Help, mijn kat mager & vrouw die hem voert?!?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yabloko

Help, mijn kat mager & vrouw die hem voert?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 12:43

Hallo beste bokkers! Mijn katten komen lekker veel buiten, vooral Tibbe houdt er van. Ik heb ze nu ruim twee jaar en na hun castratie ben ik bewust veel vers vlees gaan voeren. Hierdoor zijn ze mooi slank - complimentjes van de dierenarts slank, zegmaar -. Ze komen veel op een stuk grasveld rond waar ze muisjes vangen. Hier worden ook katten bijgevoerd door de dierenbescherming. Ik heb uiteraard de DB gebeld om te melden dat er ook veel goed verzorgde katten komen, waaronder die van mij. Nu was ik in de veronderstelling dat Tibbe, de creep, flink wat dure brokken zit mee te pakken want hij is met name in de afgelopen twee maanden mooi aangekomen, en hiervoor at hij al niets meer zo veel brok (nog wel makreel, kip, zalm, zuivel, eieren...) Nu vind ik dit helemaal geen probleem dat hij wat chubby is, zeker niet omdat het winter word, maar hij heeft echt een buik en meer vet in z'n nek. Het zit hem in de manier waarop...

Loop ik gisteren met beide katten te wandelen (ze lopen los mee), kom ik een vrouw tegen die gelijk vriendelijk tegen ze doet. Ze vraagt of het mijn katten zijn, waarop ze me verwijt de dieren te verwaarlozen. Ze voert Tibbe schijnbaar al maanden met - houd je vast - Hills science plan!! Ik vertel haar dat ze dit niet hoeft te doen en dat Tibbe al een tijdje z'n brokken thuis laat staan. Ze wordt boos en vertelt dat het een last op haar schouders is. Jullie begrijpen mijn verbazing. Ik ben maar geen discussie aangegaan omdat ze zo pissed off was, heb de katten naar binnen gehaald en een brief opgehangen dat ze zelf een kat moet nemen.

Vooral met terugwerkende kracht ben ik erg boos om dit gehele voorval - wat als Tibbe een nierdieet had of suikerziekte? Ze neemt gewoon de vrijheid om zich te bemoeien met mijn zorg voor mijn katten, die ik erg serieus neem, ook vanuit mijn toekomstige studie paraveterinair. Ook ben ik boos om het feit dat ze haar dure brok niet beter besteed aan de echte stakkers. Tibbe is altijd atletisch en rank geweest, en heeft tot nu toe met vlag en wimpel elk DA bezoek afgerond.

Nu wandel ik ook regelmatig met beide katten door de buurt, en hierop krijg ik negen van de tien keer een hele leuk reactie. Maar soms krijg ik een hele rare snauw of sneer ("houd je katten binnen! ik bel de DB!"), dus misschien dat de reactie van de vrouw ook hiermee te maken had?

Hebben jullie ervaringen op dit gebied? Crazy cat ladies die zich bemoeien met jullie katten? Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik nu moet doen. Groetjes van Tibbe en Lou (foto van voordat ze werden bijgevoerd)

Afbeelding

Yabloko

Re: Help, mijn kat mager & vrouw die hem voert?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 12:44

Tibbe is de grijze trouwens, de rode is Lou!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:48

wat een raar verhaal zeg, ik denk dat deze vrouw te weinig verstand heeft van katten om te kunnen beoordelen hoe dik (slank) een kat hoort te zijn.. Ik kreeg bij mijn kat ook al gauw de opmerking, of hij niet te mager was. Heel veel katten in Nederland zijn zo chubby dat een slanke kat al gauw opvalt. Ik hoop dat ze stopt met voeren.

Dit is trouwens onze kat:
http://img703.imageshack.us/img703/2659/hollym.jpg
heel klein voor haar leeftijd en heel slank, zo zijn al onze katten (niet klein, slank)
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 12-11-12 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 12:49

Set, dit is precies wat ik dacht - doordat de norm wat chubby is (vind ik ook gezellig) is haar inschatting verkeerd. Ik hoop ook dat ze stopt :(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:53

Het gebeurt heel veel dat katten bijgevoerd worden. Doe je erg weinig van vrees ik, helemaal als je een knuffelkat hebt die zich alles laat aanleunen. Wij hebben ook zo'n schooier met drie adressen.. Hebben ondertussen wel duidelijk gemaakt dat het 'onze' poes is en hopen er maar het beste van.
Katten richten toch een beetje hun eigen wereld in met daarin hun bedienden en geven hun bedienden maar weinig zeggenschap..

