Hond klein beetje chocola gegeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ouwe

Hond klein beetje chocola gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:45

Hai Bokkers,

Onze hond (kruising shih-tzu / jack russell) heeft net een klein beetje chocola gegeten. Ik zat even niet op te letten en voor ik het wist had hij een chocolademuis (nog in het papiertje) te pakken en zat eraan te knagen. Nu heeft ie dus een klein beetje (stukje van het oor van de chocolademuis) opgegeten en ik maak me nu helemaal druk of het schadelijk kan zijn.

Maak ik me terecht zorgen, of stel ik me gewoon aan?

Ramzi

Re: Hond klein beetje chocola gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:46

Dat is niet erg hoor. Vooral omdat er weinig cacao zit in witte chocolade. Hoe meer cacao hoe schadelijker. Onze had 2 maanden geleden een halve pot nutella op. Laat daar nu hazelnoten in zitten en bijna geen cacao. No problem dus!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:48

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:48

voor zover ik weet gaat het met name om pure chocolade wat schadelijk is voor een hond! een heel klein beetje kan geen kwaad hoor. mijn hond (klein) heeft wel eens uit de schoenen van mijn dochters de chocolademuntjes gehaald, alles op mare niets aan de hand....alleen wat huilende kids :)

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:49

Ramzi schreef:
Dat is niet erg hoor. Vooral omdat er weinig cacao zit in witte chocolade. Hoe meer cacao hoe schadelijker. Onze had 2 maanden geleden een halve pot nutella op. Laat daar nu hazelnoten in zitten en bijna geen cacao. No problem dus!

Bedankt voor je reactie!
Het was trouwens melkchocolade, geen witte chocolade :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:49

Stukje van de dierenartsenpraktijk:

Hieronder wat hoeveelheden die dodelijk kunnen zijn voor uw dier:
Pure chocolade: ± 10 gram per kg lichaamsgewicht

Melkchocolade: ± 50-100 gram per kg lichaamsgewicht

Cacao poeder: ±5-30 gram per kg lichaamsgewicht

De verschijnselen van een chocoladevergiftiging.
De eerste verschijnselen treden meestal na 4 tot 12 uur op. De hond wordt onrustig, drinkt en plast veel en kan gaan braken. Het is mogelijk dat de hond gaat rillen en zelfs epileptische aanvallen krijgt. Bij een zware vergiftiging leidt het tot hartritmestoornissen en kan de hond in coma raken. Vooral oudere honden kunnen hieraan doodgaan. Als een drachtige hond teveel chocolade eet kunnen de ongeboren pups de gifstoffen via de placenta opnemen en aan een te hoge dosis sterven.

Wat kunt u doen.
Natuurlijk is het altijd beter om te voorkomen dat uw hond chocola eet. Laat het nooit onbeheerd op tafel staan of in openstaande tassen.

Wanneer uw hond toch chocolade naar binnen krijgt, is het goed om zo snel mogelijk (liefst binnen de 3 uur) contact op te nemen met uw dierenarts om te overleggen wat er gedaan moet worden. Houdt u de verpakking bij de hand. Wacht niet af maar bel voor advies. Het zal dan vaak gebeuren dat u gevraagd wordt naar de dierenarts te komen. Daar wordt dan een prikje gegeven waardoor de hond gaat braken en de chocolade weer naar buiten komt.

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:51

Mijn hond had laatst een heel zakje milka crispy snax opgegeten. Is wel een dag wat misselijk geweest en niet gegeten maar verder niets van gemerkt. Ze is er verder niet voor naar de dierenarts geweest. Ik was wel bezorgd maar het is gelukkig meegevallen.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:51

Bedankt voor de reacties allemaal! Het was echt maar een klein beetje, maar ik ben dan wel gelijk zo bang dat ie weet ik veel wat allemaal kan krijgen... En zo'n suikermuis heeft alleen maar een laagje chocolade, de binnenkant is gewoon suiker...

