gewoon regelmatig stofzuigen
Wij hebben voor 3 katten, 3 bakken. Krijgen altijd complimentjes dat je bij ons nooit de typisch kattengeur ruikt. Ik bespaar daar dan ook niet op, we hebben Catsan en elke 4 dagen gaan alle kattenbakken leeg en was ik ze af.
fohadie
Geplaatst: 14-11-12 10:54
Hier hetzelfde " probleem".
Twee katten en een van de twee deed het nog wel eens naast de bak. (Alleen plassen.) Alles medisch uitgesloten en nu de bak vaker schoongemaakt. En het werkt. Ik maak hem nu om de 2 a 3 dagen schoon, dan doet hij het er netjes op. Maar zodra ik een dag telaat ben doet hij het ernaast. (En dan ook altijd op dezelfde plek.) het is een beetje vaak dat ik de bak nu schoonmaak maar heb het er wel voor over. als ik zo kan voorkomen dat hij niet naast de bak gaat.
Helemaal leeghalen doe ik eigenlijk nooit Ik schep er uit wat ik nodig vind De oudere kat doet bijna alles buiten, soms 's nachts een plasje. De kitten heeft dus twee bakken naast elkaar en hij kiest welke hij gebruikt. De oudere kat vindt dit niet erg
Ik gebruik ook C1000 eigen merk, die grote zakken en daar doe ik heel lang mee
mij is altijd gezegd, aantal bakken= aantal katten + 1 misschien kan je dat eens proberen? ik gebruik gewoon de vulling van de aldi, nooit problemen mee gehad. maar ik moet wel zeggen dat mijn katten alleen s nachts op de bak gaan aangezien ze buiten komen
GamblersCup
Geplaatst: 14-11-12 17:39
Ik heb ook silicaat, 5 kg voor 1,99 euro. Maar die vind je niet in Holland. In ieder geval 2 bakken voor 2 katten. Met 3 zakken (1,5 zak per bak) doe ik een maand. Ik denk dat er toch iets aan de hand is, als je die jaren geen problemen hebt gehad, en nu ineens wel.
Creatas
Geplaatst: 14-11-12 18:06
Hier ook 2 katten, doen praktisch alles buiten. Heb 1 open bak, hier gaan ze gewoon alle twee op (geholpen broer/zus), maar wel enkel alleen voor plasjes (als het regent of snelsnel voor het avondeten ) Ik gebruik uit gemak een krant en minihemp wat ik ook in de konijnenkooi heb, 14liter (?) voor 11 euro oid (groot pak van de paardenafdeling in de dw iig). Absorbeerd geweldig, ruikt niet. Uitloop is vreselijk
GamblersCup
Geplaatst: 14-11-12 18:42
Oh ja, uitloop met silicaat is hier ook vreselijk Ik kan alleen open bakken hebben omdat 1 van de katten formaat kleine hond heeft, en er wordt heel wat over de rand heen gesmeten met graven, pootjes uitschudden e.d.
Chaos
Geplaatst: 14-11-12 18:44
Ik heb ook formaat kleine hond een XXL bak. En de kleine poes gebruikt gewoon dezelfde bak. Ik heb ook last van uit loop van die steentjes. Grumble. Zelfs met een matje voor de bak nog wat uitloop.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 14-11-12 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
GamblersCup
Geplaatst: 14-11-12 18:45
Matje zou hier dan ongeveer 4 m2 moeten zijn... dan kan ik net zo goed de hal steeds even stofzuigen
Ja ik heb ook zo'n vermoeden dat die silicaat gritjes zeer doen aan zijn voeten ofzo. Hij weigert het ook te begraven enzo.
Ik heb nu als test klontvormend grit gekocht van extreme classic. Even kijken hoe hij het daarop doet.
Plasje, bloed alles is goed bij hem. Hij doet ook echt alleen ernaast plassen (nou ja ernaast in de hondenmand om precies te zijn) als de bak een beetje ruikt.