welke maat kooi voor 2 dwergkonijntjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

welke maat kooi voor 2 dwergkonijntjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 13:19

Hoe groot moet een kooi zijn voor 2 dwergkonijntjes, die ook dagelijks er uit mogen om vrij rond te lopen (wel binnen, wonen in een flat)

Ik heb een kooi staan van 50 x 100, is dat groot genoeg?

(ik twijfel nog heel erg of ik cavia's of konijntjes wil, de kooi heb ik gekocht voor de cavia's, maar nu twijfel ik haha)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:23

De kooi is geschikt voor 2 cavia's met hun korte pootjes, maar niet voor konijntjes met hun grote stampers.
Die hebben een ren nodig van minimaal 4 keer zo groot als deze kooi (2m2)

tanjaatjuhh

Re: welke maat kooi voor 2 dwergkonijntjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:26

je kan ook heel goed een cavia en konijn samenhouden. Als je de cavia maar vit c bijvoerd

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:28

Dat is dus geen goed advies, je kunt beter voor OF konijnen (in een groter hok) OF cavia's gaan en niet van beide 1. Dan kunnen ze niet met elkaar communiceren en dat hebben ze juist zo nodig.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 13:31

samen gaat sowieso niet gebeuren inderdaad :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:32

Hoezo niet? Heb jaren in een dierenwinkel gestaan van beide 1 gaat vaak beter en ze hebben goed wat aan elkaar. Soms beter dan 2 konijnen , die kunnen echt lelijk naar mekaar worden

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:33

tja, maar het is toch echt niet goed, sorry.. dat zie je helaas in dierenwinkels vaak. Het "gaat prima" .. ja ze tolereren elkaar wel. Maar ze kunnen niet communiceren. Konijnen hebben echt konijnenmaatjes nodig. Je kunt ook niet zomaar 2 konijnen in een hok stoppen en klaar. Die dieren moeten gekoppeld worden, en wanneer dat goed is gegaan kun je ze samen gaan houden.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:35

zo groot mogelijk? :+

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:36

Je wil niet weten wat voor gewonde konijnen ik binnen had door cavia beten en hoe te dik konijnen waren, omdat cavia's een totaal ander eetprobleem hadden.
En vice versa hoe cavia's verkracht waren door konijnen en plekken hadden.
Ze begrijpen elkaar totaal niet.. maar dat 2 konijnen niet samen kunnen ligt ook vaak aan het advies van de winkel 2 vrouwtjes of 2 mannetjes. Terwijl man + vrouw de juiste combi is, man gecastreerd.
Voor een konijn en cavia is dit ook te klein 1 konijn heeft net zoveel ruimte nodig als 2 konijnen. Het is wel jammer dat die kennis vaak enorm ontbreekt in dierenwinkels, het is dan natuurlijk ook niet voor niets dat mensen adviseren daar geen dieren te halen.

Top TS dat je, je zo verdiept in je nieuwe huisgenootjes.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:34

Minimaal 2m2,
Kleiner absoluut niet

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 16:34

oke, dan kan t gesloten worden :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:40

Faniek schreef:
De kooi is geschikt voor 2 cavia's met hun korte pootjes, maar niet voor konijntjes met hun grote stampers.

Twee kleine cavia's, ja. Twee grote volwassen cavia's? Ik vond het wel erg krapjes worden :P
De minimale maat is 1m2 per konijn, als je het goed wilt doen. Zorg voor veel 'afleiding' in de kooi (alleen een kooi met een voerbakje en hooi is ook zo saai voor een konijn) en zorg dat ze elkaar uit de weg kunnen gaan!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:50

tanjaatjuhh schreef:
Hoezo niet? Heb jaren in een dierenwinkel gestaan van beide 1 gaat vaak beter en ze hebben goed wat aan elkaar. Soms beter dan 2 konijnen , die kunnen echt lelijk naar mekaar worden

Zegt veel over de winkel waar je gewerkt hebt én de kennis van de mensen die daar werken....

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:52

tanjaatjuhh schreef:

Dan is het dus geen goeie dierenwinkel
Een cavia en een konijn hebben samen niks aan elkaar, ze spreken hun taal niet, hebben heel ander voer nodig en kunnen elkaar lelijk verwonden.

Als je 2 konijnen op de juiste manier koppelt en de juiste geslachten koppelt is er niks aan de hand :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:56

Weet niet of je konijnen altijd vrij mogen rondlopen? Ken namelijk ook mensen wiens konijnen 24/7 loslopen door de kamer en de kooi enkel als 'toilet' gebruiken :P.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:37

Laura_x_ schreef:
Faniek schreef:

Twee kleine cavia's, ja. Twee grote volwassen cavia's? Ik vond het wel erg krapjes worden :P
De minimale maat is 1m2 per konijn, als je het goed wilt doen. Zorg voor veel 'afleiding' in de kooi (alleen een kooi met een voerbakje en hooi is ook zo saai voor een konijn) en zorg dat ze elkaar uit de weg kunnen gaan!

Ik vind dat zelf ook niet groot, maar dit zijn de afmetingen die door de cavia opvang gehanteerd worden en ze mogen ook los lopen. Ik ga er vanuit dat een caviaopvang ook weet wat hij zegt, ik heb zelf geen cavia's of ooit gehad, maar als ik ze had zou ik ze ook groter huisvesten.

