Hoeveel brokjes geven jullie je kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Hoeveel brokjes geven jullie je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 16:04

Hoiii

me kat is echt aan de dikke kant.
Vorig jaar zei de dierenarts al dat ik moest opletten.

Ik geef haar nu alleen nog brokjes.
Op dit moment royal canin voor gesteriliseerde katten.

Maar ze blijft dik ik geef haar denk ik echt teveel brokjes.
Ze komt weinig buiten. Het is een stress/probleem kat.
Ze wil wel graag in de ahctertuin voor bv 5-10 minutjes per keer maar gaat nooit weg uit de tuin.
In de zomer wel langer.
Spelen is ze ook te lui voor ook al probeer ik het.
Af en toe doet ze dan mee.
Zijn er andere manieren om haar in beweging te krijgen?
Mag ze bv maar een handje vol op een dag?
Ik heb haar nog niet gewogen kan ik zo misschien wel even doen.

gr

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:08

probeer royal canin light, en hou de geadviseerde hoeveelheid op de verpakking aan..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:09

Die van mij krijgen 2x per dag een handje voer. Meer niet. Doen ze het al jaren prima op, ze zijn superfit en perfect op gewicht. Geen gram te zwaar.
Een kat heeft niet zoveel nodig, zeker als 'ie niets doet.

tesseke

Hoeveel weet ik niet, maar onze 2 katten waren ook te dik geworden toen we op vakantie gingen. (Iets met iets té goede regeling en soms 2 x per dag eten.)

Nu hebben we sinds 2 weken een voertoren, zodat ze moeten werken voor hun eten. Ze eten veel trager en daardoor ook 1/4 minder op een dag zonder dat ze om eten zagen.

Onbekend987

Wat ik zou doen is , 1 handje in de ochtend en dan in de avond ook 1 handje. Niet een klein beetje brokjes, maar dat je hand vol zit. Mocht ze in de middag echt gaan zeuren omdat ze dan honger heeft , kan je haar de helft van wat je in de ochtend geeft , geven.
Mocht het na zoveel weken niets helpen , zou ik even naar de dierenarts gaan.
Succes !

Buffelo

Re: Hoeveel brokjes geven jullie je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:12

ik vul het bakje als ik zie dat het leeg is, en zo gaat het al 14 jaar bij mijn kat. en ze is prima op gewicht, niet te zwaar, gewoon goed. meestal is het bakje na 2 dagen of anderhalve dag wel leeg.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:14

Veel keer hele kleine beetjes geven. En natvoer geven, goed voor de nieren en vult meer, hebben ze minder vlug honger.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 16:15

Normaal ben ik in de middag nooit thuis ik werk fulltime.
Dus alleen sochtends en savonds een handje is een goede oplossing.

Voertoren is ook een idee ja.
Al denk ik dat ze dan niet meer eet. Ze is lui zelfs de deur zelf open doen die op een kiertje staat maar waar ze net niet tussen kan met haar pootje miauwt ze om. Ze probeerd het 2x dan is ze er klaar mee.
En nieuwe dingen in huis wil ik zo min mogelijk want ze heeft ook jaren geplast in huis en dit is eindelijk voorbij sinds half jaartje.
Ik zal haar zo eens wegen en het om de 2 weken eens doen. Kijken of er verschil is in de weken.

Bakje vullen als het leeg is doe ik dus ook altijd :) Maar daar moet ik echt mee leren stoppen.

Wat versta je onder nat voer?

Dankjewel voor de tips.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:17

nat voer is blik voer, zou in persoonlijk niet geven. bestaat vaak groten deels uit vocht en toevoegingen. je hebt wel betere merken maar dan kom je vrij duur uit. die van ons krijgt dat alleen als we niks meer in huis hebben en de winkels zijn dicht.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:19

Natvoer is blikvoer of van die zakjes. Koop er bij voorkeur zonder granen en suiker. kun je online gemakkelijk krijgen of in bepaalde supermarkten. Ook in goedkope varianten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:20

Buffelo schreef:
nat voer is blik voer, zou in persoonlijk niet geven. bestaat vaak groten deels uit vocht en toevoegingen. je hebt wel betere merken maar dan kom je vrij duur uit. die van ons krijgt dat alleen als we niks meer in huis hebben en de winkels zijn dicht.

Vocht is net wat je nodig hebt. Veel minder kans op blaasgruis ed. en vult goed voor een dikke kat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:20

Natvooer heeft juist helemaal geen voedingswaarde en goed voor de nieren kan ik me niet voorstellen.
Goed voor de tanden is het ook al niet, ik zou het bij brokjes houden.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:22

ik neem aan dat ze genoeg vocht uit water krijgen, en idd voor de tanden is het ook niet zo heel goed. ieder zijn eigen ding, maar ben er persoonlijk geen fan van

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:22

Goof schreef:
Natvooer heeft juist helemaal geen voedingswaarde en goed voor de nieren kan ik me niet voorstellen.
Goed voor de tanden is het ook al niet, ik zou het bij brokjes houden.

Echt? Droge brokken zijn ok maar vocht is slecht voor de nieren? Je weet toch dat nieren net op vocht werken zeg maar? Enfin TO moet zelf beslissen, maar droge brokken is echt achterhaald advies wat mij betreft.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:23

en voor blaas gruis en nier stenen zijn genoeg soorten brokjes op de markt, denk dat dat meer doet dan blik voer! :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:26

Buffelo schreef:
en voor blaas gruis en nier stenen zijn genoeg soorten brokjes op de markt, denk dat dat meer doet dan blik voer! :)

Idd.
Die van mij is ook erg gevoelig voor blaasgruis en die krijgt absoluut geen natvoer, is afgeraden zelfs. Schijnt een hoop zout in te zitten heb ik begrepen?