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:54

Crazy cat ladies, praat me er niet van.. Zo'n oh zo meelevende vrouw heeft onze oude kat van toen 18 jaar in laten slapen, omdat ze hem te mager vond (tja, oude kat, was ietwat ingevallen maar verder in prima staat..) Leuk hoor, zo terugkomen van je vakantie! En excuses, ho maar. Ik moet haar niet tegenkomen, dan sta ik niet voor mezelf in := Toen de staart van onze andere kat geamputeerd moest worden zijn we ook naar haar toe gegaan met de mededeling dat er niks ernstigs aan de hand is en hij niet dood hoeft..

Ik zou proberen om een gesprek met haar aan te gaan dat ze het ongetwijfeld heel goed bedoeld maar dat de kat net zo goed iets had kunnen hebben waardoor ie er doodziek van zou kunnen worden!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:01

Ik ben absoluut geen katte liefhebber :+ Maar ik ken de frustraties vanuit de andere hoek. Mijn oma voert ook stug de kat van mensen die schuin tegenover hen wonen. De vrouw had haar verzocht te stoppen met voeren omdat de kat nauwelijks meer thuis eet. Mijn oma gaat stug door. Ik iriteer mij hier mateloos aan met name als ze dan ook nog zegt ''ons katje'' enz tijdens verjaardagen.

Maar! een kat is een huisdier... Ik ben daardoor ergens van mening dat je hem in huis moet houden en wanneer je een tuin hebt deze moet afzetten zodat je kat binnen jouw terrein blijft. Op die manier word hij niet door vreemden gevoerd en veroorzaakt hij ook geen overlast..

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:02

Ik ken het.

Ik heb zelf geen kat ofzo hoor.

Maar wij hebben mensen in de buurt en die voeren ook andere katten.
Nu was er een witte kat die hier geregeld langs liep. Die voerde ze ook. Na enige tijd hebben ze hem in huis genomen. Omdat hij volgens hun geen baasje had waarom zou die anders bij hun komen eten?!?
Dus ik zei dat katten een lekkernij bij anderen wel aannemen hoor ookal krijgen ze gewoon voer thuis. (of zoals in jou geval, laat hij het thuis staan). De witte kat hebben ze weken in huis gehad zodat hij aan hun zou wennen en hun huis als thuis zou zien. En nu loopt hij wel weer buiten maar woont nu bij hen.
Terwijl het baasje misschien wel opzoek is naar zijn kat.

Nu kreeg ik laatst mensen aan de deur die zochten hun kat (grijze kat met een beetje rood). En ze vroegen of ik hem gezien had en of ze een poster op ons hek mochten plakken. Nee ik had de kat niet gezien en die poster mochten ze ophangen mits ze hem weg zouden halen als de kat terug was.

Heb ze direct gezegd dat ze ook bij die mensen in de buurt even moesten vragen omdat die dus katten inhuis nemen en voeren.

Ik ben er heel erg op tegen om zomaar dieren te voeren. Alleen als een kat er zichtbaar ziek uitziet zou ik misschien actie ondernemen maar dan eerder in de vorm van een belletje naar het Asiel of de Dierenbescherming. Daar kunnen ze via de chip altijd de eigenaar op sporen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:05

Smee__ schreef:
Crazy cat ladies, praat me er niet van.. Zo'n oh zo meelevende vrouw heeft onze oude kat van toen 18 jaar in laten slapen, omdat ze hem te mager vond (tja, oude kat, was ietwat ingevallen maar verder in prima staat..) Leuk hoor, zo terugkomen van je vakantie! En excuses, ho maar. Ik moet haar niet tegenkomen, dan sta ik niet voor mezelf in :=

Wat?!
Ook een slechte DA die daaraan heeft mee gewerkt, zeker als het dier gechipt was, op jullie naam stond en verder gezond was!
Ongelovelijk...

