Weer jonge ratjes in huis! (opvangnestje)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Weer jonge ratjes in huis! (opvangnestje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 08:32

Het blijft leuk! <3 Zaterdag heb ik Betsie met haar acht mooie baby's opgehaald bij de opvang in Duiven. Ik heb net wat meer tijd en mogelijkheid om met de rittens bezig te zijn en er hopelijk tamme, mensgerichte ratjes van te maken. :) Ze zijn nu zo'n twee weken oud en bij de meesten zijn de oogjes net tevoorschijn gekomen. Mama Betsie is een heel lief, aanhankelijk meisje van wie ik alles met de rittens mag doen, heel fijn!

Er zijn vier mannetjes en vier vrouwtjes.

Tijd voor foto's!

Zorgzame mama:
Afbeelding

Ritten 1, mannetje:

Afbeelding

Ritten 2, mannetje:

Afbeelding

Ritten 3, mannetje:

Afbeelding

Ritten 4, vrouwtje:

Afbeelding

Ritten 5, vrouwtje:

Afbeelding

Ritten 6, vrouwtje:

Afbeelding

Ritten 7, vrouwtje:

Afbeelding

Ritten 8, mannetje:

Afbeelding

Hele zooitje: <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eske_B

Re: Weer jonge ratjes in huis! (opvangnestje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:30

Ik vind ze zó leuk :+:

Mama mag er ook wezen :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:33

Paar mooie kleurslagen zeg!

Wij moesten paar jaar terug ook ratten opvange voor vrienden, die gingen op vakantie. 2 dagen later lag er ook een nestje xD weet niet meer hoeveel het waren, maar wat een zooi! Super leuk. O een avond kwamen we thuis, waren ze ontsnapt en liepen ze door de gang, voor de neus van onze kat. Maar die vond ze eng, hahahaha.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:36

Oh wat zijn ze schattig :+: en een paar prachtige kleurtjes inderdaad.. En een mooie mama.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:38

Oh kijk ze toch, hebben hebben hebben <3

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:40

oww wat lief!!! :+: ,ik zou zo weer aan ratjes beginnen als ik ze zo zie :+:

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:41

Agossie wat schattig, dat 2e mannetje vind ik leuk :)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:05

Awh! Prachtige rittens, zitten echt gave kleurtjes tussen. :j

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:20

Aaah wat zijn ze leuk! <3
Mocht ik maar een ratje, helaas vindt mams het niet zo leuk idee -O-

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:11

Wauw dat zijn echt hele mooie rittens, maar de mama heeft ook een prachtig snoetje. :j
Leuk stel hoor, zeker al die kleuren zo op een hoop bij elkaar. :=

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:14

Oww.. wat zijn en blijven ratten toch leuk!
Heb zelf vroeger ook een aantal nestjes gehad en het kriebelt toch altijd weer als ik ze zo zie!

Je maakt ook wel echt geweldig leuke foto's hoor!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:16

Een opvang in Duiven??
Ik woon in Duiven, vangen die allerlei beesten op?

Ze zijn heel schattig en wat doe je goed werk!

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:18

Owh wat een schatjes!!
Ik zou zo graag weer een paar ratjes willen. Maar ik moest mijn dierentuin aardig inkrimpen door fysieke klachten.
Geniet er lekker van voordat je het weet zijn ze groot en gaan ze naar een nieuw baasje.
Dat had ik toch goed begrepen dat je ze herplaatst straks?

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:17

O ze zijn super lief :D
Moet ik natuurlijk weer foto's komen maken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:37

Bedankt allemaal! Ze zijn echt leuk en mama inderdaad ook. :j Ze is ook erg lief, ik heb ook wel nesten meegemaakt waar ik redelijk wat pleisters moest plakken als moeders in de buurt kwam. :+ Dit is wat handiger. :D

Ze komen van Rattenopvang Parzival in Duiven: http://www.ratjes.nl/rattenopvangparzival
Het is inderdaad de bedoeling dat ze allemaal herplaatst worden (Betsie en 1 dochter gaan terug naar de eigenaar), onder voorwaarden van de opvang. :) Het leuke werk is voor mij, knuffelen! <3

zwenneke schreef:

Ja. :D

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:12

RedPassion schreef:
Bedankt allemaal! Ze zijn echt leuk en mama inderdaad ook. :j Ze is ook erg lief, ik heb ook wel nesten meegemaakt waar ik redelijk wat pleisters moest plakken als moeders in de buurt kwam. :+ Dit is wat handiger. :D