Mini_Miesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:50

Een konijn gaat zich snel vervelen bij cavia's ( heb zelf nu tijdelijk een konijntje bij 4 caafjes zitten).
Als je een cavia + konijn toch wilt moet je echt een grotere kooi, je hebt in zo'n kleine kooi veel meer kans dat het konijn op de cavia springt.
Ik zou kiezen voor cavia's.
Ik heb zelf nu 8 cavia's en 9 konijnen en als ik moest kiezen koos ik toch cavia's!
Cavia's zijn echt heel leuk. ze maken minder troep van hun kooi, die van mij slapen op een kussentje!
Als ik in de schuur kom hoor ik ze gelijk koeren!
Cavia's vervelen zich niet zo snel. Maar ik heb dan ook een kooi van 2x1 voor 4 caafjes.
Er zijn hele leuke cavia meubelen, die kan je voor ong. €30 kopen.

Als je toch cavia's wilt, kijk dan in de opvang!!

Maar ik zou toch echt een grotere kooi nemen! Anders koppel je er 2 kooien aan elkaar voor 2 caafjes?
Leg anders een keer een voorwerp dat net zo groot is als een cavia in de kooi! Het is echt te klein!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:14

Konijnen en cavia's absoluut niet samen doen. Één keer een goede sprong van het konijn en het ruggetje van je cavia kan breken, die zijn zo fragiel. En natuurlijk nog veel meer andere redenen ;)

Je kunt ook voor een mooie cavia kast kijken? Staan er genoeg van op internet.

Mini_Miesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:32

Laura_x_ schreef:
Konijnen en cavia's absoluut niet samen doen. Één keer een goede sprong van het konijn en het ruggetje van je cavia kan breken, die zijn zo fragiel. En natuurlijk nog veel meer andere redenen ;)

Ik had meer dan 7 jaar lang cavia's en konijnen samen!!! Het ging altijd SUPER goed, de cavia's gingen tegen de konijnen aanliggen. (cavia's zaten niet meer veilig i.v.m wezel die 2 caafjes had gepakt)
Ik had dan ook wel een ruimte van meer dan 20m2.

Ik merk zelf dat cavia's graag een groot oppervlakte willen, dus een kast lijkt mij niet zo'n goed idee.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:34

Mini_Miesje schreef:
Laura_x_ schreef:

Ik had meer dan 7 jaar lang cavia's en konijnen samen!!! Het ging altijd SUPER goed, de cavia's gingen tegen de konijnen aanliggen. (cavia's zaten niet meer veilig i.v.m wezel die 2 caafjes had gepakt)
Ik had dan ook wel een ruimte van meer dan 20m2.

Ik merk zelf dat cavia's graag een groot oppervlakte willen, dus een kast lijkt mij niet zo'n goed idee.

Dat is ook wel wat anders dan een konijn en cavia in een kooi. Als er écht veel ruimte is, dan is de kans dat het fout gaat kleiner dan wanneer je ze op een meter zet. Dus dat het niet fout gegaan is bij jou op 20m2, zegt niet dat konijnen en cavia's samen kunnen. In een kooi.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:49

kooi voor twee konijntjes minimum 1m of liever 1.20 en Minstens 2 uur per dag mogen vrijlopen. Liefst meer.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:55

Duhelo schreef:
kooi voor twee konijntjes minimum 1m of liever 1.20 en Minstens 2 uur per dag mogen vrijlopen. Liefst meer.

Bedoel je 1 meter lang? Hoe breed zou een kooi volgens jou moeten zijn?
Een meterkooi voldoet dus niet voor twee konijnen (voor 1 konijn is het al krapjes)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:59

kooien voor in huis te zetten vind je bijna niet groter dan 1.20 * 50 (en 60 hoog dacht ik)
enige dat wij nog kunnen verkrijgen zijn de zogenaamde flats (maar verlies je heel veel bodemoppervlakte door de trapjes. de driehoge flats zijn wel leuk), of de vierkante meters (wat gewoon heel veel plaats inneemt in je huis.

Mijn konijn zat ook in een kooi van 1.20*50 (weliswaar enkel snachts, overdag liep die rond in de volledige tuin (20 m diep, 6 m breed, zoiets) bij heel slecht weer in het kot waar die stond of in de garage))
Maargoed, niet iedereen wil zijn konijnen buiten houden, en niet iedereen heeft de mogelijkheid om een vierkante meter kooi te zetten.
Kun je alleen maar aanraden om de grootst mogelijke kooi te nemen, en minstens 2 uur per dag te laten loslopen, en als het kan meer.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:32

Daarom hebben konijnen ook een ren nodig en is een hok of kooi alleen niet voldoende :D
Een ren is heel makkelijk binnen te zetten voor de momenten dat je weg bent of slaapt ze zijn makkelijk op te klappen als je thuis bent. Ik vind 2 uur los en 22 uur vast echt heel veel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:35

Faniek schreef:
Daarom hebben konijnen ook een ren nodig en is een hok of kooi alleen niet voldoende :D
Een ren is heel makkelijk binnen te zetten voor de momenten dat je weg bent of slaapt ze zijn makkelijk op te klappen als je thuis bent. Ik vind 2 uur los en 22 uur vast echt heel veel.

vind ik ook, daarom dat ik ook MINSTENS zeg.

enneuh, een ren? die mag dan wel minimum 1.50 m hoog zijn, meeste konijnen hebben geen moeite om over een rennetje van 1 m te huppelen ...
(dan ook niet te spreken over de uitwerpselen en urine op de vloer (die ze vrolijk plattrappen op een kleine oppervlakte))
Wilde konijnen zitten trouwens ook het grootste gedeelte van de dag in de holen, komen meestal in het schemer effectief naar buiten om te gaan eten.