Abortus kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eindeloos

Abortus kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 13:57

Ik heb hier een poes zitten met een lang verhaal erbij.
In overleg met een dierenarts, gedragstherapeut en ikzelf (natuurgeneeskundige) is er besloten dat haar steriliseren geen optie is.
Opzich geen probleem gezien mijn katten toch niet buiten komen.
Nu heb ik een halletje met een deur naar buiten, een deur naar de schuur en de deur naar de woning zelf.
Omdat 1 van mijn katten deuren kan openen had ik daar altijd een kattenbak voor staan.
Dit gaat al 1 jaar lang goed nu kan die kat sinds kort de kattenbak verschuiven. (inmiddels staat er een grote doos boeken voor de deur)
En dat heeft hij 2 nachten geleden dus gedaan om vervolgens de deur te openen.
De deur naar de schuur gebruiken wij nooit en deze bleek niet op slot te zitten.
Deze deur heeft hij dus ook geopend en de deur vanaf de scheur naar buiten stond een klein stukje open.
Gevolg poes weg.
Na roepen en zoeken heb ik haar weer gevonden.
Echter lopen er hier vrij veel intacte katers rond en was ze krols.
Op kittens zit ik niet te wachten er zijn al genoeg katten dus als ik er een kat bij wil ga ik wel naar het assiel.
Ik weet nog niet of ze zwanger is mar ben mij al wel vast aan het voorbereiden.

Natuurlijk ken ik het standaard risico verhaaltje over abortus bij poezen.
Echter zegt dat in mijn ogen helemaal niks.
Ik ben opzoek naar mensen die dit bij hun eigen kat hebben meegemaakt.
Hoe was je kat na dat de kittens waren verwijderd? Heeft ze er lichamelijk of geestelijk iets aan over gehouden? enz?

Mensen die alleen maar willen rellen en verwijten willen gooien hoeven niet te reageren.
Een nestje is het laatste waar ik op zit te wachten maar gezien de psychische staat van deze poes dient er goed nagedacht te worden over het besluit en kan er niet zonder verdere verdieping worden gezegt hup kittens eruit laten halen, poes overleeft de narcose toch wel.

Ceriadwen

Re: Abortus kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:00

Oh das lastig want als sterilisatie niet kan.. dan zal abortus ook niet kunnen...

Kan ze sowieso niet aan de pil ofzo? En misschien roep ik nu iets heel doms, maar is er niets voor katten wat de dracht afbreekt? Zoals een morning after? Weet alleen niet of dat dat nu nog zou kunnen mocht het al bestaan...

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 14:01

Ceriadwen schreef:
Oh das lastig want als sterilisatie niet kan.. dan zal abortus ook niet kunnen...

Kan ze sowieso niet aan de pil ofzo? En misschien roep ik nu iets heel doms, maar is er niets voor katten wat de dracht afbreekt? Zoals een morning after? Weet alleen niet of dat dat nu nog zou kunnen mocht het al bestaan...

Mijn man zei inderdaad ookal een morning after pil.
Mijn dierenarts had er nog nooit van gehoord.
Nu kan die natuurlijk ook niet alles weten maar ik kan er nergens iets van terug vinden niet in mijn alternatieve boeken en niet in mijn reguliere boeken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:07

En waarschijnlijk zo'n model kat die van 5 km afstand kan ruiken als er wat in het stukje worst zit.. maakt het nog lastiger.. Ik heb een kat die echt ook niks aanneemt en ook idd met gevaar vor eigen leven. Maar ik vermaal als het niet anders kan een pil, deel dat in 3 stukjes en geef dan iedere 20 minuten een hillspapje.. en om de een of andere manier vreet ie dan wel ineens alles op. Maar is wel een klus.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 16:35

Oja een kleine aanvulling voor mensen die denken een kitten laten komen terwijl je er niet op zit te wachten is zielig.
Mocht ze zwanger zijn en weghalen geen geschikte optie zijn dan krijgt het toekomstige kitten(s) alle liefde van de wereld net als mijn andere katten

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:47

er bestaat wel degelijk een 'morning after'
alleen zijn dit spuiten (alizin geloof ik) en niet geheel onschadelijk voor de poes

