Pup eet veel te snel, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Pup eet veel te snel, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 14:18

Toen onze pup hier aan kwam at hij al vrij snel maar hij is steeds sneller gaan eten. Hij krijgt 4 keer per dag eten maar het is in een letterlijke seconde ook gewoon op.. Aanstaande zondag word hij 12 weekjes en dan krijgt hij 3 keer per dag te eten maar ik zie er bijna tegenop om een grotere hoeveelheid te geven terwijl hij het zo snel weg werkt..

Ik vind het ook erg vreemd dat hij steeds sneller is gaan eten. Hij krijgt zijn eten op een rustig plek (bench) en mijn teefje eet een heel eind van hem vandaan zodat ze elkaar niet opfokken om sneller te gaan eten.

Natuurlijk zijn er anti schrokbakken maar ik hoopte eigenlijk dat er nog iets anders aan te doen was.. Met het trainen was hij in het begin ook zeer en zeer gulzig, dit is al vele malen beter geworden maar zijn gewone eten is gewoon drama.
Tuurlijk zal het ook wel een stukje karakter zijn maar ik hoop toch dat er misschien bokkers zijn met tips.

Primavera

Re: Pup eet veel te snel, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:20

Krijgt hij brokken of vlees?
Anders kun je de bokken verspreiden over de vloer van de bench zodat hij ze moet ''sprokkelen''.

Hoe reageert hij op jou als jij het eten afpakt? Tolereert hij dat? Jij moet namelijk de baas zijn over het eten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:22

gewoon 3 grote sukken steen in de voerbak leggen zo dat ze daar om heen moet eten wel zulke grote stenen dat ze die er niet bij op eet dus halve baksteen ofzo

voeren op hoogte is ook ergbelangrijk (niet voor schrokken )

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:23

Ik lees even mee, onze pup van 8 week krijgt vlees en eet ook te snel.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:24

Wat doet hij na het eten??
En inderdaad, als je brokjes geeft, hem er iets voor laten doen. Kan bijvoorbeeld ook in zo'n bal met gaatjes erin, als hij die rolt, komen er brokjes uit!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:24

Ik geef mijn schrokkende herderteef ook de brokken buiten op de grond,daar verspreid ik ze ruim. Als het regent heb ik een paar vuist grote kiezels liggen en die doe ik in haar voerbak plus een scheut water. Werkt bij mijn hond prima.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:32

Mijn jonge reu deed dat ook. Heb bij de brokjes steeds een goede scheut water gedaan en dat remde hem af. Nu eet hij in een heel mooi tempo zijn bak rustig leeg.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:34

Ik zou willen dat mijn pup dat deed... ik mag blij zijn als ik er 1 maaltijd per dag in krijg..

Maar ze heeft tijdens een groeispurt ook zo'n vreetbui gehad en toen ging ik de brokken gewoon in een bal doen waar de snoepjes weer uit kunnen vallen, dan is het niet zo snel opgegeten. :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:36

Mijn pup deed het ook, ondanks speciale bakken enzo.
Uit nood strooide ik het helemaal uit over de keukenvloer, hem er alleen gelaten, en na een paar maanden at ie gewoon rustig de brokjes uit zijn voerbak.

Met vlees wordt dit wel anders, maar dat heeft hij altijd rustig gegeten, haha.

En volgens mij is schrokken ook een natuurlijke manier van eten voor een hond, dacht ik.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:38

Ik heb er hier een, die had het vanaf het begin al en nu nog steeds (2 jaar). Krijgt 1x brok en 1x vlees per dag (met 8u tussenpauze) , en het is letterlijk binnen 5 secondes weg. daarna gaat ze uitgebreid haar bakje uitlikken en die van de oudste hond daarna ook.. als ze dan klaar is daarmee gaat zed e vloer nog ff dweilen :+ Geen ide waarom, maar de anderen uit het enst doen precies hetzelfde, net als ma en pa...

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 14:55

MrUlbe schreef:
Krijgt hij brokken of vlees?
Anders kun je de bokken verspreiden over de vloer van de bench zodat hij ze moet ''sprokkelen''.

Hoe reageert hij op jou als jij het eten afpakt? Tolereert hij dat? Jij moet namelijk de baas zijn over het eten.

Inderdaad niet onbelangrijk om eventjes te vermelden: hij krijgt versvlees :)

Hij vind het prima als ik het afpak, mag hem ook gewoon benaderen en aaien tijdens het eten. Ik doe dit alleen niet te vaak want ik vind wel dat hij de rust moet krijgen om te eten. :)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:56

schrokken krijgen ze natuurlijk ook uit het nest mee. Als ze 2 voerbakken hebben staan voor bijv. 8 pups, zijn er dus 4 pups op 1 bak. Dus dan moet je snel zijn voor je hapje en dan leren ze te schrokken. Dit kan ook gerust afnemen met de tijd. Maar stel hij is straks 1 jaar dan zal het niet meer vanuit het nest zijn.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 15:01

Kentaro schreef:
Wat doet hij na het eten??
En inderdaad, als je brokjes geeft, hem er iets voor laten doen. Kan bijvoorbeeld ook in zo'n bal met gaatjes erin, als hij die rolt, komen er brokjes uit!