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:51

mijn hondje malthezer x terrier heeft nu in de 8 jaar dat hij leeft, 2 dozen australian bon bons. 1 zak malthezers ,een paar snickers en choco repen op en loopt nu nog vrolijk rond ( jaaa het is en echte boefie )

Denise_billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:52

Kan niet oveel kwaad joh.. onze hond heeft een keer een halve chocolade reep opgegeten..:| als je maar zorgt dat de hond genoeg water heeft.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:52

ravvie schreef:
mijn hondje malthezer x terrier heeft nu in de 8 jaar dat hij leeft, 2 dozen australian bon bons. 1 zak malthezers ,een paar snickers en choco repen op en loopt nu nog vrolijk rond ( jaaa het is en echte boefie )

Wow, da's behoorlijk wat :D

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:53

Denise_billy schreef:
Kan niet oveel kwaad joh.. onze hond heeft een keer een halve chocolade reep opgegeten..:| als je maar zorgt dat de hond genoeg water heeft.

Vers water staan altijd tot hun beschikking. Dus hij kan gewoon drinken als hij wil.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:53

Mijn hond heeft een keer 2 broodjes hagelslag van mij opgegeten, heeft 2 dagen ziek in z'n mand gelegen maar dat is allemaal weer goed gekomen! Maak je dus maar geen zorgen. :)

Ik hoorde trouwens dat druiven ook dodelijk zijn voor honden, is dat zo? (Weet iemand dit? )
Laatst bijgewerkt door topsylover op 12-11-12 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:53

En vaak is zo'n muizenlaagje nog niet eens echte chocolade, meestal een cacaofantasie , dat bevat nog minder schadelijke stoffen !

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:55

topsylover schreef:
Mijn hond heeft een keer 2 broodjes hagelslag van mij opgegeten, heeft 2 dagen ziek in z'n mand gelegen maar dat is allemaal weer goed gekomen! Maak je dus maar geen zorgen. :)

Ik hoorde trouwens dat druiven ook dodelijk zijn voor honden, is dat zo? (Weet iemand dit? )

Druiven en rozijnen ja, dat heb ik ook gelezen.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:59

mijn hond heeft ook wel eens chocolade gepakt, niets aan over gehouden, ik houd haar dan wel in de gaten..
vorige hond had een hele reep op (melk) is toen ook niet fout gegaan.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:02

Het gaat er volgens mij om of ie vorige week een beetje en vorig jaar een beetje en morgen een beetje binnenkrijgt. Ze kunnen het niet afbreken, dus het bouwt altijd op zonder af te breken.
Dus als je hond nu nog rondrent en zakken choco eet, dat kan. Maar eens zit ie aan zijn plafond.

Hou me ten goede, maar ik weet niet beter dan bovenstaand.
Laatst bijgewerkt door Creatas op 12-11-12 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:03

Ik zie net op de verpakking staan dat het laagje chocola pure chocola is...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:08

Gaan ze lekker van rennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:08

Ben blij dat TS verantwoordelijker is dan sommige andere eigenaren..

Ik zou de DA even bellen voor de zekerheid, als het zo weinig is dat er geen risico is dan ben je iig gerust gesteld, ze laten je niet zomaar langskomen als het niet nodig is

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:10

Ouwe schreef:

Maar dan nog komt hij nooit aan 10 gram, al zou hij zo'n hele muis opsmikkelen !

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:10

als je het niet vertrouwd TS, dan gewoon je DA opbellen, dan hoor je het vanzelf..

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:10

Shirley schreef:
Ouwe schreef:

Maar dan nog komt hij nooit aan 10 gram, al zou hij zo'n hele muis opsmikkelen !

Nee, daar komt ie zeker niet aan, volgens mij is het nog niet eens 1 gram.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:18

dees_daan schreef:
Ben blij dat TS verantwoordelijker is dan sommige andere eigenaren..

Ik zou de DA even bellen voor de zekerheid, als het zo weinig is dat er geen risico is dan ben je iig gerust gesteld, ze laten je niet zomaar langskomen als het niet nodig is

Bedankt :D

Ik heb net toch maar even contact opgenomen met de dienstdoende dierenarts (was nog onze eigen dierenarts ook, leuke en goede dierenarts) en hij gaf aan dat ik me absoluut geen zorgen hoefde te maken aangezien het om zo'n kleine hoeveelheid gaat. Phew, toch blij dat ik even gebeld heb, voel me een stuk rustiger nu...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:21

Mooi zo, kan je iig rustig slapen straks :)