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:58

Onze hond heeft destijds ook zo'n pil gehad en die had neus voor pillen. De DA heeft de pil naar binnengewerkt met een pillenschieter maar als wij gewoon thuis medicijnen toe moesten dienen kreeg ze een stukje vlees, daarna een stukje met de pil erin en daarna nog een gewoon stukje. En dan allemaal rap achter elkaar aan. Geen idee of dat bij katten ook te doen is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:12

wij maken regelmatig abortussen mee omdat het niet altijd te zien is dat een poes al drachtig is (ik werk in een asiel) en als ze eenmaal open is voor sterilisatie en de DA ziet dat ze drachtig is dan laten we het altijd weg halen. Nooit wat gemerkt maar die katten ken ik ook nooit zo goed omdat ze 14 dagen na binnenkomst geholpen worden. Omdat vele katten te mager binnen komen en het dus logisch is dat ze aan komen in die 14 dagen zien we het dus niet altijd.
Echter op het moment dat de DA constateerd dat een kat drachtig is dan is ze al zo ver gevorderd dat wij geen abortus meer laten doen. Tenzij dat moet voor het welzijn van de poes zelf omdat ze de geboorte van haar kittens niet zou overleven door dermate slechte gezondheid. Gelukkig komt dat maar zeer zelden voor.

In het begin stadium van de dracht zou ik het dus ook gerust wagen om te laten helpen want idd er zijn al kittens genoeg. Daarnaast kan het psychisch voor de poes een enorme klap zijn maar kan ook zijn dat ze juist op knapt als die hormonen ook uit haar lijf zijn al weet ik natuurlijk niet wat er aan de hand is met haar.

Echter met zoveel ongecastreerde katers in de buurt zou ik bang zijn dat ze gedekt is door een aids kater. Meestal heerst er in grote populaties niet geholpen katten wel aids en bij de dekking door de beet in de nek kan dat goed over gebracht zijn op jou poes.

De pil kan je idd geven uit voorzorg echter deze is niet 100% betrouwbaar, kan zeer schadelijk zijn voor de gezondheid op langer termijn en als ze hem eens uit kost dan werkt hij niet.
Zie nu dat jullie het over de morning after pil hebben. Voor honden weet ik dat deze bestaat maar voor katten geen idee of er een pil of prik is. Daarnaast is dat zo'n troep dat je veel beter kan laten steriliseren.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:14

Alizin heb je inderdaad, dit is een middel van je tot 30 na de dekking kan toedienen en dan de dracht afbreekt. Echter is het inderdaad niet zonder risico's en de poes die bij mij het heeft gehad, heeft ook echt pijn gehad ervan. Het zijn, uit mijn hoofd gezegd, 2 injecties die je 48 uur na elkaar geeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:20

Ik ga in deze met dierenfan mee :). Ik zou het heel erg serieus overwegen om toch tot sterilisatie over te gaan.

Wij werken als asiel samen met verschillende dierenklinieken en op het moment lijkt FIP steeds meer voor te komen onder kittens. Wij hebben er afgelopen week 3 moeten laten inslapen daardoor.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:27

ik neem aan dat TS een goed reden heeft om niet te willen castreren
testen op fiv(en felv) is ook zeker aan te raden

@_San87_ bedoel je FIP of FIV(aids), gróót verschil namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:33

Mijn kat is na een abortus, waarbij ze gelijk gesteriliseerd is erg opgeknapt!

Het was een "aanwaai kat" met erg veel problemen, vorige baasje had haar geprobeerd in de pan te bakken en toen dat niet lukt in de oven gestopt.
Baasje was psychotisch en ernstig ziek.
Kat had dus een levensgroot trauma en mannen waren doodeng.
Mijn man, die nooit zo betrokken was, heeft uren voor de kast op de grond gelegen om haar er van te overtuigen dat hij echt wel aardig was.

Na de abortus en sterilisatie is ze gewoon als een blad aan de boom omgeslagen.
Na een week of 6 werd ze stabieler en rustiger, paniekaanvallen werden minder.
We hebben haar van onhandelbare kat naar een leuke kroelkat zien veranderen.
Ze heeft niet naar kittens gezocht of zoiets.

Weg spuiten kan ook, net zo als aftermorning pil maar daar ben ik niet zo'n voorstander van ivm overdosis
troep die ze binnen krijgen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:39

Sylvia_B schreef:
Mijn man, die nooit zo betrokken was, heeft uren voor de kast op de grond gelegen om haar er van te overtuigen dat hij echt wel aardig was.

Dat is zoooo schattig.. geef hem straks maar een extra knuffel.