`s avonds na het eten komt hij meestal even bij ons liggen en dan na een ong een half uurtje, soms wat korter soms wat langer, gaan we wandelen. Overdag verschilt het, soms speelt hij na het eten, andere keer slapen, soms gaat hij uitgebreid snuffelen of er niet nog ergens iets ligt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:07

Als je het eens probeerd af en toe net andersom te doen?! Heel misschien dat dat scheelt!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:25

Waarom vind je het een probleem dat hij schrokt? Geeft hij over?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:47

als men kvv voert raad ik een kong aan en bij brokken een voerbal, kong of gewoon door de ruimte gooien en laat het maar opzoeken. De brokken in een laagje water zetten wil ook weleens helpen.

Overigens honden zijn geen kauwers op brokken en eigenlijk vind ik het een heel gezond en goed teken dat de pup enorm graag eet!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:48

Je kan ook in een tulbandvorm eten geven! Dan moeten ze er omheen lopen zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:01

Maar nogmaals, waarom wil je zo graag dat hij langzamer eet? Als het geen probleem geeft, is er toch niks aan de hand? Geen probleem maken waar er geen is :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:43

zn voer handje voor handje in zn bak doen?
Eerste handje op, tweede handje erbij, enzovoort.

Maar als hij geen problemen ondervind, dan is het niet erg toch?

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:46

Staand laten eter is geloof ik wel. Beter als ze snel eten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:50

Ehhh... hij is het bij jullie steeds erger gaan doen?

Weet je zeker dat de pup voldoende krijgt?? Als je pup na het eten de bak nog heel erg blijft uitlikken dan kan dat een teken zijn dat je misschien te weinig geeft. Bekijk de verwachte groeicurve even ( gewichtstoename per week) en ga je pup wegen. Komt hij te weinig aan, dan voer je toch te weinig.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:53

schrokken is een bekend fenomeen bij vers vlees, en ook helemaal geen probleem tenzij de hond overgeeft... het is juist heel natuurlijk dat een hond schrokt... onze hond at heeeeeeeeeel traag haar brokken maar sinds ze vers krijgt, schrokt ze alles in 30 seconde naar binnen (1,5 kg 1x per dag.) totaal geen probleem!

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:54

Ik zie het probleem ook niet zo. Onze hond is nu 5 jaar en eet zn brokken ook altijd binnen no time op. Nooit geen problemen mee. Als hij niet overgeeft oid maakt het toch niet uit?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 00:11

Yamcha schreef:
Waarom vind je het een probleem dat hij schrokt? Geeft hij over?

Hij geeft niet over nee maar het lijkt me erg slecht voor zijn lijf om zo snel te eten. Hij krijgt nu nog 4 kleine porties maar uiteindelijk gaan we naar 2 keer per dag, dat hij dan dus die 'grote' hoeveelheden in 1 keer naar binnen werkt lijkt mij niet echt goed. Ik ben ergens een beetje bang dat hij dus inderdaad gaat overgeven oid.. lijkt me gewoon niet goed voor het lijfje.

Misschien maak ik inderdaad problemen waar er geen zijn maar ik ben gewoon een tikkeltje bezorgd :') Mijn teefje eet namelijk alles hapje voor hapje en doet alles rustig om haar dooie gemakje.
Laatst bijgewerkt door Wispeltuur op 02-11-12 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 00:14

riagr schreef:
Ehhh... hij is het bij jullie steeds erger gaan doen?

Weet je zeker dat de pup voldoende krijgt?? Als je pup na het eten de bak nog heel erg blijft uitlikken dan kan dat een teken zijn dat je misschien te weinig geeft. Bekijk de verwachte groeicurve even ( gewichtstoename per week) en ga je pup wegen. Komt hij te weinig aan, dan voer je toch te weinig.

Hij krijgt meer dan genoeg op het moment, hij krijgt nu met zijn 11 weken net zo veel als hij als volwassen hond zou moeten krijgen. We hebben het de afgelopen week ook bij geschroefd omdat ik hem dus niet genoeg aan vond komen.
Hij blijft verder wel netjes groeien en hij word 2 keer per week gewogen. Als ik hem aventoe bezig zie met het zoeken naar eten en het kauwen van botjes zou ik ook haast zeggen dat hij te weinig krijgt maar volgens de verpakking en de weegschaal doet hij het zo super :)