Ze komen van Rattenopvang Parzival in Duiven: http://www.ratjes.nl/rattenopvangparzival
Het is inderdaad de bedoeling dat ze allemaal herplaatst worden (Betsie en 1 dochter gaan terug naar de eigenaar), onder voorwaarden van de opvang. :) Het leuke werk is voor mij, knuffelen! <3

zwenneke schreef:

Ja. :D

Hoe groot worden ze en wat komt er ongeveer allemaal bij kijken?
Ik probeer stap voor stap m'n moeder over te halen..
En ondertussen veel informatie op te zoeken.
M'n vriend heeft ook ratten gehad, altijd 2. Is dat het beste voor ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:26

De grootte ligt een beetje aan het geslacht, mannetjes zijn meestal wat groter. In mijn profiel staat wel een foto van mij met twee vrouwtjes die iets groter zijn dan gemiddeld, misschien geeft dat een idee. :)
Waar je verder aan moet denken: Ratten zijn groepsdieren, dus inderdaad altijd minimaal twee houden. :j Qua huisvesting is het minimum voor 2 ratjes een kooi van ongeveer 80x50x80 cm (zoals een Ferplast Jenny), zaagsel is niet geschikt vanwege gevoelige luchtwegen maar gelukkig is er voldoende geschikte bodembedekking zoals Ecobed of beukenhoutsnippers. De kooi kan je flink vol inrichten met tunnels, een loopwiel, hangmatjes, knaaghout, dozen etc., ze vinden het leuk om veel te spelen en te ontdekken. Qua voeding zijn ze niet te moeilijk: Een compleet rattenvoer aangevuld met groente en fruit en regelmatig wat gekookte pasta, rijst, ei, kip etc. Ze vinden veel lekker en mogen ook veel hebben.
Houd wel rekening met dierenartskosten die hoog op kunnen lopen, ratten zijn helaas niet heel sterk. Ook worden ze niet heel oud, ongeveer 2,5/3 jaar. Tumoren en problemen aan de luchtwegen komen relatief vaak voor, dan ben je dus wel wat geld kwijt voor een operatie en medicatie. Ook is het belangrijk om een dierenarts te hebben die verstand heeft van ratten, dat hebben ze helaas niet allemaal.

Dat zijn de belangrijkste dingen wel. :) Als je meer wilt weten mag je me altijd een PB-tje sturen. Langskomen (met je moeder, kan ze zien hoe leuk ze zijn ;) ) mag natuurlijk ook!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:29

RedPassion schreef:
De grootte ligt een beetje aan het geslacht, mannetjes zijn meestal wat groter. In mijn profiel staat wel een foto van mij met twee vrouwtjes die iets groter zijn dan gemiddeld, misschien geeft dat een idee. :)
Waar je verder aan moet denken: Ratten zijn groepsdieren, dus inderdaad altijd minimaal twee houden. :j Qua huisvesting is het minimum voor 2 ratjes een kooi van ongeveer 80x50x80 cm (zoals een Ferplast Jenny), zaagsel is niet geschikt vanwege gevoelige luchtwegen maar gelukkig is er voldoende geschikte bodembedekking zoals Ecobed of beukenhoutsnippers. De kooi kan je flink vol inrichten met tunnels, een loopwiel, hangmatjes, knaaghout, dozen etc., ze vinden het leuk om veel te spelen en te ontdekken. Qua voeding zijn ze niet te moeilijk: Een compleet rattenvoer aangevuld met groente en fruit en regelmatig wat gekookte pasta, rijst, ei, kip etc. Ze vinden veel lekker en mogen ook veel hebben.
Houd wel rekening met dierenartskosten die hoog op kunnen lopen, ratten zijn helaas niet heel sterk. Ook worden ze niet heel oud, ongeveer 2,5/3 jaar. Tumoren en problemen aan de luchtwegen komen relatief vaak voor, dan ben je dus wel wat geld kwijt voor een operatie en medicatie. Ook is het belangrijk om een dierenarts te hebben die verstand heeft van ratten, dat hebben ze helaas niet allemaal.

Dat zijn de belangrijkste dingen wel. :) Als je meer wilt weten mag je me altijd een PB-tje sturen. Langskomen (met je moeder, kan ze zien hoe leuk ze zijn ;) ) mag natuurlijk ook!