Mijn katten kunnen niet naar buiten...ben ik wat dit soort dingen betreft echt blij om.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 13:22

Wat ik ook vervelend vind is dat je met katten voeren, je naar dezelfde plek blijft lokken. Tibbe blijft op deze manier soms twee nachten aaneen weg ondanks mijn (anderhalf uur durende) zoekacties samen met Lou. Binnen houden langer dan een dag is geen optie voor Tibbe, het is een buitenbeest.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:16

Ik vind dat je de katten maar in je eigen huis en tuin moet houden dan... Je tuin katveilig maken bijvoorbeeld. Aangezien je zelf ook al aangeeft dat meerdere mensen last hebben van je katten en je naschreeuwen dat je ze binnen moet houden.
Straks vergiftigd zo'n kattenhater je kat? Moet je toch niet aan denken!
En wees blij dat die vrouw de katten voert met Hills, altijd nog beter als whiskas of felix ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:28

Tja, als je wil dat je katten niet buiten de deur eten, moet je zorgen dat ze niet buiten de deur kunnen komen. Als je kat een bepaald dieet volgt, vind ik het al helemaal onverantwoordelijk dat je het dier overal laat lopen, want zo pikken ze overal wel wat mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:30

Je neemt als katteneigenaar een groot aantal risico's door je katten naar buiten te laten en tja, dit is er eentje van.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:33

Euhhh...je katten binnen houden?!

Jah sorry, is wel het eerste wat in me opkomt!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:36

Oké, katten binnenhouden of niet, ik vind het alsnog knap asociaal om zomaar katten te gaan voeren die niet van jou zijn? :?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:37

Yabloko schreef:
Wat ik ook vervelend vind is dat je met katten voeren, je naar dezelfde plek blijft lokken. Tibbe blijft op deze manier soms twee nachten aaneen weg ondanks mijn (anderhalf uur durende) zoekacties samen met Lou. Binnen houden langer dan een dag is geen optie voor Tibbe, het is een buitenbeest.

Kun je ze niet in je eigen tuin houden?
dan kan die wel naar buiten maar heb je geen last meer dat andere zich met het voeren van jou kat bemoeien
blijft hij ook geen nachten weg en hebben anderen ook geen 'last' van jou kat
alle problemen in een keer opgelost ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:40

Tja het gebeurd enorm veel, zo ken ik genoeg verhalen in elk geval.

Ik houd om die reden mijn katten op eigen terrein, niks geen bijvoeren .

En als je kat een dieet heeft, voor de nieren lijkt het me sowieso verstandiger om kat op eigen terrein te houden, je moet immers precies weten wat dier eet, en muizen en vogels passen wss niet in een dergelijk dieet, dus buiten het bijvoeren van derden om.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:48

Ik ken het ook. Om gek van te worden. En luisteren ho maar.
Mijn buur heeft lange tijd mijn katten gevoerd want hij vond het zielig dat ze buiten liepen. Ze konden/kunnen gewoon naar binnen om te eten. Kreeg ik later klachten van hem dat mijn katten bij hem binnen kwamen en zijn vlees van het aanrecht stalen. Ja buur, heb je aan je zelfs te danken. Heb zo vaak gezegd niet te voeren.
Een andere buur doet de groene container niet dicht, mijn kat ruikt het lekkers en gaat er in eten. Ze hebben geklaagd daar over, ik al van "doe die container dan ook dicht, scheelt ook maden." Nu gooien ze gemakshalve hun eten maar over de schutting. Mijn honden vreten het dan op ipv de kat. Nu heb ik voor de 2e keer een hond ziek (kotsen en diarree, deze verdraagt gekruid eten niet). Ze vertellen dit niet meer te doen werkt niet.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:56

Wellicht is het voor de dame in kwestie niet te onderscheiden welke katten er bij de zwervers toebehoren en welke een 'thuis' hebben, dus in dat opzicht doet zij haar best en kun je haar niet kwalijk nemen. Haar reactie is naar jou toe vind ik niet netjes!! :j

Daar waar katten gevoerd worden, zullen katten op af komen. De DB komt op voor alle zwervers en thuislozen katten en voert hiermee indirect het doel uit waarvoor een DB in het leven is geroepen, dus ook hun kun je eigenlijk niets verwijten :o

Iedereen heeft in jou geval de beste bedoelingen ( ken inmiddels aardig wat gevallen van woonwijken waar idioten bijvoeren met 'verkeerde bijbedoelingen' waarna katten soms plots verdwijnen). Natuurlijk is het heel vervelend, maar wellicht is het dan voor jou en de katten beter ze in een afgebakende tuin te houden? :D

Wellicht kun je ze voor de DB nog een halsbandje opdoen, dat ze hun opvallen als zijnde 'katten met eigenaar'?