Vind dat altijd zo lief als er een boom van een vent zijn best staat te doen voor een minibeestje.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 21:39

dierenfan schreef:
wij maken regelmatig abortussen mee omdat het niet altijd te zien is dat een poes al drachtig is (ik werk in een asiel) en als ze eenmaal open is voor sterilisatie en de DA ziet dat ze drachtig is dan laten we het altijd weg halen. Nooit wat gemerkt maar die katten ken ik ook nooit zo goed omdat ze 14 dagen na binnenkomst geholpen worden. Omdat vele katten te mager binnen komen en het dus logisch is dat ze aan komen in die 14 dagen zien we het dus niet altijd.
Echter op het moment dat de DA constateerd dat een kat drachtig is dan is ze al zo ver gevorderd dat wij geen abortus meer laten doen. Tenzij dat moet voor het welzijn van de poes zelf omdat ze de geboorte van haar kittens niet zou overleven door dermate slechte gezondheid. Gelukkig komt dat maar zeer zelden voor.

In het begin stadium van de dracht zou ik het dus ook gerust wagen om te laten helpen want idd er zijn al kittens genoeg. Daarnaast kan het psychisch voor de poes een enorme klap zijn maar kan ook zijn dat ze juist op knapt als die hormonen ook uit haar lijf zijn al weet ik natuurlijk niet wat er aan de hand is met haar.

Echter met zoveel ongecastreerde katers in de buurt zou ik bang zijn dat ze gedekt is door een aids kater. Meestal heerst er in grote populaties niet geholpen katten wel aids en bij de dekking door de beet in de nek kan dat goed over gebracht zijn op jou poes.

De pil kan je idd geven uit voorzorg echter deze is niet 100% betrouwbaar, kan zeer schadelijk zijn voor de gezondheid op langer termijn en als ze hem eens uit kost dan werkt hij niet.
Zie nu dat jullie het over de morning after pil hebben. Voor honden weet ik dat deze bestaat maar voor katten geen idee of er een pil of prik is. Daarnaast is dat zo'n troep dat je veel beter kan laten steriliseren.

Aan aids had ik zelf nog helemaal niet gedacht.
Goed dat je het zegt want dat is natuurlijk ook nog een zorg.
Over die morning after pil had ik inmiddels inderdaad al info gevonden en als ik dat zo zie is dat geen optie.
De gezondheid van de poes is toch echt het belangrijkst.

Het gaat mij overigens puur om dit geval.
Sterilisatie is absoluut geen optie en dit is zoals ik aangaf in goed overleg en na nauwkeurig onderzoek besloten.
Het was absoluut niet de bedoeling dat ze buiten zou komen echter kon ik niet weten dat die andere kat van de een op de andere dag de kattenbak kon verplaatsen.
Geen van mijn katten komt buiten en het is ook niet de bedoeling dat er ooit 1 buiten komt.
Ik werk altijd met dubbele deuren en de 2de deur gaat nooit open voor de eerste dicht is.
Desnoods laat ik een slot plaatsen op de deur naar de hal.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:04

niet laten helpen zal dan wel om diverse zeer goede redenen besloten zijn echter wat heeft meer impact denk je, een sterilisatie of 12 weken lang zorgen voor een nest kittens? Als je het namelijk goed wil doen moet je ze 12 weken bij elkaar houden. Maar ja daar tegenover staat weer als ze niet drachtig is en je laat ze wel steriliseren dat het dus eigenlijk 'overbodig' is.

Het is idd wel zo dat vooral wilde kittens (wij doen aan vroeg castreren) enorm opknappen als ze geholpen zijn qua gedrag. Net als wat Sylvia B zegt. Wij proberne ze tam te maken maar op 10 weken leeftijd worden ze geholpen en heel vaak zien we daarna veranderingen. We moeten er dan uiteraard ook nog moeite voor doen maar veel minder omdat ze veel toegankelijker zijn. Je moet niet onderschatten wat hormonen doen.

Maar ja, als steriliseren echt geen optie is dan zou ik al zeker idd niet aan die morning after 'troep' beginnen en dan blijft dus als enigste optie over afwachten en van harte duimen dat ze niet drachtig is en als ze wel drachtig is dat het er maar weinig zijn en dat die problemen die ze heeft niet groter worden hier door. Alles in het lichaam gaat namelijk veranderen door de hormonen en het is gewoon zwaar voor een kat om een nestje groot te brengen.

