We hebben het idee dat ons hondje wat begint te dementeren (boerenfox teefje, ruim 14 jaar oud). Vroeger was het zo'n ontzettend intelligent hondje, en nu is daar maar weinig meer van te merken. Dit mede omdat ze inmiddels zo goed als doof is trouwens.
Het is overigens iets waar wij voornamelijk "last" van hebben, zelf lijkt ze er niks van te merken.
Wat me opvalt is het volgende:
Ze drinkt de laatste tijd steeds meer, en slaapt veel meer (dat heeft dan op zich niks met dementie te maken, maar ik vermeld het toch even).
Ze kan ineens uit het niks ontzettend gaan dralen. Gister zitten we een film te kijken en ze gaat ineens allemaal rondjes om de tafel heen drentelen. Vervolgens blijft ze 10 minuten staan, voor zichuit starend, alsof ze staat te verzinnen wat ze zocht.
Ze kan ook ineens op dezelfde plek blijven staan, en echt in het niets staren.
Soms loopt ze naar de keuken (daar staat de waterbak), en dan loopt ze in de keuken rond alsof ze niet meer weet wat ze hier kwam doen. Als ik dan naar de waterbak wijs, gaat ze wel drinken.
's Morgens moet ze echt wakker gemaakt worden voor ontbijt en plassen. (echt aanraken, soms zelfs schudden)
Laatst ging ze naar haar kussen, ging met de voorkant liggen, maar haar kont leek ze te vergeten, en ze heeft 10 minuten zo gelegen/gestaan met haar kont in de lucht
.Ook springt ze soms gewoon mis als ze op de bank wil, alsof ze de afstand niet goed in kan schatten....
Allemaal geen hele ernstige dingen, maar de laatste tijd heb ik het idee dat het ineens erg hard gaat.
Ze eet verder prima, is levendig, speelt... Het lopen wordt wat strammer, maar dat is denk ik logisch.
Ze is pas nog bij de DA geweest en, op haar doofheid na, is alles verder in orde (ogen, hartje, longen, etc).
DA gaf aan dat zulke hondjes met gemak 18/19 kunnen worden, en zolang ze gezond blijft mag ze dat ook worden, maar soms begin ik me wat zorgen te maken.

.
14 is een hele mooie leeftijd, en mocht het binnenkort klaar zijn, is het goed. Mocht ze nog 3 jaar mee gaan is het ook goed, maar ik ga niet van alles in die hond pompen om dr zo lang mogelijk bij me te houden
Maar de laatste maanden doet ze heel vreemd... Ze staart soms heel lang naar het plafond en we denken ook dat ze een beetje blind is, want soms valt ze ineens van de stoep af, of loopt tegen een paaltje aan
Maar soms loopt ze ook ineens met vreemde mensen mee... Of ze staat ineens stil bij een knotwilg en blijft er maar naar staren alsof ze denkt dat het een mens is