Ik weet dat de DB ook katten op bepaalde plekken voert om uiteindelijk op die plaatsen vang kooien neer te zetten, zodat de katten vervolgens richting asiels kunnen en mogelijk herplaatst kunnen worden. Weet niet hoe dit in jou geval is?
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 12-11-12 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:57

Vind de discussie wel of geen kat naar buiten hier volledig los van staan (laten we het daar nu voor de verandering een keer niet over hebben :o )
Wat een raar mens zeg. Jij bepaalt toch zeker zelf wat goed is voor je katten. En zeker als je zomaar iemands kat laat inslapen... dan zit er echt een steekje bij je los! :\

Ik zou het melden bij de politie... Weet niet of die er iets mee kunnen maar als het zo doorgaat 'steelt' ze hem misschien wel. En dan weten ze ervan. Succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:00

Magrathea schreef:
Vind de discussie wel of geen kat naar buiten hier volledig los van staan (laten we het daar nu voor de verandering een keer niet over hebben :o )

Maar het staat er toch niet los van? :? Wanneer je je kat in eigen tuin houd, kan dit ook niet gebeuren.
En dat is geen verwijt hoor, maar op die manier heeft een ander ook geen kans om te voeren en er ook geen last van.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:01

Maar als iemand zijn/haar kat wél buiten laat lopen geeft dat anderen toch niet het recht om die kat maar te gaan voeren?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:11

Magrathea schreef:
Wat een raar mens zeg. Jij bepaalt toch zeker zelf wat goed is voor je katten. En zeker als je zomaar iemands kat laat inslapen... dan zit er echt een steekje bij je los! :\

Ik zou het melden bij de politie... Weet niet of die er iets mee kunnen maar als het zo doorgaat 'steelt' ze hem misschien wel. En dan weten ze ervan. Succes!

Blijkbaar wist dat mens niet dat er een eigenaar aan de katten toe behoorde??

Bij familie van mij liep al de gehele zomer een kat om het huis, beestje komt mee met hun eigen kat. Dier was graat en graat mager, snot in de ogen, vlooien en zat nachtenlang te janken op het balkon voor de slaapkamer. Op de dag dat er een 'worm' aan z'n kont hing hebben ze hem binnen gehaald en bij de DA laten controleren op chip --> net als >60% van de NL HTK katten geen. Omdat er kans bestaat dat het dier wel van iemand is, is hij mee terug genomen en hebben ze hem ontvlooid en ontwormd ivm het vele optrekken met hun eigen kat. Toen het dier nog meer afviel zijn ze hem 'buiten' gaan bijvoeren. Hij is nooit binnen geweest, want misschien was hij wel van iemand.......Inmiddels is het winter, is de kat op gewicht en komt hij sporadisch langs wippen. Maar ook hen hebben geholpen met wat ze konden...................ik zou ook heel krom staan te kijken als er om die reden 'politie' op de stoep zou staan nav aangifte

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:13

Magrathea schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Als katten buitenlopen kunnen ze ook zonder gevoerd te worden voedsel vinden. Ik vind veel katten eigenaren erg makkelijk. Wij hebben vroeger ook katten gehad en deze bleven in de achtertuin die wij hadden aangepast. Als je je beest onbeheerd buiten laat lopen heb je blijkbaar niet voldoede verantwoordelijkheids gevoel voor je dier als er dan mensen jouw dier voeren moet je niet zeuren. Je laat je paard toch ook niet zonder begeleiding van een mens buiten wandelen zonder omheining?!

@Smee_ als je er voor kiest je kat buiten te laten lopen ben je op de hoogte van de risico's van:
1 kat wordt gevoerd door een ander
2 kat wordt door gereden
3 kat komt wegens overklaar bare reden niet meer thuis doordati misschien door iemand in huis is genomen omdat die persoon denkt dat er niet voor wordt gezorgt
4 kat wordt gevangen en naar een assiel gebracht
de rest van de risico's kan je zelf ook wel bedenken denk ik?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:14

Magrathea schreef:

En dan zeg de politie, moet je je kat maar bij je houden dan is er geen probleem. En als mevrouw de politie op haar dak krijgt kan ze ook zeggen dat de kat op haar terrein komt...

Ik vind het ook raar van deze vrouw dat ze niet luistert. Of je kat nu buiten komt of niet, ze heeft hem niet te voeren als jij dat vraagt.