Aids is idd elk jaar een groter probleem. Vandaar dat ik hier ook voor waarschuw.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:09

waarom kan je haar niet steriliseren? dan kunnen wij misschien meer tips geven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:30

franka75 schreef:
waarom kan je haar niet steriliseren? dan kunnen wij misschien meer tips geven.

Welke tips kan je dan nog meer geven als je weet dat ze niet gesteriliseerd kan worden? TS wil dat niet vertellen waarschijnlijk maar ook zonder dat TS dat verteld kan je toch adviezen geven? Niet steriliseren is niet steriliseren en blijft waarschijnlijk niet steriliseren ;) of wij nu wel of niet de reden weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:41

Is chemisch steriliseren een optie of de prikpil?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:45

kun je niet iets duidelijker zijn waarom ze niet gesteriliseert kan worden,of is dat een staatsgeheim?
De pil veroorzaakt vaak baarmoederkanker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:46

Even voor de duidelijkheid:
sterilisatie = doorhalen zaadstrengen/eileiders. ballen, baarmoeder, etc. blijft zitten.
castratie = verwijderen ballen/baarmoeder/eierstokken.
1e maakt enkel onvruchtbaar, maar tast hormoonspiegel niet aan. 2e verwijderd ook belangrijkste bron van productie geslachtshormonen.

De 2 termen worden nogal eens door elkaar gebruikt maar de 2e is wat eigenlijk altijd gedaan wordt bij dieren, slechts bij mensen is de 1e variant gebruikelijk om nageslacht te voorkomen.

Voor het deuren openmaken helpen andere deurkrukken ook nog wel eens. Aan ronde knoppen valt nl niet zoveel te hengelen/hangen en aan de gewone met klink wel. Als onmiddelijke oplossing kan je de klink ook omhoog zetten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:52

Van schreef:

Ik bedoel FIP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:17

tamary schreef:
Voor het deuren openmaken helpen andere deurkrukken ook nog wel eens. Aan ronde knoppen valt nl niet zoveel te hengelen/hangen en aan de gewone met klink wel. Als onmiddelijke oplossing kan je de klink ook omhoog zetten.

ja daarom hebben wij overal ronde deurknoppen....
Behalve van de achterdeur want die moet de hond kunnen openmaken.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:42

_San87_ schreef:
Van schreef:

Ik bedoel FIP.
alhoewel er nog weinig bekend is over FIP heeft het niks met aids(fiv) te maken en is het ook niet besmettelijk ;)

als het niet castreren ivm het karakter van de poes is, is het dan geen optie om te steriliseren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:47

Van schreef:
_San87_ schreef:

Ik bedoel FIP.
alhoewel er nog weinig bekend is over FIP heeft het niks met aids(fiv) te maken en is het ook niet besmettelijk ;)

als het niet castreren ivm het karakter van de poes is, is het dan geen optie om te steriliseren?

Het coronavirus waaruit FIP muteert is wel besmettelijk. Het was eigenlijk ook meer een aanvulling dan daadwerkelijk een reden om een poes te steriliseren/castreren. Want dat houdt het virus niet tegen. Maar het is wel iets om rekening mee te houden, omdat het steeds vaker lijkt voor te komen.

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 09:58

geerke schreef:
kun je niet iets duidelijker zijn waarom ze niet gesteriliseert kan worden,of is dat een staatsgeheim?
De pil veroorzaakt vaak baarmoederkanker.

De rede van het punt dat ze niet is geholpen is geen geheim echter gaat het daar niet om.
Ik vraag ervaringen van mensen die kittens hebben laten verwijderen zonder te laten steriliseren.
Sterilliseren gaat niet gebeuren en de poezenpil ook niet.
Ze komt niet buiten dus ik ga er geen pil instampen als dat niet nodig is.
Het gaat mij dus puur en alleen om mensen die kittens hebben laten weghalen zonder de poes te laten helpen.
En dan heb ik het niet over het standaard verhaaltje van de dierenarts maar over het stukje erna.

Oja en de rede is psychisch het is of gewoon intact laten of geen katwaardig bestaan.
Deze conclusie is in goed overleg getrokken en uiteraard weet ik dat er ook gevallen zijn waarbij laten helpen juist een positief effect heeft.
Echter is dit in dit geval niet zo.
Ik zie wegens mijn werk vaak katten met allerlei soorten psychische problemen echter gezien het bij een eigen kat toch vaak lastiger te beoordelen is heb ik in dit geval hulp in geschakeld van een DA en een gedragstherapeut.