Bedankt! :j
Ik zit inderdaad wel te twijfelen door die ziektes.. Ik kwam een site tegen www.ratjes.nl en schrok best wel van al die aandoeningen en ziektes die ze kunnen krijgen. Ik stuur je even een pb! :)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:32

Aah wat blijven die ratjes toch schattig.

Ik heb er ook 2 gehad (overgenomen van iemand die ze niet meer wilde). Hele lieve tamme beestjes, erg aanhankelijk en nooit een keer gebeten.

Maar allebei op een vervelende manier aan hun einde gekomen (eentje leek wat verkouden maar stikte op een avond zowat, die hebben we savonds nog in laten slapen en enkele maanden daarna begaf de ander het omdat ze grote gezwellen kreeg).
Ik zou er daarom niet meer aan beginnen. Ze gaan toch snel dood vind ik helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:47

Een verzameling ziektes op een site is natuurlijk wel eng. :) Gelukkig krijgen ze niet alles, maar dat ze kwetsbaar zijn is helaas een feit.

@ Iessie: Ik weet niet hoe lang dat geleden is, maar tegenwoordig is er aan beide dingen goed iets te doen gelukkig. :) Verkoudheid/gevoelige luchtwegen is vaak te verhelpen met een AB-kuurtje (maar je moet op tijd zijn en het niet te lang aankijken) en tumoren zijn gelukkig vaak goedaardig en prima te verwijderen. :j Maar dan komen de kosten dus wel in beeld...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:58

Poeh dat zal een jaar of 5(??) geleden zijn.
Voor het ratje met de ademhalingsproblemen hebben we toen druppels meegekregen maar die hielpen niet, want binnen zeer korte tijd was ze er zo slecht aan toe dat we haar in hebben laten slapen. Was overigens wel heel zielig toen.

Het andere ratje had op meerdere plaatsen tumoren die haar ook echt gingen belemmeren, volgens mij hebben wij haar door de leeftijd en de verschillende plekken van de tumoren niet meer laten opereren.

Maar nogmaals het is al even geleden dus zeker weet ik het allemaal niet meer.

Moet wel zeggen dat ze veel liever en aanhankelijker waren dan mijn valse hamster. }> Doordat ze wel lekker groot en dik waren (die van mij tenminste wel) had je wel wat vast te houden als je met ze op de bank zat. In het begin moest ik er niet zoveel van hebben (mijn ex had ze zonder overleg mee naar huis genomen omdat ze anders gedumpt zouden worden) maar toen ze er eenmaal waren vond ik ze toch wel erg leuk.

Nr 7 van jou is trouwens echt heel schattig. <3
Sommige zijn ook best mooi getekend, met zo'n streep over de rug.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:22

RP, pas AB geven als ook gediagnosticeerd is dat een bacterie de oorzaak is. Als het viraal is of een allergie geef je voor niets AB en kweek je misschien onbedoeld resistenties. ;)

Maar ja neem aan dat je zonder een dierenarts toch niet aan AB komt, dus dat komt vanzelf wel goed.

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:26

Aaaawh wat een schatjes!! Ik heb vroeger ook altijd ratten gehad en als ik dit soort topic's zie dan mis ik het echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:59

Nemurin schreef:
RP, pas AB geven als ook gediagnosticeerd is dat een bacterie de oorzaak is. Als het viraal is of een allergie geef je voor niets AB en kweek je misschien onbedoeld resistenties. ;)

Maar ja neem aan dat je zonder een dierenarts toch niet aan AB komt, dus dat komt vanzelf wel goed.

Tuurlijk. ;) Ik wilde alleen maar aangeven dat er aan veel gevallen iets met niezende/reutelende/benauwde ratjes gedaan kan worden en een goede DA kan dan checken waar het aan ligt en wat er gegeven moet worden. Ik heb een ontzettend goede DA die heel serieus ook let op resistentie en aan zelfdiagnose doe ik niet (heb alleen standaard pijnstillers in huis voor ze, kan altijd van pas komen), dus dat gaat niet verkeerd hier. :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:09

Wat goed! :j
De meesten letten er inderdaad wel op. Ik zei het eigenlijk ook meer voor de andere bokkers die dit misschien niet wisten. Van jou weet ik het wel. :=