In ieder geval, het gaat hier niet om nieren en blaasgruis maar om een te dikke kat.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:26

Buffelo schreef:

Ik heb meer met voorkomen dan genezen, maargoed. Andere mensen hebben liever andersom denk ik dan maar :+ .

De meeste katten drinken uit zichzelf (veel) te weinig water, daarom (onderandere) ook de grote hoeveelheid blaasgruis en nierpatiënten de laatste jaren. Aanleg ed. hebben ook een rol natuurlijk.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:28

Mijn castraten krijgen 2 x per dag anderhalve eetlepel (!) brokjes en 's avonds anderhalve eetlepel vlees. Naar ons idee erg weinig, maar hun maag is ook maar klein ;-). Castraten krijgen RC sterilized afgewisseld met Orijen kip.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:32

Mijn katten krijgen gescheiden voer. De een is veels te dik namelijk en de andere aan de dunne kant (en toch dezelfde baas :+ ) en krijgt momenteel 55 gram Hills rd, de andere krijgt onbeperkt senioren voer van meestal royal canin/fokker/hills/soms supermarktvoer. Maar waar die dikke altijd alles binnen een aantal minuten op heeft, kan de ander dagen over een bakje doen.

sax89

Voertoren is denk ik ook het beste voor jou kat. Als ze verder nergens eten kan krijgen gaat ze er van zelf wel mee prutsen. Ik heb er sinds vorige week ook 1 ivm vakantie en bezigheids therapie en het helpt echt

Cerilene_

Ik heb juist altijd gehoord dat natvoer erg slecht is voor de nieren vanwege de toevoegingen. Enerzijds doet het sowieso weinig goeds, omdat het zoveel vocht bevat waar het lichaam niets aan heeft, anderszijds zorgen de toevoegingen die er dan inzitten, waaronder veel zout, voor meer belasting op de nieren. Vooral bij goedkope supermarkt merken zou er veel zout en andere toevoegingen inzitten. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd.
Sowieso merk je meteen dat de kat veel meer gaat stinken als hij natvoer krijgt, dus ik kan me niet voorstellen dat dat goed is.

Ik houd het bij royal canin indoor brokken, met eventueel wat vers vlees of vis als lekker tussendoortje. Heel af en toe krijgen ze ook wel een zakje/bakje natvoer, maar enkel omdat ze het zo lekker vinden (alleen op dierendag enzo).

Mijn katten krijgen 3 maal daags een bodempje brokjes. Een van de katten had eerst nog wel eens last van overgewicht, maar met deze hoeveelheid voer is hij al een tijd op een stabiel en gezond gewicht. De ontlasting ziet er ook goed droog en stevig uit en ruikt niet sterk, je ziet dat het lichaam alles uit de brokken heeft kunnen gebruiken en weinig onbruikbare rotzooi hoeft af te voeren.

Oja ik bedacht me nog wat: toen onze kat nog te dik was deden we zij voer in een zelfgemaakt bouwsel van wcrollen. Daardoor moest hij ook werken voor zijn voer, waardoor hij er langer mee bezig was en meteen minder schrokte.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:36

Die van mij krijgen Royal Canin hypoallergeen. De een 40 gram per keer de andere 60 gram.
De rooie is gezellig dik :=

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:47

Mijn kat krijgt zomers ongeveer 50 gr per dag en 's winters 35-40 gram. Dit omdat ze 's winters veel minder actief is en zomers is ze veel buiten en aan de sjouw, daarnaast vangt ze (zomers dan) ook regelmatig een muisje die ze oppeuzelt.

Bij mij krijgt ze 's avonds ongeveer 20-25 gram, 's morgens 8-10 gr, en het restje als ik thuiskom 's middags of als ik vind dat ze teveel zeurt waar ik vanaf wil zijn (yup, ik ben het personeel van mijn kat). Ik zet 's morgens de 'daghoeveelheid' neer in een apart bakje, buiten bereik van mijn kat natuurlijk :'), dus als ze overdag meer krijgt, krijgt ze 's avonds minder. Ik gebruik een digitaal keukenweegschaaltje om de juiste hoeveelheid af te wegen, dat had ik geïntroduceerd omdat ze toentertijd moest afvallen nu zou ik niet meer hoeven afwegen, ik weet wel hoeveel ze moet krijgen maar het is een gewoonte geworden.

Ze heeft een aantal jaar ivm het onder controle houden van haar gewicht op lightvoer van Royal canin gestaan, hier bleef ze redelijk netjes mee op gewicht. De laatste jaren staat ze op Orijen (dus geen lightvoer) en is ze netjes op gewicht (HTK Europese Korthaar, 3.5 kg, 9 jaar, gecastreerde poes)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:00

Ik heb onbeperkt harde brokjes staan voor onze beide katten. Ook krijgen ze meerder keren per dag natvoer. Dit is vooral voor ons oudje van 20 jaar,want die heeft niet zoveel tandjes meer over. :D Onze andere kat eet niet veel natvoer. Wel zorg ik dat er geen onnodige toevoegingen en granen in hun voer zit.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:02

Hier krijgen ze onbeperkt brokken uit een voertoren :)